Permalänk
Medlem

Köpråd laptop!

Nu behöver min sambo en ny laptop då hennes gammla inte håller måttet. Hon är inne på MacBook och där har jag absolut 0 erfarenheter.. Hon har kollat på MacBook Air men känns lite dyrt då hon enbart skall använda den till skolarbete och kanske någon gång kolla film eller serier. Eller det kanske är billigt när det kommer till MacBook datorer, vad vet jag.

Dock har hon lite krav.
Den får inte väga för mycket då hon cyklar och måste ha med sig 10st böcker eller dylikt. (Max 2.3k?)
Det skall vara en 13".
Lång batteritid 7-10h?.
BRA trådlöst nätverkskort (Har väl alla laptops som standard?)

Priset är egentligen inte väsentligt men själv tycker jag inte att det borde behöva kosta en förmögenhet med tanke på vad hon skall använda den till.

Det enda jag vet är vad jag har hört, och det är att Mac datorer skall hålla lite bättre? Vara lite mer skonsam mot ögonen? Helt lost på det här ämnet. Hoppas någon/några kan sprida lite ljus över ämnet.

Tack på förhand!

Permalänk

Någon kommentar:
När det kommer till Mac använder du dig för det första av ett helt annat operativsystem än vad du gör hos en PC. Dessutom kommer pris/prestanda vara betydligt högre hos en Mac än hos en PC. Däremot har du bättre garanti hos Mac och den håller nog mycket bättre. Viktigt med hur den ser ut? Mac ser ju mycket bättre ut!
Jag återkommer till tråden ifall det behövs mer hjälp senare, hade tänkt kolla lite laptops men fick ont om tid.
Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohnEDante:

Någon kommentar:
När det kommer till Mac använder du dig för det första av ett helt annat operativsystem än vad du gör hos en PC. Dessutom kommer pris/prestanda vara betydligt högre hos en Mac än hos en PC. Däremot har du bättre garanti hos Mac och den håller nog mycket bättre. Viktigt med hur den ser ut? Mac ser ju mycket bättre ut!
Jag återkommer till tråden ifall det behövs mer hjälp senare, hade tänkt kolla lite laptops men fick ont om tid.
Lycka till!

Tack. Mer hjälp skulle dock uppskattas.. Jag har kollat på macbook pro 13" som verkar helt ok. Batteritid på 10h, standby på 50dagar. Väger 0.7kilo mer än macbook air men allt under 2 kilo är väl inte att klaga på?

Om folk skulle tycker att Windows datorer är mer värt så berätta varför och vilken?

Tack på förhand.

Permalänk

T.ex. Asus U35JC-RX040V - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Bärbara datorer
Ligger på ett bra pris. (under 7000:-)
8h batteritid
13.3" skärm
endast 1.9kg

Jämfört med en Apple - Därför kommer du att älska Mac - Jämför bärbara Mac-datorer
13" Macbook Air
runt 12500:-
alla tekniska specifikationer här är under PC-laptopens som jag länkade högre upp, dock något sämre grafikkort i pc:n. (men skulle bara kollas film och serier som sagt)

PCn har desssutom större lagringsuttrymme

testade att lägga till så att det blir 4gb ram på mac bl.a.
Konfigurera - Apple Store (Sverige)
priset hamnar på runt 17-18000:-
jag hade valt pc

Permalänk
Medlem

Det är ju inga problem att köra Windows på en Mac nuförtiden.

Visa signatur

| Fractal Design Define R2 | i5 2500K @ 4,5 Ghz| Asus P8P67 Deluxe | Cooler Master Hyper 212+| 4x2 Gb DDR3 @ 1600 MHz | Samsund 850 EVO 250 Gb | Intel x25 g2 80 Gb (Win7 + mjukvara) | 2 x Sapphire Radeon HD 7970 Crossfire | Seasonic X-750 | LG W3000h 30" IPS |

Permalänk
Medlem

Är hon student får hon 10% rabatt på alla Apels datorer. Köper ni MacBook Air är det viktigt att ni köper med 4GB ram då det inte går att uppgradera i efterhand. Samt glöm vita Macbook då det är en utgående modell och ej prisvärd.

Finns många fördelar mad Mac . Det håller längre och har ett betydligt högre andra hands värde än "PC"

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Meto:

Finns många fördelar mad Mac . Det håller längre och har ett betydligt högre andra hands värde än "PC"

Varför skulle den hålla längre?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Det är allmänt känt att Mac datorer är i bruk längre sen att det nu mera har helgjutna aluminiumchassin gör inte saken sämre.

Permalänk

men är det värt mer än dubbla priset? har man pengar och vill ha något stilrent, ja visst, annars... nej...

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Meto:

Det är allmänt känt att Mac datorer är i bruk längre sen att det nu mera har helgjutna aluminiumchassin gör inte saken sämre.

Jo visst, men ska man upp i dem prisklasserna så har man råd att köpa 2-3 laptops av andra märken. Då håller Mac'en helt plötsligt inte längre, och man får inte lika mycket omväxling

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Eller kanske en sån här?
Acer Aspire TimelineX 3820TG-334G50n (LX.PTB02.114) - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Bärbara datorer

(Har egentligen ingen rätt att uttala mig eftersom jag själv bett om hjälp i en annan tråd. Men denna hade jag köpt om jag inte behövt dvd!)

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB