Responstider på Eizo-skärmar
Hej.
Jag försöker reda ut vilken av tre 23" FlexiScan-skärmar från Eizo som vore bäst att köpa, men jag blir inte klok på det här med responstiderna.
Som undertextare sitter jag hela tiden och scrollar mellan textblock och vill inte ha en massa streaking och ghosting som gör mig sjösjuk när jag jobbar, dessutom spelar jag mycket Starcraft 2 så det spelar in även där. (Av recensioner att döma verkar ju Foris-skärmarna vara bäst för spel, men de har ingen FlexiStand-fot så tyvärr går de bort av ergonomiska hänsyn.)
EV2333WH har VA panel och 3000:1 kontrast, men enligt flera recensioner helt oacceptabel streaking när man spelar på den, även när overdrive-lägena används. Den har responstiden "gray-to-gray 7ms".
EV2313WH har TN panel (med en s.k. "overdrive circuit"), vilket många tycks oja sig väldeliga över inte minst på detta forum för att bilden ska vara så mycket sämre, och 1000:1 kontrast, men en responstid på "5 ms black-white-black".
Och sist är EV2303WH som har exakt samma specifikationer som skärmen ovanför, fast utan "overdrive circuit":en. Denna är intressant eftersom den kostar 1000 spänn mindre än de andra.
Så, finns det nån där ute som vet hur man ska tolka de här skillnaderna?
- 5ms låter ju inte så värst mycket snabbare än 7ms, men då är det samtidigt 5 ms "black-white-black" och inte "gray to gray" - vad betyder detta?
- Foris, som ska vara så oerhört snärtig, har enligt specen responstiden 7ms gray-to-gray, men det är ju samma som den översta skärmen, den som enligt den här extremt utförliga recensionen ju är helt oacceptabelt slö för gaming! WTF?! Visserligen står det att Foris har en VA panel med "overdrive circuit", vilket den översta skärmen saknar.
Att VA panel har bättre kontrast och färgåtergivning än TN panel tror jag inte spelar nån alltför stor roll för mig som mest jobbar med text, kollar film då och då och spelar SC2 (på lägsta grafiksettings för max tydlighet ), så det här med responstiden verkar vara det viktigaste. Vilken tror ni jag borde satsa på? Kommer jag undan med den billigaste?