Permalänk
Medlem

Tid att boot:a 1055T vs 1090T

Ja som titeln. i klippet: YouTube - AMD Phenom II X6 Overclocking Tutorial (NCIX Tech Tips #66) påstås att 1090T skulle boot:a snabbare än 1055T. Jag trodde de va samma cpu men bara olika klock...

Jag spenderar närmare 30 sekunder från och med att jag startar tills windows börjar ladda med min 1055T

Har någon en 1090T som ni kan ta tid på?

går det att komma runt vad som nu sölar ner den på nåt sett?

Tacksam för svar

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

Var påstår han att 1090T skulle boota snabbare än 1055T?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Var påstår han att 1090T skulle boota snabbare än 1055T?

när han pratar om pro:sen för 1090T: Higher clock AAAnd unlocked multipler AAAnd it's quicker to boot

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

Stäng av det som inte används.
T.ex
Firewire
nätverkskort (om man har 2)
ha bootdisken först i bootordningen.
"Asus expressgate" liknande funktioner.
Floppy disable
o.s.v

Att det skulle skilja nämnvärt med tid mellan olika proppar tror jag mest är bs

ingen nytta med att någon testar med en 1090t då systemen säkerligen inte är helt identiska.

Permalänk
Medlem

Jaha nu hittade jag det. Jag tror han menar att det blir snabbare att boota pga högre klock på 1090T.

Permalänk
Medlem
Skrivet av storsnusaren:

Stäng av det som inte används.
T.ex
Firewire
nätverkskort (om man har 2)
ha bootdisken först i bootordningen.
"Asus expressgate" liknande funktioner.
Floppy disable
o.s.v

Att det skulle skilja nämnvärt med tid mellan olika proppar tror jag mest är bs

Har gjort alt utom nätvärkskort får kolla upp det när ja kommer hem efter jul. har gigabyte noderkort inte asus men tack ändå

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk

Min 1090T kmr fram till "starting windows" på 13,4 sekunder och är inne i windows med allt startat på 31.2 sekunder (inte klockad)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Psychadaelic:

Min 1090T kmr fram till "starting windows" på 13,4 sekunder och är inne i windows med allt startat på 31.2 sekunder (inte klockad)

De e nästan dubbelt så snabbt som mig. vad har du för brygggor på moderkortet om det spelar roll?

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av storsnusaren:

Stäng av det som inte används.
T.ex
Firewire
nätverkskort (om man har 2)
ha bootdisken först i bootordningen.
"Asus expressgate" liknande funktioner.
Floppy disable
o.s.v

Att det skulle skilja nämnvärt med tid mellan olika proppar tror jag mest är bs

ingen nytta med att någon testar med en 1090t då systemen säkerligen inte är helt identiska.

Hur stänger man av asus expressgate i bios?

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk

Jag uppfattar det som att han menar att processorn är snabbare vid standard inställningar när han säger "faster to boot"

Visa signatur

i7 3930k | Rampage IV Gene | 32GB RAM | HD7950 | Silverstone SG10
Retina 15" | Sennheiser RS180 | Audioengine A5+ | Sound Blaster X-Fi HD

Permalänk
Skrivet av Kogster:

De e nästan dubbelt så snabbt som mig. vad har du för brygggor på moderkortet om det spelar roll?

har ingen aning om vad "bryggor" är, men har ett https://www.inet.se/artikel/1901909/msi-870a-g54-am3

Permalänk
Skrivet av Kogster:

Ja som titeln. i klippet: YouTube - AMD Phenom II X6 Overclocking Tutorial (NCIX Tech Tips #66) påstås att 1090T skulle boot:a snabbare än 1055T. Jag trodde de va samma cpu men bara olika klock...

Jag spenderar närmare 30 sekunder från och med att jag startar tills windows börjar ladda med min 1055T

Har någon en 1090T som ni kan ta tid på?

går det att komma runt vad som nu sölar ner den på nåt sett?

Tacksam för svar

DEt är mycket vilken sorts hårddisk du har, köp en SDD disk och lägg OS:et på det. Min 1050t startar på 12 sek

Visa signatur

Amd Phenom 6 1090t@3.6Ghz, Noctua d-14,Asus 570, Kingstone 4x2 G 1600Mhz, Gigabyte GA-890FXA-UD5, Socket-AM3, CM Silent pro 700W, Chassi: CM 690 II Advanced Svart, Massa fläktar. Windows 7 pro, 64 bitars

Permalänk
Medlem
Skrivet av nfskillen:

Hur stänger man av asus expressgate i bios?

Tog en "random" bild från nätet

@eriand08a
Han tänker på tiden innan OSet börjar laddas

Permalänk
Medlem
Skrivet av storsnusaren:

Tog en "random" bild från nätet
http://i.neoseeker.com/neo_image/180683/article/asus_p6x58d/b...

@eriand08a
Han tänker på tiden innan OSet börjar laddas

aha för där har jag ställt min på 1 seconds.
men tycekr min e seg innan windows laddas iaf.

Mätte tiden tar 11.5 sekunder innan bios pipet hörs sen är den på windows laddas efter totalt 24.5 sekunder :S
stängde av expressgate så nu tog det ca 19.5 s
Men hur kan ni boota på 12?
Borde gå snabbare?

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk
Medlem
Skrivet av eriand08a:

DEt är mycket vilken sorts hårddisk du har, köp en SDD disk och lägg OS:et på det. Min 1050t startar på 12 sek

Hårdisken påverkar väll inte bios? har också ssd o windows laddar på nolltid när bios äntligen blir klar

Btw de va jävligt snabbt

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Psychadaelic:

har ingen aning om vad "bryggor" är, men har ett https://www.inet.se/artikel/1901909/msi-870a-g54-am3

bryggor-> nord syd bryggor->chipset

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av nfskillen:

aha för där har jag ställt min på 1 seconds.
men tycekr min e seg innan windows laddas iaf.

asus m4a79t dlx med 955be, straxt under 10sek.

Permalänk
Medlem

Va tror ni om att koppla ur alla hårdiskar utom os disken?

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk

[QUOTE="Kogster;10633878"]Hårdisken påverkar väll inte bios? har också ssd o windows laddar på nolltid när bios äntligen blir klar

Btw de va jävligt snabbt[/QUO

Det var inget, trodde du mena att ladda OS:P

Visa signatur

Amd Phenom 6 1090t@3.6Ghz, Noctua d-14,Asus 570, Kingstone 4x2 G 1600Mhz, Gigabyte GA-890FXA-UD5, Socket-AM3, CM Silent pro 700W, Chassi: CM 690 II Advanced Svart, Massa fläktar. Windows 7 pro, 64 bitars

Permalänk
Avstängd

Min dator är uppstartad på 30sec. Dock är datorn och operativsystemet tweakad. (Stängt av allt onödiga program osv)

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Medlem

innan windows laddas tar det 19 sekunder typ hur får ni ner det så lågt?
aJag har bara ett nätverkskort stängt sv asus expressgate boot disken först i ordningen.

Fast jag kör ju sli.. kanske tar längre tid att kolla det. ska testa med 1 kort

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nfskillen:

innan windows laddas tar det 19 sekunder typ hur får ni ner det så lågt?
aJag har bara ett nätverkskort stängt sv asus expressgate boot disken först i ordningen.

Fast jag kör ju sli.. kanske tar längre tid att kolla det. ska testa med 1 kort

HAr du testat att köra denna guide?

Guide * Windows 7 Ultimate Tweaks & Utilities *

Skippa att inaktivera Aero :).

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Medlem
Skrivet av piddeman:

HAr du testat att köra denna guide?

Guide * Windows 7 Ultimate Tweaks & Utilities *

Skippa att inaktivera Aero :).

De pratar om tiden de tar från att man startar datorn tills windows börjar ladda, inte tiden det tar för windows att laddas, så förstod jag det iaf.

Permalänk
Medlem

prollen har inte så mye med att göra med booten. SSD disk och snabba ram minnen så kommer du in i windows på några sekunder. Nya UEFI bioset hjälper också väldigt mye.

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk
Medlem

mitt startar på 16 sekunder från Startknappen på datorn till windows färdigt laddat. Timade just

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk
Medlem

Se också till att alla kärnor används vid boot via msconfig. Det ger en liten pytteboost gällande prestanda i överlag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av piddeman:

HAr du testat att köra denna guide?

Guide * Windows 7 Ultimate Tweaks & Utilities *

Skippa att inaktivera Aero :).

Skrivet av xyllian:

De pratar om tiden de tar från att man startar datorn tills windows börjar ladda, inte tiden det tar för windows att laddas, så förstod jag det iaf.

Ja precis. när windows väl börjat ladda kommer jag och kan skriva åw efter typ 10 s sen skriver jag klickar på firefox direkt och det startar inget lagg eller något det går snabbt.
Men det är det innan som inte gör det. dvs bios.

När jag startar så snurrar alla fläktar lite sen surrar det lite och dom snurrar snabbare sen surrar det igen och bios pipet hörs. Ska det vara 2 surr?

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk
Medlem

Har funderat på om ens chipset spelar roll. jaghar en 790x nordbrygga kan de dra ut på tiden eller ät jag helt ute o cycklar?

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Avstängd

Ja du mitt svar ä SUUUUK . Fan du har en bra cpu .Vad är ditt problem egentligen. har du läst om alla start. på alla os som finns

PS: Nytid är förgängligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av not:

Ja du mitt svar ä SUUUUK . Fan du har en bra cpu .Vad är ditt problem egentligen. har du läst om alla start. på alla os som finns

PS: Nytid är förgängligt

ööh förstår inte riktigt allt men.

1055T:a är väll inte sjuk men den presterar riktigt bra tycker jag. Grejen är den att min dator spenderar löljigt lång tid i BIOS typ 30 sekunbder. Alltså kan jag mer än halvera min starttid totalt om den kundesluta stå o gnäll i bios.

Den här tråden handlade mest om att han i klippet påstår att 1090T skulle boota snabbare vilket jag inte förstår hur och är rätt nyfiken på.

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄