Permalänk
Medlem

Hemmaserver?

Tjena alla!

Sitter och lurar på en server till mitt hus. Håller på att snickra och svära över innerväggar samt kabeldragningar (ni som köpt hus vet hur det är ). Det hela kommer sluta med ett trådat nät och ett trådlöst nät där framförallt mac kommer att användas. Men känner jag mig själv rätt lär all möjlig skit kopplas in och grabben på 10mån lär ju koppla in en hög med tv-spel och annat om ett tag. Så låt oss säga att det är en härligt blandad miljö.

Men när jag kom att tänka på servern blev jag lite fundersam. Energiförbrukning är en viktig del i mitt val. Ett annat problem är att jag tycker det är roligt att pilla på grejer. Så att montera den själv är inget som helst problem. Det servern skall klara är:
- Backup från ca 5 datorer
- Streama HD-film till 2 tv-apparater samtidigt
- Strema musik lite överallt
- En gemensam lagringsyta för familjen

När jag kollar runt på vårt kära internet har jag hittat
* Netgears ReadyUltra NAS verkar klara av rätt mycket prylar. En nackdel är att jag inte kan koppla in mig på NAS:en och se vad som händer eller hänt. Fördelarna är att den klarar raid 5 och några liknande varianter samt att den är snabb i överföringarna. Den är kanske lite dyr men det verkar som man får vad man betalar för. Den drar inte mycket energi heller vilket är ett stort +
* WHS färdiga lösninga, dustin sålde en rätt billig nu. Men är lite tveksam även om det verkar vara det bästa MS har gjort. En sådan lösning kan jag inte heller koppla in mig på och se vad som hänt.
* Apple time machine. Verkar vara smidig men det är ingen raid. Skall iofs mycket till om allt kraschar samtidigt.
* Apple server. Lite för lite lagringsutrymme
* Bygga egen. Här börjar det bli spännande. Tittat runt på atom grejerna. Men de verkar ha ont om hd-platser. Går att lösa med ett kontroller kort men när man läser trådar och sidor är det sällan någon som använder sin burk endast till server utan ofta som HTPC med lite mer lagringsutrymme på. Folk verkar sätta upp sina gamla avdankade burkar som server men de är härliga energiförbrukare och det gillas inte. En "riktig server" (xenon, ecc, m.m.) verkar vara energihungrig men jag är inte bevandrad inom den marknaden. Den hade klarat mycket men är nog overkill även om det varit roligt.

Vad det gäller OS är jag inte främmande för något. Det som har fallit mig i smaken är MacOSX men även ubuntu.

Så vad katten skall man ha? Jag bygger ett litet utrymme där jag kan ha ett 19"rack med plats för switch, några burkar kanske en liten UPS. Men hittar inte mycket på nätet om rena hemmabyggen som är energisnåla och är dedikerade servrar och inte behöver tugga spelserver.

MVH zeem

Visa signatur

Laptop: HP Elitebook 640 G9
Server: HP Microserver N54L, 8 GB ram, 8 TB hd.

Permalänk

Har väl någon liknande lösning som du tänker skaffa dig. Och jag tycker att bygga egen är bäst för man får ju mest alternativ och har störst möjlighet att förändra i framtiden.

Har väl tänkt en hel del på energi med och som du säger brukar gamla burkar dra mer. Min gamla server (amd64) var en riktig energibov kom jag på så bytte till en atom och räknade att jag skulle tjäna in hela kostnaden för den nya atomen på mindre än två år så det var inte mycket att fundera på. Sen finns det andra vinster med.

Tror nog du kommer klara dig bra med en atom för dina behov. Hade en atom330 men har väl kommit någon nyare version med dubbelkärna som nog skulle vara ett bra alternativ. Men känner igen det där med få sata portar och atom man tycker ju att det borde bli bättre med tiden?

Jag har övergett min atom nu för snart ett halvår sen för jag ville kunna köra mer saker som tog en hel del cpu. Ville även ha möjlighet att virtuallisera så jag kunde köra flera servrar i en. Så jag har köpt en som du benämner "riktig server" och visst drar den mer ström men jag har mer minne/hdds och den arbetar mer så tror inte den är så mycket mindre effektiv. Atomen drog ca 45w och nuvarande ca 70w.

Ett alternativ är att skaffa sig en i3 dom är energisnåla processorer med inbyggd gpu och du har något att växa i. Dom har iaf möjlighet till många sata portar. Men visst funkar kontrollerkort för att utöka sataplatserna.

Vilket os du väljer spelar nog inte så stor roll funkar nog ganska bra med det mesta. Så ta det som du känner mest hemma i och har tillgång till. Har väl mest erfarenhet av MS. Funderar är det inte lite problem med drivrutiner för macos på viss hårdvara så det kan vara ide att kolla upp det innan du köper något?

Permalänk
Avstängd

Jag kör en omodern phenom på 2.2 ghz som kodar om min film till ps3:an och fungerar även som folding@home och laddar även ner till den burken! 312 watt tar den! ska uppgradera nätagget o se om jag får ner det lite! 1 gbit switch är ju ett måste vid det du vill!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem

Intressant, är också ute efter något sådant här. Så kan väll passa på att fråga här och kanske få tips och ev ge tips med

Om man bygger ett eget, vad för moderkort rekomenderar ni? Som gärna ska klara Raid5 och 5+ diskar, gärna fler?

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Permalänk
Medlem

Det är lite hugget som stucket vad du väljer egentligen. Du kan nu köpa dig en renodlad NAS och sedan installera något program på dina datorer som "backupar" din data till en nätverksutdelning som isåfall infinner sig på din NAS. Men då är ju frågan vilken NAS som du ska använda och där finns det så många att välja på så någon borde ju duga för dig. Annars har jag hört bra saker om Drobo, lite dyrare kanske men som sagt jag har hört och läst bra saker om den - även dom få "omg drobo fails" som finns med alla produkter.

Att bygga eget är ju helt klart bäst i min mening, det blir oftast billigare än en NAS eftersom en rekorderlig sådan kostar kanske runt 3.5k och uppåt och då börjar man med 2disk modeller vilket förvisso kan vara ok men av egen erfarenhet kan jag säga att ett chassi att växa i är bättre än ett som låser dig till N antal diskar. Så vad ska man välja? Jag kör själv på ett ATX kort med 6st SATA portar + kontrollerkort samt ett par hotswap kabinetter från supermicro i ett Chieftec Dragon chassi som har hängt med i snart 7år nu så det är en riktig trotjänare. Så hårdvara om jag var du så skulle jag satsa på exempelvis ASUS M4A785T-M 785G AM3 M-ATX - Specifikationer moderkort med kanske en AMD ATHLON II X2 250 3.0GHZ 2MB SOCKET AM3 BOX - Specifikationer eller annan CPU som passar, och till det ett rymligt chassie. Du sa att du ska ställa undan grejjorna eller eventuellt sätta dom i ett rack - isåfall är det ju bara att leta rätt på ett chassie som håller det du behöver + lite till så är du garderad för framtida uttökning i din filserver. Du kan ju också gå på en Atom för low-low strömförbrukning det kommer nog duga alldeles utmärkt.

OS så tycker jag att linux är bäst av den enkla anledning att det funkar bra, har aldrig haft en spontant krasch alá blue-screen på min filserver, och dessutom kan man dra nytta av mdadm för att skapa mjukvaruraid vilket är något som jag använt mig av i många år. Maskinen blir näst intill underhållsfri faktiskt, om man bortser från att det är bra att hålla koll på hur raid arrayern mår (email) och att den blir patchad med nödvändiga patchar. Ingen extern access betyder mindre huvudbry för den delen. Gällande backup i det läget så finns det flera guider på rsync för linux, windows och mac klienter.

FYI: hotswap kabinetten jag använder mig av är S-ATA hotswap carrier för 5 diskar i 3*5.25"

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk
Medlem

hmm intressanta svar.

Att bygga eget börjar bli mer och mer intressant ju mer jag har funderat på det. Men det är svårt att slå de färdiga NAS lösningarna i smidighet. I3:an är just nu en stark kandidat för att ha något att växa i samt att då kan jag fläska i lite mer RAM än en atom lösning. AMD hade jag inte ens tänkt på men de finns ju också på marknaden Har inte sysslat med den sedan jag ritade med blyertspenna på min stackars duron 600 (tider det). Blir servern lite snabbare kan den som sagt hålla någon virtuel test server igång och det är sällan fel.

Att bygga en egen server kommer jag nog billigare undan än Netgear ReadyNAS ultra men då får jag inte en pryl som är byggd för att vara server. Men kommer antagligen funka lika bra ändå.

Server grafik behöver jag bara ibland och det verkar ju i3:an vara en bra kandidat till. AMD har jag inte läst om men det verkar nästa som om jag köpa ett grafikkort till den. Sedan jag blev apple frälst har det inte köpts massa lustiga grejer som ligger och skräpar.

Men vad är det då som drar mycket el i en server? Processorn är ju given och det är ofta den som man brukar nämna hur mycket en strömsnål dator drar i effekt. Men tycker det verkar vara långt ifrån sanningen vi kan ju räkna bort de hemska grafikkorten i det här sammanhanget. Snickrar man ihop en server under 100W med 4 diskar i? I och med att servern tuggar på 24/7 med olika belastningar så slänger man ju iväg nästan en hel NAS per år i elräkning. Det är den direkta känningen man får sedan blir det globaluppvärmning efter ett litet tag osv. Iofs har jag frånluftsvärme i huset men det är ju med hål i huvet att värma upp kåken med en server. Fördelen som jag ser det med en snabbare processor är att den gör jobbet fortare och kan sedan gå ner i idle. Men det sitter ju andra grejer i lådan. Nätverkskort och annat. Blir att stänga av dem i BIOS antagligen om det nu är möjligt.

Hur snabb är en vanlig dator att skyffla ut data. Att jag snöat in på netgears ultra är att den klarar skicka mer data än någon annan NAS.

Vad det gäller OS så funderar jag på AMAHI verkar vara en smidig lösning dock har de inte protat den mot ubuntu(debian) än och redhat har jag lite förutfattade meningar om. Men det går säkert att ändra på så här i jultider

Nätverket i mitt hus kommer att sluta med minst 2portar gigabit i de flesta rum kanske 4 samt ett 54mbit trådlöst. På WC tror jag inte att jag behöver mer än 2 gigabit iaf. En fundering där är ju att det trådlösa kommer mer och mer men har man kabel räcker det ett par år iaf innan trådlöst tar över.

HD kabinetter är nog inte fel. Men skärskådar jag mig själv är nog frågan hur mycket kommer jag att lagra? Att lagra mp3 filer är sällan något som äter 2TB framförallt inte sedan spotify lanserades, HD-filmer kan nog bli lite där men hur många gånger ser man en film? ok grabben lär ju titta på samma film ett par tusen gånger efter det jag är trött på den men vad gör man inte för sina barn När jag tänker efter är det nog mest barnfilmer som kommer ligga där och skräpa samt foton.

Men en server börjar växa fram lär nog avgöra här efter nyår vad det barkar hän. Kommer det någon strömsnål historia i närtid som kan vara värt att vänta på?

Tack för era svar så här långt

Visa signatur

Laptop: HP Elitebook 640 G9
Server: HP Microserver N54L, 8 GB ram, 8 TB hd.

Permalänk
Medlem

hmmm börjar mer och mer luta åt ett amd bygge. Hittade precis att det fanns energisnåla processorer 240E verkar vara helt ok. Kanske lite cache men räcker nog till mig.

Visa signatur

Laptop: HP Elitebook 640 G9
Server: HP Microserver N54L, 8 GB ram, 8 TB hd.

Permalänk
Avstängd

Tror de presterar bra nog.
Har du inget större krav på inköpskostnad så skulle en billig filserver med ZFS kunna kombineras med OS X Time Machine, via en Mac Mini, så har du ett stabilt fungerande system samt ett som är grafiskt tilltalande.

Permalänk
Medlem

Något sånt här skulle jag kört på iaf.
Med Ubuntu Server då, för det funkar till alla plattformar och jag har använt det innan. Eller FreeNAS, fast då kan du köra ATOM ist.

EDIT: Ramen kan man dra ner på, man skulle enkelt klara 2 GB, men om man vill att den ska vara framtidssäker så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Braxybay:

Något sånt här skulle jag kört på iaf.
Med Ubuntu Server då, för det funkar till alla plattformar och jag har använt det innan. Eller FreeNAS, fast då kan du köra ATOM ist.

http://i55.tinypic.com/2inio9.png

EDIT: Ramen kan man dra ner på, man skulle enkelt klara 2 GB, men om man vill att den ska vara framtidssäker så.

vad tror du ett sådant system skulle ha för energiförbrukning?
Hårddiskarna du skulle valt vet jag inte. Tycker bara att jag läst om problem, har dock inte hittat något om hur de presterar i Ubuntu 10.10 vilket är det jag har börjat snocka runt i lite.

Visa signatur

Laptop: HP Elitebook 640 G9
Server: HP Microserver N54L, 8 GB ram, 8 TB hd.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av zeem:

vad tror du ett sådant system skulle ha för energiförbrukning?
Hårddiskarna du skulle valt vet jag inte. Tycker bara att jag läst om problem, har dock inte hittat något om hur de presterar i Ubuntu 10.10 vilket är det jag har börjat snocka runt i lite.

Det kan ju aldrig ligga på mer än 50w idle alltså. Som jämförelse kan jag säga vad jag har i min källare.

Filserver: AMD Athlon X2 7750 @ 2.7ghz, 4GB RAM, totalt 11st SATA diskar + 2 kabinetter med varsin 80x80 fläkt, 480w PSU.
Mythtv-backend: Intel Pentium D 930 @ 3ghz, 1GB RAM, totalt 5st SATA diskar, 450w PSU.
Brandvägg1: Intel Celeron 420 @ 1.6ghz, 1GB RAM, 1 SATA disk., 450w PSU.
Brandvägg2: AMD Athlon 1700+ @ 1ghz (nerklockad), 2GB RAM, 1 SATA disk, 450w PSU.
L2 switch som är högljud som attan och inte särskilt energisnål.

På min elmätare som jag har satt på uttaget där allt sitter kopplat på så ligger den på ca 340w med allt det där igång. Du kommer ju inte belasta systemet till max 24/7 bara för att det står på 24/7. Och i mythtv-backend maskinen så sitter det dessutom ett Radeon X1600 kort för det var min gamla speldator så den "borde" nog dra mer.

Mycket fint paket, så fint att jag skulle kunna tänka mig rekomendera det till andra som undrar vad dom ska köpa för hårdvara till att bygga filserver med.

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk
Skrivet av zeem:

vad tror du ett sådant system skulle ha för energiförbrukning?
Hårddiskarna du skulle valt vet jag inte. Tycker bara att jag läst om problem, har dock inte hittat något om hur de presterar i Ubuntu 10.10 vilket är det jag har börjat snocka runt i lite.

Du kan nog räkna omkring 50w. Beror väl hur du konfigurerar systemet och hur mycket du använder den.
Men sen behöver man inte jaga varje kw. Man kan räkna med att 1kwh 24/7 kostar 10kr per år. Så den kommer kosta dig ca 500kr att driva. Men om du betalar för uppvärmning så hjälper den ju till med det under vintern men värmen är mest till besvär på sommaren. Om servern är i ett instängt i ett litet utrymme så kan värmen ställa till mer problem.

Dom siffrorna jag skrev ovan har jag mätt ett genomsnitt på 24h men alltid svårt att jämföra för beror på vad man kör. tex på nuvarande xeonen har jag fått stänga av cstate i bios för hyper-v hade en liten bugg som nog är löst men har inte orkat pillat. Kör 4 virtuella servrar på den och 4st diskar som inte varvar ner.

Har ip kvm på min nya server och det var väldigt smidigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Braxybay:

Något sånt här skulle jag kört på iaf.
Med Ubuntu Server då, för det funkar till alla plattformar och jag har använt det innan. Eller FreeNAS, fast då kan du köra ATOM ist.

http://i55.tinypic.com/2inio9.png

EDIT: Ramen kan man dra ner på, man skulle enkelt klara 2 GB, men om man vill att den ska vara framtidssäker så.

Ju mer jag läser desto mer intressant blir detta system! Du är något på spåren helt klart. Lådan verkar ju inte vara helt fel.

Visa signatur

Laptop: HP Elitebook 640 G9
Server: HP Microserver N54L, 8 GB ram, 8 TB hd.

Permalänk
Medlem

För ca 1 år sedan byggde jag ihop en hemmaserver och hade/har ungfär samma anvädningsområde och behov som du, dvs:
-Backup av ett par laptops, htpc och spelburk
-Streaming av film till TV (via PS3) med krav på transcoding "on-the-fly"
-Squeezebox server för musikstreaming till ett par squeeze-klienter
-Fil-server för alla i familjen
-Skulle klara Giga då jag har tråd och giga switchar till rummet med htpc och PS3:an samt till min spelburk
-skulle ha eSATA för backup

Byggde ihop en dator med följade kompenenter:
-Cheiftec chassi (gammal trojänare) med 500W noname agg
-AMD Athlon II X2 3.0Ghz
-Asus M4N78
-Kingston HyperX DDR2 2GB
-2st WD Caviar Green 1TB diskar

Valet av dessa diskar var för att de verkade vara både snabba och ekonomiska, plus att de fått bra kritik. Köpte bara 2st (vilket har räckt hittills), med möjlighet uppgardera med 2-3st 2 TB diskar när de sjunkt lite mer i pris.

Sedan valde jag MS Windows Home Server som operativ. Ett val jag inte har ångrat. Har fungerat felfritt nu i ett år och är otroligt enkelt att sköta. Man behöver inte tänka på RAID eller likande för att få duplicering av diskar. Man lägger bara till hårddiskarna i disk-poolen och sedan anger vilka foldrar man vill ha duplicerade så sköts resten av WHS.
Även backup:er av familjens datorer är helt smärtfritt, installerar ett litet program på varje dator och sedan så sköts det utan handpåläggning. Tar idag backuper på 3st W7, 1st Vista och hade tidigare även en XP dator i schemat.
MS WHS bygger på MS Server 2003 och får idag ansees som väldigt stabilt.
Du kan få till allt med en Linux-lösning men aldrig så här enkelt och med så lite handpåläggning.

Tanken:
Relativt låg strömförbrukning samtidigt som det ger ordentlig kraft nog för att enkelt transcoda av 1080p film. Kanske lite snålt med 5 Sata platser, men eftersom det är vad mitt chassi klarar så fick det bli så. Har mätt idle strömförbrukning med extern mätare och den ligger på 75W, lastar jag på lite transcoding och annat så kan den gå upp till 90W.

Är efter 1 år helt nöjd, billigt (kostade vi bygget ca 4000:- + chassi och nätagg som jag redan hade men klarade allt jag behövde.

Bara för att ge dig en jämförelse.

Permalänk

Jag precis som du är ville ha en strömsnål server för ungefär två år sedan och efter ett par månader bestämde jag mig för en Atom 330 med passiv kylning, 1GB ram, ett Intel Pro Server Dual Gigabit 1000 MT och 2st 1TB diskar (idag 1,5TB). På denna kör jag Ubuntu server och den har jag huvudsakligen som fil, torrent (måste ju tanka linux och bsd distar) och webbserver men även till lite annat. Det fungerar hur bra som helst och processorn ligger i stort sätt aldrig över 1% load.

Mitt enda problem är de begränsade sata platserna och ska jag köpa kontrollerkort så måste jag ditcha nätverkskortet så just nu så lutar det mot att köpa Zotac D510 NM10-B-E Mini-DTX. Det är en Atom D510 med 6st sata portar+1s esata och två pci-e slottar (1st 1x och 1st 16x SL) och sedan 2GB ram till den så jag har lite mer att leka med och ev ett singel port intel nätverkskort, då kommer den antagligen köra samma system som jag kör på atomen nu och sedan ta den atomen jag har nu och ha som router och ev lite annat med mitt favorit os (FreeBSD).

Men som sagt jag kan verkligen rekommendera Atom, jag har inte testat den Zotacen än men med 6 sata portar tror jag att jag kommer klara mig ett tag och sedan är det en fördel med två pci-e portar för expansion trådlöst har den ju också så man kanske kan sätta upp något host ap system och köra den som access punkt också om man vill, dock inget som jag har undersökt än. Återkom med hur du löser det, skulle vara kul att höra eftersom att jag kör liknande setup.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Skrivet av -=|ZetaXtreme|=-:

Jag precis som du är ville ha en strömsnål server för ungefär två år sedan och efter ett par månader bestämde jag mig för en Atom 330 med passiv kylning, 1GB ram, ett Intel Pro Server Dual Gigabit 1000 MT och 2st 1TB diskar (idag 1,5TB). På denna kör jag Ubuntu server och den har jag huvudsakligen som fil, torrent (måste ju tanka linux och bsd distar) och webbserver men även till lite annat. Det fungerar hur bra som helst och processorn ligger i stort sätt aldrig över 1% load.

Mitt enda problem är de begränsade sata platserna och ska jag köpa kontrollerkort så måste jag ditcha nätverkskortet så just nu så lutar det mot att köpa Zotac D510 NM10-B-E Mini-DTX. Det är en Atom D510 med 6st sata portar+1s esata och två pci-e slottar (1st 1x och 1st 16x SL) och sedan 2GB ram till den så jag har lite mer att leka med och ev ett singel port intel nätverkskort, då kommer den antagligen köra samma system som jag kör på atomen nu och sedan ta den atomen jag har nu och ha som router och ev lite annat med mitt favorit os (FreeBSD).

Men som sagt jag kan verkligen rekommendera Atom, jag har inte testat den Zotacen än men med 6 sata portar tror jag att jag kommer klara mig ett tag och sedan är det en fördel med två pci-e portar för expansion trådlöst har den ju också så man kanske kan sätta upp något host ap system och köra den som access punkt också om man vill, dock inget som jag har undersökt än. Återkom med hur du löser det, skulle vara kul att höra eftersom att jag kör liknande setup.

Zotac kortet är inget bra val, stödjer ej jbod om de inte har släppt en firmware uppdatering. Är från början enbart en s-ata kanal, som man sedan har en "hubb" på så man får 4st diskplatser.

Håller själv på med en server, dock atx då jag har inga problem med storleken. Har just nu ett asus p5q-e (8st s-ata + dual gb-lan), en intel dualcore e5400, 4x1tb samsung f1, antec p182
Ska nu efter ju skaffa 2x2gb ram, 2x2.5" 5400rpm osdiskar, bequiet nätagg.

Efter det så blir det 6x2tb diskar och freebsd.
cpu, & grafikkort hitta jag i ett soprum, moderkortet köpte jag beg för kaffe pengar.
2000:- kommer minne, osdiskar och nätagget kosta nytt....

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

Windows Home Server är suveränt.

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem

ok nu drar det ihop sig till ett inköp

Blir just nu att bygga själv vad det slutar med vet jag inte eftersom jag nog inte orkar vänta på core i3 2100T som jag helst skulle vilja ha

cpu: core i3 540
MB: GA-H55M-USB3
RAM: 4GB (2x2)

Chassi: COOLERMASTER Master Elite 342
Nätagg: FRACTAL DESIGN Design Integra 400W
HD: 250GB 2,5" som OS disk till att börja med antagligen en till att köra i raid0 alt. byta mot ssd
HD: WESTERN DIGITAL CAVIAR GREEN 2TB SATA/300 64MB

OS: Ubuntu-server 10.10

Lite tankar:

- Lagring. Mitt upplägg för lagringen vet jag inte om det är det smidigaste men det är ett sätt att lösa det hela på. OS och slask är en alt 2diskar. Till den disken laddas torrentar ner. För att sedan flyttas till "share volymen". "share volymen"har jag tänkt mig som en logisk volym. Eftersom jag har upptäckt igen att jag inte är rikast i världen blir det att köpa fler diskar allteftersom. Pga detta så verkade logiska volymer smidigast. Denna lösning gynnar effektuttaget. Om det är många diskar i "share" jobbar antagligen alla (är inte säker om det blir så men är mitt antagande just nu iaf) om jag laddar torrents från och till volymen. Det som skulle varit lite tråkigt är om jag måste använda raid för att få upphastigheten på diskarna men tror det räcker för mina behov det här.

-Backup. Här är jag fortfarande lite kluven. Eftersom jag antagligen kommer att använda apple datorer i huvudsak kommer jag nog använda deras timemachine till servern. Och sedan på servern använda mig av rsync till en separat disk för att duplicera. Antagligen samma sak för foton som är det som är jobbigast att bli av med.

-Nätagg. Tycker det är svårt att hitta något som har liten effekt. >400W tycker jag känns overkill men vad skall man göra när marknaden kräver SLI m.m.

-OS. Här har jag velat fram och tillbaka. Det som jag har fastnat för är Ubuntu-server. Mest för att det gick smidigt att få en ren installation. Har missat om det ens går att installera desktop så att jag kan få välja paket. Har även provat "sudo apt-get install ubuntu-desktop" vilket var ett misstag är inte så ofta jag vill ha ett office paket på min server. Det är skönt med virtuella datorer. Tror jag installerat ubuntu 15ggr nu i olika moder. Börjar ta sig. Iaf nog med misstag. Jag har fastnat lite för att köra en gui miljö på servern genom gnome-core. Där kan jag bygga på med det jag vill ha. Lite enklare att hantera LVM grafisk samt att rtorrent har jag än sålänge inte fått ordning på. Dock kommer servern få jobba lite mer om gnome är installerat. Och jag är medveten om att gnome på en server är en säkerhetsrisk men det verkar enklast så här. Nu skall jag försöka automatisera så mycket som möjligt. Blir att leta skript tror jag.

Hej sålänge

Visa signatur

Laptop: HP Elitebook 640 G9
Server: HP Microserver N54L, 8 GB ram, 8 TB hd.

Permalänk
Medlem

Jag kör själv på:

Lian Li PC-Q08
Cooler Master Silent Pro 500W
Zotac H55-ITX-C-E
Intel i3-540
Scythe Samuraii ZZ
Kingston ValueRam 1333Mhz 4GB
Intel X-25V 40GB
Western Digital Green EARS 2TB (x5) med Head Parking avstängt.

Lite overkill kanske, men det funkar iaf för mig.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solaris:

Jag kör själv på:

Lian Li PC-Q08
Cooler Master Silent Pro 500W
Zotac H55-ITX-C-E
Intel i3-540
Scythe Samuraii ZZ
Kingston ValueRam 1333Mhz 4GB
Intel X-25V 40GB
Western Digital Green EARS 2TB (x5) med Head Parking avstängt.

Lite overkill kanske, men det funkar iaf för mig.

Är du nöjd med PC-Q08? De såg riktigt fina ut men en aning dyra kanske

Visa signatur

Laptop: HP Elitebook 640 G9
Server: HP Microserver N54L, 8 GB ram, 8 TB hd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeem:

Är du nöjd med PC-Q08? De såg riktigt fina ut men en aning dyra kanske

Jag är nöjd, Lite pillig att jobba i men det går fort över.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem

Jag kör också med ungefär samma konfiguration, Q08, H55-ITX och Core i3. Fungerar klockrent, speciellt om man vill ha Ubuntu med XBMC.

Q08 är enklare att arbeta med än FD Array. Var noga med att inte välja förlångt nätaggregat bara.

Permalänk
Medlem

Kör även jag med lika chassi som ovan med i3 540 och lite diskar.
Men bara 4 gig ram.
OS: FreeBSD 8.1

Använder den som accesspunkt, medialagring, dns, dhcp och torrentmaskin.

Fungerar kalas.

Visa signatur

Lill-server(2010): SFF NAS Zotac H55ITX-C-E, Lian Li PC-Q08B, Intel Core i3 540
Stor-server(2014): SuperMicro X10SL7-F, 20GB ECC RAM, 4x2TB WD Green, E3-1230v3, 2xIntel Dual Gigabit Nic

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeem:

hmm intressanta svar.

Vad det gäller OS så funderar jag på AMAHI verkar vara en smidig lösning dock har de inte protat den mot ubuntu(debian) än och redhat har jag lite förutfattade meningar om. Men det går säkert att ändra på så här i jultider

Har precis satt ihop en server av gamla komponeter AMD 3000+, 1,5Gb RAM, 1,5 Tb HDD osv. och kör AMAHI för lagring (greyhole för disk pooling), backup (2 linux, 2 win och 1 mac), torrents, dns, dhcp, vpn, vnc, strömma fillmer (omkodar "on the fly" till paddan etc), och webserver (galleri). Fungerar utmärkt och var enkelt att installera, det ända man bör tänka på är hur man sätter upp sina HDD vid installation av Fedora om man vill använda disk pooling. Disk pooling gör att de mappar som du definerar sparas på flera separat fysiska HDD för att klara diskhaveri. Men du kan inte använda lvm för alla diskar då.

Detta ända där jag har märkt av prestandan är när man kodar om filmer i olika format. Så ja kan verkligen rekomendera AMAHI och har man någorlunda ny hårdvara och tillräcklig med minne så skall det inte några problem vad jag kan se.

Permalänk
Medlem

Tjena!

Har fått hem lite prylar nu

blev att köpa till en blueray spelare som är tänkt att flytta över till en HTPC lite senare. Sitter och skriver via soon to be servern just nu. Den får fungera som htpc ett tag. Tills jag bestämt mig för vilken HTPC ja skall slänga ihop.

Just nu sitter jag och krigar med LVM trodde det skulle vara enklare men jag måste tryckt på något lustigt. Datorn verkar tugga på något just nu iaf får se hur det slutar. Jag har nog valt att satsa på LVM istället för en raidlösning. Vill jag tvunget ha raid kan man tydligen skapa en raid av de logiska volymerna. Bra snurrigt verkar det vara iaf. Jag ser det som att det fungerar som AMAHI greyhole eller är jag ute och cycklar?

Fy fanken va det är att lura igång när man väl sitter här. Är lite sugen på att prova amahi men då är jag där och pillar på red hat igen. Vill ju få till det i ubuntu vilket inte borde vara allt för krångligt.

Just nu ser det ut som en lång natt. Stackars lillgrabben att har en så nyfiken pappa. Blir att spana in några fina bilar och kasta lite pinnar så blir alla glada tror jag

Visa signatur

Laptop: HP Elitebook 640 G9
Server: HP Microserver N54L, 8 GB ram, 8 TB hd.

Permalänk
Medlem

ohhh glömde uppdatera HW

cpu: core i3 530
MB: GA-H55M-USB3
RAM: 4GB (2x2)
Chassi: Fractal design r3
Nätagg: FRACTAL DESIGN tessla 450W
HD: 500GB 2,5" som OS disk till att börja med antagligen en till att köra i raid0 alt. byta mot ssd
HD: WESTERN DIGITAL CAVIAR GREEN 2TB SATA/300 64MB
HD: WESTERN DIGITAL CAVIAR GREEN 2TB SATA/300 64MB

allt verkar fungera bra. Chassit är jag riktigt nöjd med härligt lätt jobbat och tyst som f_n. Trodde jag alldrig. Det fick bli ett sådant eftersom där servern skall stå är det inte någon platsbrist. Dock kan det ju bli platsbrist för HD om något år. Nu såg jag att Fractal design skall släppa en micro tower modell av R3:an som verkar vara mycket fint. Men orkade inte vänta längre varken på den eller något annat.

Visa signatur

Laptop: HP Elitebook 640 G9
Server: HP Microserver N54L, 8 GB ram, 8 TB hd.

Permalänk
Medlem

Om du inte orkar bygga, installera och konfa, så köp denna: https://www.inet.se/artikel/4304109/synology-diskstation-ds41... Den har allt man kan behöva och ett riktigt trevligt gränssnitt att jobba i där du kan ha multi fönster uppe. Här är en demo där du kan kolla lite vad du kan göra. Demosidan är lite seg i början men du får ett hum i alla fall: http://www.synology.com/enu/products/demo/index.php Jag har den mindre 211j.

Permalänk
Medlem

ahhhh! panik

j_vla samba och transmission. Blir att prova ubuntu server 10.4.1 inatt för att komma närmre en skarp version av min server.

Igår bankades det igång med att installera ubuntu server 10.10. Allt gick fint LVM gick igång, ovanligt enkelt blev nästan lite skeptisk på om det verkligen fungerat men tydligen gjorde så.

För att "fuska" lite drog jag igång gnome med

sudo apt-get install xinit
sudo apt-get install gnome-core

installerade firefox så jag kunde surfa hjälp samtidigt som jag höll på men vad hjälpte det

efter lite dubbel tabbande hittade jag system-config-samba som skulle hjälpa till och få fart på samba.
Det jag ville uppnå är en enkel utdelning från servern där ett torrent program ligger och bevakar en specifik mapp efter torrentfiler som det sedan startar upp.

Hur långt kom jag då? Well utdelningarna kom igång men rättigheterna förbryllar mig. Det är bara en mapp som jag lyckas få läs rättigheter i. Den bevakade mappen är inte den. Så när jag spara torrent filen hamnar den i mappen men syns inte. Efter att ha strulat runt med rättigheter samt chown ville det fortfarande inte. En tanke slog mig när jag stod och bytte blöja på den lille vilden som härjar här hemma kom jag på att jag måste kanske starta om samba deamon (stavning?) efter varje ändring. Har för mig att samba uppdaterar sig varje minut eller liknande men det kanske inte räcker för rättigheterna. Iaf så efterhand dök de andra mapparna upp men fortfarande rättighetsproblem misstänker jag. Får nog editera config filen och skapa utdelningarna på så vis istället.

Ett annat problem fick jag med torrent-programmet. Jag valde transmission eftersom jag hade ett gui samt att jag gillar mac versionen (onödigt lojal kanske). Men jag fick fel varje gång en fil från en annan dator sparades i mappen. Broken file. Nedladdningen startade men felrutan låg kvar tills jag klickade på den. Misstänker att det kan börja hända lustiga saker med systemet efter ett antal fel rutor ligger kvar. skumt.

Funderar på att byta till rtorrent men hittar ingen bra howto med hur jag ställer in mappbevakning. Borde ju inte vara så konstigt.

Well på det igen med 10.04 nu när jag läst vad LTS är vill få igång den och sedan gömma den och sedan logga in någon gång då och då samt dammsuga dammfiltren.

Kan rekomendera logiska volymer till dem som vill ha en "diskpool" att sätta upp en JBOD liknande pool var mycket enklare än vad jag trodde.

Provade amahi ett litet tag men tills de inte har uppgraderat till fedora 14 tänker jag inte röra det för min egen del. Dock är det väldigt enkelt att komma igång med vill jag säga men min redhat allergi vill inte bli bättre. Tydligen är fedora ett väldigt kompetent system men jag blir inte klock på det.

Skönt att jag redan har problem med de mest basala funktionerna. Bådar ju gott för om jag skall snickra igång vnc eller liknande

Visa signatur

Laptop: HP Elitebook 640 G9
Server: HP Microserver N54L, 8 GB ram, 8 TB hd.

Permalänk
Medlem

I samba, antar att du satt read only = no för vajre mapp
Torrentprogram, där måste jag slå ett slag för µTorrent som släppt en officiel portning till linux nu. Den är i "betastadiet" men jag har en uptime en så länge på sju dagar utan problem. Du får tillgång till ett lite bantat webgränssnitt men den har fortfarande stöd för rss-nerladdning och allt annat man älskar.