Kan du fysik? hjälp mig räkna ut min låda.

Permalänk
Medlem

Kan du fysik? hjälp mig räkna ut min låda.

Jag ska bygga en htpc/server och vill ha den snygg. Såg att många byggt lådor i trä så varför inte, tänkte jag. Nu till problemet/frågan/uppgiften: Hur mycket värme energi utstrålar en låda normalt? hur många watt/C transporterar normalt en låda bort.

Jag gissar på att det inte är så mycket att en "isolerande" trälåda har någon påverkan men jag blev intresserad iaf.

Tack till den som gör att jag slipper köpa en bok i termodynamik.

Visa signatur

Asus z68-v pro | i7 2600k | Thermalright Silver Arrow | Asus GTX 1070 Strix | Corsair Vengeance 1600MHz 16GB | Seasonic X-460 | Samsung 850 EVO 500
ASRock Z87 Extreme6 | i7 4770S | Cooler Master Hyper 212 Evo | Crucial Ballistix 16GB 1600Mhz | be quiet! E9 | Samsung 840 EVO 250 | WD RED 6+6 TB, WD Green 4+4 TB

Permalänk
Medlem

Man kan lungt ignorera mängden energi som själva lådan bidrar med till kylningen, majoriteten av värmet transporteras via luften som strömmar in/ut ur lådan.

Ungefär hur mycket värme som transporteras ut genom lådan är besvärlig att räkna ut, man får i bästa fall grova approximationer. Men då majoriteten av värmen måste passera genom ett lager luft för att ta sig till lådans väggar gör bara det att effekten blir liten, luften i lådan fungerar lite som en isolator mellan komponenterna och lådans väggar.

Här finns en ganska stökig tråd som i alla fall berör ämnet
http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Entusiast

Man kan göra det väldigt enkelt för sig när man undersöker hur mycket värme som går från själva chassit. Man kan lätt konstatera att själva chassit håller en temperatur som är väldigt nära den omgivande luftens. Lägg själv handen på chassit och jämför med valfritt annat lackat metallföremål i närheten.
Är temperaturskillnaden väldigt liten eller noll så blir även värmetransporten väldigt liten eller noll. I alla fall i detta fall när det rör sig om ledning och strålning.
Ledning i luft är nästan alltid jätteliten och speciellt vid så här små temperaturgradienter. Kvar har vi då strålning som även den är väldigt liten vid låga temperaturer. Även om man kan räkna fram rätt många watt utstrålad värme även från ett föremål som bara är 20 grader så får man även tänka på att allt som står runt chassit även det strålar så netto blir försumbart.

Så det skulle alltså gå att räkna ganska exakt men det är onödigt då värmeledning över chassit är väldigt liten. Allt detta kan man komma fram till endast genom att klappa lite på chassit.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Tack, Jag tror som ni att det inte är så mycket värme som går ut genom chassit.
Nu är jag dock intresserad av siffrorna och formlerna ändå om jag t.ex. vill bygga en passiv kylare eller så.

Vi kan förenkla uppgiften något.
Säg att en aluminiumplatta är 1x1m och är 5 grader varmare än omgivningen hur mycket energi lämnar då plattan per sekund? dels som strålning och dels som konvektion? (antag normala omständigheter som luftfuktighet lufttryck samt att det är i stort sätt vindstilla i mitt rum)

Visa signatur

Asus z68-v pro | i7 2600k | Thermalright Silver Arrow | Asus GTX 1070 Strix | Corsair Vengeance 1600MHz 16GB | Seasonic X-460 | Samsung 850 EVO 500
ASRock Z87 Extreme6 | i7 4770S | Cooler Master Hyper 212 Evo | Crucial Ballistix 16GB 1600Mhz | be quiet! E9 | Samsung 840 EVO 250 | WD RED 6+6 TB, WD Green 4+4 TB

Permalänk
Medlem

För att beräkna värme transporten från konvektion kan du använda
Convective heat transfer - Wikipedia, the free encyclopedia
Problemet är att du behöver h, som är en konstant som man får ta fram genom försök, det borde i och för sig gå att hitta för typ en stående aluminium pålåt men jag hittar inget.

För strålningen kan du kika här
Thermal radiation - Wikipedia, the free encyclopedia tänk bara på att de stråla in värme från en temperatur motsvarande omgivningstemperaturen.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru