Permalänk
Medlem

Undersökning om musik

Tjenare, vet inte om detta är rätt forum-del men iaf. Men gör en undersökning i skolan så tänkte att jag skulle kunna få ett gäng svar här inne

Vad tycker ni om Housemusik (ev. electrohouse)?
( Mycket bra, Bra , dåligt eller mycket dåligt )

Vad tycker du om musikvideos? Till vilket kön är dem generellt sett riktade mot?

Är du Man / Kvinna?

Vore ju kanon om vi fick några svar

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka :)

Permalänk
Medlem

Vad tycker ni om Housemusik (ev. electrohouse)? Dåligt

Vad tycker du om musikvideos? Kan ge mersmak men inte en nödvändighet

Till vilket kön är dem generellt sett riktade mot? Det är ju så otroligt olika, låt mig ta några exempel och vara extremt trångsynt samtidigt

Mot tjejer:

Neutral:

Mot killar:

Är du Man / Kvinna? Man

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Avstängd

Det börjar bli fasligt många "undersökningar" nu. Jag tycker inte att det är riktigt okej. Av flera skäl. Framförallt har ingen undersökning på ett forum någon trovärdighet. Även om det handlar om en skoluppgift så är ju syftet att lära sig hur man gör en undersökning. Detta är inte så en undersökning ska genomföras, om det inte specifikt rör swec.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Skrivet av MBY:

Det börjar bli fasligt många "undersökningar" nu. Jag tycker inte att det är riktigt okej. Av flera skäl. Framförallt har ingen undersökning på ett forum någon trovärdighet. Även om det handlar om en skoluppgift så är ju syftet att lära sig hur man gör en undersökning. Detta är inte så en undersökning ska genomföras, om det inte specifikt rör swec.

Då uppgiften inte var att bara göra en undersökning, utan det var lite på eget initiativ för att få lite koll på hur det ligger till inom ämnet

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka :)

Permalänk
Avstängd

Tja, må så vara. Men vad är så att säga hypotesen? Eller, mer vagt: Vad är tanken bakom "undersökningen"?

Jag avser inte att såra eller förlöjliga undersökningar i ett forum, utan snarare att hjälpa till.

Så här skrev jag i en tidigare tråd om en undersökning:

Citat:

Moderatorerna borde förbjuda denna typ av icke-sweclockersspecifika undersökningar.

Inte för att de är olämpliga moraliskt eller något sådant, utan för undersökarens egen skull. Speciellt om man går i skolan är mycket av poängen med undersökningar att lära sig göra undersökningar.

Felen är flera:
* Icke-randomiserat urval
* Ingen som helst kontroll över vem som svarar! De som funderar kring toapapper har en större svarsfrekvens, de som vistas i denna forumdel kanske har en systematisk bias, ingenting bortfall kan mätas, ambitionsnivån på svaren varierar mer än vid en formell undersökning, etc.

Dessa och fler faktorer gör inte undersökningen opålitlig, att "ta med en nypa salt", utan eliminerar totalt undersökningens relevans. Så, kort sagt, denna undersökning kommer inte visa ett skvatt. Vidare, även om undersökningen görs på flera fora eller i flera sammanhang så finns det ingen som helst metod att väga samman resultaten.

Kort sagt, jag vägrar svara, för trådskaparens skull. Fråga läraren om hur man gör en undersökning. Är det han/hon som föreslagit detta, slå bakut!

Alltså, syftet är inte att jävlas, utan att uppmärksamma det olämpliga i att göra en undersökning av något som helst slag som inte är SweClockers-specifik på SweClockers. Tänk så här: Det skulle, hypotetiskt, kunna finnas en korrelation (samhörighet, påverkan) mellan "hänga på "Akademiska ämnen på swec" och en fallenhet att tycka något specifik om house-musik som gör att urvalet blir skevt. Det är kanske inte väldans troligt, men å andra sidan korrelerar denna forumdel säkert med följande: datorintresserad man som statistiskt sett är långt under medelålders. Det kan ge dig en helt felaktig bild av vad "folk" anser om housemusik.

Å andra sidan kan du inte anta att undersökningen gäller datorintresserade unga män heller, det *kan* ju slumpa sig så att vi alla är FBI-agenter som spelar småflickor som spelar datornördar!

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk

Håller med MBY här, men eftersom den handlar till viss del om house svarar jag ändå

Vad tycker ni om Housemusik (ev. electrohouse)?
Mycket bra

Vad tycker du om musikvideos?
Tittar inte särskilt mycket på videos, så för min del kan de sluta existera utan att jag skulle märka något.

Till vilket kön är dem generellt sett riktade mot?
Det varierar mycket, dels p.g.a. vilken artist det handlar om och dess preferenser samt vilken målgrupp musiken har.

Är du Man / Kvinna?
Man.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

1. realtivt bra men icke jättedåligt utan typ ganske bra ibland, beror på vad för house det är.
2. tycker bra om musikvideos om jag tycker om dem, annars inte. Jag tror att de är riktade till den publik de är riktade till, män och kvinnor, men kanske ändå inte. Är man man och tittar på tjejfilm om man är kvinna? Eller har videos ett eget kön? Och hur gör man en bild av ett könsbestämmande media? Är videor generellt riktade eller är de generellt skapade?
3. Man och lite kvinna. Ibland är mannen inom mig innanför kvinnan och då är jag mer människa än någonsin. Idag har jag rakat mig och talar med ljus pipig röst samt spinner som en mus.
4. lycka till med slutbetyget!
5. Vad tycker du om moderna utvecklingen av dansmusiken, är den ursprungen electroträsket eller rocken och kommer 2-takt någonsin att slå på riktigt?

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.