Varför välja amahi ist för ubuntuserver?

Permalänk
Medlem

Varför välja amahi ist för ubuntuserver?

Tjena alla!

Sitter och klickar runt lite bland olika os. Virtuella maskiner är helt underbart att testa nya grejer på! Lyckades till sist installera amahi och det verkar ju bra men varför skall man välja en sådan lösning som hemma server? Måste ju ändå ligga och köra fedora 12 ändå. Har fortfarande lite svårt för fedora, tycker det är sådär.

Ubuntu gillar jag desto bättre det hade ju hänt en del i debianvärlden sedan 1998 tror jag det var jag provade det sist. Nackdelen med att köra ubuntu server är vellan att man måste sätta igång allt själv och kanske inte har en sådan fin överblick som amahi verkar ge.

Men är det krångligare att få igång en ok hemma server utan att blanda in fedora och tvingas köra en hel dator i bakgrunden? (ubuntu support kommer) Eller är jag helt ute och cyklar Håller på att bygga innerväggar samtidigt så ett härligt osammanhängande inlägg förväntar jag mig att detta blev.

Visa signatur

Laptop: HP Elitebook 640 G9
Server: HP Microserver N54L, 8 GB ram, 8 TB hd.

Permalänk
Medlem

Varför väljer du inte bara OSet du vill ha och sen lär dig hur du får allt att fungera. Tycker personligen det är att föredra, över s.k "färdigkonfigurerade" Server-OS. Den största fördelen är ju att du faktiskt lär dig saker också, istället för att bara installera och sen sköta allt via ett Webbinterface.

Självklart är det inget fel på att ha ett Webbinterface, inte det jag säger, men man får ju lite se vad man vill att datorn ska ge dig. Vill du bara ha en server som du inte egentligen vill veta hur den fungerar eller vill du ha en server och lära dig hur saker fungerar, hur du konfigurerar dem och hur du underhåller den på bästa sätt?

Vad är det din server ska göra för något? Är det några speciella uppgifter den har? Vissa OS är mer passande till vissa uppgifter, än andra OS.

Permalänk
Medlem

Tjena RasmusB!

Det servern skall användas till är en "hemmaserver". Den skall streama film och musik till olika ställen i huset. Köra backup på olika datorer (linux, windows och MacOSX). Det är huvuduppgifterna. I och med att den kör backup vill jag att den skall hantera mjukvaruraid liknande 5.

Jag kommer inte att köra den för att lära mig i huvudsak utan den skall kunna vara en riktig server. Vill jag lära mig något blir det att köra en server i virtuell miljö för övning eller köpa en annan bara för att prova grejer.

Har jag förstått det hela rätt om amahi bara är ett webgui för att styra servern och är antagligen onödigt gör hela verksamheten bara enklare?

Lite tankar bara

Hej så länge

Visa signatur

Laptop: HP Elitebook 640 G9
Server: HP Microserver N54L, 8 GB ram, 8 TB hd.