Ps3 - xbox360 handkontroller

Permalänk
Medlem

Ps3 - xbox360 handkontroller

Ni som har spelat fps-spel på både xbox360 och ps3, ni kan fortsätta läsa - ni andra behöver inte delge er åsikt

Nu står man inför valet mellan att köpa ett ps3 slim eller xbox360 slim. Jag har själv övervägt och det lutar åt ps3. Hur som helst så är det fortfarande en sak jag hakar upp mig på och det är handkontrollerna. Ps3ans handkontroller är inte lika ergonomiska som xboxens, men det som är mer relevant för mig är hur de presterar i spel. Jag har hört att det är lättare att sikta med precision i fps-spel med xbox360s handkontroll än vad det är med ps3ans. Stämmer detta?

Det jag kan hålla med om är att ps3ans joysticks är lite "stela" i början och sedan "släpper" de efter - vilket medför att det blir svårare att sikta (eftersom det blir en ganska snabb accelration). Har ps2 och spelat Starwars battlefront där jag har upplevt detta. Medan att med xbox360s joysticks så blir det en jämnare acceleration från att man börjar tilta joysticken - vilket medför en säkrare precision.

Alltså, är detta något som stämmer? Visst är det en vanesak med det mesta, men det är oftast något som är enklare att spela bra med.

Permalänk
Medlem

Jag tror det är mer en vanesak. När jag nu har vänjt mig vid ps3 kontroll tkr jag den är mkt skönare än 360:s kontroll.

Permalänk
Medlem

Nja, jag har spelat med både 360 och PS3 kontrollen och jag upplever helt klart PS3ans kontroll har mer precision och bättre mikro-aiming då spakarna är mer "lösa"/känsliga än dem på 360n som har betydligt mer motstånd som kräver mer muskelkraft vilket i sin tur ger en mer oprecis sikte.

Givetvis kan man träna sig oavsett vilken kontroll det gäller, men för en referenskontroll emellan så är PS3ans handkontroll bättre lämpad till FPS. Hade 360 kontrollen lika lösa/känsliga spakar så hade jag genom 3e-part använt 360 kontrollen framför PS3ans.

En video som jag håller med har gjort ungefär likadan undersökning: YouTube - Xbox Vs. PS3: Round 1

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för de bra svaren! Det blir nog en ps3a

Permalänk
Medlem

Till fps-spel är xbox kontrollen helt överlägsen. Mkt bättre placering på spakarna, skönare triggerknappar, skönare kontroll, bättre precision.

Permalänk
Medlem

Växte upp med PS handkontrollen så den sitter mer naturligt i min hand.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

Jag kör med 360 kontrollen på ps3an. Men jag tycker inte att ps3ans kontroll är dålig jag föredar bara 360 triggers och ergonomi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av matnojje:

Jag kör med 360 kontrollen på ps3an. Men jag tycker inte att ps3ans kontroll är dålig jag föredar bara 360 triggers och ergonomi.

Hur gör man för att använda 360-kontrollen på PS? Jag gillar inte PS-kontrollen pga av att spakarna är för höga. Triggarna som man glider av har jag löst genom att köpa "pluppar" som man fäster på LT och RT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreasG:

Hur gör man för att använda 360-kontrollen på PS? Jag gillar inte PS-kontrollen pga av att spakarna är för höga. Triggarna som man glider av har jag löst genom att köpa "pluppar" som man fäster på LT och RT.

Ah, "Real Triggers"?

I övrigt så bör du köpa en adapter för att kunna använda 360 kontrollen, Cross Battle Adapter Brings Xbox 360 Controller to PS3, With Rumble

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av 037180:

Ah, "Real Triggers"?
http://www.onlajn.se/wp-content/uploads/2010/04/real-triggers...

I övrigt så bör du köpa en adapter för att kunna använda 360 kontrollen, Cross Battle Adapter Brings Xbox 360 Controller to PS3, With Rumble

Ja precis dem, de är jättebra. Kostade typ 49.- på Game.

Tack för länken. Men $55 plus att jag behöver köpa en trådansluten kontroll... hmmm... dyrt.

Permalänk
Medlem

Beror nog lite på hur stora händer och så man har. För mig så är 360/gamecube dosorna dom skönaste utan tvekan!

Permalänk
Medlem

360 kontroll e mycket skönare för mig i alla fall. Tycker ps3an kontroll känns ut liten och som ihop tryckt nästan

Visa signatur

Intel Core i5 750 @ 3,2 Ghz | Corsair H50 | Asus P7P55D | 8800GTS 640MB | 4 Gb Corsair XMS3 1600 Mhz | Corsair TX 650W | Corsair Obsidian 700D | Samsung Spinpoint F3 1TB | Samsung 400GB | Samsung 250GB |

Permalänk
Medlem

PS3 kontrollen är allmänt för liten för mig, och jag har inte speciellt stora händer. Sen är trigger knapparna överlägsna på 360 kontrollen.

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreasG:

Hur gör man för att använda 360-kontrollen på PS? Jag gillar inte PS-kontrollen pga av att spakarna är för höga. Triggarna som man glider av har jag löst genom att köpa "pluppar" som man fäster på LT och RT.

XCM Cross Battle Adapter Plus

Permalänk
Medlem

Jag personligen föredrar dosan till 360. Mycket bättre ergonomi, lättare att komma åt knapparna osv. Jag har väll inte överdrivet stora händer, men ps3dosan är för liten, till för barnhänder:)

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Cross adaptrarna funkar från vad jag har hört allmänt dåligt, problem med att de laggar när man trycker flera knappar samtidigt mm.

En X360 kontroll med FPS freeks är i min mening överlägsen allt annat. (förutom en mus då )

FPS Freek by KontrolFreek | Halo, CoD, GoW FPS Games | Xbox 360 & PS3 Controller Accessories

Permalänk
Medlem

Det är ju väldigt mycket av en vanesak, om man endast har en PS3 dosa så blir man ju bra med den och vice versa. Personligen så föredrar jag 360-kontrollerna då de passar mina händer bättre (bla för att PS3-kontrollerna är för små) samt att jag inte gillar PS3's spakar samt triggers då man glider av dem. Och så föredrar jag spakplaceringen på 360. Det som MS kunde ha gjort avsevärt bättre är D-Paden. Den är ju en skam.

Visa signatur

Main: ASUS Z97-A | Intel i5 4690k | GIGABYTE GTX1070 Windforce | Samsung 830 256 GB & 2,5 TB HDDs | 8 GB RAM
Laptop: Lenovo Yoga 2 Pro
Server: HP ProLiant MicroServer Gen 8 | G1610T | 120GB SSD | 2x3TB HDD | 4GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anton00b:

Det är ju väldigt mycket av en vanesak, om man endast har en PS3 dosa så blir man ju bra med den och vice versa. Personligen så föredrar jag 360-kontrollerna då de passar mina händer bättre (bla för att PS3-kontrollerna är för små) samt att jag inte gillar PS3's spakar samt triggers då man glider av dem. Och så föredrar jag spakplaceringen på 360. Det som MS kunde ha gjort avsevärt bättre är D-Paden. Den är ju en skam.

Den är ju dock uppdaterad på de nyare kontrollerna

WEBHALLEN.com - Microsoft - Xbox 360 Wireless Handkontroll (UTAN sladd) - Svart / Black

Mycket snyggare nu också när de är helt svarta ^^

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tysonayt:

Den är ju dock uppdaterad på de nyare kontrollerna

WEBHALLEN.com - Microsoft - Xbox 360 Wireless Handkontroll (UTAN sladd) - Svart / Black

Mycket snyggare nu också när de är helt svarta ^^

Nej, det är fortfarande samma urusla dpad, de har släppt en specialversion som endast säljs med play n' charge kit till hutlöst pris som är lika värdelös den.