Permalänk
Skrivet av robalm:

Nja inte så farligt.
Men den stackars väktaren berättade hur jag nästan lyft honom från marken, och han fick åka till vårdcentralen så ont hade han, och dom visade bilder på hans hals (syndes knappat något)

Ja dessa pyttesmå väktare som går på gatan kan man nästan anklaga för brottsprovokation, då det är svårt i all hast att inte lyfta dem. Väktarbolagen anlitar de minsta pojkarna de kan hitta, för om någon angriper dem så får de ersättning.

Annars jag tycker steget från 1månad fängelse till Samhällstjänst + 1000 spänn i böter är enorm, nu vet jag inte hur länge denna samhällstjänst är. Om du är arbetslös så kanske detta kan vara en merit i cv' et? Alltså då inte skriva samhällstjänst såklart utan praktik.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bud_bundy:

Ja dessa pyttesmå väktare som går på gatan kan man nästan anklaga för brottsprovokation, då det är svårt i all hast att inte lyfta dem. Väktarbolagen anlitar de minsta pojkarna de kan hitta, för om någon angriper dem så får de ersättning.

Annars jag tycker steget från 1månad fängelse till Samhällstjänst + 1000 spänn i böter är enorm, nu vet jag inte hur länge denna samhällstjänst är. Om du är arbetslös så kanske detta kan vara en merit i cv' et? Alltså då inte skriva samhällstjänst såklart utan praktik.

Men det är ju så med väktare, många av dom vill bli poliser men klarar inte av polishögskolan.
Men dom vill ändå ha något jobb där dom får en viss respekt, och att bli väktare kräver inte mycket.

Det blev bara 50 timmar, så det är inte så faligt.

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem
Skrivet av robalm:

Men det är ju så med väktare, många av dom vill bli poliser men klarar inte av polishögskolan.
Men dom vill ändå ha något jobb där dom får en viss respekt, och att bli väktare kräver inte mycket.

Det blev bara 50 timmar, så det är inte så faligt.

Fast för att spinna vidare på ditt "haveristtema". Många hanterar ju väktare/ordningsvakter/poliser på ett sätt som är allt annat än respektfullt.

Att komplettera med komvux ger ju inte någon särskild respekt i dagens samhälle.

Sen har vi ju alla historierna om insläppen till varje krog: Dyngrakt killgäng blir nekade inträde. Den historia man får höra är ju enligt följande: Den idioten i dörren nekade mig inträde, trots att jag var helt nykter.

Sanningen: Visst, personen var nykter för 3 timmar sen och en flaska vodka sedan...

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem

Henrik21: Men självklart var det den dumma vaktens fel som nekar dem inträde. Man får inte glömma att det bara är vakten som gör fel, och de i alla lägen helt oprovocerat gör ingripanden mot människor.

bud_Bundy: Själv har jag blivit både sparkad och slagen i tjänst, varit på xx antal rättegångar. Och de få gånger någon blir dömd för något, ja då är det Narkotikabrott, brott mot knivlagen, brott mot vapenlagen osv. Väldigt sällan som någon blir dömd för våld/hot mot tjänsteman.

Inte ens när en person skallade mig rakt upp och ner, inte ens då blev han dömd. "Att möta en viss mängd våld skall man räkna med i yrket som ordningsvakt".

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Avstängd

Läste en rolig grej när jag väntade på min rättegång: det var en kille som var anklagad för "försök till våld mot tjänsteman"

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem
Skrivet av robalm:

Läste en rolig grej när jag väntade på min rättegång: det var en kille som var anklagad för "försök till våld mot tjänsteman"

den lille väktaren kanske var så liten att den gled han ur handen hela tiden tills han gav upp

väktare kan vara ganska små ibland medan poliser mer eller mindre alltid är stora.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Hjälpsam

Du kanske får jobba som biljettkontrollant på spårvagnarna.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aka_The_Barf:

den lille väktaren kanske var så liten att den gled han ur handen hela tiden tills han gav upp

väktare kan vara ganska små ibland medan poliser mer eller mindre alltid är stora.

haha förmodligen.

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ratatosk:

Du kanske får jobba som biljettkontrollant på spårvagnarna.

Det är min högsta dröm (ironi)

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av oobum:

Henrik21: Men självklart var det den dumma vaktens fel som nekar dem inträde. Man får inte glömma att det bara är vakten som gör fel, och de i alla lägen helt oprovocerat gör ingripanden mot människor.

bud_Bundy: Själv har jag blivit både sparkad och slagen i tjänst, varit på xx antal rättegångar. Och de få gånger någon blir dömd för något, ja då är det Narkotikabrott, brott mot knivlagen, brott mot vapenlagen osv. Väldigt sällan som någon blir dömd för våld/hot mot tjänsteman.

Inte ens när en person skallade mig rakt upp och ner, inte ens då blev han dömd. "Att möta en viss mängd våld skall man räkna med i yrket som ordningsvakt".

Jotjena, det kan man väl hålla med om men att bli skallad vet jag inte riktigt om man ka få stå ut med..

Skrivet av Aka_The_Barf:

den lille väktaren kanske var så liten att den gled han ur handen hela tiden tills han gav upp

väktare kan vara ganska små ibland medan poliser mer eller mindre alltid är stora.

Skrivet av robalm:

haha förmodligen.

Jo, när tjejen och jag tog oss till södertälje och cyklade stannade vi till på sjukhuset och där var det fan en tunnis till väktare, helt otroligt:/.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av jimjavel:

Det där är lite humor

Permalänk
Medlem

Underskatta inte mindre människor!!

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Tråkig historia. Tyvärr är det ju till stor del en viss typ av människor som väljer att bli väktare och det är samma typ som inte borde få vara det.
Har inte läst riktigt hela tråden men funderar på det du skrev i första inlägget, att du har lite ringa brott sedan innan, exempelvis förargelseväckande beteende för över fem år sedan, spelar det någon roll? Är inte det preskriberat eller nått vid det här laget?

Visa signatur

Athlon XP 2100+ AIUHB 0302 | Epox 8RDA+ | 2x256MB Twinmos CL2 | Radeon 9500 @ 9700 Vcore & Vram mod | RIP

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JoBu:

Tråkig historia. Tyvärr är det ju till stor del en viss typ av människor som väljer att bli väktare och det är samma typ som inte borde få vara det.
Har inte läst riktigt hela tråden men funderar på det du skrev i första inlägget, att du har lite ringa brott sedan innan, exempelvis förargelseväckande beteende för över fem år sedan, spelar det någon roll? Är inte det preskriberat eller nått vid det här laget?

Jag fick böter för "förargelseväckande beteende" men i rättegången sa dom att det var "hets mot folkgrupp" tydligen så tror dom inte att folk kan förändras på 9 år, inget brott du gör efter du fyllt 15år glöms bort (men ju längre sedan du gjorde något brott ju bättre) gör jag minsta lilla brott på 2 års tid, blir det fängelse direkt.
Och allt detta pga jag tog fel biljett (vuxen kostade 5kr mer) men väktaren på rättegången sa att jag försökte fusk åka på en felaktig biljett, och att jag hade åkt på vuxen innan, fast jag sa att jag fått låna busskortet av min mamma.
Väktaren överdrev som fan också och nekade att dom hotat med att slänga ner mig på marken.

Jag vågar knappt gå ut :/ vet att om jag möter honom igen kommer jag inte kunna behärska mig.

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem

Alltså jag är ledsen, men jag måste verkligen lägga min åsikt:
Varför försvarar ni TS? Man behöver inte vara psykolog för att inse att han uppenbarligen har "gått för långt" förr, och har en lite smått skev bild av vad som är okej och inte.
Att ex-flickvännen blir svartsjuk innebär normalt sett inte besöksförbud för din del.
Normalt sett kör man inte moped full.
Normalt sett döms man inte för "förargelseväckande beteende" när man är 17 år... etc, etc.

TS skriver själv att om han möter väktaren igen så kommer han inte kunna behärska sig. Istället för samhällstjänst tycker jag att de borde skicka dig till terapi för vrede. No offence.

Sen, visst har man träffat på väktare som tycker att de är något (varje kväll på krogen t ex.), men i det här fallet förstår jag att de anmälde. Om TS hade låtit sig blivit nedbrottad så hade han kunnat anmäla istället.

Aja, just my 2 cents.

//Gorian

Visa signatur

---

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gorian:

Alltså jag är ledsen, men jag måste verkligen lägga min åsikt:
Varför försvarar ni TS? Man behöver inte vara psykolog för att inse att han uppenbarligen har "gått för långt" förr, och har en lite smått skev bild av vad som är okej och inte.
Att ex-flickvännen blir svartsjuk innebär normalt sett inte besöksförbud för din del.
Normalt sett kör man inte moped full.
Normalt sett döms man inte för "förargelseväckande beteende" när man är 17 år... etc, etc.

TS skriver själv att om han möter väktaren igen så kommer han inte kunna behärska sig. Istället för samhällstjänst tycker jag att de borde skicka dig till terapi för vrede. No offence.

Sen, visst har man träffat på väktare som tycker att de är något (varje kväll på krogen t ex.), men i det här fallet förstår jag att de anmälde. Om TS hade låtit sig blivit nedbrottad så hade han kunnat anmäla istället.

Aja, just my 2 cents.

//Gorian

Jag går på terapi och får 3 dagliga mediciner (men rätten bryr sig inte om sånt tydligen)

Och som min farsa sa: "om du möter honom igen kommer det hända samma sak då?"
Japp förmodligen, jag tål inte maktmissbrukare och skulle inte få dåligt samvete om jag slog ihjäl honom.

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem
Skrivet av robalm:

Jag går på terapi och får 3 dagliga mediciner (men rätten bryr sig inte om sånt tydligen)

Och som min farsa sa: "om du möter honom igen kommer det hända samma sak då?"
Japp förmodligen, jag tål inte maktmissbrukare och skulle inte få dåligt samvete om jag slog ihjäl honom.

Varför ska rätten ta hänsyn till något sådant?

Där bekräftades alla mina fördomar, och jag ser att jag inte hade helt fel i det jag skrev tidigare. Det kallas maktmissbruk när man utför ett arbete. Särskilt som den man utkräver betalningen av inte följer de lagar och regler samhället stiftat.

Som tur är så finns det anledningar till förstärkt rättsskydd. Funderar över om jag har det i min yrkesutövning då många häver ur sig att jag är ansvarig om det sker någon olycka på vårt vägnät...

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem
Skrivet av robalm:

Jag går på terapi och får 3 dagliga mediciner (men rätten bryr sig inte om sånt tydligen)

Och som min farsa sa: "om du möter honom igen kommer det hända samma sak då?"
Japp förmodligen, jag tål inte maktmissbrukare och skulle inte få dåligt samvete om jag slog ihjäl honom.

Där känns det som att du bevisade att människor inte förändras på 9 år.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Åt helvete med ordningsvakter och väktare.
Visst finns det ett fåtal trevliga, men många är idiotiska stridspittar som nyss gjort lumpen.
Det är väldigt tragiskt att dom har fått en sådan hög maktposition; Då en anmälan mot dom oftast inte ger något,
medan en anmälan från dom mot en själv definitivt ger en fällande dom.

All heder åt dig TS, det finns för få som står rakryggade mot folk som kuggade polishögskolan.