Adobe CS native för Linux? Visa ditt intresse!

Permalänk
Inaktiv

Adobe CS native för Linux? Visa ditt intresse!

För några dagar sedan gick en Adobe-anställd ut och uppmanade alla som vill se Adobe CS för Linux att skicka en "feature request" till Adobe. Efter en massiv ström av requests har det börjat röra på sig, saker är definitivt på väg att hända. För nu, visa ert stöd på denna länken: Produce Creative Suite for Linux

Redan nu, efter 3 dagar, har över 6000 personer visat sitt intresse, vilket tydligt visar att det finns en marknad för Adobe CS på Linux. Men om vi verkligen vill ha det, så behövs ännu fler. Visa ert intresse nu!

Edit: My bad, 6000 pers har inte gillat det på 3 dagar utan under ett år. Men det är fortfarande mycket folk!

Edit2: Kanske ska ha med denna länken också: Creative suite for Linux: an update [updated]

Permalänk

Lagt en röst

Givetvis ska det finnas till *NIX system också

Permalänk
Medlem

Även om jag gillar att man gör program för Linux så känns det fel för mig att rösta eftersom jag själv aldrig skulle köpa Adobe CS. För jag antar att om marknadsundersökningen ska vara relevant så gäller det att de som anmäler sig också har för avsikt att köpa programmet. Men visst jag gillar idén...

Jag använder Adobe Flashplayer plugin då det inte finns så bra alternativ men för att läsa PDF så kör jag Evince och skapa pdf finns väl också fria alternativ till (jag använder CUPS pdf-skrivare t.ex.). För att redigera bilder kör jag GIMP men jag saknar bra videoredigeringsprogram för Linux.

Permalänk
Medlem

Undrar hur många av de 6000 som gapar kommer vara beredda att betala för det.

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem

Nice! Kommer de släppa en fungerande version till Linux är i all fall jag sugen på att betala för det

Visa signatur

Efter att ni har läst det här har ni insett att det inte gav något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datanisse:

Undrar hur många av de 6000 som gapar kommer vara beredda att betala för det.

Finns faktiskt en hel del företag som tvingas betala windowslicenser enbart för att köra Adobe CS.
De byter nog gladeligen till Linuxversionen istället.

Jag tror Adobe ganska snabbt skulle få valuta för det arbete som krävs för att få programmet att funka i Linux.

Permalänk
Inaktiv

Det är ju inte helt ovanligt att man hör om folk som gärna hade använt Linux men som faller på mållinjen eftersom de behöver Adobe's mjukvara.

Permalänk
Medlem

Nej tack, hoppas Adobe håller sig borta och dör. Eller ska ni skapa en petition för Symantec också?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jimi84:

Nej tack, hoppas Adobe håller sig borta och dör. Eller ska ni skapa en petition för Symantec också?

Alldeles utmärkt om Adobe anstränger sig för Linux... !!

Det handlar ju om valfrihet !!! eller är det RMS-diktatur som gäller ??

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem

Finns det ens något normalt vettigt kommersiellt program för Linuxdesktop som är gjort för att skapa/designa ?
Jag känner inte till ett ända. Ne är man i behov av Adobe sviten har man nog råd med en riktigt Apple Mac OS X burk ändå. Alternativt någon äldre variant som fungerar i wine. Eller bäst av allt kollar på alternativ som gimp eller det nya "webbaserade" bildreg program som ny dykt upp.

Permalänk
Inaktiv

Jag använder själv inte Adobes mjukvara men jag visade också mitt intresse. Kommer Adobes mjukvara till Linux så kan saker börja röra på sig trots allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meto:

Finns det ens något normalt vettigt kommersiellt program för Linuxdesktop som är gjort för att skapa/designa ?
Jag känner inte till ett ända. Ne är man i behov av Adobe sviten har man nog råd med en riktigt Apple Mac OS X burk ändå. Alternativt någon äldre variant som fungerar i wine. Eller bäst av allt kollar på alternativ som gimp eller det nya "webbaserade" bildreg program som ny dykt upp.

Många kommerisiella 3d-program snurrar betydligt bättre på linux än windows. Även många videoredigeringsprogram.

Permalänk
Medlem

Jag lever efter principen att varje ansträngning jag gör ska vara proportionell till nyttan jag får ut. I det här fallet orkar jag helt enkelt inte klicka på länken. Det vore ett bortkastat musklick.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eik:

Många kommerisiella 3d-program snurrar betydligt bättre på linux än windows. Även många videoredigeringsprogram.

vilka då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ilja:

Jag lever efter principen att varje ansträngning jag gör ska vara proportionell till nyttan jag får ut. I det här fallet orkar jag helt enkelt inte klicka på länken. Det vore ett bortkastat musklick.

Men att skriva det inlägget var värt ansträngningen, eftersom så många bryr sig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meto:

vilka då?

Nu vet jag inget om vilka som rullar *bättre*, men maya fungerar på Linux och vad jag har hört är det väldigt vanligt med just den kombon i filmbranchen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

ok det var ett program i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meto:

vilka då?

Maya, Houdini, Mari, Nuke, Smoke, Flame

Permalänk
Medlem

ok för 3d animering finns det en hel del men få som "vanliga användare" kommer i kontakt med.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Meto:

ok för 3d animering finns det en hel del men få som "vanliga användare" kommer i kontakt med.

Om folk inte hade tankat hade nog Adobe Photoshop hört till den kategorin också. Vad kostar billigaste licensen? 6k?

Permalänk
Medlem

ja men går väl tanka mer avancerade 3D program också?

Permalänk
Medlem

Även om jag inte är ett så stort fan av RMS-hundarna, så tycker jag att det vore bättre att få fart på GIMP istället, skänka lite pengar, ha en crowdfunder/kickstarter för att finansiera ett utveckling team i ett år som bara arbetar på GIMP och gegl och babl.

I have a Dream.get()

Visa signatur

@gegoxaren på identi.ca
min personliga Blag ^_^
#python #cSharp #php #sqlite #freetard #loonix

Permalänk
Medlem

Ni som skriver att ni ändå aldrig skulle betala för det, ponera att ni börjar jobba som designers eller något liknande och vill ha tillgång till Adobe CS i Linux, då hade det ju inte varit helt fel om det fanns, eller hur? Min poäng är att man behöver inte själv vara villig att betala för det bara för att man ska vilja att det ska finnas. Ett annat exempel är att SVT är ju bra även om man inte kollar på det då "oberoende" media är en förutsättning för demokrati.

Därför röstade jag ja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gego:

Även om jag inte är ett så stort fan av RMS-hundarna, så tycker jag att det vore bättre att få fart på GIMP istället, skänka lite pengar, ha en crowdfunder/kickstarter för att finansiera ett utveckling team i ett år som bara arbetar på GIMP och gegl och babl.

I have a Dream.get()

+1.
Skulle hellre skänka pengar (/tid?) till GIMP än att betala för Photoshop. ^^

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Om Adobe hade gjort bra programvaror så kanske jag hade tyckt det varit värt att köpa och använda programmen (oavsett plattform) men nu då jag tycker de gör värdelösa program med usla användargränssnitt så känner jag personligen ingen motivation att lura Adobe i någon marknadsundersökning att jag skulle ha något intresse av att köpa dessa program. Jag vill inte använda Adobe CS ens om jag får det gratis. Varför då ge dem falska förhoppningar och rösta att man kommer att köpa Adobe CS om det kommer för Linux när man vet att så inte är fallet? Även om jag inte gillar Adobe så hatar jag dem inte så mycket att jag vill lura dem att utveckla något som kanske ingen vill ha. Nu vet jag att det finns konstiga individer som gillar Adobe CS och gärna betalar för det och för dem är det ju fritt fram att lägga sin röst.

Jag är ingen jättestor beundrare av GIMP heller men tycker ändå det är bättre än photoshop. Skulle jag mot förmodan någon gång råka bli designer skulle jag i så fall kämpa för rätten att få använda GIMP istället för photoshop...

Permalänk
Medlem

alså va då 3d animering alså adobe har ju inge riktigt sånt program i cs serigen väl? 3d animering för mig iaf tänker jag på t,ex 3d studio max eller liknade skön heten med cs serigen är ju att att de är bra program men de är ju inte direkt mycket man kan göra 3d va jag märkt av iaf.

Visa signatur

Смерть -это решение всех проблем. Нет человека - нет проблемы
Comp1: Ubuntu 16.04 Comp2: Arch Linux
Comp3: Ubuntu Server 16.04 Comp4: Centos 6.5
Comp5: Linux mint 16 Comp6: Raspberry pi (olika OS hela tiden)
Phone: Motorola Google Nexus 6

Permalänk
Medlem

Håller med ronnylov,

Även om jag var länge photoshop skadad, men tar man tiden på sig att använda gimp och att använda tangentbordet effektivt så är det faktiskt riktigt lättjobbat, effektivt och ergonomiskt även om steget från photoshop är stort.

Största problemet som jag ser med Adobe är att om de inte kan leverera en produkt stabil efter 10-15 års utvecklande. Då borde man nog låta bli att ta vatten över huvudet, Flash segfaultar fortfarande en gång i kvarten bara med vanligt youtubande. Hur jävla svårt kan det vara? Men visst sparkar man de fe flesta utvecklare och tar in säljare istället så är det ju inget konstigt med det. HP kör ju på samma kortsiktiga plan och driver företaget med nästintill bara PR/säljare + lite självmordbenägna foxxcon/support asiater.

Javisst, vi röstar ja för ett Adobe suite som kostar några tusenlappar och crashar flera gånger om dagen, inte direkt många företag som skulle tycka att de var kostandseffektivt oavsett vad själva mjukvaran kostar på tal om användarna som får göra samma sak flera gånger.

Visserligen så startar de senare flash-versionerna automagiskt om sig när de crashar men det är ingen lösning utan rentav ett fulhack pga att man inte kan/har intresse/vill fixa problemet ordentligt.

Permalänk
Medlem

Lite offtopic men när vi ändå snackar Gimp och Photoshop. Finns det något sätt i Gimp att visa lager på samma sätt som i Photoshop så man får en överblick av hur de ligger?