AMD Ontario och Zacate blir Vision

Permalänk
Melding Plague

AMD Ontario och Zacate blir Vision

Med Fusion-processorerna Ontario och Zacate bryter AMD traditionen att döpa processorer med officiella namn. Istället ska kretsarna ingå i det bredare varumärket Vision.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Helt rätt. Gör det enkelt för kunderna som tittar i Elgigantens nyhetsblad i jakt på ny dator.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Inaktiv

Väldigt trevligt moderkort där också måste jag säga!

Permalänk
Medlem

Tråkigt, på ett vis, men det blir lättare för medel-Svensson, och average-Joe att veta vad de ska leta efter.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Hjälpsam

Ännu ett steg ifrån MHz hysterin och modellserier som även inbitna entusiaster kan ha knas att hålla koll på eller se logiken bakom.

Alla som har sysslat med någon form av produkttexter eller säljande information är väl medvetna om att syftet är både viktigare och lättare att komma ihåg (och relatera till) än ren specifikation.

Samma sak med de flesta på det här forumet som undrar om prestanda "Kan jag spela [valfritt spel] med denna datorn]?", användningsområde och vad den kan göra för dig är viktigt.

Bra steg där AMD, gillar det skarpt.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk

Bra av AMD helt klart. Detta har dock varit allmänt känt ganska länge nu.

Här är en komplett roadmap: http://images.anandtech.com/reviews/cpu/amd/brazospreview/lin...

Även Bulldozer kommer att ingå i detta. Alla AMD:s processorer och APU:er.

Hela testet: ( 2 delar ) Previewing AMD's Brazos, Part 1: More Details on Zacate/Ontario and Fusion - AnandTech :: Your Source for Hardware Analysis and News

The Brazos Performance Preview: AMD E-350 Benchmarked - AnandTech :: Your Source for Hardware Analysis and News

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Lite trist att den inte är tillräckligt energisnål för att vara fläktlös.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kazutoyo:

Lite trist att den inte är tillräckligt energisnål för att vara fläktlös.

Den har, så vitt jag vet, inte lanserats än. Gott om tid att fixa till strömförbrukningen lite till innan det är dags att säljas.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

Mycket tråkigt att dom måste gå ifrån sina traditionella namn. Varför måste allt som fungerat så bra förändras? Nu kommer det en massa konstiga och ologiska namn som gör det svårare att knyta i samband vilken som presterar bra, bättre, bäst. En siffra där ju högre ju bättre prestanda är logiskt. Men vilken presterar bäst av som exemplet var Premium, Ultimate och Black? Nu blir det priset och där kan vem som helst sätta sitt eget.

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Skrivet av igelkotte:

Mycket tråkigt att dom måste gå ifrån sina traditionella namn. Varför måste allt som fungerat så bra förändras? Nu kommer det en massa konstiga och ologiska namn som gör det svårare att knyta i samband vilken som presterar bra, bättre, bäst. En siffra där ju högre ju bättre prestanda är logiskt. Men vilken presterar bäst av som exemplet var Premium, Ultimate och Black? Nu blir det priset och där kan vem som helst sätta sitt eget.

black är nog black edition (upplåst). Ulitimate är för såna som inte vill eller överklockar inte men vill ha en högpresterande processor. Premium är för mer medel-Svensson. Sen kommer de säkert mer och mindre kraftfulla i dessa varianter. Tror de är som i3, i5 och i7. Men mycket bättre för mindre insatta, varför tycker du de bli krångligt?

(jag är inte så uppdaterad i hårdvaruranchen, men tror jag inte är ute och cyklar)

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Det verkar vara trevliga plattformar men tyvärr har dem alldeles för lite kräm i CPU-delen för att vara riktigt attraktiva. Det perfekta hade varit 50% högre klockfrekvens, mindre storlek på transistorerna (~30nm?) och samma strömdörbrukning. Då hade dem ägt sönder motståndet. Nu så verkar den endast kunna spela halvgamla fps-spel hyffsat, tack vare den överdimensionerade prestandan från GPU-delen. att få flyt i webbläsaren och annat som är relevant klarar de gamla plattformarna och i synnerhet intels plattformar av mycket bättre.

Min personliga förhoppning är att Google väljer Zacate till chromeOS. Då kan möjligheterna utnyttjas bättre och efter en generation av processorerna så kommer prestandan nog vara på den nivå jag önskar också. AMD behöver lite medvind om de inte ska konka

Visa signatur

Core i5 2500K 103MHz*45, Asus P8Z68-V Pro, 4x4GB 103MHz*16, Intel 320 120GB*2, Fractal Design R2, Fractal Design Newton 650W, Asus Xonar mm

Permalänk
Skrivet av Kazutoyo:

Lite trist att den inte är tillräckligt energisnål för att vara fläktlös.

Gigabyte brukar använda fläkt till atom också med samma kylare och så tror jag inte att intels atom har inbyggt grafikkort i cpun och därför är högre tdp.
Jag har ej tagit reda på tdp.

Visa signatur

http://ninite.com/
Riktigt nice sida efter man installerat om datorn tex.
Finns de flesta program man behöver för att komma igång :)