nVidia ION/Atom eller H55/i3 i HTPC?

Permalänk
Medlem

nVidia ION/Atom eller H55/i3 i HTPC?

Går i tankarna om att bygga en HTPC och köra Ubuntu och xbmc på den.

Har kollat runt lite och valet står egentligen mellan nVidia ION/Atom och H55/i3, dock lutar det mer åt H55/i3 alternativet då jag vill åt HD audio bitstreaming.

Tillbaka till mjukvaran, tror ni att det kan uppstår problem med Ubuntu och drivrutiner som eventuellt kan störa/förstöra funktionen av xbmc?

Är det någon som eventuellt kör en htpc med h55/i3 med ubuntu/xbmc och kan dela med sig av sin erfarenheter?

Tacksam för svar.

Mvh
milkacid

Permalänk
Medlem

Väntade på ASUS AT5ION-T Deluxe, men har nu tröttnat och funderar istället på H55/i3 (också triggat av HD audio bitstreaming). Ska också köra Linux och har efter lite googlande kommit fram till att det finns support för i3 (inklusive IGPn) från och med kernel 2.6.33.

Permalänk
Medlem

Kör ett Asus AT3N7A-I med ION å dubbelATOM på Win7 å M$ MediaCenter - funkar å spela upp 1080p utan lagg.

Funkar oxå me Ubuntu+XBMC från USB-sticka.

Drar <40W, billigt å bra.

Permalänk
Medlem

Nu har Dustin lagt upp AT5ION-T Deluxe i sin butik. Ingen info om lev-datum dock.

ASUS AT5IONT-I DELUX ATOM D525 ION2 MINI-ITX DVI/HDMI - Specifikationer

Edit: Och Komplett också, Komplett.se - ASUS AT5IONT-I DELUXE, Atom D525

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Och väntar vi till januari så kommer Sandy Bridge. Det är jobbigt att bestämma sig för något i dagens läge, sitter i samma båt som OP. Att ens hitta en mini-ITX-låda som uppyller mina krav är svårt, att hitta ett bra nätagg är svårt, att få båda samtidigt är nästan omöjligt utan att dra långt över min budget, och ska jag spendera så mycket pengar kan man lika gärna köpa både en Boxee Box och en NAS (summa ~5000). Försöker kombinera båda två i en dator för mindre pengar än så.

Det är ett synnerligen jobbigt i-landsproblem.

Permalänk
Medlem

Fast det lär väl dröja ett tag innan Sandy kommer på mini-ITX?

Jag skulle också gärna ha en maskin som är tyst, rymmer två 3,5"-diskar och är billig. Det närmaste jag har kommit är Asus S1-AT5NM10E som visserligen bara rymmer en 3,5"-disk men kostar <3k med minne, exkl disk.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk

Har haft både nVidia ION/Atom och H55/i3 som HTPC och det är bara hål i huvudet att inte köpa H55/i3 i nuläget. Mycket kraftfullare CPU samt härliga DTS-HD / Dolby True HD. Har inte testat H55/i3 i Linux ännu, men smider på fint i Windows 7.

Permalänk
Medlem

Well, lägger man ut över 2k på en Atom så är det ju bara korkat att inte köra en i3'a istället.

Gigabyte GA-H55N-USB3 Mini-ITX - Inet.se
Corsair 4GB (1x4GB) 1333MHz XMS - Inet.se
Intel Core i3 540, 3.06GHz - Inet.se

Då hamnar vi på ca 2500kr~

ASUS AT5IONT-I DELUX+minnen går på 2700kr~ så det vore ett självklart val att köra på i3.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem

Vet inte riktigt om jag kan hålla med om att det vore korkat. Atom är ju betydligt bättre lämpad att lira 1080p än i3 (med inbyggda grafiken). Så länge Intel inte fixar buggen med 24p uppspelning hade jag inte kört på denna utan extra gpu. Med andra ord måste du lägga till ett grafikkort för att få ut "riktig" 1080p ur i3:an. Dina 2500+ca 500. I deluxe modellen av atom moderkortet ingår dessutom fjärr+ir-öga, wlan och framförallt PSU. Du skulle med andra ord behöva göra tillägg till din i3 konfig som hade kostat mer än 1000kr för att få ut lika mycket av din htpc. Försök få in detta i ett riktigt slimmat chassi och du har ytterligare problem tack vare psun. Priset tycker jag i detta fall inte avgör till i3:ans fördel då den med största sannolikhet blir dyrare. Att den blir en kraftfullare dator håller jag dock med om men det visste vi ju.

Permalänk
Medlem
Skrivet av airhead:

Och väntar vi till januari så kommer Sandy Bridge. Det är jobbigt att bestämma sig för något i dagens läge, sitter i samma båt som OP. Att ens hitta en mini-ITX-låda som uppyller mina krav är svårt, att hitta ett bra nätagg är svårt, att få båda samtidigt är nästan omöjligt utan att dra långt över min budget, och ska jag spendera så mycket pengar kan man lika gärna köpa både en Boxee Box och en NAS (summa ~5000). Försöker kombinera båda två i en dator för mindre pengar än så.

Det är ett synnerligen jobbigt i-landsproblem.

När är det planerat att SANDY B (SB) kommer ? Vad kommer det att kosta att bygga en HTPC på SB ?
Jag planera oxå att bygga en HTPC men har funderat på att vänta till SB kommer.

Kan någon förklara vad det är som gör att SB är värt att vänta på ?

M

Permalänk
Medlem

SB ska dyka upp någon gång i mitten av januari, men vilka processorer som kommer då tror jag inte vi vet, och de som vet får antagligen inte säga något. SB ska väl lova allmänt bättre prestanda och lägre värmeutveckling, men jag vet inte direkt någon speciell fördel. Det sannolika vore ju dock att äldre arkitekturer sjunker i pris när en ny introduceras.

24p-buggen låter skrämmande, vad är det exakt? Min TV har något LG kallar "24p Real Cinema", så jag gissar att vi snackar framerate? i3 kan inte spela 24p?
Fortfarande intresserad om någon prövat SVT Play med ION och Flash 10.2. Mejlade SVT och frågade om man kommer implementera Stage Video, får se man får ett vettigt svar.

ION (med PicoPSU) har stora fördelar, det är billigare och man kan få till ett närmast fläktlöst system med endast en liten vift över kylflänsarna. i3 behöver både insug, processorkylning och ett nätaggregat som också behöver kylning, så vi är uppe i minst tre fläktar. Fläktar är hemska saker som bör undvikas så långt det är möjligt.

Permalänk
Skrivet av airhead:

(...)
24p-buggen låter skrämmande, vad är det exakt? Min TV har något LG kallar "24p Real Cinema", så jag gissar att vi snackar framerate? i3 kan inte spela 24p?
(...)

BR-filmer ska spelas upp i 23,976Hz för att de inte ska hacka. De flesta TV-apparater ska fixa detta nuförtiden - har din 24p real cinema så låter det som att det gäller din TV åtminstone. Problemet med Intels grafikdrivare är att de skickar ut 24Hz istället för 23,976 - detta leder till att det bilden hackar en gång var ~42:e sekund. Detta är 24p-buggen. Det är alltså inget hårdvarufel utan en bugg i drivrutinerna. Senast jag kollade hade inte Intel fixat detta men kolla gärna själv.

Alltså, det är väl ingen stor grej egentligen. Man märker det nog mest om det är en långsam panorering just då. Men helt perfekt är det ju inte.

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk
Medlem
Skrivet av ziim0n:

Well, lägger man ut över 2k på en Atom så är det ju bara korkat att inte köra en i3'a istället.

Gigabyte GA-H55N-USB3 Mini-ITX - Inet.se
Corsair 4GB (1x4GB) 1333MHz XMS - Inet.se
Intel Core i3 540, 3.06GHz - Inet.se

Då hamnar vi på ca 2500kr~

ASUS AT5IONT-I DELUX+minnen går på 2700kr~ så det vore ett självklart val att köra på i3.

Rätta mig om jag har fel men:
med tanke på dessa priser så är ända anledningen att köra ION över i3 att ION mest troligt kommer vara tystare? Sen om detta är märkbart när man sitter i soffan 2m bort är ju frågan...

Visa signatur

Asus N56VZ + 256 GB Samsung SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av fastforward:

BR-filmer ska spelas upp i 23,976Hz för att de inte ska hacka. De flesta TV-apparater ska fixa detta nuförtiden - har din 24p real cinema så låter det som att det gäller din TV åtminstone. Problemet med Intels grafikdrivare är att de skickar ut 24Hz istället för 23,976 - detta leder till att det bilden hackar en gång var ~42:e sekund. Detta är 24p-buggen. Det är alltså inget hårdvarufel utan en bugg i drivrutinerna. Senast jag kollade hade inte Intel fixat detta men kolla gärna själv.

Alltså, det är väl ingen stor grej egentligen. Man märker det nog mest om det är en långsam panorering just då. Men helt perfekt är det ju inte.

Aha, ja det är ju inte helt bra. Frågan är om det är en sån där "when you see it" grej som man inte kan "unsee" när man väl sett den, känns ju rent spontant som en avvikelse på 0,024 hz inte skulle vara så märkbar. Är det en drivrutinsfråga kanske någon fixar till det till slut, om inte Intel bryr sig om det (Intel har väl inte sådär jättebra track-record när det gäller integrerad grafik).

Ni med i3:or, låter stockfläkten mycket? Änna svårt att få in något annat i ett ITX-chassi, så det känns lite viktigt.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av airhead:

Aha, ja det är ju inte helt bra. Frågan är om det är en sån där "when you see it" grej som man inte kan "unsee" när man väl sett den, känns ju rent spontant som en avvikelse på 0,024 hz inte skulle vara så märkbar. Är det en drivrutinsfråga kanske någon fixar till det till slut, om inte Intel bryr sig om det (Intel har väl inte sådär jättebra track-record när det gäller integrerad grafik).

Ni med i3or, låter stockfläkten mycket? Änna svårt att få in något annat i ett ITX-chassi, så det känns lite viktigt.

i3an jag har sitter förvisso inte i en HTPC utan i min NAS, men fläkten lät likväl helt åt helv...
Jag bytte min Fractal Design Array R2 mot en R3 tower istället och kunde då sätta in en Noctua U12P kylare. På lägsta varvtal så ligger CPU på 45grader fulload, med 0.1V lägre stockvolt. I min NAS skulle jag nästanpå kunna köra passivt, med endast bakfläkten aktiv.

Åter till ämnet; använd inte stockkylaren.

EDIT:
Min HTPC är en Zotac ION ITX A 330, med en 1.6GHz ATOM. Med en fläkt på kylflänsen så funkar 2.06GHz utan problem, och GPUn kan man klocka en del också.
Så jag har inget som egentligen talar emot ett ATOM system, om man inte måste ha ljudegenskaperna hos i3an. Strömadaptern gör ju den biten av datorn fläktlös, och med en tyst 80mm på kylflänsen, så kan du även trimma upp den..
Flash 720p funkar perfekt under Ubuntu 10.10 64-bit. XBMC likaså.
SVTPlay rullar bra också.

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk

[QUOTE="Schrimp;10609393"]i3an jag har sitter förvisso inte i en HTPC utan i min NAS, men fläkten lät likväl helt åt helv...
Jag bytte min Fractal Design Array R2 mot en R3 tower istället och kunde då sätta in en Noctua U12P kylare. På lägsta varvtal så ligger CPU på 45grader fulload, med 0.1V lägre stockvolt. I min NAS skulle jag nästanpå kunna köra passivt, med endast bakfläkten aktiv.

Åter till ämnet; använd inte stockkylaren.

http://www.sweclockers.com/nyhet/13198-arctic-slapper-minimal...

Permalänk
Medlem

[QUOTE="zodiakonline;10609449"]

Skrivet av Schrimp:

i3an jag har sitter förvisso inte i en HTPC utan i min NAS, men fläkten lät likväl helt åt helv...
Jag bytte min Fractal Design Array R2 mot en R3 tower istället och kunde då sätta in en Noctua U12P kylare. På lägsta varvtal så ligger CPU på 45grader fulload, med 0.1V lägre stockvolt. I min NAS skulle jag nästanpå kunna köra passivt, med endast bakfläkten aktiv.

Åter till ämnet; använd inte stockkylaren.

http://www.sweclockers.com/nyhet/13198-arctic-slapper-minimal...

Jag vet att dom släppt den, och det är säkert en bra kylare där det är trångt.
Dom flesta kylare är nog bättre än Intels
En Scythe BIG Shuriken går in i ett Array R2 också om jag inte misstar mig, och den är även den bra, kanske rentav bättre, då den har mer yta.. Låter det vara osagt.

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av preppy:

Vet inte riktigt om jag kan hålla med om att det vore korkat. Atom är ju betydligt bättre lämpad att lira 1080p än i3 (med inbyggda grafiken). Så länge Intel inte fixar buggen med 24p uppspelning hade jag inte kört på denna utan extra gpu. Med andra ord måste du lägga till ett grafikkort för att få ut "riktig" 1080p ur i3:an. Dina 2500+ca 500. I deluxe modellen av atom moderkortet ingår dessutom fjärr+ir-öga, wlan och framförallt PSU. Du skulle med andra ord behöva göra tillägg till din i3 konfig som hade kostat mer än 1000kr för att få ut lika mycket av din htpc. Försök få in detta i ett riktigt slimmat chassi och du har ytterligare problem tack vare psun. Priset tycker jag i detta fall inte avgör till i3:ans fördel då den med största sannolikhet blir dyrare. Att den blir en kraftfullare dator håller jag dock med om men det visste vi ju.

Där ser man, visste faktiskt inte om denna 24p bugg. Givetvis har du helt rätt i allt du säger beroende på vad man prioriterar, jag var mer inne i tankarna kring prestanda och mer än "bara" htpc för samma peng

Skrivet av chazzi:

Rätta mig om jag har fel men:
med tanke på dessa priser så är ända anledningen att köra ION över i3 att ION mest troligt kommer vara tystare? Sen om detta är märkbart när man sitter i soffan 2m bort är ju frågan...

Det går dock utan problem att få ett näst intill ljudlöst system även med i3 men det är ju frågan vilken typ av låda man vill trycka in sakerna i.

När jag uttalade mig om att det var "korkat" att inte kör i3 jämfört med en Atom box så var jag som sagt inne i tankarna att kunna ha möjligheten att kombinera HTPC'n med diverse andra tjänster som Atomen kanske inte riktigt orkar med.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk

Ett trevligt grafikort till en liten I3 HTPC är

ZOTAC GeForce GT 430 , "ZONE Edition"

Komplett.se - ZOTAC GeForce GT 430 1GB PhysX CUDA

Passivt och med stöd för 3D & Cuda

Permalänk
Medlem
Skrivet av zodiakonline:

Ett trevligt grafikort till en liten I3 HTPC är

ZOTAC GeForce GT 430 , "ZONE Edition"

Komplett.se - ZOTAC GeForce GT 430 1GB PhysX CUDA

Passivt och med stöd för 3D & Cuda

Visst klarar i3 att spela upp 1080 filmer utan gpu?

känns ju halvsurt att köpa ett grafikkort för 900kr imo.
men kommer man runt 24p buggen då?

Visa signatur

Asus N56VZ + 256 GB Samsung SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schrimp:

SVTPlay rullar bra också.

I 720p fullskärmsläge också?

Permalänk
Skrivet av chazzi:

Visst klarar i3 att spela upp 1080 filmer utan gpu?

känns ju halvsurt att köpa ett grafikkort för 900kr imo.
men kommer man runt 24p buggen då?

Yes, 1080p går att spela upp utan gpu. Jag kör råa blurays (40-45gigs prylar) utan problems på bara CPUn (i3 2.93Ghz). Testa göra det på en Atom

Ligger på 20-30% load vid uppspelning. Har dock HT påslaget, så är väl runt 50-60% load om man räknar med HT avslaget. Men åter igen, inga problem!

Jag har kommit runt 24p buggen genom att jag använder XBMC. Finns en option där för att tvinga uppspelning av 23.976 material i 24fps. Ljudet speedas upp med 0.1% för att inte orsaka osynk mellan ljud och bild, detta är inget du märker något av rent ljudmässigt för övrigt. Finns massa trådar i diverse forum om detta, mer än i3:an som har/har haft problem med 23.976fps prylar.

Sen får man inte glömma den ljudmässiga överlägsenheten i i3:an jämfört med Atom. Detta var den stora anledningen varför jag bytte från Atom till en i3:a. Har man eller funderar på att skaffa en reciever i framtiden som klarar de nya ljudformaten så är Atom _absolut_ inget att tänka på.

DTS-MA & Dolby True HD = Smaskens!

Den nackdel jag ser med i3:an är att man inte kan använda stockkylningen, den låter för mycket. Släng två-tre hunkor på en Big Shuriken så är problemet väck och alla nöjda o glada.

Permalänk
Skrivet av RocketZ:

Yes, 1080p går att spela upp utan gpu. Jag kör råa blurays (40-45gigs prylar) utan problems på bara CPUn (i3 2.93Ghz). Testa göra det på en Atom

Ligger på 20-30% load vid uppspelning. Har dock HT påslaget, så är väl runt 50-60% load om man räknar med HT avslaget. Men åter igen, inga problem!

Jag har kommit runt 24p buggen genom att jag använder XBMC. Finns en option där för att tvinga uppspelning av 23.976 material i 24fps. Ljudet speedas upp med 0.1% för att inte orsaka osynk mellan ljud och bild, detta är inget du märker något av rent ljudmässigt för övrigt. Finns massa trådar i diverse forum om detta, mer än i3:an som har/har haft problem med 23.976fps prylar.

Sen får man inte glömma den ljudmässiga överlägsenheten i i3:an jämfört med Atom. Detta var den stora anledningen varför jag bytte från Atom till en i3:a. Har man eller funderar på att skaffa en reciever i framtiden som klarar de nya ljudformaten så är Atom _absolut_ inget att tänka på.

DTS-MA & Dolby True HD = Smaskens!

Den nackdel jag ser med i3:an är att man inte kan använda stockkylningen, den låter för mycket. Släng två-tre hunkor på en Big Shuriken så är problemet väck och alla nöjda o glada.

Man kan ju alltid komplettera ett Atom-system med ett ATi 5450 grafikkort t.ex. för att få HD-ljud, man måste bara se till att köpa ett moderkort med en passand port. Men då förlorar man lite av prisfördelen med ett Atom-system.

Hur spelar du upp råa blu-rays med HD-ljud i XBMC? Använder du något externt program? Vilket format ligger filmerna i?

Jag kände inte till att man kunde fixa 24p uppspelningen med XBMC:s match framerate-inställning men det låter bra hur som helst. Visserligen konstigt i så fall att det var en massa användare på avsforum som sprang iväg och köpte 5450:or när det inte funkade.

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk

Jag har kommit runt 24p buggen genom att jag använder XBMC. Finns en option där för att tvinga uppspelning av 23.976 material i 24fps. Ljudet speedas upp med 0.1% för att inte orsaka osynk mellan ljud och bild, detta är inget du märker något av rent ljudmässigt för övrigt. Finns massa trådar i diverse forum om detta, mer än i3:an som har/har haft problem med 23.976fps prylar.

-Vart hittar man den settingen?

Permalänk
Skrivet av fastforward:

Hur spelar du upp råa blu-rays med HD-ljud i XBMC? Använder du något externt program? Vilket format ligger filmerna i?

Spelar upp dessa i MPC-HC då det bara är rackel med external player / dsplayer i XBMC imo. Formatet är m2ts.

Skrivet av zodiakonline:

Jag har kommit runt 24p buggen genom att jag använder XBMC. Finns en option där för att tvinga uppspelning av 23.976 material i 24fps. Ljudet speedas upp med 0.1% för att inte orsaka osynk mellan ljud och bild, detta är inget du märker något av rent ljudmässigt för övrigt. Finns massa trådar i diverse forum om detta, mer än i3:an som har/har haft problem med 23.976fps prylar.

-Vart hittar man den settingen?

Adjust display refresh rate to match video [X]
Sync playback to display [X]
A/V Sync method [Video clock (resample audio]

Permalänk
Medlem

Du är medveten om att du inte kan resampla DD/DTS/DD+/DDTHD/etc utan att först dekoda det & sedan enkoda det innan det skickas ur din burk? med andra ord, när du inte kör riktigt 23.976 så får du problem, end of... Om du nu inte kör analogt ljud ut från din htpc.
Annars kommer du få förskjutning av bild/ljud på 0.1% ständigt ökande per sekund.

Kör med ett at3iont bord i min lilla passiva burk, ion chippet i den stödjer inte heller 23.976 rakt av utan en jäkla massa strul in windows miljö, i linux miljö är det lättare & får fart på riktig 23.976, nvidia behöver definitivt fixa sina drivare när det gäller detta, dock har dom inte gjort det på över 5 år så jag har inga större förhoppningar på dom...

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Så det ni säger är att om jag köper en i3 , http://www.inet.se/artikel/5309959/intel-core-i3-540-3-06ghz
så kommer jag ut DTS-HD samt DTS-MA ? Förutsatt att XBMC stöjder det dvs.
Kommer köra Win 7 isf på den.

Självklart stöjder förstärkaren formaten med.

Visa signatur

Citera för snabbare svar.

Permalänk
Medlem

Jag kör med i3 och det funkar hur bra som helst med den inbyggda grafiken.
Den sk 24p buggen stör mig inte tillräckligt för att jag ska bry mig om den, det är sällan jag lägger märke till den över huvud taget.
Jag kör XBMC men har inte satt på det där som ska fixa buggen men ställer till med annat i stället. Brukar rippa mina Blurays till h264 i mkv på ca 8 GB och där ser och hör jag ingen skillnad mot originalet. Att titta direkt på Bluray skivor med PowerDVD funkar också men det är lite struligare att få till inställningarna rätt, måste sätta grafikdrivisen i 24 bilder/sekund då inte programmet fixar det till skillnad mot XBMC.

Visa signatur

ii7 2600K @ 4500 mhz, P8Z68-V Pro, 16 GB Vengeance LP @ 1600 mhz, Samsung 830 256 GB (system), X25-M 160 GB, Chieftec 650W PSU, GTX 660 2GB, CM ATCS 840, NH-D14, WIN 8 pro. Sidekick - Acer TimelineX 3820TG.

Permalänk
Skrivet av Orio:

Så det ni säger är att om jag köper en i3 , http://www.inet.se/artikel/5309959/intel-core-i3-540-3-06ghz
så kommer jag ut DTS-HD samt DTS-MA ? Förutsatt att XBMC stöjder det dvs.
Kommer köra Win 7 isf på den.

Självklart stöjder förstärkaren formaten med.

Ja, du får ut DTS-HD samt DTS-MA. XBMC stöder däremot inte dessa format (ännu) så du måste spela upp via PowerDVD eller TotalMedia Theatre t.ex. Dessa program klarar dock inte att modifiera hastighet på ljud/bild så du får använda dig av programmet Reclock om du vill ha 100% hackfri bild. Dock är jag osäker på om Reclock/TMT-kombinationen fungerar i dagsläget, det gjorde den inte i höstas när jag kollade senast.

Så man kan säga att det är lite svårt med Blu-Ray på HTPC Vidare hade jag nog satsat på nya AMD Fusion-plattformen istället för i3 i dagsläget.

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~