Det är roligt att höra att några är på iaf
Doom Builder map editor - Downloads - Doom Builder 2
Installera.
Du måste ha en Doom 2 Wad eller en annan MegaWAD för att kunna configurera och mappa. Dock rekommenderas att köras från Doom2 Wad.
*Wad = i still med en packe banor och som går att köra utan några ändringar. alltså ett färdigt spel!. Det finns mängder med Wad's som man måste köra under tex Doom2 wad för att texturer inte är includerade och då så får man inga texturer på väggar mm. så Doom2 Wad ska Editorn confas efter.
För att spela Så måste man dock ha en portal/port Tex GZDoom kommer in in på detta senare.
Starta Doom Builder 2
New Map
Gamde configuration ska vara ZDoom (Doom In hexen format) - Detta är så vi kodar på ett av de mest kraftfullaste mapping sätten och att det inte är optimalt att blanda olika kodningssätt.
Det är lite svårare att lära sig men Inget större problem. Man blir fort värm i kläderna. Dock kan de vara lite svår begripligt om man ska göra avancerade funktioner.
Det går att ändra Game Configuration senare dock har man kodat efter ett sätt så måste man ändra om alla sina funktioner och koder till sitt nya kodsätt. Detta gäller dock ej texturera.
Level Name - Sätt den till Map01.
Recourses inställningen nedanför är Dina filer man har för att få tillgång till med texturer för att labba med etc. Du måste lägga in Doom2.Wad här. Leta upp den på din dator och lägg dit. Detta gör man för att man ska få en grund att bygga ifrån och för att kunna lägga in egengjorda texturer eller en textur wad som man får tillgång till långt mycket fler texturer än de från Doom2.Wad.
Detta går även att ställa in och ändra senare. En viktig tanke är dock att väl om man laddat in någon annan Wad där så ska man ej flytta /dir eller lägga in allt för många åt gången då det annars kan bli tungjobbat i 3D mode innan den hunnit ladda in alla texturer.
Det är väldigt smart att ha ett bra mappträd från början då det kan bli mycket filer om man vill vara seriös.
Du kan kryssa för 'Strictly load Patches'
Det är om man har mängder med textures wad etc så att de laddas i rätt ordning om någon textur mot förmodan skulle heta samma sak så får man inte fel.
Nu är det klart för att börja användas.
Nu är du i verticesmode. det går att leka därifrån men vi början från linedefmode istället.
Antagligen så trycker du på L eller ändrar där uppe i fältet med lite olika sträck mm.
Man kan även Gå direkt till Sektor mode men bättre att lära sig de olika verktygen. Dock får du en standard inställd vägg och golv/tak textur. Eller om man utökar ett befintligt rum så får de samma textur som det rummet har.
Nu när du är i linedef mode så högerklickar du för att sätta ut din första punkt. därefter drar du musen till valfri plats och trycker Vänsterknapp. Detta upprepar du tills du har ett rum så som du vill att det ska se ut. Detta kan ändras och fin justeras efterhand.
Nu bör du ha fått upp din layout på ditt rum och en massa frågetecken i detta. Det är bara en markering att man saknar texturer för golvet.
Tryck S eller ändra till Sectormode där uppe. Nu tar du och högerklickar på ditt rum så får du fram egenskaper om detta rum.
Du ser bla Takhöjden och golvhöjden som utgår från värdet 0. Sector höjden är just nu inställd på en 128 vilket är en bra standard höjd att arbeta sig ifrån.
Du ser även två rutor till höger Detta är texturerna för golv och tak.
Vänster klickar man så kan man markera många rum/sektorer för att göra samma procedur på en och samma gång.
Leta fram en passande textur för golvet och taket. var uppmärksam att alla texturer passar inte alltid bra då en del är för golv och andra för väggar.
Man kan även skriva namnet på texturen om man är duktig
Tryck nu ok och du ser att frågetecknen försvunnit. Du kan nu trycka på W för att gå in i 3D mode.
Du styr med ESDF
Nu kan man kolla runt lite och titta.
Scrollar man golv och tak så ser du snabbt att du kan ta och höja sänka dessa i steg om 8.
Håller du inne shift samtidigt så ändrar du om 1 istället.
Håller du inne CTRL så ändrar du ljusheten i rummet något vi går in på senare.
Du märker även att du Highligtar väggar/golv/tak föremål. Detta går stänga av med H men det är rätt användningsbart.
vänsterklickar du på en eller flera väggar så märker du att du markerar de. nu kan du högerklicka och göra samma procedur som du gjorde med golv och tak.
Viktigt är att inte blanda golv/tak Highligts med väggar. Du kommer bara ändra en iaf.
Här ser du en massa inställningar för funktioner. vi lämnar dessa en stund och klickar och vidare till nästa flik.
Här ser du ett Utropsrecken som antyder att du inte har en textur på plats. gör samma sak här som du gjorde med golv/tak.
Du ser även offset och front/back side. Detta är om texturen ska vara förskjuten för att passa bättre in. var dock noga med att texturen kommer att upprepa sig åt alla håll beroende hur stor den är orginal tex 64x128.
Front och back side är som det låter vilket håll man ser väggen ifrån. fram eller baksida. Det går sätta texturer där det inte ska vara men kommer rapporteras som ett fel.
Även upper and Lower i texturer går vi igenom senare..
Såhär kan det se ut nu. Du kan avmarkera de en i taget med vänster klick eller allihopa med att trycka på C.
Tittar du på dina vägg texturer så kan du markera en eller bara hovra över den och ändra offsett med piltangenterna eller att dra den med att hålla inne vänsterklick på musen.
Har man flera texturer som är i olika höjd som man vill ska ha samma offset så kan man först trycka på A(sidled offsett) och sedan CTRL + A (höjd offsett)
Golv och tak är dessvärre fasta i sina offset så dessa går ej ändra. eller man får ändra sin layout på banan för att passa de bättre isf.
En liten start iaf.. kommer gå igenom mer ingående alltefter som jag orkar hålla mig vaken