Fråga gällande fjärrkontroll till att starta datorn!

Permalänk

Fråga gällande fjärrkontroll till att starta datorn!

Som jag förstått det så kan man ställa in i BIOS att datorn ska starta när den får ström. Därför tänkte jag använda mig av fjärrstyrda strömbrytare som jag sätter innan datorn då. Problemet nu som jag vill ha reda på är när jag sedan stänger av datorn ("normal avstängning") så får ju datorn fortfarande ström kommer den göra en instant restart då, förutsatt att jag inte är ruskigt snabb på att stänga av den andra brytaren .

Permalänk

Nej, i BIOS ställer du in hur datorn skall uppträda efter strömavbrott (Senaste status, På eller Av).
När du stänger av datorn med frontknappen (eller i Windows) så är fortfarande nätaggregatet igång (på sparlåga).

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk

Men man kan utnyttja den funktionen till det jag tänkt mig då förmodar jag ?

Permalänk

Ja.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA