hur mycket bandbredd är tillräckligt?

Permalänk
Medlem

hur mycket bandbredd är tillräckligt?

har ofta undrat över vad folk håller på med som kräver att man har så hög hastighet på sitt nät. själv laddar jag ner, streamar och spelar via 8/1 adsl och det funkar utmärkt.

om man är en större familj där alla sitter och laddar ner samtidigt kanske det blir trångt på uppkoplingen kan jag tänka mig men till mig och tjejen är 8/1 tillräckligt alla dagar i veckan.

så vad gör ni som tar upp bandbredd? hade ni behövt mindre/mer bandbredd? behöver folk överlag verkligen 100/100 uppkopplingar?

Permalänk
Medlem

mitt 100/100 är för lite, spel/server/laptops det tar för mkt bandbredd

Permalänk
Medlem

Varför nöja sig med att ladda ner en stor fil slöare än man kan? Så vitt jag vet så är det inte mycket dyrare med en 100/100 lina än adsl upp till 24.

Visa signatur

Define R3, GA-Z97X, i5 4690k, 8GB Corsair, GTX780

Permalänk
Medlem

Sitter med 10/10 fiber har möjlighet att få 100/10 samt 100/100

skall jag ha 100/100 skulle det kosta över 500:- mån inte värt det för mig.

100/10 ca 80-90:- mer i månan beroende på leverantör.

Nej 10/10 räcker fint för mig och tjejen streamar surfar och laddar ner enstaka filer tillräckligt fort för oss.

Skulle kunna klara mig på 2Mbit då det går att streama och surfa samtidigt men tjänsten under oss som finns är 0,25Mbit fiber eller comhems 2-5Mbit och Comhem är inget alternativ då det kostar lika mycket som 10/10 fiber.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem

beror på vart man bor och vilka priser de har.
vi betalar 350kr/mån för 24adsl från felia men man kan lätt få 100/100 för under de priset (om man bodde på nå annat ställe än i en holk mitt ute i skogen dvs.)

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Fiber

Kör med 100/100 men då även tv'n(iptv) går via nätet så tar det lite bandbred med.
Vanlig kanal 5-10mbit och hdkanal upp till 20mbit.
Så har man 2 tv igång ibland samtidigt och ser på olika kanaler så drar det lite bandbred.
Men har ju tillräckligt kvar för att kunna surfa och kunna ta ner någon fil om man beöver

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

"hur mycket bandbredd är tillräckligt?" - Obegränsad?

Beror ju helt på vad man ska göra, men det finns ju ingen nackdel i att ha mer än så (om man bortser från kostnaden). Sen om det är att skicka mejl, läsa aftonbladet eller som jag, streama obskyra anime-serier från någon server på andra sidan planeten är ju mindre viktigt. Att inte behöva och inte ha möjlighet till är två saker som inte ska blandas ihop, speciellt inte när så mycket kan komma att hänga på det framöver med tv och tjänster via det hela.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Mitt 100/100 kostar ca 300 i månaden. Det är ett lagom pris och därför blev det den hastigheten. Hade det kostat 500 hade jag självklart inte haft det

Permalänk

Mitt 100/100 kostar 200kr/halvåret. Det är billigt tycker jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nevercooler:

Mitt 100/100 kostar 200kr/halvåret. Det är billigt tycker jag

Får man fråga vart du bor och vilken internetleverantör du har då?

Permalänk
Medlem

Skickar data fram och tillbaka mer eller mindre dygnet runt :).. och det hade väl flaskat rätt bra på <100Mbit.

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk

Tror inte riktigt man kan ställa frågan så, om man "behöver 100Mbit/s?".
Naturligtvis så är det ju skapade "lyxfrågeställningar" vi pratar om
Inte särskilt många behöver ju 100Mbit i sin bostad för att klara brödfödan för dagen.
Dessutom är det nog fel frågor för ett entusiastforum

Jag sitter själv på Telia 100/100, och skulle gärna vilja ha mer. Man vänjer sig förbannat snabbt.
Likadant när jag skaffade ny bildskärm senast. Köpte en 24", en vecka senare ångrade jag att jag inte försökte leta fram en större

Visa signatur

Asrock Fatal1ty Z370 Gaming ITX/ac | 8700K | 32GB | MSI RTX 3080 Suprim X
Corsair SF750 | Noctua NH-U12A | NR200P || G603 | G915 TKL | T16000 | TWCS

Permalänk

Jag sitter på 2/2 fiber i lägenheten i sundsvall (mitthem/stubo = ingår i hyran).
Jobbigt att streama/ladda ner filer/skypea och ett flertal andra tjänster samtidigt. Funkar helt enkelt inte.
Men ska troligen fixa 100/100 snart. Kostar 73kr/mån i 3 månader sen 146kr/mån. Bahnhof.

Lite offtopic.
Ni som har 100/100 bahnhof. Funkar det bra?

Permalänk
Medlem

Klar man vill ha så fet lina som möjligt. 2h film från semestern på Rhodos vill man ha hem snabbt från kompisen.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk

Bor mitt i skogen typ eller ja ett litet samhälle. här kostar 100/100 250kr i månaden och 10/10 149kr så det är bra mycket billigare än adsl

Visa signatur

Amd Ryzen 3900x -I- H100i -I- Asus ROG STRIX X470-F Gaming -I- Asus GTX 3060 12GB -I- 32gb HyperX RGB @3600mhz -I- Chieftec nitro 650w Bronze -I- Corsair MP510 1gb m.2, Ocz trion 150 128gb och 240gb -I- Windows 10 Home -I- Fractal R4

Permalänk

Gick precis från gratis 10/10 till 100/100 (för 499 kr) bara för att jag anser det går för långsamt att surfa medan nedladdning sker. Youtube var bara att glömma.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem

100/100 täcker inte i närheten av mina behov. Det snabbaste jag kan få och kostar 599:- i månaden vilket jag gladeligen betalar, får ut ca 99/98 så.

En 500/500 lina skulle täcka mina behov.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

100/100 täcker inte i närheten av mina behov. Det snabbaste jag kan få och kostar 599:- i månaden vilket jag gladeligen betalar, får ut ca 99/98 så.

En 500/500 lina skulle täcka mina behov.

Haha ja troligt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sephinator:

Jag sitter på 2/2 fiber i lägenheten i sundsvall (mitthem/stubo = ingår i hyran).
Jobbigt att streama/ladda ner filer/skypea och ett flertal andra tjänster samtidigt. Funkar helt enkelt inte.
Men ska troligen fixa 100/100 snart. Kostar 73kr/mån i 3 månader sen 146kr/mån. Bahnhof.

Lite offtopic.
Ni som har 100/100 bahnhof. Funkar det bra?

Sundsvall vet jag inte, men i Borlänge är det superstabilt och 90mbit+ alltid.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

100/100 täcker inte i närheten av mina behov. Det snabbaste jag kan få och kostar 599:- i månaden vilket jag gladeligen betalar, får ut ca 99/98 så.

En 500/500 lina skulle täcka mina behov.

Ja i en månad, sedan har du vant dig och vill ha mer
Som med hårddiskar. Dyker det upp en 5TB disk på marknaden nu och man skaffar den så tycker man att man har mycket utrymme, men låt det gå någon månad så känns det inte så mycket längre.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh1ft:

Får man fråga vart du bor och vilken internetleverantör du har då?

Han sitter med SHS vilket är begränsat till en del studentbostäder i närheten av Högskolan i Skövde

Visa signatur

Efter att ni har läst det här har ni insett att det inte gav något.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Har 24/1 från comhem faktiskt. Tycker att nedaddlningshastigheten är sjysst, får alltid ut ca 3MB/s men 1 Mb upp är fan i klenaste lagete med 2 spotify, youtube, utorrent (jag, tvungen att stänga av när jag spelar) och sen mitt spelande..

Permalänk
Medlem
Skrivet av badcash:

Haha ja troligt!

För en vanlig svennebanan användare med en enda dator räcker en 100/100 lina till allt, men har man en del servrar och en filserver så är det långtifrån tillräckligt.

Permalänk

sitter mest å kollar på facebook, swec, streamar nån film. klarar mig fint på 8/1mb adsl från telia för 309:- då det är ända alternativet här.

ändå gången man känner att man skulle vilja ha snabbare är när man köpt ett nytt spel på steam å vill spela det så snabbt som möjligt.

men gör inget att de tar lite tid då hinner man sätta på flickvännen under tiden.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Har 24/1 från comhem faktiskt. Tycker att nedaddlningshastigheten är sjysst, får alltid ut ca 3MB/s men 1 Mb upp är fan i klenaste lagete med 2 spotify, youtube, utorrent (jag, tvungen att stänga av när jag spelar) och sen mitt spelande..

Skaffa något snabbare då. Comhem har ju tjänster med högre upload.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Jag sitter på 50/50 men skulle inte direkt bli ledsen om jag fick högre hastigheter, om jag torrentar och pappa kollar youtube så är det bara att glömma att spela, gigabit till folket

Permalänk
Medlem

Bor ca 3km från ADSL kabeln, kommunen vägrar att dra kabeln ut till oss (bor på landet) så får sitta med ett fjuttigt 0.50 MOBILT som går via gamla NMT nätet.

Finns det något sätt att övertala kommunen att dra ut en lina hit? F.ö är det bara min familj på de här 3km som skulle använda bredbandet.:P

Visa signatur

I5 9600K | 16GB CORSAIR | AORUS MASTER-CF | 1TB SAMSUNG 970 NVME | CORSAIR 850W | PHANTEKS ENTHOO | msi g241, xtrfy k4, xtrfy m4, xtrfy musmatta, logitech g533.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xyllian:

Jag sitter på 50/50 men skulle inte direkt bli ledsen om jag fick högre hastigheter, om jag torrentar och pappa kollar youtube så är det bara att glömma att spela, gigabit till folket

Själv sitter jag på 100/100 fiber, men stänger alltid ner torrents och annat när jag spelar ändå. Känns liksom att även om det bara skulle påverka jättelite, så varför ta risken. Jag lider inte av att min torrents är avstängda medans jag spelar. Dessutom är det bara seedningar ändå eftersom nedladdningarna går så fort att det i princip aldrig är något som står och laddar ner längre än 10min.

Försökte en gång att hinna dra iväg och pissa efter jag satt igång en 700MB nedladdning, men hann inte tillbaka innan det var klart så...

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sephinator:

Jag sitter på 2/2 fiber i lägenheten i sundsvall (mitthem/stubo = ingår i hyran).
Jobbigt att streama/ladda ner filer/skypea och ett flertal andra tjänster samtidigt. Funkar helt enkelt inte.
Men ska troligen fixa 100/100 snart. Kostar 73kr/mån i 3 månader sen 146kr/mån. Bahnhof.

Lite offtopic.
Ni som har 100/100 bahnhof. Funkar det bra?

Jag har 100/100 bahnhof via mitthem/servanet och , det fungerar riktigt bra hos mig iaf

Visa signatur

Aka Specialized på irc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sewerin:

Bor ca 3km från ADSL kabeln, kommunen vägrar att dra kabeln ut till oss (bor på landet) så får sitta med ett fjuttigt 0.50 MOBILT som går via gamla NMT nätet.

Finns det något sätt att övertala kommunen att dra ut en lina hit? F.ö är det bara min familj på de här 3km som skulle använda bredbandet.:P

Det skulle väl vara om du betalade det mesta av kostnaden. Jag antar att din kommun inte får ut så mycket för sina skattepengar genom att dra bredband hem till dig.
Med lite tur kanske det kommer bättre mobilt bredband till dig efterhand som nätet byggs ut.

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W