Framtidssärkert chassi? Vilket ska jag köpa?

Permalänk
Medlem

Framtidssärkert chassi? Vilket ska jag köpa?

Är alla chassin framtidssäkra några år? Så jag kan köpa ett chassi med mina delar och om nårga år kan jag byta lite grejer. Chassit ska få plats med full stort grafikkort.

Jag ska köpa nytt chassi till min dator för jag har ett pyttelitet som blir varm. Vilken skulle ni köpa och varför? Jag har kollat på en HAF 932 men den blir dammig sedan hittade jag Thermaltake Armor+ och den verkar bra.

Ingen ide att köpa dyrt, eller behöver jag bara köpa nytt om några år?

Jag är inte expert på de här.

Tack i förväg.

Permalänk
Medlem

Jag har återanvänt gamla ATX-chassin som snart är tio år gamla, inga problem där. Enda är väl att det förut var mer vanligt med smalare chassin (=80/92mm fläkt(ar) bak) när det numera oftast sitter en 120mm bak. Annars så brukar de vanliga ATX-chassina ta även långa grafikkort. (har mätt, och även äldre chassin skulle utan problem ta ett 5970 + strömkablar).

Så framtidssäkerheten är nog inget du behöver bry dig så mycket om, såtillvida att man stannar kvar på ATX. Blir någon annan standard populär spelar det ju egentligen ingen roll vad du köpt

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk

Plats för grafikkort går oftast att ordna genom att plocka bort en hårddiskbur, annars finns "alltid" alternativet att såga lite.

Värt att tänka på är att vad du tycker är snyggt idag kan kännas pinsamt ganska snart. Ett chassi med plast, krom och lampor matchar sällan resten av inredningen...

Permalänk
Medlem

Har en polare som suttit med sitt Chieftec Dragon Miditower i runt sju år, mitt eget Antec SLK3700BQE fyller snart fyra tror jag.
Inga problem där inte.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Keeper of Traditions

Kan ju vara jobbigt att sitta med usb 2.0 uttag om man senare vill ha usb 3.0 istället, annars finns det väl inte så mycket annat som kan föråldras på ett chassi...

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

REKOMMENDERAS!!!

Hej,, vill bara tipsa om ett framtidssäkert chassi för småpengar!!

NZXT Phantom Big

Fläktar: 7 st varav 4 st medföljer, stilrent och USB 3.0!!!!!

Komplett.se - NZXT Phantom Big Tower Svart

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dando:

Hej,, vill bara tipsa om ett framtidssäkert chassi för småpengar!!

NZXT Phantom Big

Fläktar: 7 st varav 4 st medföljer, stilrent och USB 3.0!!!!!

Komplett.se - NZXT Phantom Big Tower Svart

Stilrent? Någon form av rymdskepp ju

Permalänk
Skrivet av langster:

Stilrent? Någon form av rymdskepp ju

Stilrent?

Visa signatur

>HAF 932 | XEON x5650@4GHz | | 12GB RAM@1600MHz | MSI GTX 1070 ARMOR OC@2050MHz | ASUS P6T Deluxe V2 | 2x1TB F1:s+Intel x25-V 40GB SSD+OCZ Trion 100 | HX850 | Corsair H50<

Laptop | G751JT | 1080P IPS@100Hz | GTX 970m | trasigt batteri.

Permalänk
Medlem

Skulle rekommenderar en låda med enkellt utseende, Fractal design, antec Pxx, eller någon av de inte allt för flashiga lian.li lådorna, mest för att du inte riskrear att lessna lika snabbt på en sådan.

Sen vet man ju aldrig du kan ju bli som mig som varje gång tänker, jag köper den här kvalitets lådan så använder jag den i nästa dator, och sen slutar det alltid med att man nog vill ha en ny fin när man ändå byter dator

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem
Skrivet av langster:

Stilrent? Någon form av rymdskepp ju

"Begreppet stilrent betecknar något som helt följer en viss vedertagen stil. Således kan ett överdådigt möblerat rum, till bredden fyllt av allt annat än sparsmakade, svulstiga rokokomöbler med sirlig gulddekor och kurviga linjer, vara rakt igenom stilrent."

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av kadafi:

"Begreppet stilrent betecknar något som helt följer en viss vedertagen stil. Således kan ett överdådigt möblerat rum, till bredden fyllt av allt annat än sparsmakade, svulstiga rokokomöbler med sirlig gulddekor och kurviga linjer, vara rakt igenom stilrent."

Och jag som alltid trott att ordet "stilrent" har betytt inredningsstilar som liknar hemska sjukhusmiljöer. T.ex. mycket vitt och nästan nakna väggar...

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Och jag som alltid trott att ordet "stilrent" har betytt inredningsstilar som liknar hemska sjukhusmiljöer. T.ex. mycket vitt och nästan nakna väggar...

Det används hela tiden felaktigt så det är den bilden man får.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dando:

Hej,, vill bara tipsa om ett framtidssäkert chassi för småpengar!!

NZXT Phantom Big

Fläktar: 7 st varav 4 st medföljer, stilrent och USB 3.0!!!!!

Komplett.se - NZXT Phantom Big Tower Svart

Stilrent ? Kanske om man är 12 år.

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Intel Core i5 2.8 Ghz @3.4Ghz|Corsair H70|Asus Maximus III Formula P55|Corsair 8GB 1600MHz XMS3 DHX+| ZOTAC GTX 470 1280MB|650D,
B-log; Riverst0ne

Permalänk
Skrivet av Redzo:

Stilrent ? Kanske om man är 12 år.

Läs det tredje inlägget före dig.. Har också uppfattat det ordet fel.

Annars är väl ett corsair 600t ganska framtidssäkert. Okej kylning, usb 3.0, några smarta lösningar m.m.
Eller ett FD Xl. Det går ju också bra.

Visa signatur

Kom alltid ihåg att du är helt unik. Precis som alla andra.

Permalänk

silverstone fortress kanske har dammfilter och bra kylning.

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"

Permalänk
Medlem

Vilken gissning!! Jag är 13-år!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av langster:

Stilrent? Någon form av rymdskepp ju

Bara för att vara lite petig
"Stilrent" beskriver något som följer en viss stil utan att blanda in olika stilar, så visst var det stilrent, dock inte min stil

Ord som skulle kunna användas i ställe för (miss)bruk av stilrent är minimalistisk eller diskret.

Edit: note to self: Läs hela tråden innan svar, var vist redan avhandlat

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Ett Nexus Edge kanske? Är väl någorlunda rymligt så framtidssäkert på så vis.
http://www.inet.se/artikel/6900657/nexus-edge

Själv sitter man fortfarande med äldsta Stackern. Rymlig och bra så är tredje datoruppsättningen jag har i den nu. Troligen snart en fjärde som får bo i skalet.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.