Otellini försvarar PC-datorer, tror på Sandy Bridge

Permalänk
Melding Plague

Otellini försvarar PC-datorer, tror på Sandy Bridge

Intels vd Paul Otellini ser inte surfplattor som någon allvarlig konkurrent till traditionella persondatorer utan förutspår fortsatt tillväxt inom området.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hellre en mindre bärbar i knät än en läsplatta!

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

ner med läsplattor usch...en bärbar så får man så mkt mer, och slipper skriva på touch som jag antar att ingen gillar?

Annars så..good for you lixom, intel gör bra grejer, men dem har för lite budget alternativ enligt mig. AMD vinner ju mycket då för att dem har processorer för 1200 som klarar det mesta och lite till

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk

Surfplattor och surfmobiler är ju riktade mot en annan marknadsnisch än en traditionell PC, så det är kanske inte så konstigt att Intel inte känner sig hotade. Tror dessutom inte jag känner någon som enbart har en surfplatta eller smarphone och ingen dator. För de flesta är väl en smartphone eller en surfplatta ett komplement till deras vanliga PC?

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Ser ut att bli "den bästa produkten vi någonsin byggt".

Jaa, det får vi väl hoppas, att de inte blir sämre än dagens processorer. ^^

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Medlem

En bärbar slår inte en surf/läsplatta när man ligger i soffan och läser eller bara ska korrigera något dokument. men ska man göra något mer avancerat är en bärbar givetvis att föredra.

Permalänk

Detta låter ju trevligt nu ser jag faktiskt fram emot sandy

Ojojoj, acer ska göra surfplatta..... the end is near

Permalänk
Skrivet av Asheileon:

Detta låter ju trevligt nu ser jag faktiskt fram emot sandy

Ojojoj, acer ska göra surfplatta..... the end is near

Vad menar du med "Acer..the end is near" Menar du att Acer är dåliga eller att dom konkurrerar ut alla andra? Om du menar att Acer är dålig så kan jag inte hålla med. Jag köpte en dator skärm från Acer 2005 och den funkar prima fast en Dell skärm jag har haft som ändats är 3 år är död. Samma sak med en BenQ från 2006. Alla tre skärmarna var 22" 1680x1050. Acern var dyrast fast det var ju dyrare med skärmar förut.

Visa signatur

Tryck på Citera om du vill ha svar.
____________________________________________________________
Intel 8700k @5Ghz| Corsair 16gb|Asus rog strix z370-g

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

En bärbar slår inte en surf/läsplatta när man ligger i soffan och läser eller bara ska korrigera något dokument. men ska man göra något mer avancerat är en bärbar givetvis att föredra.

Konstigt varje gång jag har försökt ligga ner med en ipad så ramlar den omkull, min bärbara står däremot ganskan stadigt på bröstet.

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikgus:

Konstigt varje gång jag har försökt ligga ner med en ipad så ramlar den omkull, min bärbara står däremot ganskan stadigt på bröstet.

He, har också funderat hur det kan slå och ha en platta som man måste hålla alltid med en hand eller luta den bakåt mot benen, än en laptop som man kan ha liggandes på magen och slipper få sådana där spikkänslor i armar och händer.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Skrivet av gudbrandsen:

Vad menar du med "Acer..the end is near" Menar du att Acer är dåliga eller att dom konkurrerar ut alla andra? Om du menar att Acer är dålig så kan jag inte hålla med. Jag köpte en dator skärm från Acer 2005 och den funkar prima fast en Dell skärm jag har haft som ändats är 3 år är död. Samma sak med en BenQ från 2006. Alla tre skärmarna var 22" 1680x1050. Acern var dyrast fast det var ju dyrare med skärmar förut.

En skärm är en sak, en dator(stat/lap) är en annan. Allt från acer jag haft att göra med privat och i sammband med kunder så är det att acer är skrot som håller ca 1år.... ungefär som hp, men somsagt alla har olika erfarenheter

Permalänk
Medlem

Lappar och surfplattor förblir komplement till den stationära. Ingen av dom kan ersätta en stationär varesig i pris, prestanda eller funktionalitet.

Permalänk
Medlem

Jag är lagom sugen på Ivy-bridge

Visa signatur

5800X3D, ASUS TUF 4080 , 32 GB G.SKILL Tridentz 3600cl16, Gigabyte x570 wifi pro, Samsung 960 EVO 512GB, Corsair SF750, Xtia Xproto-L

Permalänk

Han hade väll knappast kunna sagt något annat om han vill behålla jobbet. Det kommer bli hård konkurrens de närmaste åren om konsumenterna.

Visa signatur

| PC : i5 4690K 3,5 GHz @ 4,4 GHz/Argon AR01, MSI Z97 GAMING 5, ADATA 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz XPG, MSI GTX 970 Gaming 4G, 1TB Toshiba 7200rpm, SSD EVO 850 120GB, NZXT H440W Silent | Mac Pro, 2.66 GHz Quad | Xbox live : DoktorKrall | Bitter gammal gubbjävel på vintern |
Vilken var din första? - Fyndtråden - Inet Fraktfritt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Doktor_Krall:

Han hade väll knappast kunna sagt något annat om han vill behålla jobbet. Det kommer bli hård konkurrens de närmaste åren om konsumenterna.

har det väl alltid varit!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Skrivet av Asheileon:

En skärm är en sak, en dator(stat/lap) är en annan. Allt från acer jag haft att göra med privat och i sammband med kunder så är det att acer är skrot som håller ca 1år.... ungefär som hp, men somsagt alla har olika erfarenheter

Håller med, allt som jag ägt i acer väg har varit skrot, om inte prylen har gått sönder direkt så har prestandan varit under förväntningar. Deras "nya" 120hz skärm är ju bara ett exemplar, där deras är den enda 120hz skärm med noterbar fördröjning (~3ms).

Visa signatur

CPU: Intel i7 12700K Mem: 32GB DDR5 GPU: Nvidia RTX 4070
Storage: SN850 2x2TB + 3x2TB 860 EVO MB: ASUS Z690 Hero
Chassi: Phanteks P600S PSU: Corsair RM750x OS: Windows 11

Permalänk
Medlem

Nu är inte jag någon expert, men vad är det han håller i?

Visa signatur

Define C | ASUS PRIME B660-D4 PLUS | i5 12400F | Hyper 212 | RTX 3080 10 GB TUF OC | 980 Pro 1TB | Corsair Vengeance 32 GB 3600 MHz | Corsair RM750 | ASUS TUF VG27AQ | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

"Otellini försvarar PC-datorer, tror på Sandy Bridge"

ja, det vore väl rätt konstigt om han inte trodde på en av de viktigaste lanseringarna för Intel...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axxident:

Nu är inte jag någon expert, men vad är det han håller i?

En inglasad wafer. En kiselplatta med en massa oskurna kretsar.

Visa signatur

åhoj

Permalänk
Skrivet av judge:

har det väl alltid varit!

Absolut men nu kommer de få konkurrens från en marknad som de själva inte har andelar av.

Visa signatur

| PC : i5 4690K 3,5 GHz @ 4,4 GHz/Argon AR01, MSI Z97 GAMING 5, ADATA 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz XPG, MSI GTX 970 Gaming 4G, 1TB Toshiba 7200rpm, SSD EVO 850 120GB, NZXT H440W Silent | Mac Pro, 2.66 GHz Quad | Xbox live : DoktorKrall | Bitter gammal gubbjävel på vintern |
Vilken var din första? - Fyndtråden - Inet Fraktfritt

Permalänk
Medlem

ingen mer än jag som stör sig på tautologin "pc-dator"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kristers bensin:

Håller med, allt som jag ägt i acer väg har varit skrot, om inte prylen har gått sönder direkt så har prestandan varit under förväntningar. Deras "nya" 120hz skärm är ju bara ett exemplar, där deras är den enda 120hz skärm med noterbar fördröjning (~3ms).

Förlåt men hur tänkte du nu? Panelen refreshar 120 gånger per sekund (i.e. 120Hz) eller en gång per 8,333... ms - är det 3ms fördröjning utöver det kan det kanske röra sig om s.k. input lag som läggs till refreshfördröjningen men det har i.s.f. inget med dessa Hertzar att göra. Kort sagt finns det per definition ingen 120Hz skärm med mindre än 8,333...ms fördröjning.

Permalänk
Skrivet av Ihmrat:

Förlåt men hur tänkte du nu? Panelen refreshar 120 gånger per sekund (i.e. 120Hz) eller en gång per 8,333... ms - är det 3ms fördröjning utöver det kan det kanske röra sig om s.k. input lag som läggs till refreshfördröjningen men det har i.s.f. inget med dessa Hertzar att göra. Kort sagt finns det per definition ingen 120Hz skärm med mindre än 8,333...ms fördröjning.

Men förlåt mig herr jag vet allt. 3ms fördröjning mot samsung, lg och andras 120hz TN paneler. Klart det finns en fördröjning i allt vad digitalt heter. Det är bara så acers är den sämsta just nu, men du kan ju fortsätta försvara det "företaget".

Visa signatur

CPU: Intel i7 12700K Mem: 32GB DDR5 GPU: Nvidia RTX 4070
Storage: SN850 2x2TB + 3x2TB 860 EVO MB: ASUS Z690 Hero
Chassi: Phanteks P600S PSU: Corsair RM750x OS: Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kristers bensin:

Men förlåt mig herr jag vet allt. 3ms fördröjning mot samsung, lg och andras 120hz TN paneler. Klart det finns en fördröjning i allt vad digitalt heter. Det är bara så acers är den sämsta just nu, men du kan ju fortsätta försvara det "företaget".

Du är förlåten. Tog aldrig Acer i försvar (och skulle aldrig falla mig in). Har alltid irriterat mig på förvirringen som råder kring begreppen, något av en "pet peevee" för mig. Var lite messerschmittig och dryg inser jag när jag läser vad jag skrev, menade inget illa med det. Grundar sig i en evig förbistring sedan CS-spelare ville ha 100fps på sina 60hz skärmar...

Kul jul

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asheileon:

En skärm är en sak, en dator(stat/lap) är en annan. Allt från acer jag haft att göra med privat och i sammband med kunder så är det att acer är skrot som håller ca 1år.... ungefär som hp, men somsagt alla har olika erfarenheter

Nu gör förvisso HP mycket bra prylar också, deras bärbara de senaste 2 åren har dock inte varit någon höjdare direkt, men deras proliant servrar är riktigt bra. Bara för att någon produktserie är dålig så betyder det inte att hela firman är skit. Gäller att välja att vraka mellan märkena för att få det bästa.

Ontopic: Det är lite märkligt att de flesta tror att läsplattor kommer ersätta stationära och bärbara datorer. Läsplattor är en relativt egen nisch som kanske inte tilltalar alla, men tillräckligt många då flera aktörer väljer att utveckla och sälja sådana produkter.

Tänkte faktiskt köpa mig en iPad imorgon. Jag tänker inte kasta ut alla min datorer för det då den inte klarar av allt jag behöver. Varför jag vill ha en surfplatta är för att jag vill ha en liten smidigt nischad produkt för just enbart surfning. Så det är ett komplement, inte mer.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Doktor_Krall:

Absolut men nu kommer de få konkurrens från en marknad som de själva inte har andelar av.

Bra det ännu en front för dem att lägga pengar på!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin