Gigabyte ger sex års garanti till svenskar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Psalt:

Jag ser som ingen mening med att utföra hjärt och lungräddning på en hög med elektronik som redan tillhör gårdagen. Och skulle du med gott samvete trycka in hårdvara som är 5-6år i din tjejs burk?

Min sitter med min förrförra dator, Athlon XP 2000+, 512MB ram och GF4 Ti4200 Fast nu har den börjat gå lite tungt i vissa flashgrejer. Surfas det bara behöver man inte mycket till dator.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Skäggig legend

Lite OT, men vad är det för garanti på mitt 6970 från Gigabyte jag nyss köpte?

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Skrivet av nodnox:

Lite konstigt att det inte står något om UD3 i listan det är ju den vanligaste mainstream modellen. Hoppas den hamnar på listan ochså

Jag hade ett UD3 som pajade för ett år sedan och butiken där jag köpte MK hade gått i konkurs. Letade efter närmaste service ställe och det blev Gigabyte i Hamburg. Det tog några veckor innan vi kom överens om hur vi skulle göra med returen. När jag väl skickat kortet tog det inte långt tid innan det var klart och de skickade det till mig. Problemet uppkom senare med DHL i Sverige som slarvade bort kortet och det tog en månad innan Gigabyte i Tyskland skickade ett annat. När jag väl fått det kortet ringde DHL några dagar senade och då hade de hittat dem det förstat. Det blev 2 kort på slutet.

Permalänk
Skrivet av Royal FOOL:

Jag hade ett UD3 som pajade för ett år sedan och butiken där jag köpte MK hade gått i konkurs. Letade efter närmaste service ställe och det blev Gigabyte i Hamburg. Det tog några veckor innan vi kom överens om hur vi skulle göra med returen. När jag väl skickat kortet tog det inte långt tid innan det var klart och de skickade det till mig. Problemet uppkom senare med DHL i Sverige som slarvade bort kortet och det tog en månad innan Gigabyte i Tyskland skickade ett annat. När jag väl fått det kortet ringde DHL några dagar senade och då hade de hittat dem det förstat. Det blev 2 kort på slutet.

Får mig att tänka tillbaka på ett garantiärende jag hade på en gammal 200GB HDD. Tog bara 6 månader totalt.

Visa signatur

(\ /) [ Samsung S10 plus och iPhone 7 ]
(O.o) [ Lenovo ThinkPad P53 i9 ]
(> <) [ Synology Diskstation DS413J 8TB och DS917+ 16TB ]
¨¨¨¨ [ Suzuki GSF600 ]

Permalänk

Har Gigabyte ett kontor i Sverige nu? När mitt Gigabyte moderkort gick sönder (köpt av datorbutiken och 2 års sedan) så gick gick det genom ett tredje parts företag (kaptech?) som inte var som inte vara speciellt hjälpsamma.

Dock trevligt att de erbjuder 6 års garanti.

Visa signatur

2600K @ 4.5 Ghz , Asrock extreme 6, 16GB 1600mhz Kingston, XFX R9 290X@1100/1300 (Arctic cooler 3) ,Corsair 550D ,
Noctua D14, 1TB WD Black, Samsung 830 RAID0, Windows 7.

Permalänk
Medlem

Jag har alltid köpt ASUS mobo för de har hållit bra kvalité, sitter fortfarande med ett socket 775 som är 4 år gammalt nu (intel p965 NB) och som funkar jättebra fortfarande. Börjar dock tröttna på det lite för Asus har använt ett uselt ljudchip som ibland skickar skräpsignal till högtalarna.

Om Gigabyte menar allvar med hållbarheten kommer jag lätt köpa av dem nästa gång. Till morsan också, hon byter dator så sällan.

Edit: Poängen är att man kan alltid använda en gammal dator som HTPC, server eller sekundär surfdator. Det är klockrent om bara moderkortet håller. Vore dock bra om de har samma garanti på AMD-prylar för AMD byter inte socket så ofta. Då kan man uppgradera processorn om det går segt.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

jag har haft en jävla massa moderkort men gigabyte är det jag föredrar i dag har även gillat asus men dom 2 senaste asus jag haft har varit lite förtroende sänkare från dom

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

sweet ... men jag använder helst ROG produkter för att få högsta prestanda men tyvär så suger Asus support xD

Visa signatur

Mobo: Asus Maximus 4 Extreme CPU: Intel Core i7 2600K @ 4,6GHz / Corsair H70 GPU: 2x Asus GTX580 DirectCUII (SLI) RAM: Corsair Vengeance 16GB @ 1866MHz PSU: Corsair AX850 HDD: Intel 120 GB 510 SSD & WD 1 TB SATA3 ODD: LG Blu-ray Case: Corsair Graphite 600T Display: Asus VG236H 120 Hz 3D Speakers: Sound Sticks III Headset: Sennheiser 3D G4ME1 (PC-333D) Keyboard: Razer BlackWidow Mouse/Surface: Razer Mamba / Razer Vespula OS: Windows 7 x64

Permalänk
Medlem

Undrar om detta gigantiska "UD11" moderkort också kommer med 6 års garanti?
Källa: bit-tech - Gigabyte to launch massive motherboard?

Permalänk
Medlem

ohhh soo om man beställer UD11 kommer tekniker på köpet och installerar åt dig xD

Visa signatur

Mobo: Asus Maximus 4 Extreme CPU: Intel Core i7 2600K @ 4,6GHz / Corsair H70 GPU: 2x Asus GTX580 DirectCUII (SLI) RAM: Corsair Vengeance 16GB @ 1866MHz PSU: Corsair AX850 HDD: Intel 120 GB 510 SSD & WD 1 TB SATA3 ODD: LG Blu-ray Case: Corsair Graphite 600T Display: Asus VG236H 120 Hz 3D Speakers: Sound Sticks III Headset: Sennheiser 3D G4ME1 (PC-333D) Keyboard: Razer BlackWidow Mouse/Surface: Razer Mamba / Razer Vespula OS: Windows 7 x64

Permalänk
Medlem

Riktigt snyggt mobo Sen är de Gigabyte som redan gäller idag, Asus spelar på sitt namn.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerd Moyen:

http://images.bit-tech.net/news_images/2010/12/gigabyte-to-la...

Undrar om detta gigantiska "UD11" moderkort också kommer med 6 års garanti?
Källa: bit-tech - Gigabyte to launch massive motherboard?

Det hade varit kul med en bild på moderkortet och även en lista på de eller dom chassin som stödjer det monstret

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av nussse:

Det hade varit kul med en bild på moderkortet och även en lista på de eller dom chassin som stödjer det monstret

TechSweden.org: Första bilden på GIGABYTEs UD11 moderkort

Bilden i sig lär vara fake. Aldrig att ett MB är så jävla gigantiskt.
Bilden skriker ju PS. Fast detta kanske var uppenbart? Jag är trött...

Visa signatur

LOL! Check this out! :)

Permalänk
Avstängd

För entusiasterna som uppgraderar i takt med nya lanseringar så är väl det här helt ointressant egentligen?

Och så väljer de att ha längst garanti i den kategorin?

Ja ganska logiskt visserligen. xD

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

En nackdel med Gigabyte är att de är sämst på fläktkontroll från BIOS, hoppas det blir bättre på sandy bridge moderkorten.

Mina erfarenheter är precis tvärtom. Fick skicka tillbaka två Asus-brädor där fläktkontrollern slutade fungerar. Ersättaren från Gigabyte har fungerat utan problem i tre år.

Rent generellt tror jag inte man kan generalisera så som du gör. Livslängden på komponenter är relativt kortvarig och ny konstruktion innebär nya förutsättningar. Misslyckas Asus eller GB med en bräda innebär det inte per automatik att hela sortimentet, eller kommande generationer, nödvändigtvis måste hålla dålig kvalité. Se bara på hur olika tillverkare av hårddiskar haft enorma problem med vissa serier under vissa perioder.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Avstängd

Kan jag få förlängd garanti på mitt UD5 kort som jag redan har köpt? Vart registrerar man moderkortet? Jag hittar inget på gigabytes hemsida.

Tack på förhand,

Visa signatur

Core i7 920 C0 @ 3.5Ghz stock volt || Gigabyte GA-EX58-UD5 BIOS V. F12|| Noctua NH-U12P SE1366 || 12GB Ram 1333Mhz Corsair 1.5V || WD Caviar Black 640GB - WD Caviar Black 1TB || Gigabyte GTX 580 || Be Quiet! Dark Power 650W || - HAF-X

Permalänk
Skrivet av Psalt:

Är det bara jag som tycker att detta är totalt meningslöst?

Jag tycker du har en poäng. Ifall man köpte ett moderkort för knappt sex år sedan så är det med Intel 915 chipset med stöd för Pentium 4. Ett rätt så meningslöst kort att äga idag IMO.

Visa signatur

Dator: i5-13600K, Asus Prime Z690-P, Noctua NH-D14, Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR5-6000, Gigabyte RTX 4090 gaming OC, Seasonic Platinum SS-1000XP, Lian-Li Lancool 215, Samsung 980Pro 2TB M.2 NVME, Acer Predator XB323QKNV 4k 144Hz

Permalänk
Skrivet av Meisam:

sweet ... men jag använder helst ROG produkter för att få högsta prestanda men tyvär så suger Asus support xD

Oh yes you can take that to the bank!

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk

Har haft problem med garantihanteringen på ett UD3 moderkort (brända ledningsbanor och ett bränt BIOS-chip), där Komplett.se vägrade se detta som ett garanti'ärende (!).
Gigabyte i Hamburg var av annan åsikt, reparerade kortet och skixcade det i retur.
Tyvärr uppstod samma fel 2 månader senare och även denna gång vägrade Komplett.se att se detta som garantiärende. Fick nytt moderkort från Gigabyte, Hamburg, och de var rätt irriterade över Kompletts hantering...

Nåja, efter att ha haft problem i 4 månader, med 4 försändelser, två leveranser vardera till Komplett och till Gigabyte , Hamburg, så funkar datorn bra.
Fick tillbaka de pengar jag lagt ner på all distribution från Komplett, så lite upprättelse får de från min sida.
Tyvärr tog det på tok för lång tid att hantera detta ärende, och bemötandet jag fick från Komplett.se gör att jag förmodligen inte kommer att handla via Komplett mer...
Tror därför att Gigabytes syfte är gott men tyvärr är de svenska återförsäljarna för tröga och sakanr kompetens i vissa fall.