Köpråd: Bärbar dator för max ca 5000 kr

Permalänk

Köpråd: Bärbar dator för max ca 5000 kr

Hej!

Nu är det så att jag har blivit sugen på en bärbar dator i och med att jag är på resande fot ganska ofta. Jag har sett att det är många som tipsar om Komplett.se - ASUS N61DA 16" HD LED den datorn. Den verkar vara helt ok när det gäller lite nyare spel.

Fast det jag inte gillar med den är att batteritiden, enligt en recension, är 2 tim och 20min, vilket är aningen kort enligt min mening.

Det jag vill att den ska klara av är:

  • Spela full HD-film utan att hacka.

  • Kunna spela Lineage II

  • Batteritiden ska vara mer än 2 tim, helst.

Den ska i huvudsak användas som surfdator, sen om det går spela lite nyare spel på den är det ju inget negativt, men absolut inget måste i och med att jag nästan bara spelar Lineage II.

Systemkraven för Lineage II är:

Processor: Pentium 4 3 GHz CPU or better
Memory: 1 GB RAM or higher
Graphics card: NVIDIA® FX 6600 or ATI™ x800
Connection: Broadband Internet Connection
Hard Disk: 12 GB or higher
Sound card: DirectX® 9.0c compatible sound card

Hjälp och förslag är varmt välkommet!

MVH

Permalänk

Över 2 timmars batteritid vid spelande är ganska bra.

En modell som skulle kunna ha lite längre skulle kunna vara en Acer TimelineX.
Bra pris på den nu.

Acer Aspire TimelineX 3820TG-5464G50n (LX.PV102.297) - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Bärbara datorer

Visa signatur

Antec Performance P182 | Intel Core i7 920 | Gigabyte GeForce GTX 660Ti | Gigabyte GA-EX58-DS4 | Corsair XMS3 1333 MHz 6 GB | Samsung SpinPoint F3 | Corsair 650TX | Windows 7 x86-64 | QPAD MK-50

Permalänk
Skrivet av marcusnns:

Över 2 timmars batteritid vid spelande är ganska bra.

En modell som skulle kunna ha lite längre skulle kunna vara en Acer TimelineX.
Bra pris på den nu.

Acer Aspire TimelineX 3820TG-5464G50n (LX.PV102.297) - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Bärbara datorer

Den såg riktigt fin ut, och lång batteritid hade den med, men priset var lite för mycket för min budget.

Permalänk

Det kanske blir svårt för 5000?

Permalänk
Medlem

ska du spela spel så slopa bärbar (åtminstånde för 5000) bättre & köpa stationärt ska du ha bärbar så glömm & spela,för att kunna köra det spelet så finns knappt någon bärbar som pallar med 2 timmar batteritid.
stationär för spel bärbar nope

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk

Men systemkraven är inte så höga på det spelet, och jag kommer att sitta med laddaren i hela tiden. Den kommer fungera som en stationär dator.

Torde det inte finnas någon bärbar runt 5000 som klarar det spelet? Det är ju trots allt inte så krävande. Processorstyrka är väl det som behövs, antar jag? I och med att det är ett MMORPG.

Allt jag vill är att den ska klara spelet, kunna se 1080p och surfa.

Permalänk

En annan fråga; Är det billigare att importera en laptop (t.ex. Tyskland)?

Permalänk
Skrivet av Walter0523:

Men systemkraven är inte så höga på det spelet, och jag kommer att sitta med laddaren i hela tiden. Den kommer fungera som en stationär dator.

Torde det inte finnas någon bärbar runt 5000 som klarar det spelet? Det är ju trots allt inte så krävande. Processorstyrka är väl det som behövs, antar jag? I och med att det är ett MMORPG.

Allt jag vill är att den ska klara spelet, kunna se 1080p och surfa.

Om spelet nu inte kräver så mycket passar denna modell.

Packard Bell EasyNote TJ65-CU-666NC - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Bärbara datorer

Visa signatur

Antec Performance P182 | Intel Core i7 920 | Gigabyte GeForce GTX 660Ti | Gigabyte GA-EX58-DS4 | Corsair XMS3 1333 MHz 6 GB | Samsung SpinPoint F3 | Corsair 650TX | Windows 7 x86-64 | QPAD MK-50

Permalänk
Medlem

om du inte behöver en helt ny utan kan köpa en begagnad kolla in den här

om du har möjlighet att ta dig dit eller få den personen som har den här att komma till dig den är nog den bästa du kan få tag på för detta pris begagnad men i gott skick

Kraftfull bärbar 5500kr | Södermanland | Blocket

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Personligen skulle jag rekommendera denna:
Komplett.se - HP G72-b10 17.3" HD+ LED

lycka till!

Visa signatur

AMD64 3000+ Venice [YBBLE 0523DPCW] @ 2630 MHz | Asus A8N-E | GEIL 1GB DDR400 @ DDR480 | Hitachi 160GB S-A2 | G-Force 6600GT @ 580/1080 | TT Soprano
Läs ESD F.A.Q

Permalänk

Shit pommes frites. Jag måste säga att specsen skiljer sig nåt så otroligt mellan laptops i samma prisklass. Att välja laptop är ju långt mycket svårare än att fixa ihop en stationär.

Jag har aldrig handlat, eller ägt en laptop tidigare, därför är det extra svårt.

Det lutar dock mot en Komplett.se - ASUS N61DA 16" HD LED då det verkar vara mkt dator för pengarna. Men jag vet inte ännu. Ju fler förslag desto bättre.

Edit: Dock är det ju AMD på den, så multitasking vet jag inte om det funkar så bra.

Permalänk

Kanske en begagnad? så sparar du pengar också. Min bror har en likadan och är jätte nöjd, klarar av många spel.

Kraftfull laptop acer 5738ZG 15,6'' DualCore / 4GB på Tradera. Acer |

Permalänk
Skrivet av korvkiosk:

Kanske en begagnad? så sparar du pengar också. Min bror har en likadan och är jätte nöjd, klarar av många spel.

Kraftfull laptop acer 5738ZG 15,6'' DualCore / 4GB på Tradera. Acer |

Du har länkat den i många trådar nu. Är det du som säljer den eller?