Permalänk

Speedfan?

Visste inte riktigt var jag skulle lägga den här tråden. Flyttade om allt till mitt nya Define XL chassi (Som förövrigt är sjukt tyst och lättarbetat). Installerade även en CM hyper 212 plus på min Phenom II processor. Tänkte kolla i speedfan vilka temps jag får. Men hur tolkar jag resultatet? Jag får upp temp 1, temp 2, temp 3 och core.

Temp1: 30C
Temp2: 29C
Temp3: 80C
Core: 22C

Men hur tolkar jag detta? Vilken är processorn? Jag blir ju dessutom aningen oroad över en brinnande eld som logga vid temp 3! HJÄLP!!! Har jag misslyckats med CPU kylar installationen så processorn går 80C varm vid idle?

Permalänk
Hedersmedlem

Det är därför du inte skall använda detta skitprogram alls, ta i stället SIW, Everest UE eller CoreTemp, så slipper du tolka

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Okej. Everest UE säger att CPU ligger på 29C
Alla kärnor ligger på 21C
Moderkortet ligger på 33C
Hårddiskarna ligger alla på mellan 25 -33C
Och Ati overdrive säger att grafikkortet ligger på 41C
Allt detta i idle, jag surfar bara och kör everest.

Verkar det normalt allt detta? Har jag något att oroa mig för eller kan jag slappna av? Har min installation av CPU kylaren varit bra tro?

Permalänk
Hedersmedlem

Din kroppstemp ligger på 37C, så vad tycker du själv? Det är väl inte så du bränner dig precis?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Hur gör jag för att pressa CPU'n lite och se hur högt tempen går? Finns det något gratis benchmark program?

Permalänk
Hedersmedlem

Intel burn test. Välj maximum och 4 threads.

IntelBurnTest v2.3 download from Guru3D.com

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Din kroppstemp ligger på 37C, så vad tycker du själv? Det är väl inte så du bränner dig precis?

olika person till person vissa har hög feber vid 37.2-37.8
vissa har den tempen normalt och vissa är halvt död då så xD

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk

Körde tre cykler i intel burn test (Orkade inte köra alla fem).
Tempen låg 34 som högst på mobo.
45 på CPU
och 37 på alla kärnor.
Detta var maxvärdet.
Känns som kylaren gör sitt jobb i alla fall!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nikonisten:

Körde tre cykler i intel burn test (Orkade inte köra alla fem).
Tempen låg 34 som högst på mobo.
45 på CPU
och 37 på alla kärnor.
Detta var maxvärdet.
Känns som kylaren gör sitt jobb i alla fall!

Så du vet så är det Core och Mobo som är tempsen du ska titta på CPU kan vara lite mysko ibland

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk

Men det verkar vara helt normala temps?

Tack för all hjälp! Kanonforum!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nikonisten:

Men det verkar vara helt normala temps?

Tack för all hjälp! Kanonforum!

Hur är ljudet från den?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Hör i princip noll genom chassit i alla fall.

Permalänk

Prova det här programmet också, jävligt bra!
HWiNFO32 Download

Visa signatur

#1 Antec 300 | P5E X48 Deluxe | Q9550 @ 3,8GHz, Scythe Orochi | 4GB XMS2 @ 1066MHz | 2x HD4870 1GB - CF X - Accelero S1 R2 x2 | Corsair TX650W |
#2 Antec 300 | Gigabyte GA-P35-DS4 | E6850 3Ghz @ 3,6Ghz, Scythe Ninja | HyperX 2GB @ 1066Mhz | NX8800GT 512MB OC | Corsair CX 400W |