Bästa sättet att koppla datorn till TV:n

Permalänk

Bästa sättet att koppla datorn till TV:n

Hej!

Jag har följande tv-apparat:
Komplett.se - LG 42" LCD-TV 42LD550

Jag har ett ATI4890-kort med DVI-utgångar (dock skickar den HD-signaler enligt specsen, vente hur det funkar). Just nu har jag en DVI-HDMI adapter och en 10 meter HDMI-sladd till TV:n.

Tittade precis på film och tyckte bilden släpade lite. Hur ska setupen se ut optimalt sätt?
Vad för Hz ska jag ange för TV:n i Windows? TV:n är "100" Hz men går inte att ställa in detta i skärminställningar, antagligen då TV:n funkar annorlunda (så jag förstått det iaf).

Behöver lite hjälp!
Hur ska jag sätta upp denna lösning och ska det vara annorlunda inställt för spel/film?

Permalänk
Medlem

60 Hz borde väl tvn ta. Jag menar det är ju det 360 och ps3an spottar ut.

Permalänk

Den accepterar det, ja. Men tycker bilden på film inte blir optimal. Jag är väldigt känslig och bilden blir lite "fastslowfastslowfastslow". Följer en viss rytm av snabbt/långsamt. Vente hur det förklaras.

Permalänk
Medlem

50Hz då?

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Medlem

Stäng av 100Hz funktionen på TVn och ställ in 24/23.976Hz på datorn istället.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem

Kolla i manualen om där finns några förslag på grejer att slå av i pc-läge. Slå av bildförbättringsfunktioner de fördröjer bilden.

Permalänk

Hej, tackar för tipsen!
Manual var crap, astjock och fylld med massa info trodde jag men den är generisk för alla deras modeller och på alla språk

Jag spanade in olika videofilers refreshrate och ställde in TV:n därefter. Såg i de flesta fall väldigt bra ut när jag gjorde så!

Permalänk

Det är bättre än förr men känner fortfarande av fastslowfastslowfastslow lite ryckigt tempo sådär i själva filmen. Finns det någon annan lösning, typ fixa nån apparat som "mellanhand" som är bättre på att skicka signaler till TV:n? Typ schjysst mediaspelare.

Är lite noob med tv-apparater som det märks

LG DP1 MEDIASPELARE - Tyst mediaspelare med läcker design - Produktinformation Typ sådan dvs, är den mer optimerad för filmuppspelning (skicka rätt signaler) eller blir det same-same?