Första gången jag ska vattenkyla min dator.

Permalänk
Medlem

Första gången jag ska vattenkyla min dator.

Hej
(Hoppas jag är i rätt forumsdel)

Jag skall köpa en ny dator nu efter jul här och undrar vad jag behöver för prylar.

Det här jag har tänkt att vattenkyla är:

CPU: Intel Core™ i7 Quad Processor i7-950: Komplett.se - Intel Core? i7 Quad Processor i7-950

Grafikkort: EVGA GeForce GTX 460 1GB PhysX CUDA: Komplett.se - EVGA GeForce GTX 460 1GB PhysX CUDA

Vet inte om man kan vattenkyla RAM-minnen?
Corsair Dominator GT DDR3 2133MHz 4GB: Komplett.se - Corsair Dominator GT DDR3 2133MHz 4GB

Skulle vara snällt om någon kunde sätta ihop ett vattenkyllningspaket.

Mvh

Visa signatur

|CPU: Intel Core i7 2600k | GPU: ASUS GeForce GTX680 |Moderkort: Asus Maximus IV Extreme-B3 | Chassi: Fractal Design XL | PSU: Corsair AX850 | Minne: Corsair Dominator GT 2133MHz | Hårddisk: 1tb Western Digital Caviar Black, 1tb Western Digital Caviar Blue |

Permalänk
Avstängd

Onödigt med dem ram-minnen, köp 1600mhz dominator och spara lite pengar istället.

Vill bara påpeka detta med 2133 MHz minnen -
Betyget avser originalet eller dom första två batcherna av Dominator GT med Elpida Hyper IC och 8-8-8-24 timings och heter CMG, ej CMT som numera ej går att få tag på pga att IC:n är EOL sen en tid tillbaka och priset på dom nya under 3000kr antyder tydligt att man gått från kanon IC till betydligt sämre som inte kan matcha originalet på nån punkt även om det råkar vara delvis fritt fall för priset på ram just nu. Enda dom kan matcha på är möjligen att dom inte är lika benägna att dö men RMA till komplett av den första och felaktiga batchen var rena drömmen så det var ingen nackdel då tiden utan dessa i original var väldigt kort så jag bävar för den dag jag tvingas nedgradera från Elpida hyper till nåt med sämre IC. Enda som drar ner betyget från 5 till 4 var livslängden på det första kitet som var del av den dåliga batchen pga Elpidas screwup varav en sticka dog och att medföljande fläkten är lite väl högljud trotts att den är bättre än den äldre med 3st 40mm fläktar men inget som inte MIPS-Ram freezer Corsair edition kan lösa så det blir ljudlös kylning av dessa RAM för LC system.

Har man originalena bör man behandla dom osm värdeföremål då det är just vad dom nu blivit när man tagit namnet från kanonprodukt och ersatt med sämre men satt det goda namnet på.

Visa signatur

[ Fractal Design R3 ] [ Corsair AX850 ] [ AMD Phenom II 955BE C3 @ 4.5GHz ] [Asus Crosshair IV Formula] [GTX 470 Gainward 825core/1650shader/1895mem] [ 16GB Dominator 2000MHz ] [ Corsair Force 120gb + 1TB WD Black 64mb Cache ]
[ Corsair Hydro H70 med 2xScythe Gentle Typhoon 1150rpm] [ Win7 x64 Pro]

Permalänk

Chassi ? och budget, sen brukar jag också vilja veta färgsmak bara för att

Permalänk
Medlem

Off topic kanske men det är inte heller ett paket med 4Gb minne du ska ha till den processorn utan ett paket om 6 Gb. Alltså tre stickor gånger två Gb.

Permalänk
Medlem

Okej, då får det bli några andra minnen då.
Jag har tänkt att bygga ett chassi själv i trä, så vet inte riktigt hur det kommer vara själv en gång. Sen så ligger budgeten på 15.000kr inklusive datordelarna. Kanske är lite lite om man ska vatten kyla? Sen så är det röd och svart som gäller då jag ska ha ett EVGA Moderkort också och dom brukar hålla den färgen.

Visa signatur

|CPU: Intel Core i7 2600k | GPU: ASUS GeForce GTX680 |Moderkort: Asus Maximus IV Extreme-B3 | Chassi: Fractal Design XL | PSU: Corsair AX850 | Minne: Corsair Dominator GT 2133MHz | Hårddisk: 1tb Western Digital Caviar Black, 1tb Western Digital Caviar Blue |

Permalänk

Låter som ett kul protjekt, men tyvärr är det lite vagt för att jag ska kunna plocka ihop ett helt paket.

Kan dock rekommendera Koolance block och pumpar samt XSPC radiatorer, 13/16 slang för bästa flöde och minsta OD(yttre diameter).

Permalänk
Medlem

Okej okej, tack för din insats!

Visa signatur

|CPU: Intel Core i7 2600k | GPU: ASUS GeForce GTX680 |Moderkort: Asus Maximus IV Extreme-B3 | Chassi: Fractal Design XL | PSU: Corsair AX850 | Minne: Corsair Dominator GT 2133MHz | Hårddisk: 1tb Western Digital Caviar Black, 1tb Western Digital Caviar Blue |

Permalänk
Proffsmoddare

EkWb har bra produkter, prata med antingen Erik på Misco, som säljer EKWB produkter, eller Artur på Coolingstuff.se. De kan mycket väl plocka ihop exakt vad du behöver.

En liten sidnot, EKWB arbetar just nu med att få fram ramkylning till dominatorminnen, de ser riktigt snygga ut!

Visa signatur

"Hannes has taken a CrossHair IV Formula, a Lian Li case and plenty of BitsPower watercooling and created more than a case mod; Theory is a work of art. With attention to detail so fine that he even polished the ROG board capacitors, Theory is modding at legendary standards" - ASUS

Permalänk
Medlem

Indomo säljer också EK prylar och kan säkerligen hjälpa till med att fåihop ett paket! Möjligheterna är många

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för hjälpen!

Visa signatur

|CPU: Intel Core i7 2600k | GPU: ASUS GeForce GTX680 |Moderkort: Asus Maximus IV Extreme-B3 | Chassi: Fractal Design XL | PSU: Corsair AX850 | Minne: Corsair Dominator GT 2133MHz | Hårddisk: 1tb Western Digital Caviar Black, 1tb Western Digital Caviar Blue |

Permalänk
Medlem

Sen funderade jag på, har hört att man inte ska ha 3*2gb osv.. Utan man ska köra 2*2 eller 2*4, att minnena arbetar bättre i par, är det så?

Visa signatur

|CPU: Intel Core i7 2600k | GPU: ASUS GeForce GTX680 |Moderkort: Asus Maximus IV Extreme-B3 | Chassi: Fractal Design XL | PSU: Corsair AX850 | Minne: Corsair Dominator GT 2133MHz | Hårddisk: 1tb Western Digital Caviar Black, 1tb Western Digital Caviar Blue |

Permalänk

Inte på S1366, där arbetar minnena i Triple Channel, det vill säga tre minnesstickor.

Permalänk

Om du har sockel 1156 ska de jobba i par, med sockel 1366 är 3st bäst.

Visa signatur

The cake is a pie.

Permalänk
Medlem

Okej, tack för snabba svar!

Visa signatur

|CPU: Intel Core i7 2600k | GPU: ASUS GeForce GTX680 |Moderkort: Asus Maximus IV Extreme-B3 | Chassi: Fractal Design XL | PSU: Corsair AX850 | Minne: Corsair Dominator GT 2133MHz | Hårddisk: 1tb Western Digital Caviar Black, 1tb Western Digital Caviar Blue |