Permalänk
Medlem

AMD Phenom x4 vs. x6 i spel?

Tja!
Sökte nyss på SC men hittade inget liknande.

Om man bara ska spela CoD, Battlefield: BC2, Medal of Honor o.s.v.. Pyttelite videoeditering.. kanske 2 gånger /mån som högst.. Websurfande + film o.s.v..

Vilket skulle ni rekommendera?

AMD x6 1055t
AMD x4 970
AMD x4 965
AMD x4 955

Själv har jag fått uppfattningen att 4 kärnor ska vara bättre än 6 i spel då inga spel riktigt stödjer 6 kärnor idag.

Era åsikter?

Permalänk
Medlem

Utvecklingen går ju framåt så fler kommande spel lär väl ha stöd för 6 kärnor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ounze:

Tja!
Sökte nyss på SC men hittade inget liknande.

Om man bara ska spela CoD, Battlefield: BC2, Medal of Honor o.s.v.. Pyttelite videoeditering.. kanske 2 gånger /mån som högst.. Websurfande + film o.s.v..

Vilket skulle ni rekommendera?

AMD x6 1055t
AMD x4 970
AMD x4 965
AMD x4 955

Själv har jag fått uppfattningen att 4 kärnor ska vara bättre än 6 i spel då inga spel riktigt stödjer 6 kärnor idag.

Era åsikter?

Kanske vänta 6 månader och kika på processor då både amds och intels nya kommit? Intel släpperj u redan i januari.. de har jag nämnligen tänkt att de blir nog att uppgradera sig till ddr3, men också sata 6gb och usb 3.0..

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk

Just nu är inte ens alla spel anpassade för 4 kärnor. Så just nu så gör du bäst i att köpa en x4a. Men längre fram i tiden kommer det säkert spel som tycker om 6 kärniga också. Hur långt borta detta är vet nog ingen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freddish93:

Just nu är inte ens alla spel anpassade för 4 kärnor. Så just nu så gör du bäst i att köpa en x4a. Men längre fram i tiden kommer det säkert spel som tycker om 6 kärniga också. Hur långt borta detta är vet nog ingen

Men tex bfbc2 och kommande crysis 2 stödje 6 respektive 8 kärnor.

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk
Medlem

6kärnig helt klart.

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem

när större mängden av spelen som släpps har stöd för 6 eller fler kärnor så kommer amd's x6 vara så svaga att det kommer att vara värt att köpa en ny processor.

typ som athlon 64 x2 är idag i jämf med phenom2or med 2 kärnor.

Permalänk
Medlem

så från mars och framåt nästa år då så är den cpun gammal och svag?
finns flera spel som mår bra av 6kärnor redan nu.

6 core supported games - Overclock.net - Overclocking.net

News - Counter-Strike: Source, Team Fortress 2 and Day of Defeat: Source Updates Released

spelen uppdateras hela tiden så att dom stödjer fler kärnor.

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk

Det är inte så att fyra kärnor är bättre i spel än sex rent allmänt, däremot är en högre klockad fyrkärnig för det mesta bättre än en sexkärnig pga att spelen ändå inte har något vettigt stöd för fler kärnor än två till fyra. Då en högre klockad fyrkärnig är billigare och presterar bättre i spel för det mesta, så är det i dagsläget ett prisvärdare val (särskilt om man inte skall klocka den lågt klockade sexkärniga som är alternativet)

Skalning över kärnor i lite nya spel:
CPU Scaling: Intel : World Of Warcraft: Cataclysm--Tom's Performance Guide
Cities XL 2011 GPU & CPU Performance In-depth - CPU Performance
Gaming: The Core Debate - Conclusion
Metro 2033 - Performance Guide - Dual vs. Quad-Core Performance
Battlefield Bad Company 2 Tuning Guide - CPU Performance
Supreme Commander 2 Performance - CPU Utilization
StarCraft II Wings of Liberty - Beta Performance - Multi-core Performance

Det är en stor skillnad mellan att spel stöder sex kärnor och att de verkligen utnyttjar dem på ett vettigt sätt. Bara för ett spel sägs stöda sex kärnor, betyder inte det att kärnorna utnyttjas effektivt (så effektivt att en lägre klockad sexkärnig är bättre än en fyrkänig som är högre klockad)

Edit: Den sökningen på topic som gjordes kan inte varit särskilt väl utförd, när det på förstasidan i samma forumdel som tråden skapas, finns en tråd som i princip är identisk.
http://www.sweclockers.com/forum/54-amd/972810-amx-x6-battre-...

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Men snälla, inte en till tråd!

Kan säga som så här. Jag har aldrig utnyttjat alla mina 6 kärnor till spel. Black Ops har blivit bättre och utnyttjar nu kanske 2 - 3 kärnor sammanlagt. Så du behöver INTE 6 kärnor för spel!

Så här ser det ut när jag lirar BO efter senaste patchen.

Då har jag satt att Physx ska köras på prollen. Inte för att jag vet om det är någon PhysX i spelet. Var bara less på att det "stuttrade" lite då och då, helt random. Stuttrar fortfarande.

Allt snack om att 6 kärnor är framtidssäkert är bara BS. Amd's Thuban prollar kommer vara hopplöst föråldrade när du väl måste ha 6 kärnor och AM3 har redan några år på nacken. Men visst, kan du klocka upp en 1055t till 4 GHz som mig och har program som utnyttjar alla kärnor är det mycket beräkningskraft för dom pengarna. Men ska du bara spela, köp en fyrkärnig!

Jag skulle dock väntat och köpt Intels Sandybridge när den kommer, eller kasta mig över en rabatterad i5 760. Intel's prollar är bra mycket vassare per kärna och det är fortfarande, och kommer fortsätta vara under lång tid, viktigare med "single threaded" prestanda bara av den enkla anledningen att det inte går att göra alla typer av program multitrådade. Och går det att göra dom multitrådade är det ändå bättre att köra dom i grafikkortet.

Edit: Av dom prollarna skulle jag alltså köpt 955an och klockat upp den till 3,8 - 4,0 GHz, baserat på egen erfarenhet så kommer den klara sig precis lika bra i spel som en 1055T i samma hastighet till 95% av fallen. Kan du inte klocka är det 965:an mest attraktiv p.ga. det höga priset för 970:an, bara för den extra Megahertzen.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

Hmm. De är ju lite krongligt då man inte vet hur långt de är tills 6 kärnor är standard.. Har för mig att Battlefield: Bad Company 2 har som system rekomendation "4 kärnor eller fler".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ounze:

Hmm. De är ju lite krongligt då man inte vet hur långt de är tills 6 kärnor är standard.. Har för mig att Battlefield: Bad Company 2 har som system rekomendation "4 kärnor eller fler".

Jo, det kan te sig lite krångligt men om du vill framtidssäkra dig för spel så är inte AMD's AM3 plattform att rekommendera. Det är nya plattformar på G, först Intel's och sen, antagligen i maj, juni eller julisch så kommer AMD's. Man ska komma ihåg att Phenom II redan är en gammal arkitektur.

Jag är själv nöjd med min 1055T:a. Den är väldigt överklockningsvänlig och det går undan när man packar upp med 7zip Har inte suttit och redigerat några filmer eftersom min kamera gått sönder så den biten av processorn har jag inte utnyttjat än dock.

Saken är i.a.f klar att när det väl är "standard" med 6 kärnor i spel är min 1055T:a ändå för långsam för att köra dom bra eftersom det antagligen finns 28 nm prollar som tickar på i 5 GHz:ish och har mängder med mer cache vid det laget.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770