Permalänk
Medlem

Har jag gjort bort mig??

Ska köpa ny laptop till frugan nu när hon fyller år.
Den ska ffa användas till surfing, film, musik och som arbetsdator. Dvs inga spel.

Kraven var:
- Liten och smidig
- Dvd
- Lång batteritid
- Snygg design (Mitt krav!)

Fastnade för och beställde denna (6929:-) http://www.expert.se/WebArchive/documents/178085_1441.pdf

Insåg redan från början att den inte hade separat gfx, men kändes ändå som om den uppfyllde de krav som fanns.
Tyvärr så börjar man få lite kalla fötter nu och undrar om man inte gick på en nit iallafall och i så fall hur blåst jag är och vilken jag borde valt. (Har ju fortfarande 14 dagars öppet köp.)

Har jag gjort en riktig tabbe, eller är det ändå ett acceptabelt köp med tanke på användningsområdet??

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Avstängd

Helt klart acceptabelt köp!
Då den inte alls ska användas till spel är det inga problem.

Bra köp!

Visa signatur

[ Fractal Design R3 ] [ Corsair AX850 ] [ AMD Phenom II 955BE C3 @ 4.5GHz ] [Asus Crosshair IV Formula] [GTX 470 Gainward 825core/1650shader/1895mem] [ 16GB Dominator 2000MHz ] [ Corsair Force 120gb + 1TB WD Black 64mb Cache ]
[ Corsair Hydro H70 med 2xScythe Gentle Typhoon 1150rpm] [ Win7 x64 Pro]

Permalänk
Medlem

Puh! Trodde jag fuckat upp rejält närman börjar läsa om separata gfx hit och dit.
Är tot. noob på laptops.

Tack för det BareHipster!

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem

Tyckte det var riktigt dyrt! :/

Visa signatur

Phenom X6 1100T @ 4Ghz, Gigabyte 280X 3Gb, 8GB Corsair DDR3, Be Quiet 700w, Crucial 64gb, Samsung 850 Evo 500gb

Permalänk
Medlem

Tyckte också det lät dyrt?

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk

Separat gfx öker väl bara risken för att datorn går varm så ska den inte användas i just det området så är det väl att föredra utan enligt min mening.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ASUSG15:

Tyckte det var riktigt dyrt! :/

Jo visst är det dyrt. Timelinex verkar vara för jäkla dyra. Kollade först på INET, men deras variant var sämre (CPU, hdd) och dyrare (6990:-).
Även kollat runt på andra modeller/märken, men att få ihop: liten+dvd+prisvärd+(design)=omöjligt!

Men länka gärna till något du tycker är bättre, billigare och som ändå uppfyller kraven.

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Avstängd

Nilhe1, måste hålla med dem andra.
Lite dyrt var det, men det är en bra dator, så jag säger fortfarande bra köp!

Visa signatur

[ Fractal Design R3 ] [ Corsair AX850 ] [ AMD Phenom II 955BE C3 @ 4.5GHz ] [Asus Crosshair IV Formula] [GTX 470 Gainward 825core/1650shader/1895mem] [ 16GB Dominator 2000MHz ] [ Corsair Force 120gb + 1TB WD Black 64mb Cache ]
[ Corsair Hydro H70 med 2xScythe Gentle Typhoon 1150rpm] [ Win7 x64 Pro]

Permalänk
Medlem
Skrivet av nilhe1:

Jo visst är det dyrt. Timelinex verkar vara för jäkla dyra. Kollade först på INET, men deras variant var sämre (CPU, hdd) och dyrare (6990:-).
Även kollat runt på andra modeller/märken, men att få ihop: liten+dvd+prisvärd+(design)=omöjligt!

Men länka gärna till något du tycker är bättre, billigare och som ändå uppfyller kraven.

Egenskaper för eMachines E730G-353G32Mn (LX.N9X02.070)
eMachines G730G-353G32Mnks (LX.N9Q02.059) - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Bärbara datorer
eMachines E732-374G32Mnkk (LX.NCA02.001) - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Bärbara datorer
eMachines E730-352G25Mn (LX.N9802.051) - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Bärbara datorer
eMachines E732G-373G32Mnkk (LX.NC802.001) - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Bärbara datorer

Visa signatur

Phenom X6 1100T @ 4Ghz, Gigabyte 280X 3Gb, 8GB Corsair DDR3, Be Quiet 700w, Crucial 64gb, Samsung 850 Evo 500gb

Permalänk

GFX

Nåja, kanske inte bara att den går varm, men värme = effekt = kortare batteritid och det är ju lite onödigt på en laptop.
Vet inte själv så många som köper en laptop för att sitta och tok-spela hela dagarna.
Det är inte dyrt alls med tanke på de annars fina specarna.
Liten, lätt, bra batteritid, fin processor, ordentligt med lagringsutrymme, e.t.c., du kommer nog att vara nöjd länge med den och t.o.m. ha möjlighet att spela en del spel även om det kan bli tungt med det absolut senaste.

Permalänk
Medlem

Bra dator men 8 timmar batteritid är ju inte speciellt bra ... hade jag varit du hade det blivit ett byte till ett 9-cells batteri för att ytterligare förbättra detta!

Visa signatur

Nothing to see here, move along ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iceglow:

Bra dator men 8 timmar batteritid är ju inte speciellt bra ... hade jag varit du hade det blivit ett byte till ett 9-cells batteri för att ytterligare förbättra detta!

8 timmar är bra! Tycker det var en schysst dator men en aning överprisad

Visa signatur

Phenom X6 1100T @ 4Ghz, Gigabyte 280X 3Gb, 8GB Corsair DDR3, Be Quiet 700w, Crucial 64gb, Samsung 850 Evo 500gb

Permalänk
Skrivet av ASUSG15:

8 timmar är bra! Tycker det var en schysst dator men en aning överprisad

Jag tittade bara på den första du länkade och om man tog bort de "skumma handlarna" blev det inte mycket billigare, och sämre processor, mindre minne, betydligt sämre batteritid. Förstår inte hur du kan tycka att den skulle varit så mycket sämre. Klart att det är svårt att jämföra äpplen och päron. På din maskin var det lite bättre grafikkort men det var inte vad han var intresserad av heller. och så var det ju närmast en stationär dator 17tum! gisses, inte ens släpbar. *Glöm det sista, länkade mig fel andra gången hehe* och kvaliteten på eMachines är ju inte det bästa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ASUSG15:

8 timmar är bra! Tycker det var en schysst dator men en aning överprisad

Inte är det dåligt men är en av kriterierna innan köp lång batteritid så finns det bättre alternativ!

Visa signatur

Nothing to see here, move along ...

Permalänk
Medlem

Kontentan blir, som jag förstår det:
Bra dator till det den ska användas till och hade varit det optimalaköpet mo den kostat 1k mindre?
Ungefär så uppfattar jag inläggen i helhet!?

@Asus G15: Tack för länkarna. Faktiskt varit ock kollat på ett par av modellerna i butik. Och låt mig säga att det var då jag bestämde mig för att det INTE blir en emachine! Dotterns leksakslaptop känns mer gedigen

@Iceglow: Om inte 8 timmars batteritid är bra så vet jag inte vad jag ska leta efter. De flesta andra ligger ju runt 3h.

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Avstängd

Det är optimalaköpet till det priset, du hittar inget bättre till en billigare/samma peng, tycker jag då.
Bra battertid, lätt och smidig, snygg, bra specs.

Visa signatur

[ Fractal Design R3 ] [ Corsair AX850 ] [ AMD Phenom II 955BE C3 @ 4.5GHz ] [Asus Crosshair IV Formula] [GTX 470 Gainward 825core/1650shader/1895mem] [ 16GB Dominator 2000MHz ] [ Corsair Force 120gb + 1TB WD Black 64mb Cache ]
[ Corsair Hydro H70 med 2xScythe Gentle Typhoon 1150rpm] [ Win7 x64 Pro]

Permalänk
Medlem

Den här dök upp som alternativ när man kollade Acermodellen på prisjakt:
Asus U35JC-RX040V - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Bärbara datorer
1. Lite mindre skärm - men 0.3kg lättare
2. Bättre grafik och samma batteritid
3. Asus istället för Acer
4. Snyggare design imho

Visa signatur

Burken : | PhII x6 1055T @ 4.2GHz | Corsair H50 PnP Scythe SL12SH | Asus Crosshair IV F | 4GB Dominator 1600 CL8 | Corsair HX520W | CM HAF932 | Dell 2405FPW | Creative 5.1 THX |

Permalänk
Medlem

@ nex_73. -Ingen DVD :-/

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem
Visa signatur

MSI GX660 Core i5-480 4GB 500GB 15.6 ATI HD5870
MSI GX740 17'' Intel i5-430M/640GB/4GB/ATI HD5870

Permalänk
Medlem

Hmm. Missat denna!
Sämre CPU, bättre GPU, Batteritid upp till 2.5h!

Vaio är trevliga, men batteritiden suger! Men visst är den läcker!

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte riktigt varför vissa tycker att datorn du köpt är dyr. Om du börjar kolla runt lite så kommer du nog se att det inte finns några datorer som uppfyller dina krav och som är mycket billigare (gå in på t.ex. prisjakt och filtrera ut datorer som uppfyller dina krav). Om du ska hitta någon som är billigare så måste du förmodligen kompromissa på något av: liten, lång batteritid eller dvd. Samtliga datorer som ASUSG15 länkade till var t.ex. 15.6" eller större, och då klassas de i alla fall inte enligt mig som små och smidiga. Acers TimelineX-serie har ju fått bra recensioner, så jag tycker du ska vara nöjd med ditt köp.

Permalänk

Tyckte det var ett bra köp den var inte fasligt dyr för prestandan tycker jag, frugan kommer bli nöjd!

Visa signatur

"- rostat bröd är rostat bröd. Det är inte därför jag köpte brödrosten." - Quenya

Permalänk
Medlem

Jag tror folk sitter med den gamla vanliga "jag måste tycka"-sjukan.

8 timmar är bra batteritid och även om det finns modeller med längre så kommer hon nog väldigt sällan ha nytta av det, om någonsin.

Det var även ett bra pris och modellen har fått mycket bra kritik.

Visa signatur

optimisten påstår att vi lever i den bästa av världar, medan pessimisten fruktar att det är sant