Dator till moster, 3500kr -> Acer eMachines e728

Permalänk
Medlem

Dator till moster, 3500kr -> Acer eMachines e728

Min moster vill ha en laptop till att surfa, kolla epost, ringa på skype, office och någon DVD-film.
Översatt är det inga höga krav på en dator direkt och hon vill säkert komma undan så billigt som möjligt.
Datorn ska inte flyttas runt heller utan kommer för det mesta vara stationär.

Vad tror ni om Acer eMachines e728 ?
Intel Pentium T4500 / 2.3 GHz
2 GB DDR3
160 GB HDD
15.6" TFT - 1366 x 768, med ledbelysning
minneskortläsare, webcam och HDMI-utgång
Windows 7 Home Premium

Känns som ett bra val?

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Oh, trodde det stod "Dator till monster -> Acer eMachines e728"
Sry för OT.

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

Inte för att vara elak eller så, jag förstår inte varför alla går på Acer så fort de skall köpa en bärbar. Kolla i dem andra istället i samma prisklass. Du kommer bli glad så länge du inte behöver brottas med alla problem som Acer har. Hade en polare som fick lämna in sin Acer dator 2 gånger tror jag, de gjorde fel varje gång till slut lämnades den till någon som verkligen kunde och då fixades det på rätt sätt. Verkar som det är märket alla bli pålurade av försäljare. Kolla upp vad du verkligen vill ha, sedan köp det. Trodde samma sak som föregående medlem att det handlade om något annat. Om det skall vara till surf, kolla in om datorn har n-standarden i trådlöst samt 10/100/1000 så kommer din moster nog bli glad när det går lite snabbare och framtidssäkert för ett tag framöver. Till exempel Compaq eller Asus, det finns en del från dem i din prisklass som skulle kunna imponera, finns säkert fler, kommer bara inte på just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Inte för att vara elak eller så, jag förstår inte varför alla går på Acer så fort de skall köpa en bärbar. Kolla i dem andra istället i samma prisklass. Du kommer bli glad så länge du inte behöver brottas med alla problem som Acer har. Hade en polare som fick lämna in sin Acer dator 2 gånger tror jag, de gjorde fel varje gång till slut lämnades den till någon som verkligen kunde och då fixades det på rätt sätt. Verkar som det är märket alla bli pålurade av försäljare. Kolla upp vad du verkligen vill ha, sedan köp det. Trodde samma sak som föregående medlem att det handlade om något annat. Om det skall vara till surf, kolla in om datorn har n-standarden i trådlöst samt 10/100/1000 så kommer din moster nog bli glad när det går lite snabbare och framtidssäkert för ett tag framöver. Till exempel Compaq eller Asus, det finns en del från dem i din prisklass som skulle kunna imponera, finns säkert fler, kommer bara inte på just nu.

Tack för ditt svar!
Saken är den att datorn kostar 3500kr och alla som kostar liknande har antingen Celeron-processor eller någon AMD, som jag inte riktigt litar på i bärbara.

Det är den billigaste som inte är en netbook och en motsvarande prestandamässigt ligger på 4000kr eller mer om man ska köpa i en vettig butik.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Kan säga att jag fått datorn idag och jag är nöjd än så länge!
Inte hunnit hårdtesta än men de första intrycken är bra. Plastigt yttre och lite plastig känsla/ljud i tangentbordet men det är inte värre än förväntat. Ungefär likadant som en annan budgetlaptop jag använt mycket: Zepto 3215W.

Annars har jag bara bra saker att säga:
Ganska lätt, kanske tack vare 4cells-batteriet
Tyst och fläkten behöver heller inte varva upp så ofta.
Klarar utan problem att kopplas till fullhd-plasma via HDMI och köra ut en 1080p h264-film med ~10-15% processorbelastning och flerkanalsljud.

Kommer den bara hålla är det ett köp jag tror hon kommer bli extremt nöjd med.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk