Permalänk
Avstängd

Är 4G-nätet äkta eller inte?

Hejsan alla Swec:are!:)

Jag läser på 24.se sajten att man skriver följande:

"Formellt är det ingen teknik som ännu lever upp till de krav Internationella teleunionen vill ha som 4G. Men av marknadsföringsskäl fortsätter telebolagen att använda 4G för de nya nät som de nu bygger ut och dagens lte-nät kommer i vilket fall senare att uppgraderas till äkta 4G-nät."

Min fråga är om det 4G-nät som har lanserats i vissa städer är äkta, eller om det helt enkelt är så att det är lika "oäkta" som 3G var när det kom, alltså innan de kom till rätta med stabilitet och terminaler som klarade av 3G.

Vidare skriver man:

"Teoretiskt går det att få en datahastighet på upp till 80 Mbit/s med 4G. I praktiken blir det betydligt lägre, även lägre än de 20–40 Mbit/s telebolagen talar om."

Kan man med detta misstänka att hastigheten är anpassad för det "oäkta 4G" som det talas om? D.v.s. man väntar med att ge konsumenterna riktig fart och lanserar det som 4G (då vi inte är så vana vid hög hastighet och som naiva Svenssons blir vi glada för "allt vi kan få" bara det är högre än nuvarande 3G hastighet) fast det inte är 4G och tar betalt som att det vore äkta 4G och därmed inte har en "ärlig prisstruktur": men legitimerar prisstrukturen med argumentet att det trots allt är snabbare än 3G?

Detta då artikeln nämner att det hela kommer bli billigare på sikt så låter det i mina konsumentöron som att man gör som man gjorde när 3G var nytt: man tog betalt för 3G som att det vore den stabila tjänst det är idag men inte var då och kunderna betalade glatt, emedan priserna är billigare idag för att kunderna inte är beredda - jag är en av dem - att betala för något som man kallar för mobilt "bredband" när det egentligen borde kallas "mobilt ADSL" i bästa fall, samt att man operatörerna vet med sig att de inte kan ta betalt för en och samma tjänst med höga prisstrukturer hur länge som helst.

Man kanske bör misstänka att detta är: "4G i fårakläder" eller: "4G i 3G-liknande kläder" om man så vill.:P

Källa: 5 000 använder redan 4G-nätet - IT & Telekom - E24

Med uttrycket "äkta" menar jag givetvis att vi har tillgång till en tjänst som fungerar utan strul, exklusive driftstörningar. Men även driftstörningar får - enligt min mening - inte vara allt för ofta förekommande för att tjänsten ska upplevas som äkta och uppfylla kraven på ett riktigt mobilt bedband.

Vad anser ni? Diskutera, högt som lågt, i Speed eller Low Speed!:)^^

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk

Defineringsfråga. Äkta eller inte, tekniken som byggs ut nu är LTE, vilket är ett insteg till 4G eller egentligen början på den fjärde generationens mobiltelefoni. Det är betydligt närmare 4G än 3G och därför kallar man det 4G (vissa kallar det för 3.75G eller 3.9G ). Tekniken utvecklas ju hela tiden och ser man till exempel på den andra generationens mobiltelefoni ingår ju där bland annat GSM, EDGE och GPRS, medan massor av varianter av UMTS (HSPA, HSDPA, HSUPA mfl) utgör tredje generationens mobiltelefoni som nu snart varit med på marknaden i 10 år.

Det 3G som lanserades 2001 är inte det 3G vi känner till idag. Likadant kommer det bli med 4G.

Rätta mig om jag har fel, det finns oberäkneligt många termer inom mobiltelefonin.

Permalänk
Medlem

Dessutom så de hastigheter som presenteras är oftast teoretiska hastigheter i labb miljö. Jag har iaf fått 20mbit utan problem med LTE. Om inte jag missminner mig så är PTS definition på bredband 2mbit så mobilt bredband är det iaf.

Visa signatur

P8P67WS Revolution B3/2600K@4,4GHZ/16GB CMX8GX3M2A2000C9/2xGTX580 DirectCUII/4xCorsair 90G Force/AX1200W
/BenQ XL2410T/3d Vision

Permalänk
Medlem

Har för mig jag läste någonstans att det öppnar en ny mobilaffär på kungsgatan på måndag som heter YOU där du ska kunna gå in o testa LTE.

Visa signatur

P8P67WS Revolution B3/2600K@4,4GHZ/16GB CMX8GX3M2A2000C9/2xGTX580 DirectCUII/4xCorsair 90G Force/AX1200W
/BenQ XL2410T/3d Vision

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JohannesKBA:

Defineringsfråga. Äkta eller inte, tekniken som byggs ut nu är LTE, vilket är ett insteg till 4G eller egentligen början på den fjärde generationens mobiltelefoni. Det är betydligt närmare 4G än 3G och därför kallar man det 4G (vissa kallar det för 3.75G eller 3.9G ). Tekniken utvecklas ju hela tiden och ser man till exempel på den andra generationens mobiltelefoni ingår ju där bland annat GSM, EDGE och GPRS, medan massor av varianter av UMTS (HSPA, HSDPA, HSUPA mfl) utgör tredje generationens mobiltelefoni som nu snart varit med på marknaden i 10 år.

Det 3G som lanserades 2001 är inte det 3G vi känner till idag. Likadant kommer det bli med 4G.

Rätta mig om jag har fel, det finns oberäkneligt många termer inom mobiltelefonin.

Tycker du sammanfattar ämnet bra då det - som du säger - finns oberäkneligt många termer inom mobiltelefonin.:)

Skrivet av meleth:

Har för mig jag läste någonstans att det öppnar en ny mobilaffär på kungsgatan på måndag som heter YOU där du ska kunna gå in o testa LTE.

Tack för den infon!:D Blir till att glida in dit på måndag och testa!:)^^ Dock så har man väl "riggat" (tolka riggat fritt:P) USB-dongeln så att man kan surfa under väldigt optimala förhållanden så att kunderna ska köpa: för om tekniken krånglar så vill ju kunder inte köpa så att säga.:)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

Sant, men det är ju inte en operatörs butik så har svårt o se att de skulle kunna sätta upp egna LTE master:)

Visa signatur

P8P67WS Revolution B3/2600K@4,4GHZ/16GB CMX8GX3M2A2000C9/2xGTX580 DirectCUII/4xCorsair 90G Force/AX1200W
/BenQ XL2410T/3d Vision

Permalänk
Avstängd
Skrivet av meleth:

Sant, men det är ju inte en operatörs butik så har svårt o se att de skulle kunna sätta upp egna LTE master:)

True ture.:) Men jag misstänker att operatören säkert har ett finger med i spelet och gör allt för att masterna ska sända så bra som möjligt medan kunderna prövar utrustningen från tredje part.^^

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!