Finns det fortfarande 400MHZ/PC3200 minnen att köpa?

Permalänk
Medlem

Finns det fortfarande 400MHZ/PC3200 minnen att köpa?

Hej.

Jag köpte 2005 ett datoriihopplock från datorbutiken.com, minnet (Kingston) var inkompatibelt med moderkortet (Aopen ak79d-400vn) , så det fungerar oregerligt.

Undrar om det fortfarande går att köpa nya minnen med hastigheten 400MHZ, isåfall var?

Moderkortet accepterar dessa minnen, AOpen Global
Dual Channel Mode
DDR400 [PC3200]
DIMM : DDR DIMM
DIMM Type : 64/128/256/512MB & 1GB
Max Memory : 3GB

Hittar dock ingen lista på kompatibla minnen, vilken tillverkare det måste vara...

Permalänk
Medlem

DDR och DDR2 minnen finns att köpa på exempelvis kjell & co. Finns troligtvis på andra ställen också.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

i5 3570K||ASRock Z77M||Corsair 16GB@1866MHz||Intel 530 SSD||Fractal Design Define Mini

Permalänk
Medlem

Tack.

Vet någon vart man kan se vilka minnen moderkortet är kompatibelt med?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lafa:

Hej.

Jag köpte 2005 ett datoriihopplock från datorbutiken.com, minnet (Kingston) var inkompatibelt med moderkortet (Aopen ak79d-400vn) , så det fungerar oregerligt.

Undrar om det fortfarande går att köpa nya minnen med hastigheten 400MHZ, isåfall var?

Moderkortet accepterar dessa minnen, AOpen Global
Dual Channel Mode
DDR400 [PC3200]
DIMM : DDR DIMM
DIMM Type : 64/128/256/512MB & 1GB
Max Memory : 3GB

Hittar dock ingen lista på kompatibla minnen, vilken tillverkare det måste vara...

och varför inte använda sig av prisjakt eller google ????

DDR-minnen 1 GB - Hitta de bästa priserna, information och omdömen

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Medlem

Redzo, alla minnen fungerar inte med moderkortet, t.ex. inte Kingston. Minns att jag såg en lista på kompatibla minnen för flera år sedan.

Hittade det här, men det står inte tips på tillverkare.

AOpen AK79D400VN Motherboard Computer Memory Upgrade Boost
These 184-pin DIMM modules are compatible with your AK79D400VN:

1GB DDR PC2100, CL=2.5, UNBUFFERED, NON-ECC, DDR266, 2.5V, 128Meg x 64
1GB DDR PC2700, CL=2.5, UNBUFFERED, NON-ECC, DDR333, 2.5V, 128Meg x 64
1GB DDR PC3200, CL=3, UNBUFFERED, NON-ECC, DDR400, 2.6V, 128Meg x 64

<---- ett 1GB PC3200 söker jag alltså!

Permalänk
Medlem

Aopen AK79D 400VN motherboard Ram problems - TechSpot OpenBoards Hittade den här sidan. Här står det "nVidia nForce2 chipset can support DDR400 only when integrated (on-chip) VGA controller is disabled."

Hur vet jag att On-chip VGA controller är "av"??? Detta kanske kan lösa mina minnes problem! *hoppsan*

EDIT: kollade i BIOS, det finns inget alternativ att stänga av on-chip VGA controller.
Så det måste finnas ett annat sätt... nån som vet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lafa:

Redzo, alla minnen fungerar inte med moderkortet, t.ex. inte Kingston. Minns att jag såg en lista på kompatibla minnen för flera år sedan.

Hittade det här, men det står inte tips på tillverkare.

AOpen AK79D400VN Motherboard Computer Memory Upgrade Boost
These 184-pin DIMM modules are compatible with your AK79D400VN:

1GB DDR PC2100, CL=2.5, UNBUFFERED, NON-ECC, DDR266, 2.5V, 128Meg x 64
1GB DDR PC2700, CL=2.5, UNBUFFERED, NON-ECC, DDR333, 2.5V, 128Meg x 64
1GB DDR PC3200, CL=3, UNBUFFERED, NON-ECC, DDR400, 2.6V, 128Meg x 64

<---- ett 1GB PC3200 söker jag alltså!

Brukar finnas på moderkortstillverkarens sida.

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk
Medlem

Varför skulle inte kingston fungera? Bara för att minnena inte finns med i listan över kompatibla minnen betyder det inte att det inte skulle gå, De minnen som finns med på listan är testade och garanterade att fungera, andra minnen kan ju funka minst lika bra. På dustinhome.se finns en minneskonfigurator som man kan knappa in vilket moderkort du har och på så vis få rätt minne till det kortet.

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Medlem
Skrivet av nfskillen:

Brukar finnas på moderkortstillverkarens sida.

Hittar inte! Fanns en gammal sida med en sådan rapport, denna http://club.aopen.com.tw/testreport/mb/ men den funkar inte.

Permalänk
Medlem

Kingston brukar vara dom mest kompatibla minnena.

Visa signatur

Intel I7 950 @ 3.71 GHz | Asus Rampage III Extreme | Zalman CNPS9900 | Intel X25-M V2 80GB | Haf X | Ati Radeon 5870x2 CFX | Corsair Dominator 3x2GB 1600 MHz | Seagate 1 TB | Chieftec 80+ 850W PSU

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizeme:

Kingston brukar vara dom mest kompatibla minnena.

Jag håller med. Man rivit håret i veckor, knappat med inställningar i BIOS och gjort ALLT, då har Kingston fått ersatt Corsair-minnena, och det har funkat kanon efteråt.

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Avstängd

varför inte scanna av beg marknaden om du ska ha ett gammalt ddr 400 minne brukar vara enkelt att hitta sådana för nästan ingenting alls

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

QVL brukar moderkortstillverkaren lista av garanterat fungerande minnen kallas.

Vid beställning över internet (postorder) har du rätt att öppna och undersöka varan och fortfarande skicka tillbaka. Så du kan ju köpa på chans och fungerar det inte så kan du sen helt enkelt bara skicka tillbaka minnet.

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Skrivet av Lafa:

Hej.

Jag köpte 2005 ett datoriihopplock från datorbutiken.com, minnet (Kingston) var inkompatibelt med moderkortet (Aopen ak79d-400vn) , så det fungerar oregerligt.

Undrar om det fortfarande går att köpa nya minnen med hastigheten 400MHZ, isåfall var?

Moderkortet accepterar dessa minnen, AOpen Global
Dual Channel Mode
DDR400 [PC3200]
DIMM : DDR DIMM
DIMM Type : 64/128/256/512MB & 1GB
Max Memory : 3GB

Hittar dock ingen lista på kompatibla minnen, vilken tillverkare det måste vara...

har du vägarna förbi jönköping så har jag nog några liggandes..

de flesta minnen i rätt hastighet passar på moderkorten, behöver inte vara kompitabla..

Visa signatur

Lian Li 354B, 60A 12v, Amd x6 4.1ghz, (4.6ghz turbo), AMD 5850 oc, 8GB ram 1600 mhz, Asus evo, 3 TB, Bluray, Samsung 23" + 160" projektor,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lafa:

Aopen AK79D 400VN motherboard Ram problems - TechSpot OpenBoards Hittade den här sidan. Här står det "nVidia nForce2 chipset can support DDR400 only when integrated (on-chip) VGA controller is disabled."

Hur vet jag att On-chip VGA controller är "av"??? Detta kanske kan lösa mina minnes problem! *hoppsan*

EDIT: kollade i BIOS, det finns inget alternativ att stänga av on-chip VGA controller.
Så det måste finnas ett annat sätt... nån som vet?

Har du något extra kort i för grafiken eller eller kör du på det inbyggda? Ibland kommer inte alternativet upp för att stänga av den integrerade grafiken upp förrän man har ett annat kort i, blir svårt att se annars....

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Medlem
Skrivet av foppson:

Har du något extra kort i för grafiken eller eller kör du på det inbyggda? Ibland kommer inte alternativet upp för att stänga av den integrerade grafiken upp förrän man har ett annat kort i, blir svårt att se annars....

Jag har ett Radeon 9600 PRO i.

Som skrivet förut, fungerar INTE Kingston med mitt moderkort. Jag HAR ett Kingston redan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lafa:

Jag har ett Radeon 9600 PRO i.

Som skrivet förut, fungerar INTE Kingston med mitt moderkort. Jag HAR ett Kingston redan!

Vad heter ditt kingston minne som inte funkar EXAKT?, det kan ju vara fel på minnet, det finns ju CL2, CL2,5, CL3 m fl.
Skulle inte tro att just Kingston skulle vara problemet, de tillverkar inga minneschip själva...

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Medlem
Skrivet av foppson:

Vad heter ditt kingston minne som inte funkar EXAKT?, det kan ju vara fel på minnet, det finns ju CL2, CL2,5, CL3 m fl.
Skulle inte tro att just Kingston skulle vara problemet, de tillverkar inga minneschip själva...

Vet inte vad minnet har för benämning (CL...), hur man kollar sånt. ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lafa:

Vet inte vad minnet har för benämning (CL...), hur man kollar sånt. ...

Står på klisterlappen på minnet.
Eller installerar CPU-Z, klickar på SPD-fliken.

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"