Permalänk

Intel-Amd

Några polare och jag har olika åsikter angående AMD och Intel processorer.
Kan någon ge en bra förklaring om vad som skiljer dessa när det gäller prestanda för gaming, kvalité, pris och support/drivrutiner.
Helst vill jag få en förklaring varför det ena är bättre än andra och inte"intel äger amd" etc.

/Mvh Alex

Permalänk
Entusiast

Intel = Hyberthreading osv.., Alltså dyrare CPU.
AMD = Turbo boost på dom nya Hexa CPU. Dom kostar också runt 1.7k
Men dom vanliga AMD såsom Phenom II x4 Har väll inget speciellt, en så CPU med lite finesser, Och Intel kör med en massa ''Hyperthreading osv.. som jag sade innan, Kan vara väligt bra för Bild redigering osv, Men jag skulle säga att det spelar ingen roll om du köper Intel eller AMD till spel på en processor på Prisklass kanske 1.5k Den kommer inte flaska även fast det är AMD eller Intel. Har säkert missat något nu menmen..

God jul!

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem

Intel har alltid varit för entusiasta personer medans AMD håller sig till låg eller medelklassen dock tror jag att AMD kommer ifatt när de släpper Bulldozer. Hörde ju att processorerna ska vara 4Ghz redan vid stock

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Superlight:

Intel har alltid varit för entusiasta personer medans AMD håller sig till låg eller medelklassen dock tror jag att AMD kommer ifatt när de släpper Bulldozer. Hörde ju att processorerna ska vara 4Ghz redan vid stock

Haha då lär det inte vara allt för svårt att ta dom till 5 Ghz

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem

Körde Phenom II x4 955 BE förra året och nu en i7 950.
Skillnaden i spel är stor.. testade båda med 8800GTS (har GTX480 nu så inga kommentarer på dyr cpu billig gpu )
De vart ca 20FPS mer för i7an på WoW med Max (utom shadow) och ca 100 fps i HoN
Detta är inte mkt att snacka om då dessa spel kanske inte är mest spelade spelen och allt osv

Jag tror personligen AMD är mer prisvärt för prestande/krona men är sjukt nöjd me min fina i7a
Beroende på din budget (som du inte nämnt) är det nog de som kommer göra skillnaden.

Som föregående sa, intel är mer för entusiaster och tunga program
Men AMD funkar bra till spel Kör dock en 4 kärnig och inte 6 kärnig.. Det är en myt att den är "framtidssäkert"

Permalänk
Skrivet av Rupenbritz:

Körde Phenom II x4 955 BE förra året och nu en i7 950.
Skillnaden i spel är stor.. testade båda med 8800GTS (har GTX480 nu så inga kommentarer på dyr cpu billig gpu )
De vart ca 20FPS mer för i7an på WoW med Max (utom shadow) och ca 100 fps i HoN
Detta är inte mkt att snacka om då dessa spel kanske inte är mest spelade spelen och allt osv

Jag tror personligen AMD är mer prisvärt för prestande/krona men är sjukt nöjd me min fina i7a
Beroende på din budget (som du inte nämnt) är det nog de som kommer göra skillnaden.

Som föregående sa, intel är mer för entusiaster och tunga program
Men AMD funkar bra till spel Kör dock en 4 kärnig och inte 6 kärnig.. Det är en myt att den är "framtidssäkert"

Jag har faktisk en i7 950 själv, med vilken jag är väldigt nöjd. Stadiga 60+fps wow uppe med ett 5970

Jag frågade detta främst för att en kompis ska bygga ihop en dator och allt han kan stava till består av tre bokstäver. Jag försöker visa motsatsen, men hade inte så jätte bra argument. Så nu är jag neutral och tar åt mig allas kritik så får vi se.

Ska åka och fira jul nu, Hoppas ni kommer fram till något roligt,

God jul på er alla!

Permalänk
Skrivet av jellybeans:

Några polare och jag har olika åsikter angående AMD och Intel processorer.
Kan någon ge en bra förklaring om vad som skiljer dessa när det gäller prestanda för gaming, kvalité, pris och support/drivrutiner.
Helst vill jag få en förklaring varför det ena är bättre än andra och inte"intel äger amd" etc.

/Mvh Alex

Det är svårt att ge ett helt generellt svar, eftersom det rör sig om många processorer i flera olika prisklasser.
Men just nu har Intel ett litet tekniskt övertag, med en nyare arkitektur än vad AMD har. AMD har istället förfinat sin äldre arkitektur, höjer klockfrekvensen och använder sig av fler kärnor även i de billigare segmenten.
Intels processorer ger mer prestanda per klockcykel, så AMD kompenserar med högre klockfrekvens och fler kärnor. I prestandasegmentet över 2500kr, så regerar Intel, medan AMD har dominerat budgetsegmentet pga bra priser. I mellansegmentet är det en jämn fight.

Under nästa år kommer Intel släppa en vidarutveckling av sin core-arkitektur (Sandy Bridge) och AMD släpper en helt ny arkitektur (Bulldozer), så vad som gäller nu behöver inte gälla om ett år.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Vet man när Bulldozer kommer ungefär?
Hade tänkt köpa en 965a, men är det värt att vänta på Bulldozer/prissänkningar?