Permalänk
Medlem

Processorn börjar bli taskig?

Halloj! Laddade ner senaste drivisarna till mitt grafikkort (Asus 5450 silent) igår och startade om datorn för att dom skulle funka fullt ut, märkte sedan att datorn vart riktigt seg. Nästan som man satt och pilla på en gammal skoldator med 256mb ram, öppnad upp aktivitetshanteraren och lade märke till att cpu användningen låg på 50-60% när jag endast hade winamp och en mapp med musik uppe? Har aldrig varit så förr, Är processorn en "färskvara" så att säga?

Precossor: Amd athlon 64 x2 3800+ (gammal burk)

Permalänk
Medlem

Nej, men de flesta programmen utvecklas ju och får fler/mer krävande funktioner/kod. Om det nu bara är de programmen som använder så mycket CPU så lär du nog köpa bättre dator, ja.

Visa signatur

4690k 1.25V 4.8 ghz |16 gb Corsair Plat|Slitmoddat 780TI 1250 mhz|Z97x SOC force|Seasonic plat 750W|Evo 850 250 gb.

Permalänk

kollat så du inte har en process som heter propn.exe ?
Det är nämligen ett av världens mest nedsegande "virus"

Visa signatur

Intel core i5 760 @ 3.63Ghz| Msi 560Ti HWK/9800GT| 10GB ram 1TB seagate|Noctua NH-U12P SE2| Fractal R3 White ||| Äpplet fick flytta sig för en mer arbetsinriktad maskin, Dell XPS15 (gen2) | IntelSB Core i7 2640m @ 3.2Ghz (Dualcore.m HT) | GF GT540m | 8GB ram | 500GB WD CavBlack | 1080P AdobeRBG | JBL-ljud |||
"VAR E CHIPPET!!?"

Permalänk
Medlem

Winamp "buggar", jo men då köper man ny dator... Formatera istället, brukar lösa det mesta.

Visa signatur

Intel i7 8700k 5,2Ghz@1,4v Delidad | Asus MAXIMUS XI HERO Z390 | ASUS EKWB RTX 3090 | 32GB G.skill 3200mhz | 2*500GB SAMSUNG EVO 860 | 2*1TB WD SN750 | Full custom loop | Thermaltake x71 | LG OLED CX48

Permalänk
Medlem

Enklast är väl att kolla taskmanagern och se vilken/vilka processer som drar mycket cpu. Tror inte att det är winamp, bockade du ur foldingen när du installerade drivarna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ovard:

Nej, men de flesta programmen utvecklas ju och får fler/mer krävande funktioner/kod. Om det nu bara är de programmen som använder så mycket CPU så lär du nog köpa bättre dator, ja.

Okej upptäckte nyss att datorn lugnat ner sig nu och ligger som normalt runt 5-10% men var kan boven befinna sig? I dom nya drivisarna?
OT: Datorn är ganska seg att få igång grafikkortet kan det vara att jag behöver kanske ett nytt nätagg?

Permalänk
Medlem
Skrivet av swinto538:

kollat så du inte har en process som heter propn.exe ?
Det är nämligen ett av världens mest nedsegande "virus"

Nix hade inte det, tack ändå!

Skrivet av sockfan:

Winamp "buggar", jo men då köper man ny dator... Formatera istället, brukar lösa det mesta.

så sant, får se om de inte löser sig så blir väll det enda utvägen..

Skrivet av cliff13:

Enklast är väl att kolla taskmanagern och se vilken/vilka processer som drar mycket cpu. Tror inte att det är winamp, bockade du ur foldingen när du installerade drivarna?

Tror jag inte, vad är "folding"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hypotes:

Okej upptäckte nyss att datorn lugnat ner sig nu och ligger som normalt runt 5-10% men var kan boven befinna sig? I dom nya drivisarna?
OT: Datorn är ganska seg att få igång grafikkortet kan det vara att jag behöver kanske ett nytt nätagg?

Kan ha varit vad som helst, filindexering som höll på, extraprogram som samlade data nånstans, Bill Gates som kollade på din porr.

Vad som, helt enkelt. Sålänge sakerna inte brinner och/eller sparkar på din katt så ska du inte oroa dig egentligen.

Visa signatur

4690k 1.25V 4.8 ghz |16 gb Corsair Plat|Slitmoddat 780TI 1250 mhz|Z97x SOC force|Seasonic plat 750W|Evo 850 250 gb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ovard:

Kan ha varit vad som helst, filindexering som höll på, extraprogram som samlade data nånstans, Bill Gates som kollade på din porr.

Vad som, helt enkelt. Sålänge sakerna inte brinner och/eller sparkar på din katt så ska du inte oroa dig egentligen.

haha så sant, men menar på att det är när bios startar så tar det mycket längre tid än när jag hade mitt gamla grafikkort att starta upp, att den får bild över huvudtaget..