Permalänk
Medlem

Chrome OS = en ny applikation?

Hej alla clockare!

Sitter o klurar lite på hur stort Chrome OS kommer bli, självklart så kommer de iaf bli en hyfsat stor marknadsdel med tanke på att google inte direkt har brist på resurser.
Men samtidigt är det ganska begränsande att inte kunna ens skriva ett textdokument utan att ha tillgång till internet?
Jag tror att Chrome OS kommer att emuleras och köras i Windows, eller dualbootas. Dvs det kommer inte utkonkurrera något annat operativsystem direkt. Vad tror ni?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag tror på dualbot med nåt lynux.

sen de skulle väll gå o cacha filer?

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

Om Chrome OS kommer va baserat på Internet så är jag lite rädd hur säkerheten kommer se ut

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kogster:

Jag tror på dualbot med nåt lynux.

sen de skulle väll gå o cacha filer?

Jaha fattade att systemet inte sparade ngt men de e klart lite plats måste oset ju ta och då borde det finnas plats kvar för lite dokument och liknande.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det kommer nog aldrig kunna mäta sig med Windows eller något av de andra operativsystemen, men jag tycker det verkar intressant

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xwerty:

Jaha fattade att systemet inte sparade ngt men de e klart lite plats måste oset ju ta och då borde det finnas plats kvar för lite dokument och liknande.

Jag också men jag har för mig att det skulle gå att cacha filer man använder ofta. Då tycker jag att de borde gå åt andra hållet också. Vad gäller säkerhet så tror jag inte de e sämre än något annat.

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av KKay:

Det kommer nog aldrig kunna mäta sig med Windows eller något av de andra operativsystemen, men jag tycker det verkar intressant

Det var just det som var min poäng tror inte många kommer vilja ha en dator med endast Chrome OS på?

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Bloggades idag på Ubuntu Planet och det är en amerikansk snubbe köpt en "bok".....

I have one! - Jacob Peddicord

Typiskt Google att även röja rent i tangentbordet F-tangenterna och Caps-Lock borta !!

Chrome Web Store öppnade även nyligen.
https://chrome.google.com/webstore

Sen tror jag det här blir succe i lkihet med Android.

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem

En chrome netbook kommer bli en perfekt produkt för dem som vill surfa, betala räkningar, skriva enstaka dokument, chatta osv. Deras bilder och dokument finns säkert lagrade. Datorn fungerar utan att crasha/få virus. Jag tror chromeläsaren kommer bli som chrome os och kunna köra allt som går att köra i chrome os. Alltså ett program som klarar de flesta uppgifter man behöver men med möjligheten att köra windows program.

Permalänk
Avstängd

Jag tror Google satsar allt krut på Android 3.0 (som kommer efter Nyår) på pekplattor istället, den versioner kommer att vara mer anpassad för såna enheter än nuvarande Android versioner:
HTC förbereder tablet med Android 3.0 - IDG.se

Så jag tvivlar att det alls blir nåt som kommer att säljas med Chrome OS.
Små netbooks mellan 8 och 10 tum börjar väl dessutom vara mer eller mindre ute också?
De trodde kanske inte själva att Android skulle slå så bra men nu verkar det bli så:
Android tar musten ur Chrome OS - IDG.se

Permalänk
Avstängd
Skrivet av johnh3:

Så jag tvivlar att det alls blir nåt som kommer att säljas med Chrome OS.

Hmmm ? misade du min länk på en "uppackning"....

I have one! - Jacob Peddicord

Säljs redan i USA.....

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Avstängd

Ja det visste jag inte. Men man får nog vänta några månader för att se hur det blir. Oavsett så blir det intressant.
Men av texten av döma är det väl snarare en testdator för ett begränsat urval av utvecklare än en riktig dator som är ute på marknaden?

Så än är det osagt hur det kommer att gå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av plunn:

Hmmm ? misade du min länk på en "uppackning"....

I have one! - Jacob Peddicord

Säljs redan i USA.....

Nej de säljs inte officielt de hade väll typ 50 000 beta testare

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

Chrome OS är bara ett pilotprogram just nu. Efter detta kommer man utvärdera om produkten ska lanseras eller inte. Troligtvis kommer den inte det.

Permalänk
Avstängd

Visst men beta är beta. Men vi får väl vänta och se.
Personligen tror jag dock mycket på Android 3.0 och pekplattor.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av johnh3:

Ja det visste jag inte. Men man får nog vänta några månader för att se hur det blir. Oavsett så blir det intressant.
Men av texten av döma är det väl snarare en testdator för ett begränsat urval personer än en riktig dator som är ute på marknaden?

Nej du har rätt den här modellen säjls just nu inte.....

Cr48 - Pilot-Program - Chrome OS

The Cr-48 is available exclusively to participants in the Pilot program. Learn more

Pilot Program - Chrome OS

Mer info:
Google Chrome Cr-48 notebook first look - Chicago Sun-Times

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Avstängd

Mer av intresse från Engadget som brukar ha råkoll

Google Chrome OS gets detailed, first laptops from Acer and Samsung coming mid-2011 -- Engadget

Sen har då Google slutit ett avtal med Verizon om en fri mängd data i USA för Chrome-användare.
Google partners with Verizon for free 3G data allowance with every Chrome OS netbook -- Engadget

Så det är full fart framåt som gäller....

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xwerty:

Det var just det som var min poäng tror inte många kommer vilja ha en dator med endast Chrome OS på?

Det är huvudsakligen till för netbooks

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk
Medlem
Skrivet av plunn:

Typiskt Google att även röja rent i tangentbordet F-tangenterna och Caps-Lock borta !!

Av vad jag hört byter man funktion på sök knappen till caps lock inne i OS'et.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nfskillen:

Det är huvudsakligen till för netbooks

Jag menade även netbooks

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av P-NILZ:

Av vad jag hört byter man funktion på sök knappen till caps lock inne i OS'et.

Eller så löser dom det på ett smart sätt som på android och lägger det på shift.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

Varför skulle jag skaffa ChromeOS? Vill jag snabbt bara surfa gör jag det från telefonen, spel och program kör jag på Windows burken. Dessutom vill jag fasen inte lägga min tillit att ha alla personliga filer hos Google..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Varför skulle jag skaffa ChromeOS? Vill jag snabbt bara surfa gör jag det från telefonen, spel och program kör jag på Windows burken. Dessutom vill jag fasen inte lägga min tillit att ha alla personliga filer hos Google..

Sista meningen väger tungt för mig också

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

YouTube - Chrome Event 12/7/10 (3 of 4) - Chrome OS

Kolla på den innan ni dömmer ut OS'et och säger att det inte kan göra ett skit mer än att surfa.

Eller, sluta kommentera rent skitsnack.

Visa signatur

- - - - S.T.A.L.K.E.R FAN - - - -

Permalänk

Jag tror att vi kommer se ganska många billiga netbooks med chrome OS på. Köra det på en desktop eller en vanlig laptop är ju ganska dumt för det är ju nästan samma sak som webbläsaren Chrome. Tror även det kommer bli aktuellt till företag. Sparar ju in endel på IT-Supporten.

Säkerheten kommer nog vara på top, är ju trots allt den punken Google trycker på väldigt mycket.

Sen att ha "alla" filer hos Google är det ju inte direkt. Använder du Chrome och Google Apps idag så är det ju samma sak. Du kan ju välja vart du vill ha dina filer. t.ex. Dropbox. Det är ju inte så många idag som har sina mail, filer osv på en egen server som man driftar själv. Blir ju ganska dyrt i längden.

Permalänk
Medlem

Kolla filmen jag länkade om ni är intresserade, men för att dra det hela mycket kort;

Alla filer som finns på din hårddisk är krypterade automatiskt, tror det var AES-256.

Varje user account är begränsade från andra konton osv, finns också ett gäst konto med "icognito" browser mode.

Om jag minns rätt så kan man redigera dokument offline, ej säkert, refererar till videon där det förklaras mycket bra.

Viktigaste då,
Företag kan skapa applikationer där du kan öppna, t.e.x SolidWorks som körs på företagets server, så du kan sitta på tåget med din chrome notebook och jobba på din modell av ett nytt bilchassie.
Sålänge du är uppkopplad, Verizon kommer att ha 100mb/månad gratis och du får möjlighet att tecka billiga surf avtal, och jag kan tänka mig att när 4G lanseras hårt, kan man även få en decent hastighet.

Känns lite som en tunn klient, men som är jävligt bra helt enkelt....

Jag ser grymt stor potential.

Som sagt, kolla videon där finns allt.

edit
Annan intressant läsning som egentligen täcks av videon.
Anand's Thoughts on Google's Chrome OS - AnandTech :: Your Source for Hardware Analysis and News

Visa signatur

- - - - S.T.A.L.K.E.R FAN - - - -

Permalänk

Hela idén bygger ju på att det ska vara en tunn klient. Och självklart kommer man kunna jobba även offline i tex Google docs som du kan idag. Kommer säkert komma fler apps allt efter som.
Tar ju alltid lite tid innan det kommer apps till en app store. Dock det som är intressant med webb apps är att om du gör en app till Chrome OS så funkar den även i Android och iOs utan några ändringar. Vilket är väldigt smidigt ur utvecklar perspektiv.

Permalänk
Medlem

Frågan är väl om Chrome OS får lanseras i Europa. Microsoft dömdes ju för att de "tvingar på" användaren Internet Explorer och därför får de nu visa Information Regarding Web Browsers när man ska ut på Internet. Med Chrome OS är det ju omöjligt att byta ut webbläsaren eftersom webbläsaren är själva operativsystemet.

Det är möjligt att EU bortser från detta eftersom de istället kan spionera på användaren. Så rent praktiskt är ju Chrome OS något bra för övervakningssamhället. Google lär knappast få spionera på egen hand utan detta kommer givetvis lagstadgas så att även myndigheter får informationen. Detta underlättar ju i kriget mot terrorismen och lagar som FRA bleknar ju i jämförelse.

Om man ser till program och att det endast är web apps så tror jag inte detta är något problem. Många utvecklare har längtat efter web apps eftersom detta gör piratkopiering omöjligt. Så kan tänka mig att både Hollywood och filmbranschen kan satsa på Chrome OS.

Internetleverantörerna lär också pusha Chrome OS eftersom det ökar deras intäkter rejält. Hela konceptet med Chrome OS är att man använder Internetuppkopplingen så detta är ett drömläge för Internetleverantörerna. Google kan säkert gå ihop med t.ex. Telia och ge ut laptops gratis eftersom de tar igen denna kostnad rejält med tiden.

Kort sagt; Chrome OS har all potential att lyckas eftersom marknadskrafter, myndigheter och storbolag vill ha detta.

Permalänk

Intressant det du säger Spindel. Tänkte inte på det innan faktiskt. Men samtidigt så säljs iOs med Safari och Android har väll också en browser ifrån början?
Det är ju trots allt ett nichat OS och inget som egentligen är mainstream direkt.

Permalänk
Medlem

jag tror dom tar en extrem risk att försöka konkurrera med windows och mac men att dom har en bra affärside. antagligen kommer dom misslyckas för tillfället men idén kommer plockas upp en annan gång när marknaden är mer gynnsam