VX 550 + GTX 580 - Överlever aggregatet?

Permalänk
Medlem

VX 550 + GTX 580 - Överlever aggregatet?

Som så ofta blir fallet vid uppgraderingar i vår hobby uppstår det en ripple-effekt...

Som en liten julklapp till mig själv uppgraderade jag "datorhörnan" och beställde 2x 24" IPS-skärmar och ett GTX 580 för att driva härligheten. Grejerna är på väg med posten och guld och gröna skogar väntar! Dags att pensionera min trotjänare till 8800 GT (92) och 226BW alltså.

Sen slog det mig...köpte jag verkligen det där 750W agget när datorn bygdes? En snabb kontroll visade att det tydligen blev ett VX 550 istället. Det har fungerat tyst och klanderfritt så här långt men ett GTX 580 spelar ju i en helt annan division när det kommer till strömförbrukningen. Frågan är alltså om agget kommer hålla?

Att det är lägre än rekommenderat vet jag. Frågan är bara om det är lika bra att köra slut på det gamla innan jag byter eller om det är farligt för komponenterna på något vis? Kortet kommer troligtvis sällan gå fullt men vad händer egentligen när man överskrider 550W? Systemet ber om mer ström än agget kan leverera. Det borde leda till sämre prestanda än möjligt med ett starkare nätaggregat samt att agget går "tungt" under peak, men börjar man verkligen bränna saker? Här är jag okunnig och behöver hjälp med en konsekvensanalys

Alternativet som jag tittar på är HX 850 som ser riktigt kompentent ut ( https://www.inet.se/artikel/6900191/corsair-hx-850w-80- ), och 1500 kr är kanske inte så mycket att orda om egentligen men av förståeliga skäl så är julklappsbudgeten redan lite ansträngd

Övriga delar i systemet är en Q6600 G0 och 2 mekaniska diskar. Ingenting som drar stora mängder ström direkt. Tror jag mätte strömmen vid väggen till mellan 225-425W tidigare (idle/load). Lägger man på 100W till för nya kortet så är det istället 325-575W som känns rimligt. Då räknar jag med att 580 drar ungefär 100W mer i idle än 8800 och i tester så verkar 580 dra 250W mer i full load än vid idle. (http://www.sweclockers.com/recension/13087-nvidia-geforce-gtx...)

Vad tycker ni jag skall göra? Nytt agg eller inte? Antar att ingen har några direkta invändningar mot HX 850 utifrån tidigare trådar jag läst men håll inte igen om du sitter med ett annat förslag.

Permalänk
Medlem

Det klarar av det, utan större bekymmer faktiskt.
http://www.sweclockers.com/recension/12993-nvidia-geforce-gtx... Hela datorn (klockad dessutom) från väggen, vilket innebär något mindre belastning från agget, ~ minus 50w till i grova drag.

Permalänk
Medlem

Sedan är det hur många ampere 550wattarn pallar att punga ut på 12v, men finns det en 8-pin och en 6-pin så lär det kanske fungera, jag skulle dock inte köra med agget längre än jag behöver om det är klent, men du lär märka, om det varvar fullt och blir varmt som fan så är det dax & byta, kör själv en oc q66 & 2x4890 (tdp på 300w+) men 580w agget gick för tungt, dock inte i närheten av kvaliten på ett corsair men det kunde man steka pankakor på samt extraknäcka som vedpanna. Kan tillägga att nätagget jag hade hade lite problem med 8800 Ultra redan :S

Permalänk

Den bör klara sig. Kan kanske bli problem efter några år för den kommer köras rätt hårt. Optimalt bör man ha runt 600W.
Men 550W kommer hålla ett bra tag. Och då räkna jag på en klockad i5-760 med 4 hårddiskar och ett par fläktar.
Kan säga rätt säkert att den lär hålla igenom sin garanti period åtminstone.

Permalänk
Medlem

Den har en single 12V rail som tål 41A så det ligger kanske i gränslandet. 6+8 pins-kontakterna ligger alltså på samma 12V-uttag.

Det låter som att jag skulle kunna testa och höra om aggregatet varvar upp och går avsevärt mycket hårdare än idag, och detta under längre perioder. Hittills tror jag knappt jag hört aggregatets fläkt gå igång ordentligt, den snurrar bara på tomgång.

Permalänk
Skrivet av SSB:

Den har en single 12V rail som tål 41A så det ligger kanske i gränslandet. 6+8 pins-kontakterna ligger alltså på samma 12V-uttag.

Det låter som att jag skulle kunna testa och höra om aggregatet varvar upp och går avsevärt mycket hårdare än idag, och detta under längre perioder. Hittills tror jag knappt jag hört aggregatets fläkt gå igång ordentligt, den snurrar bara på tomgång.

hmm enligt denna tråden så nämner han att EVGA rekomenderar minst 42A på 12V linan
PSU requirements for GTX 580 - Overclock.net - Overclocking.net

EVGA | Products
Och som jag beräknade så bör man optimalt ha 600W nätdel.

Som sagt. 550W går nog.. men är lite på minimum gränsen..

Permalänk
Medlem

Tack för länken, tråden bjöd på intressant läsning. Särskilt informationen om att EVGA angav 42A som ett krav, något jag inte sett på andra håll men är minst lika intressant information som rekommenderat antal Watt.

Hade jag inte haft ett Corsair skulle jag nog oroat mig lite mer, men med en differens på 1A vågar jag testa. Corsair brukar ju ha rätt bra ordning på sina aggregat hela vägen upp till full last. Tur man inte sitter med ett Ace of Sweden t.ex. ha ha.

Test vi minns: http://www.sweclockers.com/recension/12022-nataggregat-fran-a...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SSB:

Tack för länken, tråden bjöd på intressant läsning. Särskilt informationen om att EVGA angav 42A som ett krav, något jag inte sett på andra håll men är minst lika intressant information som rekommenderat antal Watt.

Hade jag inte haft ett Corsair skulle jag nog oroat mig lite mer, men med en differens på 1A vågar jag testa. Corsair brukar ju ha rätt bra ordning på sina aggregat hela vägen upp till full last. Tur man inte sitter med ett Ace of Sweden t.ex. ha ha.

Test vi minns: http://www.sweclockers.com/recension/12022-nataggregat-fran-a...

450VX klarade 570W i 48c så jag är säker på att din 550VX klarar kortet.
Corsair VX450W Power Supply Review | Hardware Secrets

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Skrivet av Redzo:

450VX klarade 570W i 48c så jag är säker på att din 550VX klarar kortet.
Corsair VX450W Power Supply Review | Hardware Secrets

Bara för att en 450W klarar 570W betyder inte man ska överbelasta nätdelen på det viset.. Man kan nog köra den så högt ett par timmar. Men över flera månader är bara rent idiotiskt..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ParanoiaX:

Bara för att en 450W klarar 570W betyder inte man ska överbelasta nätdelen på det viset.. Man kan nog köra den så högt ett par timmar. Men över flera månader är bara rent idiotiskt..

det vet jag, ville bara påpeka vilken hög kvalitet Corsair har på sina agg, om 450VX klarar av sån last borde en 550VX lätt klara av last på 450W kontinuerligt eller hur ?

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Skrivet av Redzo:

det vet jag, ville bara påpeka vilken hög kvalitet Corsair har på sina agg, om 450VX klarar av sån last borde en 550VX lätt klara av last på 450W kontinuerligt eller hur ?

Jo. Fast optimalt så bör man hålla belastningen på en nätdel vid normalt spelande runt 50% av nätdelens max belastning. Mest för högre livslängd samt tystare drift.
Vid normalt spelande så bör det systemet inte dra mer än 250-300W. Och det är inom optimala gränser. 450W hamnar man bara i om man kör väldigt stressande grejer som Furmark. Eller typ Folding@Home.

Men Corsair har iofs bra kvalite på sina komponenter än så den bör klara 450W kontinuerligt, men inget att rekommendera. Men är alltid säkrare i längre rundan att inte belasta den mer än 50% vid normalt spelande.
För oavsett hur bra kondensatorerna är så kommer dom eventuellt degradera. Och ju mer man belastar dom desto fortare kommer dom degradera.

Själv när jag räknar på ett systems nätdels krav så räknar jag alltid att nätdelen ska kunna belasta hela systemet i minst 90%. Så klart kommer systemet aldrig belastas så i normalt bruk. Men är god ide att kunna ha det utrymmet på nätdelen. Samt så lägger jag på nån 10-15% för kondensator degradering, för att va på säkra sidan.

Och med dom beräkningarna kom jag som sagt upp i rekommenderad nätdel i 550-600W. Precis vad som rekommenderas enligt specifikationerna.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ParanoiaX:

Jo. Fast optimalt så bör man hålla belastningen på en nätdel vid normalt spelande runt 50% av nätdelens max belastning. Mest för högre livslängd samt tystare drift.

tystare drift kan jag hålla med om, högre livslängd bryr jag mig inte ett dugg i detta fall då VX serie får 5 års garanti, efter 5 år vill jag inte ha samma agg då precis som du säger agg blir gamla och tappar styrkan. i det här fallet anser corsair att komponenter inuti klarar sig i 5 år, det borde räcka för TS med råge.

och man ska inte hålla belastningen runt 50%, det stämmer kanske om man köper budget/noname agg (om man gör det borde man röntga skallen tbm) men inte annars, agg testas och köper man ordentliga grejer ska man skita i 50% "regel" totalt.

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Medlem

Många aggregat verkar ha högst verkningsgrad vid ungefär 50% load men det skiljer sig trots allt bara ett par procent. Så vill man inte spara den där sista kronan på elräkningen så är det inte så noga, även om vi alla är överrens om att inge maskin öht mår bra av att konstant prestera på 95-100%.

Ljudnivån är intressant i sig, det är först omkring 450W som en 850 håller sig tystare. (Observera att grafen för 550 börjar på 21db och 850 på 25db).

Ser man till hur grafen för 550 utvecklar sig kommer det bli väldigt tydligt om jag pressar systemet för hårt

Edit: Som allmän info är mitt agg redan 3 år gammalt då jag köpte det till den då nya burken med q6600 och 8800 GT. Skulle jag bygga ett nytt system idag skulle jag utan tvekan köpa HX 850W (eller motsvarande).

Permalänk

Jag skulle behållit aggregatet, för trådskaparens burk belastar ju inte nätaggregatet ens i närheten av de 550W som aggregatet bevisligen klarar i kontinuerlig drift vid 45°C. Runt 350-380W vid spelbelastning kommer lasten hamna på.
Aggregatet är okänsligt för dålig linbalansering, i och med att alla linor är kopplade till samma rail och du kan faktiskt dra all ström från en lina om du vill.
41A räcker gott och väl till för trådskaparens burk.
ssB<= När du mäter från vägguttaget, måste du räkna med nätaggregatets efffektivitet i omvandlngen av växelström till likström. 550VX har en effektivitet mellan 80-84%, följdaktligen visar ditt mätinstrument rätt mycket mer mer än vad komponenterna drar från aggregatet.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Det där agget klarar GTX580. Det finns ju folk som kör 300W kort på agget utan problem.

Det som utmärker detta agg är just att det är en kombinerad 12V-lina och de kraven som du läser från tillverkarna blir inte lika stränga då. 42A kan innebära 20+22A vilket man ser i sämre agg, och chansen att man överbelastar en av linorna är mycket större.

Kör du lugnt vidare. 550VX har Japanska Chemi-con kondningar upp till 105 grader så det är bra kvalité på det som brukar stryka mest.

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Medlem
Skrivet av WrongTarget:

ssB<= När du mäter från vägguttaget, måste du räkna med nätaggregatets efffektivitet i omvandlngen av växelström till likström. 550VX har en effektivitet mellan 80-84%, följdaktligen visar ditt mätinstrument rätt mycket mer mer än vad komponenterna drar från aggregatet.

Tack för tipset, det tänkte jag inte på.

Skrivet av shaglord:

Kör du lugnt vidare. 550VX har Japanska Chemi-con kondningar upp till 105 grader så det är bra kvalité på det som brukar stryka mest.

/s

Att köpa kvalitet lönar sig i längden ser ut att bevisas än en gång. Tack för input

Ps. Skärmarna har kommit och jäklar vad mycket bättre dom är än min tidigare...580 kommer senare i veckan ser det ut som.

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite. Klarar Antec earthwatts 500w gtx 460 sli och kan jag splitta den medföljande 8pin 12v till 2x6pin?

Visa signatur

Core i5, gtx660

Permalänk
Hedersmedlem

Jag hade inte kört 460 i SLI med ett 500W earthwatt.

Permalänk
Medlem

Nu sitter GTX 580 inpluggat och luktar så där cancerogent som elektronik gör när den körs varm första gången! Med take på topic tänkte jag knyta ihop tråden med lite Watt-mätningar vid väggen.

Jag har räknat bort de 35W som låg på samma grenkontakt i form av router etc. och även de ytterligare 100W som de båda skärmarna drar i resultatet nedan. Resultatet bör alltså endast visa det antal Watt som nätagget ansvarat för att trycka ut.

Först fick 8800 GT göra en sista föreställning i 3D-Mark06 och sedan fick 580 göra sin entré i samma test.

8800 GT
Idle: 110W
CPU Torture: 240W (Bra att ha som referens hur pass mycket CPUn kan trycka upp förbrukningen).

Return to Proxycon: 193W (peak-värden)
Firefly Forest: 204W
CPU1: 165W
CPU2: 165W
Canyon Flight: 208W
Deep Freeze: 200W

GTX 580
Idle: 100W (Oväntat nog drar den mindre i idle än 8800 GT)
CPU Torture: 225W (Grafikkortet ligger uppenbarligen i djup sömn).

Return to Proxycon: 240W (peak-värden)
Firefly Forest: 242W
CPU1: 220W
CPU2: 220W
Canyon Flight: 305W
Deep Freeze: 232W

Kortet och agget gick lugnt och fint genom hela testet och det kändes som att det kanske inte fick spela ut hela sitt register. Den enda fläkt som ökade farten var CPU-fläkten som ligger rätt tätt intill grafikkortet. Jag misstänker att värmen "smittar av sig". Utblåset från grafikkortet är mycket varmare än det gamla kortet bjöd på.

För att se om jag kunde stressa till kortet lite mer så drog jag igång 2st EVE-Online klienter i 1920x1200 windowed mode med full blås på alla grafikinställningar inklusive 16x AA.

Här har jag inget jämförelseresultat för 8800 GT mer än att det då gick väldigt trögt och nu gick det hur smidigt som helst. Förbrukningen sprang nu upp i 310W i konstant förbrukning varpå nätaggregatet för första gången (någonsin?) drog igång sin fläkt.

Både grafikkort, cpu och nätaggregatet arbetar här mycket mer än tidigare vilket märks på ljudnivån. Räknaren på väggen, inklusive allt, visade nu på 445W förbrukning.

Som summering ser det alltså inte ut att finnas anledning till oro för att nätaggregatet inte skulle orka med den nya belastningen. Däremot får vi se vad jag tycker om ljudnivån. Med sidokåpan på plats igen och hörlurarna på är det möjligt att det känns precis som tidigare.

Till sist - Jäklar vad kortet kan trycka fps!

God jul!
/SSB