XBMC 10.0 Dharma accelererar med DXVA2

Permalänk
Testpilot
Skrivet av topfs2:

Eden kommer fokusera på binära addons vilket är ett förkrav för att kunna skapa input addons (de flesta input addons kommer behöva C/C++). Jag hoppas på (om ingen annan gör det) att lägga till detta till eden+1. Detta innebär att du kommer kunna ladda ner input addon ifrån addon hanteraren, vi kommer säkert skicka med de vanligaste sådanna så de kan användas direkt efter installation.

Men hur kommer det sig att MCE-fjärrkontrollen funkar mer eller mindre rakt av? är inte det samma typ av enhet?

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av topfs2:

Fungerar utmärkt för mig, vad som behövs för att det ska fixas är trac tickets och bra bugrapporter...

Kan det inte vara så att "Resume" söker sig till närmaste P-frame för att kunna börja avkoda, något som kan upplevas som "hopp" om det råkar vara en bit? Hårt komprimerat material kan ju ha en bra bit mellan för att få ner bitraten.

Dharma fungerar förvrigt perfekt för mig förutom ett slumpmässigt frysproblem där nätverket verkar tappas, har testat med allt från ominstall till annat nätverskort. Finns en tråd om det på forumet, hoppas på att vi gemensamt kan lista ut vad haken är på sikt. Ingen dealbreaker, men lite irriterande.
xbmc freezes when playing through wireless - XBMC Community Forum

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Kör just nu mediacenter till XP och undrar om det är värt att byta till detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kobb3:

Kör just nu mediacenter till XP och undrar om det är värt att byta till detta?

Ja verkligen mediacenter har inte en chans mot xbmc

Visa signatur

Aka Specialized på irc

Permalänk
Medlem

Grattis Windows användare, ni får nu njuta av nästan samma upplevelse med xbmc som vi Linux användare har njutit av länge!

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scirocco:

Grattis Windows användare, ni får nu njuta av nästan samma upplevelse med xbmc som vi Linux användare har njutit av länge!

När jag köpte min htpc så körde jag först med xbmc på windows 7 och fan vad det laggade och hackade med 1080 filmer trotts att jag kör gigabit nät hemma.

Installerade om med live cdn dharma rc2 och det är en dröm. Undrar om man vågar dra in skarpa rellen när allt funkar så smutt

Enda som inte funkar är att starta maskinen via mce fjärren men jag har inte orkat strular med det.

Visa signatur

Har inget bra att skriva här så lite meningslöst skrivande får duga här så länge. Vem vet jag kanske kommer på nått att skriva här någon dag ;-)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blaxxor:

Jag har inga problem med resumefunktionen. Kört betan och RC ett tag utan problem alls.

Har mina XBMCs kopplade till varandra via SQL. Så stoppar jag i vardagsrummet kan jag gå till sovrummet och trycka på play där så fortsätter den där jag var. Utan att den hoppar fram eller bak.

//Stellan

Lite synd att den inte kan synka posters och så vidare bara...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Handa:

Lite synd att den inte kan synka posters och så vidare bara...

Sant. Dock har jag löst det genom att synca thumbnails mellan båda Htpcs. Så det fungerar ändå. Men hade varit smidigare om det hängde med i SQL

Visa signatur

- Intel i7 8700K | Z370 AORUS Gaming 5 | MSI 1080TI | 16GB DDR4 |
- Asus ROG G20AJ | Intel i7 4790K | GTX 970 | 16GB DDR3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blaxxor:

Sant. Dock har jag löst det genom att synca thumbnails mellan båda Htpcs. Så det fungerar ändå. Men hade varit smidigare om det hängde med i SQL

Tycker du att SQL slöar ner browsing i ett större filmbibliotek eller fungerar det lika smidigt och sömnlöst att snabbt scrolla igenom?

Permalänk
Medlem
Skrivet av chiz:

Tycker du att SQL slöar ner browsing i ett större filmbibliotek eller fungerar det lika smidigt och sömnlöst att snabbt scrolla igenom?

Har inte så mycket att jämföra med, men mitt filmbibliotek på ~400 filmer är då inte långsamt iaf. Men har inte testat utan SQL. Upplever ingen delay i browsingen iaf. Det enda man kan klaga på är ju att thumbnails osv inte sparas i SQL. Men det har vi ju redan nämnt här.

Visa signatur

- Intel i7 8700K | Z370 AORUS Gaming 5 | MSI 1080TI | 16GB DDR4 |
- Asus ROG G20AJ | Intel i7 4790K | GTX 970 | 16GB DDR3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Torach:

Jag har för mig att dom har laggt ner stödet för XBOX.

okay.. dags o slänga den där gamle då

Visa signatur

WIN7 ultimate 64bit | Intel I7 920 2,66ghz @ 4,3GHz |Nvidia GTX480SLI @ 870/2000| Asus P6T Deluxe | 3 x 2gb ddr3. 1600mhz | 1xSSD 5XSATA = 2936GB

Permalänk
Medlem

DXVA2 harväl funnits i nightly builds i 100 år?

Visa signatur

Nyfikenhet = Kunskapens Fader
Repetition = Kunskapen Moder

Permalänk
Medlem
Skrivet av umepojk:

när ska dom lägga in dts-hd stöd och så man kan spela blu ray filmerna från spelaren?

Jag spelade upp en MKV med DTS-HD Master Audio och XBMC visar att den spelar upp Losless DTS ljud, ska bli intressant att köra passthrue till reciver och se vad den säger om signalen när jag köper en ION dator då den ska klara passthru ljud och då borde det även gälla DTS HD

Visa signatur

Speldator:Gigabyte Aorus Pro b550, 16GB DDR4, AMD 5800x ,MSI Suprim x RTX 3080 ,WD nvme 1TB, Samsung 1tb ssd, Win 10 Pro, Samsung odyssey G7 27"
TVspel: Xbox One x, Nintendo 8-bit, Nintendo Gamecube, Nintendo 64, Nintendo Wii Nintendo Switch TV: LG 65" C8 Oled

Permalänk
Medlem

Bah samma problem med SPDIF i Linux versionen, nästan sugen på att köra den i Windows nu när det är möjligt..

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scirocco:

Bah samma problem med SPDIF i Linux versionen, nästan sugen på att köra den i Windows nu när det är möjligt..

Varför köra en maskin som kör Spdif när det finns HDMI???

Visa signatur

Speldator:Gigabyte Aorus Pro b550, 16GB DDR4, AMD 5800x ,MSI Suprim x RTX 3080 ,WD nvme 1TB, Samsung 1tb ssd, Win 10 Pro, Samsung odyssey G7 27"
TVspel: Xbox One x, Nintendo 8-bit, Nintendo Gamecube, Nintendo 64, Nintendo Wii Nintendo Switch TV: LG 65" C8 Oled

Permalänk
Skrivet av LSD:

Varför köra en maskin som kör Spdif när det finns HDMI???

Han har kanske en äldre stärkare?
BTW: Funkar det med ljud ut via HDMI nu? Fick error sist och verkade som många fick detta.

Visa signatur

Intel Core i7 860 3,6 GHz | Corsair 6GB DDR3 1600MHz | 580 GTX | Asrock P55 Deluxe3
Förra Gaming datorn Media datorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av chiz:

Tycker du att SQL slöar ner browsing i ett större filmbibliotek eller fungerar det lika smidigt och sömnlöst att snabbt scrolla igenom?

Jag kör SQL på två av mina datorer och utan på en av dom, lika stort bibliotek på 400 filmer och 3k avsnitt tv-serier och det är ingen skillnad som märks iallafall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av subaru_impreza:

Han har kanske en äldre stärkare?
BTW: Funkar det med ljud ut via HDMI nu? Fick error sist och verkade som många fick detta.

Okej, ja funkar inte HDMI ljud så är det inget program jag någonsin kommer använda. För utan den funktionen så fungerar inte HD ljud..:)

Visa signatur

Speldator:Gigabyte Aorus Pro b550, 16GB DDR4, AMD 5800x ,MSI Suprim x RTX 3080 ,WD nvme 1TB, Samsung 1tb ssd, Win 10 Pro, Samsung odyssey G7 27"
TVspel: Xbox One x, Nintendo 8-bit, Nintendo Gamecube, Nintendo 64, Nintendo Wii Nintendo Switch TV: LG 65" C8 Oled

Permalänk
Medlem

Jag använder HDMI för ljudet och har Dharma RC2 under linux

Visa signatur

Har inget bra att skriva här så lite meningslöst skrivande får duga här så länge. Vem vet jag kanske kommer på nått att skriva här någon dag ;-)

Permalänk
Medlem

Nån som har nån bra guid tillgänglig bara för att komma igång med standardfunktionerna. Jag har aldrig lyckats att få XMBC att ladda ned poster och så till mina filmer, eller covers till min mp3 album trots att jag ställt in det.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Skrivet av Gambit_2K:

Nån som har nån bra guid tillgänglig bara för att komma igång med standardfunktionerna. Jag har aldrig lyckats att få XMBC att ladda ned poster och så till mina filmer, eller covers till min mp3 album trots att jag ställt in det.

Det problem du troligen stött på, likväl som jag och många andra. Detta gick upp för mig i samband med att jag gick från xbmc 9.11 till 10.

xbmc klarar bara av en nivå av mappar.

i mitt fall har jag min raid-array och mappen film: D:\film

D:\film/720p
D:\film/1080p
D:\film/DVD-R

lägger jag dit D:\film i xbmc så hittar den de om man går i trädet, men biblioteket hittar filmerna 720p, 1080p och DVD-R.

lägger jag däremot till de tre mapparna, dvs D:\film/720p, D:\film/1080p & D:\film/DVD-R istället för D:\film så hittar den alla filmer.

När du valt att lägga till mapparna i källor så kommer rutan upp där du måste definera innehållet, om det är film, serie, musikvideo etc.. sedan är det bara att låta den tugga, default använder den movieDB som källa, fast det går enkelt att byta under inställningsmenyn till imdb eller vad man önskar.

Sedan tar det en stund, beroende på hur mycket material det skall tuggas igenom.

Det samma gäller för serier, det går däremot utmärkt att strukturera som jag gjort.
jag har en mapp serier direkt på D:\ med följande undermappar:

D:\serier/720p
D:\serier/DVD-R

lägger jag till D:\serier hittar den serierna 720p och DVD-R. Lägger jag till 720p och DVD-R så hittar den alla serier jag har, även om jag har strukturen såhär:

D:\serier/720p/serienamn/säsong/episodmapp/rararkiv.rar

dvs något i stil med

D:\serier/720p/Dexter/s01/dexter.s01e04.720p-releasegrupp/rararkiv.rar

Jag hoppas att det löser ditt problem

mina 3,6TB filmer tog ungefär 1,5h att tugga igenom, men då har jag inte den vassaste uppkopplingen+att jag har filmen lagrad på servern, htpcn står i vardagsrummet.

vad jag kan säga är att xbmc inte skitar ner i arkiven, det verkar som att xbmc sparar folders, info etc någonannanstans än i respektive mapp, på gott och ont.. jag vill hålla min share clean och det är bra då.

Ett tips är att gå in under inställningar och ställa in att xbmc skall uppdatera arkiven varje gång xbmc startas om, då missar du inte när du lagt in nya filmer och serier i arkivet. Det finns även ett plug-in att köra som uppdaterar automatiskt med jämnt intervall när xbmc är igång, finns under tilläggsprogram att installera (mycket enkelt när man gör det via gränssnittet numera)

Permalänk
Medlem

Prövade beta och DXVA2 verkar accelerera äkta blurayskivor nu med.
8% av cpu på en AMD X2 4200, imponerande. DVD tar cirka 18 % av cpu.
enda som inte fungerar korrekt verkar vara subtitles.

Tillägg: DVS XBMC windowsversionen

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scirocco:

Grattis Windows användare, ni får nu njuta av nästan samma upplevelse med xbmc som vi Linux användare har njutit av länge!

Finns fördelar med windows t.ex allt slippa allt småstrul som är med linuxversionen.
Jobbigt att börja knacka kod för att få XBMC att växla mellan 50-60hz på äldre tv apparater. Varken live eller ubuntu versionen fungerar från scratch med sådana här diverse småproblem.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem

Ingen som vet om de kommer en xbox360 version snart?

Visa signatur

"Hur sätter man in ett minne åt fel hål ? typ 100% våld? "

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd rensad*

Observera att all antydan till innehav av piratkopierat material är förbjuden (se § 7 i reglerna).

Permalänk
Medlem

Så man kan inte kolla på TV genom denna?

Permalänk
Medlem

Har hört någonstans att det går lösa genom plugins och dylikt men kan vara krångligt. Kör annars mediaportal för TV även om mediaportal inte är lika bra på de andra delarna såsom att hantera multimedia och krångligare med mjukvaran för diverse avkodning.
Man kan anta att utvecklarna av XBMC inte vill uppfinna hjulet en gång till utan anpassar xbmc som frontend till en backend som kan vara t.ex Myth TV.

Tv via myth
http://www.xbmc.nu/index.php?option=com_content&view=article&...

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1