Permalänk
Medlem

Datorn blev slöare av ny CPU-kylare?

Kan varit att jag placerade denna i fel kategori, ursäkta isf.

Iaf, I dag fick jag hem min Cooler Master Hyper TX3 och jag installerade den på direkten. Installationen gick bra men den var lite krånglig men tillslut satt den med färsk (och rengjord processor yta) kylpasta fast sten hårt och jag körde igång datorn, och ja, processorn var mycket kallare och tystare än original kylningen...

Iaf I kväll skulle jag spela lite COD. Förr i black ops hade jag iaf över 80fps hela tiden, nu låg jag runt 50fps, dock på en annan bana, så kan ju varit det iofs.

Sen i Cod4 brukade jag alltid ha över 120fps iaf, oavsett bana men nu låg den på 80 :S

Bestämde mig då för att köra 3dmark 11 basic, och där fick jag 100 poäng mindre än sist... KAN dock varit tillfälligt också, sen har jag bytt från Avast antivirus > Microsoft Security essentials, så kanske är det...

Detta låter ju väldigt skumt då imo Windows funkar hur bra som helst inga krasher eller frysningar, men i spel känns det segt... Så detta låter väl dumt men:

Kan min processorkylare ha slöat ner datorn? Har tänkt kolla imorn om jag råkade dra ut nån kabel eller liknande...

Tack på förhand

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk

satt den fel eller för mycket eller för lite kylpasta

Visa signatur

Silverstone Fortress 2 - Samsung 840 EVO 250Gb - Asus GTX Strixs 970
Asus Maximus VI Formula - Core i5 4670K - Adata 8Gb
CM Hyper 212EVO - Seasonic Platinum 760W

BenQ XL2411Z - Corsair M60 - Corsair K70 - SteelSeries Wireless H

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanssonGBG:

satt den fel eller för mycket eller för lite kylpasta

Om det nu är detta så förstår jag inte hur det kan vara det, för med original kylningen låg processorn på 59c under spelande, och nu ligger den högst på 50...

Kan vara jag också iofs som inbillar mig ^^

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

kan vara att den sitter för hårt.. vet att när jag hade mitt bigwater kit på min överclockade e6320 så kunde jag inte spela något över huvud taget för att den satt för hårt.. känns dock lite knas då det är puch pin på din nya kylare

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

kan vara att den sitter för hårt.. vet att när jag hade mitt bigwater kit på min överclockade e6320 så kunde jag inte spela något över huvud taget för att den satt för hårt.. känns dock lite knas då det är puch pin på din nya kylare

Mm, asså det är jävligt skumt KAN vara jag dock som inbillar mig också.. Körde prime95 btw tidigare idag med nya kylaren i en 3 timmar och det gick perfekt.. Men jag tror det är grafikkortet det är fel på för den låter inte så mycket som den gjort = den är svalare = den jobbar mindre???
Tror jag kan ha ett virus som lurkar, för hör att hårddisken jobbar hela tiden.. ska nog formatera hela hårddisken imorgon och se

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

dina biosinställningar nollställdes inte när du lossade allt då?

Permalänk
Medlem

haha svar nej det ska ej vara möjligt ..standarden på din data bör va samma eller bättre då du gick ner i grader

Visa signatur

i5 2500k,,,,asus p8z77-v pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

dina biosinställningar nollställdes inte när du lossade allt då?

Nope det är mina vanliga inställningar
Kanske ska jag testa resetta dem och ställa tillbaka?

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdaN:

Kan varit att jag placerade denna i fel kategori, ursäkta isf.

Iaf, I dag fick jag hem min Cooler Master Hyper TX3 och jag installerade den på direkten. Installationen gick bra men den var lite krånglig men tillslut satt den med färsk (och rengjord processor yta) kylpasta fast sten hårt och jag körde igång datorn, och ja, processorn var mycket kallare och tystare än original kylningen...

Iaf I kväll skulle jag spela lite COD. Förr i black ops hade jag iaf över 80fps hela tiden, nu låg jag runt 50fps, dock på en annan bana, så kan ju varit det iofs.

Sen i Cod4 brukade jag alltid ha över 120fps iaf, oavsett bana men nu låg den på 80 :S

Bestämde mig då för att köra 3dmark 11 basic, och där fick jag 100 poäng mindre än sist... KAN dock varit tillfälligt också, sen har jag bytt från Avast antivirus > Microsoft Security essentials, så kanske är det...

Detta låter ju väldigt skumt då imo Windows funkar hur bra som helst inga krasher eller frysningar, men i spel känns det segt... Så detta låter väl dumt men:

Kan min processorkylare ha slöat ner datorn? Har tänkt kolla imorn om jag råkade dra ut nån kabel eller liknande...

Tack på förhand

Kan vara så att trycket är ojämnt fördelat. Testa att lägga datorn ned så att kylaren sitter 90 grader uppåt. Men vad jag vet är detta inte så vanligt med amd:s system, men det kan vara det.

Visa signatur

| Case: Fractal Design R2 | Nätagg: Be Quiet | Moderkort: Asus crosshair formula IV | CPU: Amd phenom 1055t | Ram: 8GB | Hdd: Samsung f3 500GB | Grafikkort: xfx 460 ti |

Permalänk
Medlem
Skrivet av loie:

Kan vara så att trycket är ojämnt fördelat. Testa att lägga datorn ned så att kylaren sitter 90 grader uppåt. Men vad jag vet är detta inte så vanligt med amd:s system, men det kan vara det.

Öppnat datorn och kollat nu lite... Och jag kollade hur kylaren sitter, hela "kontakts-yt-plattan" med kopparrören och de, sitter över hela processorn, och kylaren går inte att rubba, så det är nog inget fel med den...

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

tror ditt problem med 100 poäng mindre 3dmark 11 basic...inte ska spela någon roll på din spel prestanda ...

tror att du har för mycke skit i datan som bör tas bort(en riktig jul städning i datan) somt nya drivrutiner............

Visa signatur

i5 2500k,,,,asus p8z77-v pro

Permalänk
Medlem

När jag installerade min TX3:a på processorn så var det inte riktigt lätt att få den centrerad direkt över processorn. Har du kollat så kylaren täcker lika mycket på alla sidor?

I övrigt fungerar TX3:an riktigt bra för min del. Jag kommer upp i max 50 grader i OCCT:s grymmaste test.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hraf:

När jag installerade min TX3:a på processorn så var det inte riktigt lätt att få den centrerad direkt över processorn. Har du kollat så kylaren täcker lika mycket på alla sidor?

I övrigt fungerar TX3:an riktigt bra för min del. Jag kommer upp i max 50 grader i OCCT:s grymmaste test.

OKEJ GRABBAR, verkar ha löst det!

Tog bort kylaren och kylpastan (som inte var fast ännu, den var som kladdig). Iaf sen vände jag på kylaren, så fläkten var mot ram-minnet ist mot grafikkortet (som det var innan, om ni fattar).

Iaf sen ny kylpasta och kollad alla kablar på nytt, och Voila!

Efter en stunds Black ops var processorn 42 grader som högst:

Och i black ops var fpsen uppe runt 130 igen

Ni som inte förstår hur jag menade med fläktmonteringen så:

http://data.fuskbugg.se/dipdip/Foto%200671.jpg

Tyvärr hade jag bara mobilkameran tillgänglig..

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P