Dram lyser på mitt Crosshair furmula VI moderkort

Permalänk

Dram lyser på mitt Crosshair furmula VI moderkort

Hej
har köpt mig en byggsats från komplett har haft en del problem med det sen jag köpte det för en månad sen

Gigabyte GeForce GTX 460 1GB PhysX CUDA

Antec Nine Hundred Two Midi Tower Svart

ASUS Crosshair IV Formula, Socket-AM3
ATX, AMD890FX+SB850, DDR3, 4xPCIe(2.0)x16, SATA 6G

AMD Phenom II X4 965 Black Edition
Quad Core, 3,4Ghz, AM3, 8MB, 125W, Boxed

Noctua NH-C12P SE14 CPU Kylare
Socket 775/1156/1366, AM2/AM2+/AM3, 1200 RPM, 110,

Corsair VX 550W PSU

Corsair Dominator DHX+ DDR3 1600MHz 4GB

WD Caviar® Blue? 1TB 3,5", SATA 6 Gb/s

problem hade ja första gången sen efter byggt färdigt datorn att den inte startar tyckte det va jävligt skummt förljt instruktionerna till punkt o prickat har byggt 4 datorer tidigare i livet utan som helst problem
ringde supporten skicka tebax moderkortet fick tebaka det o inga fel hittades tänkte vafan byggde ihop den igen starta inte och har kopplat rätt strömkablarna från chassit till moderkortet!
prova ja GO knappen startar hur fint som helst alla fläktar går ljus o så funkar men får ingen bild eller möjlighet att komma till bios lyser en röd lampa DRAM på moderkortet,
mina dominator kort sitter i spår 3 o 4 kan inte sätta dom i 1 lr 2 för cpu kylaren e ivägen, har provat med 1 ramminne kort också får samma lampa lyser på båda ram korten insåg nu vilken dålig konstruktion det var på detta Gaming moderkortet att sätta minnes spåren så nära processorn!
vill helst inte köra med AMDs cpu kylare som låter som en lastbil heller!
skulle uppskatta om nån har nåt bra förslag e så trött o ringa komplett och skicka in 1 del efter del som tar många veckor o supporten är ju inte den bästa bemötta heller!
tacksamm för svar
MVH Henrik

Permalänk
Medlem

Testat med reset bios med knappen? Ska finnas bak på IO panelen tror jag, samt testa med orginal kylaren och sätt bara i en ram sticka i första slotten. De kan vara lite lurigt att få dom att starta från första början vet själv hur de blivit med byggen och nya grafikkort.

Visa signatur

i7 3770K, 8Gb Corsair Vengeance, Asus Sabertooth Z77, Asus GTX 680 DirectCU II OC, OCZ Agility 3 120Gb,
Corsair Force 60Gb, Samsung F3 Spinpoint 1Tb.

Permalänk
Medlem

Hej

Har varit med om detta problem även på mitt moderkort, se sign.

Man måste nämligen ha ramminnena i slot 1 och 2 för att moderkortet skall starta, du moderkorten har dual channel och några konstiga fabrikskonfigurationer eller liknande.
Någon annan kanske kan svara på varför det måste vara så på minnesplatserna.

BTW, vad har du för processorkylare?

//ArcliteRX

Visa signatur

Dator: CPU:INTEL 12700KF , RAM: 32GB 4800 MHZ, MB: ASUS Prime Z690-P, Samsung 980 PRO, CPU-kylare: Custom Loop 360mm, GPU: Gigabyte 1080TI

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArcliteRX:

Hej

Har varit med om detta problem även på mitt moderkort, se sign.

Man måste nämligen ha ramminnena i slot 1 och 2 för att moderkortet skall starta, du moderkorten har dual channel och några konstiga fabrikskonfigurationer eller liknande.
Någon annan kanske kan svara på varför det måste vara så på minnesplatserna.

BTW, vad har du för processorkylare?

//ArcliteRX

Noctua NH-C12P SE14 CPU Kylare

Komplett.se - Noctua NH-C12P SE14 CPU Kylare

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk

!

hej igen tackar för snabba svaren
Robhead har testat alla möjliga knappar får fortfarande ingen bild i huvud taget men skall prova o byta tillbaks till orginal kylaren och sätta minnet i slot 1

ArcliteRX
mjo detta kort kosta mer än vad det smakar
men skall prova det imorron när ja kommer hem e på jobbet nu
men tycker det e löjligt dumt i huvud taget sätta minnes platserna ett par cm ifrån processorn då är nästan moderkortet byggt för deras kassa cpu fläktar.
bara det funkar nu så e jag nöjd men e ändå lite missnöjd med att ja inte får igång datorn från burken har kopplat rätt front kablarna te moderkortet så här som det står i instruktions boken med

. . . ....
.. .. ..
HDD pwsw reset sw sista punkterna e reset
så skall det va iaf kopplat till moderkortet men tydligen vill det inte men kanske också e nåt att ja måste installera windows 7 lr nåt före!?
tackar för svaren iaf jätteshyst

Permalänk
Medlem
Permalänk

hej igen
mjo fick igång datorn när ja bytte till slot 1 o 2 så har tillgång till bios nu som gott är men icke nån tur där har ja heller måste boota min hårdisk men den biten fixar sig e bara glad att ja fått liv på skiten för tillfället

men tack för hjälpen alla