BSOD i 2D vid överklockning [HD5850]

Permalänk
Hedersmedlem

BSOD i 2D vid överklockning [HD5850]

Jag har haft detta problem ända sedan jag köpte mitt XFX HD5850 Black Edition:

När jag använder MSI Afterburner för att överklocka grafikkortet så får jag BSOD varje gång ett Flash-klipp/reklam visas i Firefox eller jag försöker spela upp ett filmklipp i MPC-HC.

Jag har isolerat problemet till just 2D, och har uteslutit följande felkällor:

  • För hög överklockning av grafikkortet (den är 100% stabil i FurMark, Unigine Heaven och 3Mark11).

  • Kass drivrutinsversion (samma problem med både 10.9 och 10.10).

  • Instabil överklockning av CPU/RAM (helt stabil, utförligt testad med Linpack och OCCT).

  • Höga temperaturer. Alla temps har övervakats under maximal belastning.

Det är väldigt svårt att googla eller söka på problemet, eftersom BSOD:s är ett fruktansvärt vanligt problem, och det är enligt själva blåskärmen ofta grafikdrivrutinens "fel" (även i mitt fall).

Min hårdvara/mjukvara:

  • i5 760 @ 3.9Ghz

  • Asus P7P55D

  • 2x2GB Corsair 1600Mhz DDR3

  • XFX Radeon HD5850 Black Edition

  • Corsair VX550

  • Windows 7 x64

  • ATI Catalyst 10.10

  • MSI Afterburner 2.0.0

Om någon ytterligare information behövs eller tester som behöver göras så är det bara att fråga så fixar jag det. Att felsöka datorer är något jag sysslat med ganska många år nu, men detta problemet börjar gå mig på nerverna.

Permalänk
Avstängd

Har du stängt av acceleration för flash spelare då ? jag har nämligen samma kort och klockar det med samma program och jag får också bluescreen eller icke svar från drivrutin. Det lättaste vare om man gör en egen bios med den klocken man ska ha som man vet är stabil också men jag vet inte riktigt hur man gör en egen bios för graffet men men det är nog ända sättet för att få bort problemet Mvh.

Visa signatur

Moderkort Asus crosshair V formula 990FX|Shassi Antec twelve hundred|Nätagg XFX 750W 80+ silver|Processor AMD phenom2 x4 970 BE 4.1|Cpu kylare Corsair hydro H80|ram minnen Corsair VENGEANCE 8GB 1600 DDR3|Grafikkort XFX HD 6970 2GB|Grafikkortkylare ARCTIC COOLING ACCELERO XTREME| SSD Corsair force F60|Hårddisk WD green caviar 1TB|Bildskärm ACER G245H LCD HDMI| W7 ultimate 64| Razer Imperator BF3 edition|Ljudkort Asus xonar D2|

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeathAdder89:

Har du stängt av acceleration för flash spelare då ? jag har nämligen samma kort och klockar det med samma program och jag får också bluescreen eller icke svar från drivrutin. Det lättaste vare om man gör en egen bios med den klocken man ska ha som man vet är stabil också men jag vet inte riktigt hur man gör en egen bios för graffet men men det är nog ända sättet för att få bort problemet Mvh.

Men varför skriva så och sen skapa en ny tråd om samma problem? http://www.sweclockers.com/forum/126-radeon/972586-hur-stange...

Edit: widL ber om ursäkt för att jag tar upp onödig plats i tråden, men jag kunde inte låta bli att påpeka dubbelposten. Skulle naturligtvis gjort det i hans egna tråd, så fel av mig!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DeathAdder89:

Har du stängt av acceleration för flash spelare då ? jag har nämligen samma kort och klockar det med samma program och jag får också bluescreen eller icke svar från drivrutin. Det lättaste vare om man gör en egen bios med den klocken man ska ha som man vet är stabil också men jag vet inte riktigt hur man gör en egen bios för graffet men men det är nog ända sättet för att få bort problemet Mvh.

Jag har inte stängt av accelerationen. Problemet gäller som sagt inte bara Flash, utan även 2D-acceleration av filmuppspelning i olika mediaspelare. Jag hade kunnat avaktivera alla typer av GPU-acceleration i 2D, men det intresserar mig mer att lösa det faktiska problemet än att "dölja" symptomen. Det känns i alla fall "bra" att vi har samma problem, då kan vi hjälpas åt att lösa det.

Permalänk
Avstängd

Jag har hört att man ska göra ett eget bios för att det ska funka.

Visa signatur

Moderkort Asus crosshair V formula 990FX|Shassi Antec twelve hundred|Nätagg XFX 750W 80+ silver|Processor AMD phenom2 x4 970 BE 4.1|Cpu kylare Corsair hydro H80|ram minnen Corsair VENGEANCE 8GB 1600 DDR3|Grafikkort XFX HD 6970 2GB|Grafikkortkylare ARCTIC COOLING ACCELERO XTREME| SSD Corsair force F60|Hårddisk WD green caviar 1TB|Bildskärm ACER G245H LCD HDMI| W7 ultimate 64| Razer Imperator BF3 edition|Ljudkort Asus xonar D2|

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kerbo:

widL ber om ursäkt för att jag tar upp onödig plats i tråden, men jag kunde inte låta bli att påpeka dubbelposten. Skulle naturligtvis gjort det i hans egna tråd, så fel av mig!

Det är inga problem, men det allra bästa är faktiskt att du använder rapportera-funktionen på något av inläggen, och skippar helt att skriva i tråden själv.

Skrivet av DeathAdder89:

Jag har hört att man ska göra ett eget bios för att det ska funka.

Okej, men vad är det då i detta "egna" BIOS som måste skilja sig från originalbioset för att det ska funka? Jag har ändå varit inne på att flasha om kortet för att komma åt mjukvarukontroll för spänningar, så det kanske är lika bra att kolla vidare på det. Någon som har tips på bra BIOS? Eller måste man göra ett eget?