Någon som vill börja mappa för Doom?

Permalänk

Någon som vill börja mappa för Doom?

Tja.

Har mappat lite för en bra tid sedan men nu har det dött ut
Därför frågar jag om det är någon eller några som vill börja lära sig mappa för Doom? (de gamla)
Editorn är väldigt lätt att förstå så på en halvtimme har man lätt gjort ett par rum. Dock att få in känsla (i game play) tar lite längre tid
Hade varit kul att få upp en map/Wad om man är ett par strycken som hjälps åt.

Mapping
Design
Debugg
Balansering
Kodning
Nya Texturer

Det finns mycket gått och smått på många av de Stora Mega Wads som har släppt. Doom är ju rätt stort i Tyskland och i Ph'usa.
Jag hjälper gärna till så gott jag kan för att lära upp grunderna om någon skulle vilja lära sig.

//Martin

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Skrivet av -=FULLMOON=-:

Tja.

Har mappat lite för en bra tid sedan men nu har det dött ut
Därför frågar jag om det är någon eller några som vill börja lära sig mappa för Doom? (de gamla)
Editorn är väldigt lätt att förstå så på en halvtimme har man lätt gjort ett par rum. Dock att få in känsla (i game play) tar lite längre tid
Hade varit kul att få upp en map/Wad om man är ett par strycken som hjälps åt.

Mapping
Design
Debugg
Balansering
Kodning
Nya Texturer

Det finns mycket gått och smått på många av de Stora Mega Wads som har släppt. Doom är ju rätt stort i Tyskland och i Ph'usa.
Jag hjälper gärna till så gott jag kan för att lära upp grunderna om någon skulle vilja lära sig.

//Martin

Jag är intresserad av att lära mig! Har bara gjort maps till Warcraft 3 innan så det blir nog lite annorlunda.
Men jag är verkligen intresserad!

Visa signatur

Phenom2 X6 1090t | Hyper 212 Plus | ASUS Crosshair V Formula | 8GB Corsair Vengeance | GTX 570 | HX 650W | Fractal Design Arc

DeviantArt: http://invation.deviantart.com/
YouTube: http://www.youtube.com/user/inVationGFX

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk

Såhär ser det i stora drag ut från editorn. Doom Builder 2 (1an ser någorlunda likadan ut)

Editorn

3D mode i Editorn - Ej game Mode

Detta är ett par sektorer/rum jag gjort. Det är inte så mycket att se.

Men kan ta en liten genomgång.
Vita sträck är väggar eller linjer som ej kan passeras.
Gröna linjer betyder för det mesta att det är en händelse. tex en dörr eller en fälla som aktiveras när man passerar över en linje.

3D mode är en 'flygfunktion' där man kan flyga/gå runt och se så saker är rätt. Dock så fungerar inga scripts eller tags så dörrar och fiender mm står still. Man kan även ändra texturer och höjd på golv och tak. även sätta tag's på sektorer för att tex göra en dörr mm. Något som inte fungerar är att göra Linjer/rum i 3D mode eller sätta ut saker/fiender mm

De röda pluttarna med en pil på är Fiender där pilen indikerar vilket håll de står åt. Dock är Doom bara 2,5D så det mesta är spirts vilket ser lustigt ut i Editorn men blir bra mycket bättre i Game play.
Man kan även ha på inställningar så man ser vad man har för golv eller tak och så man ser hur ljust ett rum är genom att se ljusheten, De sektorer till vänster är Ljusare än vad de till höger är. Men något som inte visar här är effekter.

Editorn är uppbyggt på ett rutnät som man kan sätta olika finmönster på. Det är en fördel att leka runt lite i det beroände hur stora rum man gör och om man gör utsmyckningar mm. Dock går det labba lite fritt från detta men man är låst till en pixel i slutändan hur djupt ner man går.

I underkant av Editorn så ser man det föremål/sektor/linje man har markerat vad det är för texturer. Om det finns några taggar och hur lång en linje är mm.

Det finns mycket outforskat för min del och mycket genvägar man kan använda i sin mapping.

Sånt kan man skapa genom en 'Dummy' sektor som man skapar och sen sätter tex en viss ljushet i och sen en 'tag' där som man sen länkar till ett rum som man spelar i. Detta medför att man kan få tex ljust golv och mörkt tak. vilket inte gå att få i vanlig ljussättning. man kan även skapa rum som är mörka men som vapnet lyses upp sådet känns lite mer som rätt känsla och mörker seende.

Man kan Skapa ett rum/sektor genom sektormode eller Linemod . Det säger sig själv men de olika verktygen har olika egenskaper.
Linemod kan man skapa enskiljda linjer eller ett helt rum genom att klicka en linje hit och dit.
I linemod så sätter man även de flesta händelse tex ska man trycka på en knapp så har man en linje som är en viss tag och en händelse. men sen måste man antagligen ha ett script (detta är jag inte så insatt i) eller en sektor som är taggad med samma nummer. beroände vad man har för händelse tex att en dörr ska öppnas så kommer denna sektor att förflytta sig beroände hur man har satt inställningarna.

Något man bör lägga stor vikt på är på vilket håll en linje ses från. Det kan ställe till mycket problem om en linje är satt på fel håll. Man kan få allt ifrån funktioner som inte fungerar och spegel effekter. något som högst troligen kommer rapporteras som ett fel eller göra det ospelbart.

Jag ska försöka göra en mer utförlig Guide om det finns intresse av personer.
Jag inser nu att min luddiga förklaring är rätt flummig haha

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Entusiast

det ska finnas någon här på forumet som är väldigt insatt i doom editorn, minns inte vem men han hade en tråd för sin karta för ett tag sen.

lycka till iaf!

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Skrivet av Firkraag:

det ska finnas någon här på forumet som är väldigt insatt i doom editorn, minns inte vem men han hade en tråd för sin karta för ett tag sen.

lycka till iaf!

Ta och titta i min signatur

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Vore intressant att lära sig, har hållt på litegrann i Hammer med Alien Swarm kartor, har dock aldrig blivit någonting av det. Är absolut på!

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk

Det är roligt att höra att några är på iaf

Doom Builder map editor - Downloads - Doom Builder 2

Installera.
Du måste ha en Doom 2 Wad eller en annan MegaWAD för att kunna configurera och mappa. Dock rekommenderas att köras från Doom2 Wad.
*Wad = i still med en packe banor och som går att köra utan några ändringar. alltså ett färdigt spel!. Det finns mängder med Wad's som man måste köra under tex Doom2 wad för att texturer inte är includerade och då så får man inga texturer på väggar mm. så Doom2 Wad ska Editorn confas efter.
För att spela Så måste man dock ha en portal/port Tex GZDoom kommer in in på detta senare.

Starta Doom Builder 2
New Map

Gamde configuration ska vara ZDoom (Doom In hexen format) - Detta är så vi kodar på ett av de mest kraftfullaste mapping sätten och att det inte är optimalt att blanda olika kodningssätt.
Det är lite svårare att lära sig men Inget större problem. Man blir fort värm i kläderna. Dock kan de vara lite svår begripligt om man ska göra avancerade funktioner.

Det går att ändra Game Configuration senare dock har man kodat efter ett sätt så måste man ändra om alla sina funktioner och koder till sitt nya kodsätt. Detta gäller dock ej texturera.

Level Name - Sätt den till Map01.

Recourses inställningen nedanför är Dina filer man har för att få tillgång till med texturer för att labba med etc. Du måste lägga in Doom2.Wad här. Leta upp den på din dator och lägg dit. Detta gör man för att man ska få en grund att bygga ifrån och för att kunna lägga in egengjorda texturer eller en textur wad som man får tillgång till långt mycket fler texturer än de från Doom2.Wad.

Detta går även att ställa in och ändra senare. En viktig tanke är dock att väl om man laddat in någon annan Wad där så ska man ej flytta /dir eller lägga in allt för många åt gången då det annars kan bli tungjobbat i 3D mode innan den hunnit ladda in alla texturer.
Det är väldigt smart att ha ett bra mappträd från början då det kan bli mycket filer om man vill vara seriös.

Du kan kryssa för 'Strictly load Patches'
Det är om man har mängder med textures wad etc så att de laddas i rätt ordning om någon textur mot förmodan skulle heta samma sak så får man inte fel.

Nu är det klart för att börja användas.

Nu är du i verticesmode. det går att leka därifrån men vi början från linedefmode istället.
Antagligen så trycker du på L eller ändrar där uppe i fältet med lite olika sträck mm.

Man kan även Gå direkt till Sektor mode men bättre att lära sig de olika verktygen. Dock får du en standard inställd vägg och golv/tak textur. Eller om man utökar ett befintligt rum så får de samma textur som det rummet har.

Nu när du är i linedef mode så högerklickar du för att sätta ut din första punkt. därefter drar du musen till valfri plats och trycker Vänsterknapp. Detta upprepar du tills du har ett rum så som du vill att det ska se ut. Detta kan ändras och fin justeras efterhand.

Nu bör du ha fått upp din layout på ditt rum och en massa frågetecken i detta. Det är bara en markering att man saknar texturer för golvet.

Tryck S eller ändra till Sectormode där uppe. Nu tar du och högerklickar på ditt rum så får du fram egenskaper om detta rum.
Du ser bla Takhöjden och golvhöjden som utgår från värdet 0. Sector höjden är just nu inställd på en 128 vilket är en bra standard höjd att arbeta sig ifrån.
Du ser även två rutor till höger Detta är texturerna för golv och tak.
Vänster klickar man så kan man markera många rum/sektorer för att göra samma procedur på en och samma gång.

Leta fram en passande textur för golvet och taket. var uppmärksam att alla texturer passar inte alltid bra då en del är för golv och andra för väggar.
Man kan även skriva namnet på texturen om man är duktig

Tryck nu ok och du ser att frågetecknen försvunnit. Du kan nu trycka på W för att gå in i 3D mode.

Du styr med ESDF
Nu kan man kolla runt lite och titta.
Scrollar man golv och tak så ser du snabbt att du kan ta och höja sänka dessa i steg om 8.
Håller du inne shift samtidigt så ändrar du om 1 istället.
Håller du inne CTRL så ändrar du ljusheten i rummet något vi går in på senare.

Du märker även att du Highligtar väggar/golv/tak föremål. Detta går stänga av med H men det är rätt användningsbart.
vänsterklickar du på en eller flera väggar så märker du att du markerar de. nu kan du högerklicka och göra samma procedur som du gjorde med golv och tak.

Viktigt är att inte blanda golv/tak Highligts med väggar. Du kommer bara ändra en iaf.
Här ser du en massa inställningar för funktioner. vi lämnar dessa en stund och klickar och vidare till nästa flik.

Här ser du ett Utropsrecken som antyder att du inte har en textur på plats. gör samma sak här som du gjorde med golv/tak.
Du ser även offset och front/back side. Detta är om texturen ska vara förskjuten för att passa bättre in. var dock noga med att texturen kommer att upprepa sig åt alla håll beroende hur stor den är orginal tex 64x128.
Front och back side är som det låter vilket håll man ser väggen ifrån. fram eller baksida. Det går sätta texturer där det inte ska vara men kommer rapporteras som ett fel.
Även upper and Lower i texturer går vi igenom senare..

Såhär kan det se ut nu. Du kan avmarkera de en i taget med vänster klick eller allihopa med att trycka på C.
Tittar du på dina vägg texturer så kan du markera en eller bara hovra över den och ändra offsett med piltangenterna eller att dra den med att hålla inne vänsterklick på musen.

Har man flera texturer som är i olika höjd som man vill ska ha samma offset så kan man först trycka på A(sidled offsett) och sedan CTRL + A (höjd offsett)

Golv och tak är dessvärre fasta i sina offset så dessa går ej ändra. eller man får ändra sin layout på banan för att passa de bättre isf.

En liten start iaf.. kommer gå igenom mer ingående alltefter som jag orkar hålla mig vaken

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Jag kan testa mapsen Har doom 1, 2 osv på gamla Xboxen (ej 360). Kan testa om de funkar där

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk

Följde din guide och det funkade riktigt bra! Väntar ivrigt på nästa

Visa signatur

Phenom2 X6 1090t | Hyper 212 Plus | ASUS Crosshair V Formula | 8GB Corsair Vengeance | GTX 570 | HX 650W | Fractal Design Arc

DeviantArt: http://invation.deviantart.com/
YouTube: http://www.youtube.com/user/inVationGFX

Permalänk

Skoj att höra

Har gjort några Youtube klipp med hur man gör dörrar och lite smått utsmyckning på de.
Dock verkar Youtube ha problem då de tagit grymt lång tid att få godkända.

Ja jag vet att jag låter konstigt
Och det har blivit något fel i just detta klipp då ljudet ligger någon sekund efter lustigt nog
Blir lite i fel ordning nu när de andra klipper med grunderna inte hunnit komma upp ännu.

//Martin

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Lyckades få till en dörr, du stressade på lite på vissa ställen så man var tvungen att pausa och se vad du verkligen gjorde

BTW, hittade en guide som verkar innehålla en hel del grejer: http://www.doombuilder.com/files/doombuilder1guide.pdf

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Skrivet av ToJa92:

Lyckades få till en dörr, du stressade på lite på vissa ställen så man var tvungen att pausa och se vad du verkligen gjorde

BTW, hittade en guide som verkar innehålla en hel del grejer: http://www.doombuilder.com/files/doombuilder1guide.pdf

Hehe.. mjo kan vara så får fixa något bättre sen om det är så sen hade det varit väldigt bra om Youtube kunde få igenom mina andra klipp med som förklarar lite mer ingående var de olika verktygen gör.

Värt att tänka på att din guide är till DB1 och inte DB2. Dock är det inte så stora skillnader imellan så så de brukar gå fint att läsa sig till i fel guide.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

Sådär då verkar mina två andra klipp ha hittat ut med

De blev inte så bra som jag skulle vela men men jag kommer till det

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=FULLMOON=-:

Hehe.. mjo kan vara så får fixa något bättre sen om det är så sen hade det varit väldigt bra om Youtube kunde få igenom mina andra klipp med som förklarar lite mer ingående var de olika verktygen gör.

Värt att tänka på att din guide är till DB1 och inte DB2. Dock är det inte så stora skillnader imellan så så de brukar gå fint att läsa sig till i fel guide.

Jodå, såg datumet men de flesta verktygen verkar ju vara liknande iallafall.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk

Fan med.. Har suttit och gjort ett underbart ställe och så har jag missat att spara vilket man alltid böra göra med jämna mellanrum..
Dock så skulle jag ju ändra en sak och givetvis får jag en felrapport att det måste avslutas.. suck 2 timmar arbete helt borta

EDIT: Det är bra att man sparar med jämna mellan rum så ens arbete inte går förlorat

Visa signatur

I am Extrazz.