Permalänk
Medlem

13 tums, 7000~ Asus eller Acer?

ute efter en duglig mobil laptop, kollat på:

Asus U31JG-RX039V
Asus U31JG-RX039V - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Bärbara datorer

men är även intresserad av att kunna spela hyffsat nya spel inte på max men flyt på low/medium.
såg då denna som jag förstår det är det princip samma fast med vassare grafik? är det någon stor skillnad på dessa?:

Acer Aspire TimelineX 3820TG-5454G32n
Acer Aspire TimelineX 3820TG-5454G32n (LX.PXZ02.003) - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Bärbara datorer

har bara hört bra om asus, och har hört delade uppfattningar om acer om byggkvalitet och strul.
så den egentliga frågan är väl om acer har skärpt till sig? och vilken hade ni valt?finns det bättre alternativ för mellan 7000-8000 för wifi surf internet spel.

Permalänk
Avstängd

Komplett säljer 500Gb/6-cell versionen för 7495:- atm. Bra pris, dessutom är det den svarta versionen. Syrran köpte en och jag har 320Gb versionen sedan tidigare. Inge strul med byggkvalitén på någon av dessa. Rekommenderas. Köp gärna till en SSD så du får fart på grejjerna, höll på å bli tokig när jag satt vid syrrans laptop

Visa signatur

Acer Aspire TimelineX 3820TG - Corsair F60

Permalänk
Medlem

så alla på forumet instämmer med att acer har skärpt till sig och är det klokare valet framför asus, med ett eventuellt byte av mekanisk hdd till ssd?

Permalänk

Tror inte att det är så att acer som skärpt sig, snarare har man lagt lite mer tid/pengar på timelineX jämfört med aspire. Sett till vad du får för pengarna så hade jag nog valt acern. Ett tips gällande SSD, vänta tills intel släpper sin G3 runt årskiftet. Även om du inte köper just den så kommer konkurrenterna behöva se om sina priser för att möta den.

Permalänk
Medlem

Att asus har 2 års garanti och acer bara 1år är det något man ska ha i åtanke? föresten gäller garantier om man byter ut hdd? är grafik korten i helt olika klasser eller är skillnaden marginell? vilken djungel det är med grafikkort till bärbara...

Permalänk
Medlem

Att Asus har 2 års garanti och Acer bara 1 år säger ju en hel del. Garantin gäller på Asusen om du byter HDD, bara du inte har sönder nånting På Acern vet jag inte riktigt, men det bör vara samma där. Nu finns det inga benchmarks på 415M NVIDIA GeForce GT 415M - Notebookcheck.net Tech så svårt och säga hur mycket det skiljer egentligen. Kan ju iaf säga att 5650 är vassare.

Permalänk
Medlem

är det värt att skaffa ssd om den bärbara enbart har sata, och inte sata II? det pratas om flaskhalsar hit och dit. för som jag förstått det har Asus U31JG-RX039V bara sata?

Permalänk

Sata 2.0 har väll en gräns på ca 300 MB/s och mig veterligen är det inga 2.5 tums diskar som har bättre prestanda än det. Däremot kan chipsetet i datorn begränsa prestandan på ssd:n om den använder en viss styrkrets.

Permalänk
Medlem

ok, men frågan var mer om det är värt med ssd i asusen om den bara har sata och inte sata II?