Val av skyddskläder nu när man är med på snösvängen igen!!!

Permalänk
Medlem

Val av skyddskläder nu när man är med på snösvängen igen!!!

Ja det är ju som bekant vinter igen då och med den är även snösvängen igång.

Har dock ett problem, och det är saltet som vi sprider.

När vi saltar för hand så sätter sig saltet i jackan, byxorna, handskarna och skorna.

Byxorna är vattenavvisande, ej täta, likaså jackan, skorna har jag impregnerat med mink-olja och dom är av läder samt har en skåra av gore-tex-fibrer vid snörningen.

Handskarna, även dom Gore-tex och vattenavvisande.

Det jag söker är något material som skyddar mot saltet, för som det är nu så bryter saltet tydligen den vattenavvisande ytan på kläderna, handskarna och skorna och det gör att jag blir blöt iaf. Inte så skönt att ha blöta kläder när det är -16 och man ska röjja snö!

Förslag?

Permalänk
Medlem

Regnkläder?

Visa signatur

(\__/)
(O.o )
(> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lappa:

Regnkläder?

Javisst skulle jag kunna ha regnkläder, men då blir jag lika blöt iaf, fast underifrån. Det är just blötheten jag vill komma ifrån.

:=)

Permalänk
Medlem

Såna där hippa byxor man har när man står i en flod och fiskar? Inte en aning om vad det kallas.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Mitt förslag är att sluta sprida salt. Sanda istället.

Permalänk
Medlem

Gallon! Helst ett helgult eller orange ställ med matchande sydväst

Visa signatur

Citera för svar..

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Mitt förslag är att sluta sprida salt. Sanda istället.

Det är dessvärre så att våra kära folkvalda politiker har tagit beslut i den frågan. Inget jag själv får bestämma även om jag har en del egna önskningar.

Citat:

edman Såna där hippa byxor man har när man står i en flod och fiskar? Inte en aning om vad det kallas.

Går inte använda det materialet då saltet "luckrar upp" det som är vattenavvisande.

Citat:

Gallon! Helst ett helgult eller orange ställ med matchande sydväst

Som jag skrev ovan då, fukten innifrån kommer ju inte släppas ut om jag går runt i gallon, sen in i lastmaskinen, sen ut, in, ut in, ja du förstår saken!

Permalänk
Medlem

Nu ska jag vara lite dryg och fråga, varför saltar man när det är så kallt, saltet har ju ingen som helst verkan vid de temperaturerna. Sedan när man diskuterar sand vs salt så handlar ju allt om vilka trafikmängder man har på nämnda gatusträckan.

Vad sägs om att ta upp det med AMV och kräva åtgärder från arbetsgivarens håll, då det inte är en bra arbetsmiljö.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik21:

Nu ska jag vara lite dryg och fråga, varför saltar man när det är så kallt, saltet har ju ingen som helst verkan vid de temperaturerna. Sedan när man diskuterar sand vs salt så handlar ju allt om vilka trafikmängder man har på nämnda gatusträckan.

Vad sägs om att ta upp det med AMV och kräva åtgärder från arbetsgivarens håll, då det inte är en bra arbetsmiljö.

Du är absout inte dryg med din fråga. Du kanske inte tycker om svaren.

Man saltar vid låga temperaturer (ner till minus -19 grader faktiskt) för att smälta is eller för att förhindra att nysnö packas till is, för att mjuka upp packad is till snömodd och sen ploga bort det.

På vissa ställen måste vi salta, exempelvis vid byggnader där det cirkulerar mycket folk och bedrivs livsviktiga åtgärder som att rädda liv.

Det finns ett annat medel om vi kallar det så att använda men det kostar för mycket pengar men är skonsammare mot bilar än salt.

EDIT, lite som handlar om varför vi saltar då, Vägsalt - Trafikverket

Finns en heldel att läsa där i undersidorna också!

Permalänk
Medlem
Skrivet av palenque:

Du är absout inte dryg med din fråga. Du kanske inte tycker om svaren.

Man saltar vid låga temperaturer (ner till minus -19 grader faktiskt) för att smälta is eller för att förhindra att nysnö packas till is, för att mjuka upp packad is till snömodd och sen ploga bort det.

På vissa ställen måste vi salta, exempelvis vid byggnader där det cirkulerar mycket folk och bedrivs livsviktiga åtgärder som att rädda liv.

Det finns ett annat medel om vi kallar det så att använda men det kostar för mycket pengar men är skonsammare mot bilar än salt.

EDIT, lite som handlar om varför vi saltar då, Vägsalt - Trafikverket

Finns en heldel att läsa där i undersidorna också!

Jag vet ju bara vad den forskning jag själv läst angående just vägsaltning så finns det en brytpunkt där det inte är effektivt, och om jag inte minns fel så ligger den mellan -10 och -5 grader. Vilket även Trafikverkets infosida nämner, det går att salta ner mot -20, men de mängderna salt är inte ekonomiskt försvarbara.

Visst finns det platser där det behöver vara helt snö/isfritt, men dessa brukar oftast lösas via markvärme. Det här är mer och mer vanligt förekommande även på offentliga ytor så som torg/butiksentréer.

Det stora problemet påpekar ju även trafikverket, snömodden som bildas (vilken man i många fall är otroligt dåliga på att rensa med normala plogbilar). Kan bara göra jämförelsen mellan norrlandslän och storstockholm när det handlar om saltning och snöröjning. Snöröjningen fungerar långt bättre norrut, men där har man å andra sidan mindre trafikmängder, men dessa bör ju inte utgöra motiv till sämre tekniska lösningar. Visst, man kan inte dimensionera kapacitet efter något som händer vart hundrade år, men tyvärr så är det ibland katastrof efter de statliga vägarna. Men man har ju trots allt relativt goda resurser jämfört med många kommuner som använder fordon liknande vanlig jordbrukstraktor (Stockholmsregionen), medan många norrut använder lastbil med front+sidovinge alt. hjullastare i storlek L50-L120 med ställbar plog. Skillnaden i utförande är enorm, och vet inte hur många av trottoarer/gång/cykelvägar här som kan liknas vid en tvättbräda pga att man inte får bort tillräckligt med snö.

Ska man se rent krasst på det så bör man ju även vara ute och ploga betydligt oftare för att hålla de kriterier som bl.a. trafikverket ställt upp för sina vägar. Att sprida salt för att underlätta ett för sent utfört arbete är inte någon hållbar lösning (säger jag som representant för beställarsidan i snöröjningen)

EDIT: Sen funderar jag, är det inte ett krav från beställare etc (APV) med EN471 klass3 jacka +klass2 byxor vid mörker etc? I sådant fall är dina möjligheter än mer begränsade

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem

Kul med svar, fast nu är vi ifrån mitt val av kläder alldeles för mycket, körde med gummistövlar på och ullsockar så det blev torrt och varmt om fötterna iaf

Kom ju bra med underkylt regn i natt/morses.

Under minus 5-10grader så skippar man lättast saltet håller iaf jag med om för det mesta.

Citat:

EDIT: Sen funderar jag, är det inte ett krav från beställare etc (APV) med EN471 klass3 jacka +klass2 byxor vid mörker etc? I sådant fall är dina möjligheter än mer begränsade

Jo, det glömde jag skriva kom jag på nu, är lite seg i kolan så här efter alldeles för många timmar i snösvängen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av palenque:

Kul med svar, fast nu är vi ifrån mitt val av kläder alldeles för mycket, körde med gummistövlar på och ullsockar så det blev torrt och varmt om fötterna iaf

Kom ju bra med underkylt regn i natt/morses.

Under minus 5-10grader så skippar man lättast saltet håller iaf jag med om för det mesta.

Jo, det glömde jag skriva kom jag på nu, är lite seg i kolan så här efter alldeles för många timmar i snösvängen.

Klädvalet, det enklaste torde ju vara att undvika manuellt saltspridande. Annars bör man klä sig lager på lager (och om man har möjligheten att byta det som blivit blött). Samt något liknande galon ytterst? Blir jäkligt varmt men det bör klara regnet. Kommer ihåg när man var ute på vägjobb, +25 och hällregn. Bastubad på betald arbetstid i stort sett

Rör det sig om ytor där man kan sanda (lågtrafik eller gående) så brukar man göra det.

Ingen fara, skulle vara intressant med en diskussion angående skillnaderna i maskiner som verkar finnas norr och söder i vårt avlånga land. Som icke maskinförare så anser jag nog att en L60 eller större tillsammans med blad (med vingar som kan justeras) är ett bättre val än de jordbrukstraktorer som används söderut.

Trafikverket verkar ju ha rätt liknande utrustning (lastbil med frontblad samt vinge) över hela landet. Skulle gärna se kommuner söderut ha resurser att antingen köpa eller hyra t.ex. snöslunga (blir betydligt enklare att rensa gatorna), liknande det Swedavia har på Arlanda, om jag inte har helt fel 9 meter blad på den.

Tyvärr har man inte tid att göra studiebesök på Arlanda och se när de rensar banan med 4-6 fordon Måste vara en otroligt mäktig syn.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem

Manuellt saltspridande är egentligen det snabbaste sättet för mig att sprida saltet på på dom ytorna jag behöver salta (totalt blir det ungefär ytan av en fotbollsplan) i stort sett.

Nu vet jag inte vart du bor? Är det ovan eller nedan exempelvis Vänern?

--

Kör med sportunderställ underst, håller mig torr i princip hela tiden, ullstrumpor på fötterna duger ett par timmar men måste sen bytas. Provade som sagt med gummistövlar i dag, fodrade, med alu/filt sula + ullstrumpa, det blev kanon. Men jackan är helt förstörd av saltet den är lika hård som papp och byxorna likaså.

--

Angående maskinvalet där så är det väldigt mycket "jordbrukstraktorer" som körs här nere, det finns dock ganska mycket lastmaskiner för den delen också, en och annan snöslunga finns dock av äldre modell men i ungefär samma storlek som på bilden som används vid bortforssling av våra kära snövallar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av palenque:

Manuellt saltspridande är egentligen det snabbaste sättet för mig att sprida saltet på på dom ytorna jag behöver salta (totalt blir det ungefär ytan av en fotbollsplan) i stort sett.

Nu vet jag inte vart du bor? Är det ovan eller nedan exempelvis Vänern?

--

Kör med sportunderställ underst, håller mig torr i princip hela tiden, ullstrumpor på fötterna duger ett par timmar men måste sen bytas. Provade som sagt med gummistövlar i dag, fodrade, med alu/filt sula + ullstrumpa, det blev kanon. Men jackan är helt förstörd av saltet den är lika hård som papp och byxorna likaså.

--

Angående maskinvalet där så är det väldigt mycket "jordbrukstraktorer" som körs här nere, det finns dock ganska mycket lastmaskiner för den delen också, en och annan snöslunga finns dock av äldre modell men i ungefär samma storlek som på bilden som används vid bortforssling av våra kära snövallar.

Trodde att det handlade om större ytor än så, men då är det förklarat

Skulle väl säga precis ovanför vättern i riktning österut (storstockholm).

Frågan är vad man ska ha för material i kläderna (och med EN471 för att uppfylla lagkraven), det känns som att största frågan ligger där.

Har jag rätt i mitt tänk angående jordbrukstraktor vs hjullastare? Lastbilar med frontmonterad plog + vinge är ju det vanliga på större vägar oavsett var i landet man rör sig. Snöslungor är ju riktigt bra när man måste forsla bort snön, bara ha en lastbil framför och köra bort snön. Tyvärr så verkar en hel del missas på planeringsstadiet, man bör ställa högre krav på utförarens maskinparker för att få bättre resultat. Märkte stor skillnad på när kommunen jag tidigare bodde i skaffade två stora slungor, blev betydligt bättre röjt i innerstan. Slunga + lastbil blir betydligt snabbare än skopa+lastbil.

I stort är jag som sagt rätt nöjd med hur snöröjningen/halkbekämpningen fungerar här, men en del klagomål på gångytor&cykelbanor finns ju, man kanske har varit bortskämd med detta längre norrut. Alternativt att det i denna kommun handlar om en massa enskilda vägar (vägföreningar&samfälligheter) där det är stor skillnad på utförandekraven.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem
Citat:

Frågan är vad man ska ha för material i kläderna (och med EN471 för att uppfylla lagkraven), det känns som att största frågan ligger där.

Är mycket nylon+polyester i byxorna jag använder, nylon är ju slitstarkt och polyester torkar fort men saltet gör att byxorna blir stela som papp.

En jordbrukstraktor modell större men armen ovanpåliggande så det blir tryck ner mot marken när man sänker plogbladet skrapar rent väldigt effektivt. Dock på mindre ytor exempelvis parkeringsplatser. Mindre traktorer kör dom uteslutande gångbanorna med här nere upp till en viss gräns snö sen tar dom hjullastare om inte traktorn orkar, som förra vintern då det kom så mycket snö på en gång.

Det är mer som du säger där ang utförandekraven. Efter ett par cm börjar vi här nere med gång/cykelvägar, många som cyklar på vintern, därefter bussgator och infartsleder och om jag inte har fel är det 10cm gräns innan bostadsgator tas och dom tas med lastmaskin. Bussgator/infartsleder med lastbilar och gångvägar osv med traktorer.

Men ofta när traktorn tagit sin del kommer lastbilen och drar upp en snövall där traktorn precis varit(varför kommer inte traktorn efteråt ist? Minuter efter?)

Kan se väldigt roligt ut, jobbar dom för samma företag? Dom motverkar ju varandra fruktansvärt mycket iaf.

Permalänk

Här neråt i Nässjö (4mil från Jkpg) kör kommunen dels med traktorer med vikplog för att röja mindre gator, gatukorsningar och cykelvägar. Ett par små lastare typ Lundberg/Wille också. Sedan L50C + snöslunga för att lasta snövallar. Större gator plogas med två lastbilar med diagonalblad. Funkar väl vettigt när dem väl kommer ut...
Kul att dem planerat för 12st snösvängar på hela vinter, och varit ute 7ggr nu...

Visa signatur

(\__/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem
Skrivet av NickePicke:

Här neråt i Nässjö (4mil från Jkpg) kör kommunen dels med traktorer med vikplog för att röja mindre gator, gatukorsningar och cykelvägar. Ett par små lastare typ Lundberg/Wille också. Sedan L50C + snöslunga för att lasta snövallar. Större gator plogas med två lastbilar med diagonalblad. Funkar väl vettigt när dem väl kommer ut...
Kul att dem planerat för 12st snösvängar på hela vinter, och varit ute 7ggr nu...

Lastbilarna, bara diagonalplogen ingen vinge?

Tyvärr känns det som att politikerna klarar sig undan allt ansvar när det kommer till snön. Säger som en gammal arbetskamrat sa; Ge mig pengarna så håller jag gator/torg/cykelvägar snöfria.

En sanning, men tyvärr får man inte ens resurser för att klara normalvintern. Viktigare att sänka skatten nu efter valet trots mycket eftersatt infrastruktur i kommunen.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem
Skrivet av NickePicke:

Kul att dem planerat för 12st snösvängar på hela vinter, och varit ute 7ggr nu...

Läste om Borås i Borås Tidning på nätetSju miljoner har plogats bort i Borås

Dom har där använt en tredjedel av sina pengar där redan. Iaf så ser det nu ut som det kommer mycket snö på torsdag/fredag och över hela helgen, upp mot 25 cm här på torsdag/fredag så nu blir det laddning inför snösvängen igen!

Tänkte åka bort till, vad heter dom nu, granngården och se vad dom har för handskar som kan skydda mot salt, dom har kanske?

Permalänk
Skrivet av Henrik21:

Lastbilarna, bara diagonalplogen ingen vinge?

Tyvärr känns det som att politikerna klarar sig undan allt ansvar när det kommer till snön. Säger som en gammal arbetskamrat sa; Ge mig pengarna så håller jag gator/torg/cykelvägar snöfria.

En sanning, men tyvärr får man inte ens resurser för att klara normalvintern. Viktigare att sänka skatten nu efter valet trots mycket eftersatt infrastruktur i kommunen.

Mja, landsvägar som körs av Svevia/inhyrda underentreprenörer kör ju med både vinge och ofta salt eller sandaggregat. Men inne i stan kör kommunen endast med diagonalblad. Tyvärr är det endast en liten del av stan (bostadsområden i ytterkanter) där kommunen har inhyrda företag, som jag vet är vettiga och som sköter det snyggt. Men de envisas med att ta hand om det själva inne i stan.
Ett par-tre L70F med vikplog och duktig förare så hade saken varit biff, ungefär 25000invånare. Då får man ner bladet i backen också istället för att skrapa lite på ytan som de där små FM7:orna gör.

Visa signatur

(\__/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem
Skrivet av NickePicke:

Mja, landsvägar som körs av Svevia/inhyrda underentreprenörer kör ju med både vinge och ofta salt eller sandaggregat. Men inne i stan kör kommunen endast med diagonalblad. Tyvärr är det endast en liten del av stan (bostadsområden i ytterkanter) där kommunen har inhyrda företag, som jag vet är vettiga och som sköter det snyggt. Men de envisas med att ta hand om det själva inne i stan.
Ett par-tre L70F med vikplog och duktig förare så hade saken varit biff, ungefär 25000invånare. Då får man ner bladet i backen också istället för att skrapa lite på ytan som de där små FM7:orna gör.

Här är ju problemet främst att man nyttjar för liten maskin vid röjandet. Maskiner av typen "jordbrukare" med liten vikplog framför det man är van vid (L50 eller större maskin med rätt utrustning). Men en hel del av problemet hänger väl samman med att kommunen inte är väghållare för några större delar av vägnätet, det mesta ligger på vägföreningar, och för att vara uppriktig så är det ett helvete, inte minst för att alla klagomålen hamnar hos mig (oavsett om det är vi, trafikverket eller en vägförening som "äger" vägen). För att spinna vidare på snöröjning sett över landet, om det fortsätter vara som det är här i stockholmsregionen så kan man nog förvänta sig en del snöröjare norrifrån som hyr maskin här och erbjuder sina tjänster.

Visst ett par L70F räcker, men man får trots allt problem att hinna allt vägnät inom de 3-6 timmar de flesta kommuner ställt som krav. Finns ju betydligt bättre val än en FM7 om man ska göra annat än att flytta pudersnön.En bra förare är A&O, en bra förare kan klara dubbelt så mycket som en dålig (eller ännu mer, och med perfekt resultat). Man märker snabbt vilka som blir långvariga i yrket.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk

@palenque, har sett handskar med gummerad? innerhand och fingrar men med någon typ av membran på "baksidan" handen kanske kan vara något?

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"