Är Tv/Datorspel till för småbarn?

Permalänk
Medlem

Är Tv/Datorspel till för småbarn?

Hejsan!

Jag hamnade i en diskussion med min mor idag om tv-spel.

Jag satt och spelade Ninja Gaiden till NES och min mamma börjar skälla på mig om varför jag sitter och spelar ett sånt gammalt spel. Hon trodde liksom den tiden var förbi. Sen börjar hon prata om i helhet att jag kanske missat något i min barndom eftersom jag fortfarande sitter och spelar tv-spel/datorspel.

Jag är 19 år och spelar tv-spel och datorspel. Är jag för gammal? Kan min mamma ha rätt att jag missat något i min barndom? Ska 19 åringar göra annat än att spela tv-spel eller datorspel?

Jag tycker inte jag är för gammal. Tv-spel är min hobby och mitt största intresse. Vad tycker ni? Jag hoppas på en intressant diskussion.

MVH//Jimmy

Visa signatur

ATX: Intel Core i5 4690k | Asus Z97-A | MSI R9 390 8GB | 2x Corsair DDR3 2133Mhz | Crucial BX480Gb | Corsair TX650W | Fractal Design Define R4
mITX: Intel Core i3 6100 | Asus B150I | 2x8Gb Corsair DDR4 2133Mhz | Samsung 850 Evo 500GB | Cooler Master V750 | Fractal Design Define Nano S

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

19 år och spelar datorspel? Jag är fan 23 bast och älskar datorspel så förstår inte vad problemet egentligen är.
Bara för att din morsa inte riktigt har växt upp med det så ska hon väl inte beröva dig din fritid? Du är ju trots allt vuxen.

Visst att morsor och farsor gnäller om man bara spelar spel och inte sköter sin skola och studierna ordentligt, det förstår man ju såklart.

Permalänk

Man blir aldrig för gammal för tv-spel, jag gillar också att spela lite gamla spel
Jag skulle snarare säga att du hade missat något i din barndom om du INTE spelat tv-spel.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem

He, tycker synd om min far då. Han är snart 51 och spelar Hidden and dangerous i en klan.
Vi som är lite yngre än (även om jag är 27) så är vi uppvuxna med spel, man blir aldrig för gammal för att ha kul.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem

Jag är 34 och spelar ofta datorspel. På jobbet brukar vi tom ha spelkvällar där vi tex kör Starcraft-matcher över det lokala nätverket :-). Där är vi i sort sett alla 30+ are.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimicro:

Hejsan!

Jag hamnade i en diskussion med min mor idag om tv-spel.

Jag satt och spelade Ninja Gaiden till NES och min mamma börjar skälla på mig om varför jag sitter och spelar ett sånt gammalt spel. Hon trodde liksom den tiden var förbi. Sen börjar hon prata om i helhet att jag kanske missat något i min barndom eftersom jag fortfarande sitter och spelar tv-spel/datorspel.

Jag är 19 år och spelar tv-spel och datorspel. Är jag för gammal? Kan min mamma ha rätt att jag missat något i min barndom? Ska 19 åringar göra annat än att spela tv-spel eller datorspel?

Jag tycker inte jag är för gammal. Tv-spel är min hobby och mitt största intresse. Vad tycker ni? Jag hoppas på en intressant diskussion.

MVH//Jimmy

Du får helt enkelt berätta för henne att hon är för trångsynt och fråga henne också varför hon tittar på film. Det är ju för barn*!

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton_mjor:

Man blir aldrig för gammal för tv-spel, jag gillar också att spela lite gamla spel
Jag skulle snarare säga att du hade missat något i din barndom om du INTE spelat tv-spel.

Skulle inte säga att jag missat något, men då spelar jag ju ändå någon gång per månad.
För mig är största problemet min förmåga att hitta på andra saker jag vill göra så fort jag börjar spela.

Visa signatur

WS: [i5 2500k@4.5ghz, 16gb ram, HD6870]@Win 7 / Debian
Laptop: [Samsung 700Z5C-S02]
@Win 8

Om du har smak för elektronisk musik: soundcloud.com/skepth

Permalänk

Du kan aldrig bli för gammal för att spela!

Visa signatur

Anything that can go wrong will go wrong.

Permalänk

Ens intressen varierar med åldern och olika perioder i livet, det är enkelt att kritisera någons annans intressen med att säga att det är meningslöst, slöseri på tid och kanske barnsligt.

För min del så har jag gått ifrån spelandet och jag klarar inte av det, då jag känner att det ger mig något mer än bortkastad tid som jag kan göra vettigare saker. Nu gör jag i.o.f.s. mycket onödigt, som att skriva detta inlägg då jag kunde fortsätta att koda. Men det ger mig mer nöje än att spela.

Min åsikt angående slöseri på tid, så är det detta om man lägger ner mycket tid på något som inte kan ge en något tillbaka. T.ex. bra lön, bildning etc. Inte därav sagt att man inte kan lära sig något från spel, men sitta och spela samma spel hela dagarna utan någon omväxling brukar inte ge en något. (såvida det inte är ett tänkarspel eller något)

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Musikälskare

Kommer antagligen att spela datorspel tills jag ligger i marken

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk

Din mamma verkar ha någon form av störning.

Nej, givetvis är det inte till för småbarn: att påstå det är att vara gravt förvirrad. Speciellt med tanke på att de allra flesta som spelar är en bra bit över 20 år gamla.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Hedersmedlem

Nej, spelade massa SNES-spel för ett par veckor sedan. Hon förstår bara inte och ser det som att du lika gärna skulle kunna sitta och titta på teletubbies ungefär.

Permalänk
Medlem

Ja, där hör man. Ska allt tala om det för henne. Jag tycker tv-spel är ett jättebra tidsfördriv. Hade jag inte spelat tv-spel så vet jag inte vad jag skulle ta mig till. Är arbetslös så har liksom inte så mycket att göra på fritiden än att spela tv-spel inte för att det är det enda jag gör, men händer ibland då när jag inte har något att göra. För alla kompisar jobbar eller går i skolan.

Men min mamma är också sån, sitter jag och programmerar/gör någon skoluppgift på datorn tror hon jag spelar. Då tycker hon jag sitter för mycket vid datorn också även om jag så måste.

Hon sa att hon skulle prata med sina kompisar om deras barn spelar tv/datorspel. Ska bli kul och höra vad de gör Ärligt tror jag de flesta spelar mer än vad jag gör, men det tycks hon inte förstå.

Visa signatur

ATX: Intel Core i5 4690k | Asus Z97-A | MSI R9 390 8GB | 2x Corsair DDR3 2133Mhz | Crucial BX480Gb | Corsair TX650W | Fractal Design Define R4
mITX: Intel Core i3 6100 | Asus B150I | 2x8Gb Corsair DDR4 2133Mhz | Samsung 850 Evo 500GB | Cooler Master V750 | Fractal Design Define Nano S

Permalänk
Medlem

Det är väll inte värre än att äldre tex gillar sällskapsspel eller kortspel liksom..

Visa signatur

» Bytt namn ifrån "cyme"
» Citera mig vid svar så jag hittar tillbaka!
» Gillar du Trance/Vocal-Trance? Spana in min playlist på Spotify här.

Permalänk
Medlem

Hade ungefär samma problem med min morsa. Hon skällde vareviga dag på mig och brorsan för att vi satt vid datorn i sträck. I början skämdes man och försökte dölja det men knarket var starkare och sen sket jag i att lyssna helt enkelt.
- Ska du verkligen förstöra ditt liv vid den där datorn?
- Va? Öhh.. aaaa, vänta.
Sen att det var programmering, spel, skoluppgifter, databaser, softmodding eller övrigt som man höll på med verkade helt gå förbi.
Segheten vann dock, så nu sitter jag här med mitt knark och morsan har gett upp hoppet.
Jag spelar mellan 1 och 8 timmar per dag, i dagarna i genomsnitt ca 4 timmar per dygn.

Kan du inte retas med henne och spela teletubbies the game någon gång?

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Gå på krogen och sup, gärna mitt i veckan, sedan frågar du om hon inte saknar tiden då du satt vid datorn i stället.

(jag är antagligen jämngammal med din morsa, spelar "dagligen" )

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk

nej det är det deffinitivt inte.
dom som har den attityden har helt eneklt bara blivit FÖR vuxna och blivit tråkiga eller så har dom bara inte testat på att spela.
spel är roligt,spel och datorer är framtiden...människor som säger emot hänger inte med i det teknologiska och är för gamal modiga.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Skrivet av Dibbqwaz:

Skulle inte säga att jag missat något, men då spelar jag ju ändå någon gång per månad.
För mig är största problemet min förmåga att hitta på andra saker jag vill göra så fort jag börjar spela.

Ja, men när man spelar så är det ju det man vill göra.
Hitta på annat att göra kan man göra när min inte spelar

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton_mjor:

Ja, men när man spelar så är det ju det man vill göra.
Hitta på annat att göra kan man göra när min inte spelar

Det är svårt, BFBC2 är väll det enda som kan engagera mig en smula.

Visa signatur

WS: [i5 2500k@4.5ghz, 16gb ram, HD6870]@Win 7 / Debian
Laptop: [Samsung 700Z5C-S02]
@Win 8

Om du har smak för elektronisk musik: soundcloud.com/skepth

Permalänk
Medlem

alla vi som spelar är kraftigt underutvecklade och har troligtvis allvarliga hjärnskador och är allmänt handikappade...eller inte.

verkar som din mor har missat att tv spel är en miljard industri världen över och de flesta av dagens spel riktar sig till vuxen publik(är få spel idag där blod och kött inte sprutar i överflöd).

låt henne testa något spel, helst ett vuxet smart och lätt våldsamt spel med "vuxet innehåll". då kommer hon nog förstå att det inte enbart är till för små barn.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Hon är bara en annan generation som ej förstår sig på dessa nymodigheter

Visa signatur

Stationära: Ryzen 7 3700X | 32GB DDR4 3200MHz | EVGA Geforce 1070 8GB | 120GB Intel 520 SSD | 500GB Samsung 850EVO |
Server/ NAS : Phenom2 X4 965 | 6GB DDR2 RAM | Nvidia 6600LE 128MB | WD Red 3TB | Ubuntu server 16.04
HTPC: Raspberry Pi 2 | 8GB class 6 SD card | 900MHz quad core

Permalänk

Om man lägger ner så mycket tid på en hobby så att man senare kommer få negativa konsekvenser av detta, så kan personer utifrån, och då gärna mödrar/fädrar kritisera detta. Om denna hobby sedan är golf eller tvspel är skitsamma, det enda med golfen är att man inte är innesittande och får lite motion och umgås med folk, vilket man i.o.f.s. också kan göra med spel.

Ordet barnsligt betyder för mig något som barn gillar, men som äldre sedan överger och det finns många lekar som kan anses vara detta. Men man ska skilja på lekar och professionellt utförande, där man i det senare fallet har hobbyn som försörjning.

Tar vi då datorspel så är det många som sitter inne och spelar för mycket tvspel när de har andra sysslor som de borde göra. När man blir äldre får man oftast mindre tid och datorspel är något som får bortprioriteras. OBS: Med bortprioritera menar jag ej helt överge.

På frågan: är TV/Datorspel till för barn? Så är frågan lite felställd.
Men målgruppen för de festa TV/Datorspel är barn, även om det finns för äldre som kortspel. (undra vad medelåldern på Harpan i windows är?)

Så jag tycker det inte är fel att föräldrar kritiserar ungdomars prioriteringar, men frågar man som ungdom andra spelintresserade ungdomar, så får man såklart ett svar därefter. Obs med att kritisera så menar jag inte att de har rätt, bara att det kan vara bra att få vissa individer att tänka efter.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Brukar inte de "äldre" säga, jag önskar jag var ung igen, jag önskar jag höll kvar i mitt inrebarn längre osv. ?

Jag har spelat tv/data-spel aktivt dagligen sen jag kan minnas.
Mina föräldrar klagade en del, men sen släppte de.
Idag är jag 23, snart 24. Mina föräldrar bryr sig inte längre, de fattar att de är ett intresse. Likaväll som om nån kommer hem efter jobbet och städar, lagar mat och sen läser en bok. Så sätter jag mig hellre vid datorn och snackar med polare och spelar. (Efter saker är gjort i hushållet givetvis, hehe)

Utan spelen hade jag ABSOLUT inte pratat så bra engelska som jag gör, haft en bred kunskap om massa onödigkrafs, hehe.
Utan spelintresset hade jag inte fått jobb hos Blizzard i Frankrike, eller nu hos Xbox på Irland. Så mina föräldrar har insett att de är en bra och stabilindustri.

Ofta har jag fått höra när jag jobba på blizzard att föräldrar ofta uppskattar att deras barn hellre sätter sig vid datorn i 6+ timmar en fredag efter skolan än går ut på stan och drar runt. Hemma är de säkra, de hamnar inte i problem, alkoholen finns inte tillgänglig, de är sociala med spelare från hela världen/europa, lär sig om kulturer, disskuterar allt mellan himmel och jord.

Kommer spela tills jag tröttnar....

Visa signatur

Irish today, hungover tomorrow

Permalänk
Medlem

Är väl olika jag "växt" ifrån detta med spela. Kan sitta 1h i veckan max kanske och spela på jesper.nu om jag har tråkigt. Dels pga tisdbrist och massa annat men visst har man det som hobby så varför ska man inte få spela? Ser inget med att man inte ska få spela något men en vuxen karl kanske på 30bast som skippar att umgås med frugan och barnen då skulle jag nog be honom tänka till.
Sen kanske man ska göra det i en viss mängd som med allt annat. Känner flertal som har FÖRSTÖRT sina liv genom att sitta inne och bara spela.

Permalänk
Skrivet av Jimicro:

Jag är 19 år och spelar tv-spel och datorspel. Är jag för gammal? Kan min mamma ha rätt att jag missat något i min barndom?

MVH//Jimmy

ne ja e oxå 19 o kommer inte sluta spela tv och data spel så länge jag gillar det bara för att någon skulle tycka jag var för gammal.

Ne ser fram emot o vara gravid i 9 mån och sitta och lira tv spel haha dock kommer det dröja men när den dagen kommer så jäklar va jag ska spela!för nu känns de som om jag bara jobbar hela tiden=/

så skit i va mor din tkr gör det du vill och om det är att spela så spela på!

Permalänk
Medlem

Nu ser jag det att min mor har fel men liksom hon är inte den enda. Tror de flesta barn i vår by spelar tv-spel av något slag. (Även vuxna) vet inte vart man drar vuxengränsen, känner mig fortfarande som ett barn åtminstone vill vara Tror de flesta föräldrarna i byn är trötta på att sina barn spelar tv-spel, även jag som är lite äldre märker att folk är mindre ute nu än vad vi var förr i tiden när jag var yngre. Så verkligen har allting ändrats bara på få år.

Tråkigt nog att jag som inte spelar så mycket, är utåtriktad, sparsam och snäll får skit bara för att man inte är ute på krogen och raggar tjejer, super och slösar pengar på det så får jag skit Tycker jag har hittat en bra balans, men ändå

Visa signatur

ATX: Intel Core i5 4690k | Asus Z97-A | MSI R9 390 8GB | 2x Corsair DDR3 2133Mhz | Crucial BX480Gb | Corsair TX650W | Fractal Design Define R4
mITX: Intel Core i3 6100 | Asus B150I | 2x8Gb Corsair DDR4 2133Mhz | Samsung 850 Evo 500GB | Cooler Master V750 | Fractal Design Define Nano S

Permalänk
Medlem

Det är absolut inte fel att spela datorspel eller liknande. Har vänner som är över 40år och spelar, det handlar ju helt enkelt om hur man växte upp.
Växer man upp med att göra en viss sak så kommer man förmodligen fortsätta med det.
Växte själv upp med dator och tv spel och har spelat mycket i mina dagar. Det är ju som sagt inte värre än att spela ett sällskapsspel.
Dock spelar jag själv mycket sällan numera. Kanske en gång var annan månad eller så.
Anledningen är att jag har hittat nya intressen som förnöjer mig långt mer än vad spelen kan.
Dessa intressen tar upp nästan all min tid och när jag inte är aktiv med dessa intressen så går all annan tid till att städa, diska, tvätta och sova.
Men en gång i tiden så spelade jag minst lika mycket i antal timmar som går åt till mina nya intressen.

Visa signatur

tack o bock

Permalänk

inte en enda utav mina vänner har denna tråkiga attityd och inställning.
alla spelar och dom är mellan åldrarna 25-40.
dom sitter även flitigt vid datorerna sina och dom är långt ifrån vad folk brukar vilja kalla för "nörd".
dom är sådana som har växt upp på den sportiga sidan,den sidan som under hela sitt liv har umgåtts med vänner osv(och det gör dom ju självklart idag med) men ser spel som en mycket rolig grejj samt att internet,datorer och andra program har utvecklat deras sinnen.
vissa har även familjer,men även dom delar denna underbara och roliga intresse.

jag skulle vilja säga att i dagens samhålle och i dagens teknologiska utveckling,så är det dessa människor som är negativt inställd till spel och datorer och som prompt ska se ner på oss som spelar och har detta intresse,det är dom som nu är onormala,det är dom som är utanför nu,det är dom som borde ta och sätta sej ner och utforska denna värld.
vi är inte minioriteten längre,det är dom,typ mer än halva jordens befolkning(skulle jag tippa på) håller ju på med datorer/spel,den gamla och tråkiga generationen håller på att dö ut och den teknologiska växer allt mer och mer.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

Klart att man inte är för gammal för tv-spel om man är 19 år. Jag köpte en xbox 360 för en månad sen bara för att kunna lira över xbox live med mina kompisar. Vi är över 30 allihopa, ser liksom inte varför det skulle vara ett problem.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pato:

He, tycker synd om min far då. Han är snart 51 och spelar Hidden and dangerous i en klan.
Vi som är lite yngre än (även om jag är 27) så är vi uppvuxna med spel, man blir aldrig för gammal för att ha kul.

Samma sits som jag

Farsgubben är 55 och lirar Fallout 3 varje dag. Själv är man också 27 och spelar SC2 varannan dag.