Permalänk

Köpråd till 7-åring

Min systerdotter ska nu få sin första dator hade jag tänkt. Hon behöver långt ifrån en värsting, däremot kollar hon mycket film så optisk enhet + hyffsat stor skärm är vad som behövs. Hon spelar inget än så den biten behöver jag inte fundera på.

Har ingen direkt budget men ju billigare desto bättre såklart. Kommer inte på något mer för tillfället men behöver ni mer info så säg till.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

MSI GX660 Core i5-480 4GB 500GB 15.6 ATI HD5870
MSI GX740 17'' Intel i5-430M/640GB/4GB/ATI HD5870

Permalänk
Medlem
Permalänk

Tack för de snabba svaren, som vanligt. Toshiban ser utmärkt ut, har inte hittat någon bättre själv.

Permalänk
Permalänk

Den där var också väldigt intressant, tack

Permalänk
Medlem

en dator till en 7-åring???

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av sj6:

en dator till en 7-åring???

Ja, vad är problemet? Började själv i den åldern, om inte tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sj6:

en dator till en 7-åring???

Fick mitt första Playstation när jag var 4-5. Kommer ihåg tiderna när man sprang runt på GTA III och döda

Visa signatur

I5 9600K | 16GB CORSAIR | AORUS MASTER-CF | 1TB SAMSUNG 970 NVME | CORSAIR 850W | PHANTEKS ENTHOO | msi g241, xtrfy k4, xtrfy m4, xtrfy musmatta, logitech g533.

Permalänk
Skrivet av sj6:

en dator till en 7-åring???

En dator till en 7-åring funkar bra så länge det inte är Windows 98.
Vem kommer inte ihåg när man tog bort "onödiga" filer. Hehe.

Skrivet av poww_genius:

Fick mitt första Playstation när jag var 4-5. Kommer ihåg tiderna när man sprang runt på GTA III och döda

Det var tider det! Fast för mig var det Vice City som jag spelade hos en kompis på hans PS2a. Av någon anledning ville inte mamma köpa det till mig

Permalänk
Medlem

GTA III och Vice City är ju inte så gamla spel. Men själv kommer man ihåg när man gick runt och döda monster i Doom 1 i 6-7års ålder och drömde lite mardrömmar efter det att man blev jagad av monster ^^
Man ska lära sig att hantera datorer i tid ju :)!! Att få en laptop som första dator är ju perfekt !

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Carmageddon va grejer!

Visa signatur

#framtiden

Permalänk

Yes, dator till en 7-åring. Det är skillnad idag mot för 10 år sen kan jag lova. Anledningen till att hon ska få en egen dator är för att hon snor min hela tiden och jag inte påstå att hon är direkt dålig på att hantera den ... Hon har full koll (med lite överdrift såklart) på hantering i OS, internet osv. Som tur är är hon bara intresserad av lättare spel som Farmville, Min Ponny och Littlest Pet Shop. Än så länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sj6:

en dator till en 7-åring???

Inget konstigt med det idag.
När jag var 7 fick jag min C64 Det var tider det. Idag kan ju en 5åring hantera en dator. Min grabb på 5 surfar själv in på spelo.se och spelar för fulla muggar, han skall få en egen laptop snart

Visa signatur

Har inget bra att skriva här så lite meningslöst skrivande får duga här så länge. Vem vet jag kanske kommer på nått att skriva här någon dag ;-)

Permalänk
Skrivet av sj6:

en dator till en 7-åring???

Jag och min syster fick dela på vår första dator (ärvd) när jag var 3 och hon 7
Det blev mest lära sig engelska-spel och leka med clip art i word, men likväl spelade vi dator

Visa signatur

The cake is a pie.

Permalänk
Medlem
Permalänk

Inte bra med bärbar till barn, för enkla att ta och slänga med full kraft i trappan när de går över gränsen till att reta upp en :S

Permalänk
Medlem

Bättre att dom får en egen än att dom gör som min lilla syster gjorde med farsan dator. Hans mapp mina dokument blev lidande och i den låg alla räkningar och viktiga dokument sen år tillbaka. Hon hade tanken jag har inga dokument raderade skiten av någon anledning och tömde papperskorgen. Dagen efter köpte han en dator till henne på blocket och från den dagen och även idag får hon inte sitta vid hans.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Skrivet av WolfOfVengeance:

Inte bra med bärbar till barn, för enkla att ta och slänga med full kraft i trappan när de går över gränsen till att reta upp en :S

Fördelen med syskonbarn. Jag skämmer bort henne, syrran får ta skiten hemma. Dessutom är laptop att föredra eftersom det blir mycket bilresor etc, så stationär skulle inte funka.

Permalänk
Medlem

"prislapp från igår"? Intressant formulering eftrrsom priserna på teknik stadigt går ner.

Jag skulle nog också rekommendera en stationär dator, dels med tanke på skaderisken om laptopen dras med ut i lera eller lämnas stående i gassande sol, men också på grund av enklare/billigare uppgradering om några år när systerdottern skriker efter the Sims 5 eller vad det nu blir.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Skrivet av aniron:

"prislapp från igår"? Intressant formulering eftrrsom priserna på teknik stadigt går ner.

Se där, det var en mycket märklig formulering när det gäller vad som inom teknik egentligen

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Torach:

Inget konstigt med det idag.
När jag var 7 fick jag min C64 Det var tider det. Idag kan ju en 5åring hantera en dator. Min grabb på 5 surfar själv in på spelo.se och spelar för fulla muggar, han skall få en egen laptop snart

Samma här, runt 6-7 ungefär '84 tror jag det var. Både diskett och bandstation, man var kung i kvarteret.

Tror brorsbarnen började småklicka runt 4-5års åldern.

Lite mastigt med en egen dator att ha ansvar över, men det lär som sagt ansvar också.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Skrivet av Fluf:

Samma här, runt 6-7 ungefär '84 tror jag det var. Både diskett och bandstation, man var kung i kvarteret.

Tror brorsbarnen började småklicka runt 4-5års åldern.

Lite mastigt med en egen dator att ha ansvar över, men det lär som sagt ansvar också.

Jag och brorsan fick först en Playstation vid 4 & 6 års ålder, vi fick egna datorer när jag var 6 och när han var 8:a
Men det är självklart att flickan ska ha en dator, det ska läras i tid!
Mitt tips till en dator, som inte spräcker budgeten och duger till väldigt mycket är denna.

ASUS K70IO-TY023C - Notebook pris 3000-3999:- - Elgreen AB

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMadMax:

GTA III och Vice City är ju inte så gamla spel. Men själv kommer man ihåg när man gick runt och döda monster i Doom 1 i 6-7års ålder och drömde lite mardrömmar efter det att man blev jagad av monster ^^

Haha, word! Precis samma för mig, mådde sk*t om nätterna men man satte sig och spelade det första man gjorde då man vaknade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sephinator:

En dator till en 7-åring funkar bra så länge det inte är Windows 98.
Vem kommer inte ihåg när man tog bort "onödiga" filer. Hehe.

Det var tider det! Fast för mig var det Vice City som jag spelade hos en kompis på hans PS2a. Av någon anledning ville inte mamma köpa det till mig

Hade en kusin som alltid hade det senaste inom spel iom att han storebröder var teknikgalna. Kommer ihåg när man satt och spelade Counterstrike beta och allt var det nu var.

Visa signatur

I5 9600K | 16GB CORSAIR | AORUS MASTER-CF | 1TB SAMSUNG 970 NVME | CORSAIR 850W | PHANTEKS ENTHOO | msi g241, xtrfy k4, xtrfy m4, xtrfy musmatta, logitech g533.