Vilken hade du valt? Och vilken är bäst? Snabba svar tack!

Permalänk
Medlem

Vilken hade du valt? Och vilken är bäst? Snabba svar tack!

Undrar först och främst vilken av alla dessa bärbara som du hade valt?

Sedan undrar jag också vad skillnaden är på dessa tre ASUS modellera? Och vilken är bäst?

Expert - ProductPage

Overclockers

JME Data / ASUS K52JC EX366V - Core i3 370M 2.4 GHz - 15.6" TFT

Sedan undrar jag också vad skillnaden är på dessa två ACER modellera? Och vilken är bäst?

Komplett.se - Acer Aspire 5742G 15,6" HD LED

Acer Aspire 5741G-354G50Mn - Alina System AB

Jag spelar inga spel (förutom flashspel på typ miniclip) utan jobbar mest med min dator. Typ, Microsoft Office, bygger hemsidor och kodar. Laddar ner och ser en film då och då som alla andra. För mig är det viktigt att ha en stabil, snabb och robust dator som inte hänger sig eller fryser fast osv.

Sen har jag hört att ASUS håller väldigt bra kvalitet på sina datorer och att ACER datorer lätt bli överhettade och går sönder.

Tacksam för snabba svar då jag just nu inte har en egen dator och sitter på en väns. Måste alltså skaffa mig en nya så snabbt som möjligt.

Mvh,

Permalänk
Permalänk

Svårt att säga vilken som är "Bäst". Antar att du kan tänka dig att lägga 6000 kr och vill ha så mycket prestanda för pengarna och inte bryr dig särskilt mycket om batteritid?

Atav de som du länkade till harAsus datorn från expert snäppet vassare grafikkort, medan acern från alina har ett bättre grafikkort än övriga. Av alla datorerna ovan är det den acern som duger för spel med låg/medium inställningar.

Ska du spela eller behöver bra batteritid finns det bättre datorer och jag kan plocka fram lite andra förslag ikväll om du specar kostnad/storlek/spel eller icke spel. Om dessa är de du har att välja på så kör antingen asusen från expert om du vill ha 2års garanti eller acern från alina om du vill ha lite bättre grafikprestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andy Mcdee:

Svårt att säga vilken som är "Bäst". Antar att du kan tänka dig att lägga 6000 kr och vill ha så mycket prestanda för pengarna och inte bryr dig särskilt mycket om batteritid?

Atav de som du länkade till harAsus datorn från expert snäppet vassare grafikkort, medan acern från alina har ett bättre grafikkort än övriga. Av alla datorerna ovan är det den acern som duger för spel med låg/medium inställningar.

Ska du spela eller behöver bra batteritid finns det bättre datorer och jag kan plocka fram lite andra förslag ikväll om du specar kostnad/storlek/spel eller icke spel. Om dessa är de du har att välja på så kör antingen asusen från expert om du vill ha 2års garanti eller acern från alina om du vill ha lite bättre grafikprestanda.

Hejsan!

Tack för svar!

Batteritiden är inget jag bryr mig om speciellt mycket faktiskt. Det viktigaste för mig är att ha en problemfri och snabb dator.

Jag kommer inte att spela några spel förutom några små flashspel online samt schack spelet i windows. Behöver jag ens ett dedikerat grafikkort? Vad är fördelarna med det?

Jag hittade även denna nyss: Expert - ProductPage

Men börjar bli osäker på alla datorer med NVIDIA kort. Verkar vara en hel del personer som har problem med dom för att dator tillverkarna modifierar om dom.

Mvh,

Permalänk

För flashspel och vanlig datoranvändning behövs inte ett dedikerat grafikkort. Fördelar med ett dedikerat grafikkort utöver spelande är få. Den kan användas för att underlätta flashspelare och högupplöst film, men en core i3:a har inga problem med detta såvida det är det enda den gör. Låt säga att du kör firefox, bittorrent (eller några andra program i bakgrunden) och kollar på HD film samtidigt. Då kan det vara bra att låta grafikkortet ta hand om hd filmen eftersom det kan bli "ryckigt" pga de andra processerna redan belastar processorn.

Vad gäller asusen så tycker jag att den verkar bättre än dom andra som du har kollat på. Nvidia grafikkort har dessutom möjligheten att automatisk växla mellan intels integrerade, strömsnåla, kort och nvidias kort för filmtittande och flashaccelerering.

Möjligen är upplösningen på skärmen lite låg för att vara 16 tum, men det är en vane sak. tycker du att vanliga 15.6 tums skärmar ser ok ut ska den upplösningen nog funka på 16.

edit: test av laptopen
ASUS N61Jv-X2 Review - A Review of the ASUS N61Jv-X2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andy Mcdee:

För flashspel och vanlig datoranvändning behövs inte ett dedikerat grafikkort. Fördelar med ett dedikerat grafikkort utöver spelande är få. Den kan användas för att underlätta flashspelare och högupplöst film, men en core i3:a har inga problem med detta såvida det är det enda den gör. Låt säga att du kör firefox, bittorrent (eller några andra program i bakgrunden) och kollar på HD film samtidigt. Då kan det vara bra att låta grafikkortet ta hand om hd filmen eftersom det kan bli "ryckigt" pga de andra processerna redan belastar processorn.

Vad gäller asusen så tycker jag att den verkar bättre än dom andra som du har kollat på. Nvidia grafikkort har dessutom möjligheten att automatisk växla mellan intels integrerade, strömsnåla, kort och nvidias kort för filmtittande och flashaccelerering.

Möjligen är upplösningen på skärmen lite låg för att vara 16 tum, men det är en vane sak. tycker du att vanliga 15.6 tums skärmar ser ok ut ska den upplösningen nog funka på 16.

edit: test av laptopen
ASUS N61Jv-X2 Review - A Review of the ASUS N61Jv-X2

Tjena!

Tack för svar igen. Du är väldigt hjälpsam

Okej, skulle ju faktiskt varit bra att ha ett dedikerat grafikkort ändå alltså. Jag brukar ja alltid ha firefox uppe dygnet runt med ca 10-25 flikar sen likadant med bittorrent. Ser alltid en film eller två om dagen också.

Men tycker man läser så mycket om alla problem med grafikkort och drivrutiner.

Sökte runt lite och det verkar som att många verkar ha problem med just den modellen. Drivrutinerna strular. Vill inte att något i datorn en dag hel plötsligt kraschar eller liknande. I mitt job är jag beroende utav att min dator alltid fungerar.

Sen har jag också hört att det verkar vara en hel del personer som har problem med sina datorer med NVIDIA kort. Verkar vara en hel utav dator tillverkarna som modifierar om dom.

Mvh,

Permalänk
Medlem

Vad säger du om ovan post utav mig Andy?

Permalänk
Medlem

Jag uppfattade inte hur mycket pengar du ville lägga, men om det är runt 6000 som Andy sa så vad sägs om:

Asus K52JC-EX366V - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Bärbara datorer

Hyfsat pigg CPU och skapligt grafikkort (för pengarna).

Nvidia strular nog överlag inte mer än någon annan leverantör av kretsar.

Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 32GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC

Permalänk

Muyfa666:s förslag funkar även den för dina behov även om du får lite mindre hårdisk. Sen ska N61:an ha hyfsade högtalare om det är av vikt för dig. Vad gäller drivrutinskrångel så är det nog hugget som stucket mellan ati och nvidia samt att det bara är de som får problem som berättar det på nätet. Du kan ju kolla med Asus.david här på forumet om han kan klargöra vilken av modellerna som är stabilast sett till reklamationer eller drivrutiner.