Bästa metal albumen 2010..

Permalänk

Bästa metal albumen 2010..

Nörd som man är så satt jag och funderade och reflekterade över snart gångna året och har summerat en liten lista av vad jag anser har varit riktiga guldkorn 2010.
Så här är min lista!

Bästa släppen 2010:

1. Kvelertak- Kvelertak Fossegrim - Kvelertak - Spotify
2. Black breath- Heavy breathinghttp://www.youtube.com/watch?v=G2JAgbjJLFk
3. Sweet cobra- Mercy Brux - Sweet Cobra - Spotify
4. East of the wall- Ressentiment The Ladder - East Of The Wall - Spotify
5. Intronaut- Valley of smoke Sunderance - Intronaut - Spotify
6. Periphery- Periphery spotify:track:58YCETU74fl7ypqK8URJno - Spotify
7. Conducting from the grave- Revenants spotify:track:7bFXfq7r4O35jVu1ztnQeJ - Spotify
8. As i lay dying- The powerless rise YouTube - As I Lay Dying - Parallels ft. As I Lay Dying
9. Kylesa- Spiral shadow spotify:track:7l7fJzXqsJ7M1hrb6zfsQT - Spotify
11. Miss may i- Monument spotify:track:7nhVyBlhRDa1im9QZLOf9M - Spotify
12. Whitechapel- New era of corruption YouTube - Whitechapel - "Possession" Metal Blade Records
13. Black anvil- Triumverate We Own You - Black Anvil - Spotify
14. The red shore- The avarice of man spotify:track:4Y4U3Z6G02CpHGybFPLOtD - Spotify
15. Within the ruins- Invade spotify:track:5GqkstPNVhbeyGxwGgnjus - Spotify

Discuss/debate/love/hate!

Edit: Deathspell omega- Paracletus hade helt glömts bort och ska givetvis vara med på listan!

Visa signatur

Asus Rog Strix Geforce RTX 3080 TI OC 12GB/ AMD Ryzen 7 5800X/ DDR4 Corsair Vengeance RGB PRO 64GB (4x16)/ Asus Rog Strix B550-F Gaming/ Corsair iCUE H150i Elite Capellix/ Corsair HX1200 v2 1200w 80+Platinum/ Lian Li PC-011 Dynamix XL Temered Glass White/ Corsair Braided white-black cables/ AOC CU34G2X/ Roccat Vulcan TKL/ Logitech G502 Hero/ Sound blaster Katana Soundbar/ Steelseries 9 wireless/ Lytmi Immersive ARGB Monitor Backlight LED

Permalänk
Medlem

Inte hört ett enda av dem

Återkommer när jag kan bidra.

Permalänk
Hedersmedlem

Dark Tranquillitys "We Are The Void" tycker jag har en självklar plats på listan.

We Are The Void - Dark Tranquillity - Spotify

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Ondskapt - Arisen from the ashes.

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk
Medlem
Skrivet av nidas:

Ondskapt - Arisen from the ashes.

en black metalare trevligt, lägg till deathspell omegas paracletus och listan är komplett.

Permalänk
Medlem

njae ska det läggas till något mer på årslistan över bra metal är det väl Watains senaste. resten ställer jag mig frågande till.

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk

Hehe undrade hur länge det skulle dröjja innan nån börja knorra om varför watain inte fanns på listan...
Visst dom borde kanske fått vara med men har i ärlighetens namn inte gett skivan tillräckligt med tid!

Visa signatur

Asus Rog Strix Geforce RTX 3080 TI OC 12GB/ AMD Ryzen 7 5800X/ DDR4 Corsair Vengeance RGB PRO 64GB (4x16)/ Asus Rog Strix B550-F Gaming/ Corsair iCUE H150i Elite Capellix/ Corsair HX1200 v2 1200w 80+Platinum/ Lian Li PC-011 Dynamix XL Temered Glass White/ Corsair Braided white-black cables/ AOC CU34G2X/ Roccat Vulcan TKL/ Logitech G502 Hero/ Sound blaster Katana Soundbar/ Steelseries 9 wireless/ Lytmi Immersive ARGB Monitor Backlight LED

Permalänk
Medlem

Kvelertaks debut är bra, men för att vara norska förstår jag verkligen inte ett enda ord av vad de sjunger
Till och med 'fossegrim' låter som 'For Sookeh!'

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk

Kamelot - Poetry for the Poisoned
Kanske inte deras bästa album, men bra tycker jag allt det är.

Opeth - Opeth in Live Concert at Royal Albert Hall
Inget studioalbum, men fortfarande bra skit!

Sonata Arctica - Songs of Silince
Ganska trevligt.

Avantasia - Angel of Babylon
Helt ok.

De jag kunde komma på nu. Inte mycket på den mer progressiva fronten. Tycker 2009 egentligen var ett roligare år

Permalänk
Medlem

Det var faktiskt ett tunt black metal år. Det som överaskade mig var att Burzum äntligen gjorde en skiva som tilltalade mig. Det har inte herr ondskap inte gjort under hela sina karriär.

Burzum - Belus
YouTube - Burzum - Glemselens Elv (Belus 2010)
Watain - Lawless Darkness
YouTube - Watain "Malfeitor"
Necrophobic- satanic blasphemies
YouTube - Necrophobic-Father Of Creation
1349 - Demonir
YouTube - Atomic Chapel

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem

En del nämnda men dessa har körts en del

Alcest - Écailles de Lune
spotify:track:2MpFjfnBmHSLadzD8tV0dj

Lantlôs - .Neon
spotify:track:6ikeAHuRuLJLjriez1Ophm

Negură Bunget - Măiestrit
spotify:track:4QmnLZSqI6RaNFGHSuiO0I

Ondskapt - Arisen from the ashes
spotify:track:0fJ0b99qdX5CZv33I6MYX2

Triptykon - Eparistera Daimones
spotify:track:0cKg0pRfQRjO4tVbjl7BsM

Watain - Lawless Darkness
spotify:track:59IwJ08XLpc3liwYN90rba

Visa signatur

Dator 1: EVGA SuperNOVA Gold 750W | DELL S2340L 23"" | Sapphire Radeon R9 280X Dual-X OC | Intel i5 4670k@4.4Ghz | Asus Z97-a | Samsung 830 128GB SDD | Corsair DDR3 1600mhz 8GB | Win 8.1 Pro | HAF 912 Plus

Permalänk

Black Sun Aeon - Routa
- Riktigt bra Doom Metal med Tuomas Saukkonen i spetsen.

Catamenia - Cavalcade
- Black Metal bänd men detta album är väl mera åt MDM hållet.

Dimmu Borgir - Abrahadabra
- Bra album av norrmännen!

Emergency Gate - The Nemesis Construct
- Inte deras bästa album men ändå bra.

Fear Factory - Mechanize
- Bra Industrial Metal album.

Finntroll - Nifelvind
- Finntroll fortsätter att leverera bra Folk Metal.

Hardcore Superstar - Split Your Lip
- Bra album.

Miss May I - Monument
- Riktigt bra metalcore album.

Soilwork - The Panic Broadcast
- Soilwork fortsätter att leverera bra skivor!

Solution .45 - For Aeons Past
- Otroligt bra debutskiva, Christian Älvestam på vocals (rekommenderas för Scar Symmetry fans).

Sonic Syndicate - We Rule The Night
- Musiken har kanske blivit modernare men ändå ett riktigt bra album.

Årets bästa skiva enligt mig

Made Of Hate - Pathogen
- Riktigt bra Melodic Death Metal av otroligt skickliga polacker, awesome!

Visa signatur

YARRG!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Rich:

Dark Tranquillitys "We Are The Void" tycker jag har en självklar plats på listan.

We Are The Void - Dark Tranquillity - Spotify

Har inte tatt mig tid och verkligen lyssnat på så mycket nytt i år. Men slår ett slag för Dark Tranquillity med, jag tröttnar aldrig på dom.

Visa signatur

Det kan inte bli mer än fel.
En renrasig homosapiens, en härförare, en titan - kort och gott: en Göteborgare!
Självmord är en långvarig lösning på ett tillfälligt problem.

Permalänk
Medlem

Whitechapel - A New Era Of Corruption
Oceano - Depths
SepticFlesh - Communion

Det är mina guldkorn!

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Ghost - Opus Eponymous
Ihsahn - After
Kalmah - 12 Gauge
Enslaved - Axioma Ethica Odini

Permalänk
Medlem

Year of no Light - Ausserwelt, utan tvekan.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

ASUS H97-PRO ATX |Intel Core i5 4670K 3.4 GHz | ASUS Radeon R9 270X 2GB DirectCUII TOP | A-DATA 8GB (2x4GB) 1600Mhz | Samsung EVO 840 120GB | WD 1TB Blue 7200rpm 64MB | Fractal Design Integra R2 750W | Corsair Carbide 330R | Samsung S24D590 PLS | Windows 7 Pro 64-bit

Permalänk

Circle of contemt- Atrifacts in motion släpptes 2009 ...grym skiva dock! Spotify fuckar upp årtalen rejält på många släpp!
Walking with strangers är bara en EP men visst är den grym...lovar gott inför fullängdaren:)

Visa signatur

Asus Rog Strix Geforce RTX 3080 TI OC 12GB/ AMD Ryzen 7 5800X/ DDR4 Corsair Vengeance RGB PRO 64GB (4x16)/ Asus Rog Strix B550-F Gaming/ Corsair iCUE H150i Elite Capellix/ Corsair HX1200 v2 1200w 80+Platinum/ Lian Li PC-011 Dynamix XL Temered Glass White/ Corsair Braided white-black cables/ AOC CU34G2X/ Roccat Vulcan TKL/ Logitech G502 Hero/ Sound blaster Katana Soundbar/ Steelseries 9 wireless/ Lytmi Immersive ARGB Monitor Backlight LED

Permalänk
Medlem
Skrivet av chamberlain:

Circle of contemt- Atrifacts in motion släpptes 2009 ...grym skiva dock! Spotify fuckar upp årtalen rejält på många släpp!

Fan då, var osäker på årtalet så gjorde jag misstaget som du sa, att kolla på spotify.. Kul även att spotify stavade Nearea istället för Neaera innan bandet försvann.

Men skivan är grym, yes!

Visa signatur

ASUS H97-PRO ATX |Intel Core i5 4670K 3.4 GHz | ASUS Radeon R9 270X 2GB DirectCUII TOP | A-DATA 8GB (2x4GB) 1600Mhz | Samsung EVO 840 120GB | WD 1TB Blue 7200rpm 64MB | Fractal Design Integra R2 750W | Corsair Carbide 330R | Samsung S24D590 PLS | Windows 7 Pro 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

Det var faktiskt ett tunt black metal år. Det som överaskade mig var att Burzum äntligen gjorde en skiva som tilltalade mig. Det har inte herr ondskap inte gjort under hela sina karriär.

Burzum - Belus
YouTube - Burzum - Glemselens Elv (Belus 2010)
Watain - Lawless Darkness
YouTube - Watain "Malfeitor"
Necrophobic- satanic blasphemies
YouTube - Necrophobic-Father Of Creation
1349 - Demonir
YouTube - Atomic Chapel

Burzum albumet är ju dock totalt värdelöst, låter som ett tillsnyggat Arckanum album från 90-talet.

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk
Skrivet av H3Nc3:

Fan då, var osäker på årtalet så gjorde jag misstaget som du sa, att kolla på spotify.. Kul även att spotify stavade Nearea istället för Neaera innan bandet försvann.

Men skivan är grym, yes!

Gillar du circle of contempt bör du absolut kolla upp periphery...lite samma och galet bra:)

Visa signatur

Asus Rog Strix Geforce RTX 3080 TI OC 12GB/ AMD Ryzen 7 5800X/ DDR4 Corsair Vengeance RGB PRO 64GB (4x16)/ Asus Rog Strix B550-F Gaming/ Corsair iCUE H150i Elite Capellix/ Corsair HX1200 v2 1200w 80+Platinum/ Lian Li PC-011 Dynamix XL Temered Glass White/ Corsair Braided white-black cables/ AOC CU34G2X/ Roccat Vulcan TKL/ Logitech G502 Hero/ Sound blaster Katana Soundbar/ Steelseries 9 wireless/ Lytmi Immersive ARGB Monitor Backlight LED

Permalänk
Medlem
Skrivet av chamberlain:

Gillar du circle of contempt bör du absolut kolla upp periphery...lite samma och galet bra:)

Tack, ska kollas upp!

Visa signatur

ASUS H97-PRO ATX |Intel Core i5 4670K 3.4 GHz | ASUS Radeon R9 270X 2GB DirectCUII TOP | A-DATA 8GB (2x4GB) 1600Mhz | Samsung EVO 840 120GB | WD 1TB Blue 7200rpm 64MB | Fractal Design Integra R2 750W | Corsair Carbide 330R | Samsung S24D590 PLS | Windows 7 Pro 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredlovebot:

Year of no Light - Ausserwelt, utan tvekan.

+1 fett bra album

Permalänk
Medlem

Nog mest glad för In mournings nya skiva Monolith. Melodisk döds.

Måste bara säga stösta fail skivan. Scar symmetry. bläääää. Dom var kung när Christian var med.

Visa signatur

Citera så får du svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laars:

Nog mest glad för In mournings nya skiva Monolith. Melodisk döds.

http://jonteroyalskritiskarostietern.files.wordpress.com/2010...

Måste bara säga stösta fail skivan. Scar symmetry. bläääää. Dom var kung när Christian var med.

Tur vi har nya Solution .45 då!

Permalänk
Medlem

Iron Maidens och Accepts nya är nog det bästa som släpptes 2010.
Var högst tveksam till Accept när UDO inte är med, men dom kickar på som vanligt.

Visa signatur

...