Permalänk

Nybörjare behöver hjälp

Har fått hjälp med detta ingen idé att kommentera

Hejsan!
(Vill bara börja med att säga förlåt ifall att detta är fel ställe att posta men tja jag är rätt ny när det kommer till forumet också.)
Jag är i stort behov i att byta ut min processor ty den är mycket gammal och ligger nära på 100% hela tiden när jag spelar spel eller dylikt.

Och nu undrar jag vad krävs för att jag ska kunna köra en *AMD Phenom II X6 1090T Black Edition*
på mitt system?
Och om det ej är möjligt finns det någon processor som kan ge mig likvärd prestanda i ungefär samma prisklass?

System egenskaper:
Moderkort: Asus M4A785-M
RAM: Kingston 4gb DDR2
Nätagg: Corsair(stavning?) 650W
Nuvarande processor: AMD Athlon 64 X2 4400+

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem

Moderkortet du har stödjer inte Phenom II X6, så moderkort och minnen måste du köpa i så fall.

Visa signatur

Intel i7 8700k 5,2Ghz@1,4v Delidad | Asus MAXIMUS XI HERO Z390 | ASUS EKWB RTX 3090 | 32GB G.skill 3200mhz | 2*500GB SAMSUNG EVO 860 | 2*1TB WD SN750 | Full custom loop | Thermaltake x71 | LG OLED CX48

Permalänk
Medlem

drog in på asus hemsida ( tillverkaren av ditt moderkort )
kikade på cpu kompatibilitets-listan för ditt moderkort.
där kan man se att just Phenom II X6 1090T börjar stödjas vid bios version 0906.
enligt asus kan du alltså upgradera utan problem. sålänge ditt bios är tillräckligt färskt.

de andra komponenterna i ditt system är inte heller underdimensionerade för upgiften , så det är bara att tuta och köra.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

japp uppdatera ditt bios så ska det gå.

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Avstängd

kör inga program när du uppdatera bios.

Permalänk

Först och främst tack för alla snabba svar!
Jag har alldrig uppdaterat BIOS förut skulle man kunna få en detaljerad guide om hur man gör eller kan någon hänvisa mig till en tråd med en guide till detta?

Finns det förövrigt någon slags risker med att endast uppdatera BIOS när jag byter processor, jag menar eftersom moderkortet inte stöder processorn från början borde det inte finnas nån slags risk till kortare livslängd eller lättare överhättning?
Tack på förhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av fatalbert541:

Först och främst tack för alla snabba svar!
Jag har alldrig uppdaterat BIOS förut skulle man kunna få en detaljerad guide om hur man gör eller kan någon hänvisa mig till en tråd med en guide till detta?

Finns det förövrigt någon slags risker med att endast uppdatera BIOS när jag byter processor, jag menar eftersom moderkortet inte stöder processorn från början borde det inte finnas nån slags risk till kortare livslängd eller lättare överhättning?
Tack på förhand

tja, givetvis är det möjligt processorn dra mer ström osv vilket kanske tär en gnutta på utvalda komponenter på moderkortet. jag tror vi snackar 14 år hållbarhet istället för 15.

inget att vara orolig för .

är inte så insatt i överklockning av Phii x6 men kan gissa att taket blir lägre än vanligt eftersom moderkortet endast har en 4pin för extra cpu kräm.
gentemot 8pin på lite mer påkostade moderkort.

att uppdatera bios bör vara simpelt i dagsläget.

du laddar hem den senaste från asus hemsida , lägger den på hårddisken.
sedan går du in i bios och navigerar till flash programmet som tillverkaren bistår med.

därifrån kommer du bli tillsagd att leta upp bios filen du vill använda , det gör du genom att navigera till den plats på hårddisken där du lagt bios filen , det är alltså lämpligt att du lägger den direkt i rooten av hårddisken så att den är lätt att hitta .

välj filen , sedan är det bara att tuta och köra.

om det mot förmodan ser ut som den hänger sig , avvakta ett antal minuter innan du startar om datorn .
eftersom moderkortet är stendött om du avbryter mitt i själva flashandet. ( det är alltså en dum ide att försöka flasha när det åskar som bara den )

hur man flashar för just ditt moderkort står i moderkortsmanualen, om du inte har den längre kan du ladda ner den hos asus.

rekommenderar att du läser igenom det kapitlet och återkommer om du har några frågor.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Skrivet av Devildoll:

tja, givetvis är det möjligt processorn dra mer ström osv vilket kanske tär en gnutta på utvalda komponenter på moderkortet. jag tror vi snackar 14 år hållbarhet istället för 15.

inget att vara orolig för .

är inte så insatt i överklockning av Phii x6 men kan gissa att taket blir lägre än vanligt eftersom moderkortet endast har en 4pin för extra cpu kräm.
gentemot 8pin på lite mer påkostade moderkort.

att uppdatera bios bör vara simpelt i dagsläget.

du laddar hem den senaste från asus hemsida , lägger den på hårddisken.
sedan går du in i bios och navigerar till flash programmet som tillverkaren bistår med.

därifrån kommer du bli tillsagd att leta upp bios filen du vill använda , det gör du genom att navigera till den plats på hårddisken där du lagt bios filen , det är alltså lämpligt att du lägger den direkt i rooten av hårddisken så att den är lätt att hitta .

välj filen , sedan är det bara att tuta och köra.

om det mot förmodan ser ut som den hänger sig , avvakta ett antal minuter innan du startar om datorn .
eftersom moderkortet är stendött om du avbryter mitt i själva flashandet. ( det är alltså en dum ide att försöka flasha när det åskar som bara den )

hur man flashar för just ditt moderkort står i moderkortsmanualen, om du inte har den längre kan du ladda ner den hos asus.

rekommenderar att du läser igenom det kapitlet och återkommer om du har några frågor.

Tack så mycket för svaret, har läst igenom kapitlet i manualen och det står att det finns två sett att uppdatera bios, antingen via: ASUS Update Utility(som verkar vara en slags applikation som uppdaterar åt dig, men man måste ha alla program avstängda under proceduren som någon nämnde tidigare i tråden) eller ASUS EZ Flash(som verkar gå ut på att lägga in filerna på en USB)

Vilket bör jag välja?
p.s. om jag skulle använda Update utility, ska jag döda alla processer som inte är relaterade till windows då eller hur ska jag bära mig åt?

Tack på förhand!

NVM Strunta i det jag har lyckats uppdatera till version 906 nu så det är lugnt
Tack så mycket för hjälpen alla!

Permalänk
Medlem
Skrivet av fatalbert541:

Tack så mycket för svaret, har läst igenom kapitlet i manualen och det står att det finns två sett att uppdatera bios, antingen via: ASUS Update Utility(som verkar vara en slags applikation som uppdaterar åt dig, men man måste ha alla program avstängda under proceduren som någon nämnde tidigare i tråden) eller ASUS EZ Flash(som verkar gå ut på att lägga in filerna på en USB)

Vilket bör jag välja?
p.s. om jag skulle använda Update utility, ska jag döda alla processer som inte är relaterade till windows då eller hur ska jag bära mig åt?

Tack på förhand!

NVM Strunta i det jag har lyckats uppdatera till version 906 nu så det är lugnt
Tack så mycket för hjälpen alla!

såg att version 1006 fanns tillgänglig, du skulle egentligen ha hoppat direkt till den , men det spelar inte så stor roll.

och angående vilken av flashprogrammen du skall använda så är det ez flash som gäller .

det andra programmet kräver ju att windows är igång , vilket betyder en högre komplexitet samt fler saker som kan gå åt helvete.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Skrivet av Devildoll:

såg att version 1006 fanns tillgänglig, du skulle egentligen ha hoppat direkt till den , men det spelar inte så stor roll.

och angående vilken av flashprogrammen du skall använda så är det ez flash som gäller .

det andra programmet kräver ju att windows är igång , vilket betyder en högre komplexitet samt fler saker som kan gå åt helvete.

jag använde faktiskt det andra (inte ez flash) och allting gick som på rälls, vara bara att flasha via programet och reboota.

Jag såg också att version 1006 fanns, men jag var osäker på om man var tvungen att ha 906 först så jag följde logikens simpla lagar och uppdaterade till 906

Hur som helst tack för din hjälp och din tid

Permalänk
Avstängd

det dära man gör i windows har jag gjort 1gång, och det var då datorn var nyformaterad så det inte fanns massa skit som kunde försöra flashningen och därmed göra moderkortet obrukbart. Har du ett usb minne så sök på google hur ez flash funkar och sen använder du det.

Visa signatur

1. AMD 1090T 4.2GHZ, Asus IV formula, 4GB Corsair 1600MHz DOMINATOR GT, HD6970
2. AMD 1055T 4.2GHZ, Asus IV formula, HD4870x2, 4GB A-Data
3. AMD B55 4.1Ghz, MSI 770 c45, 4GB A-Data, HD4870

Permalänk
Skrivet av reader:

det dära man gör i windows har jag gjort 1gång, och det var då datorn var nyformaterad så det inte fanns massa skit som kunde försöra flashningen och därmed göra moderkortet obrukbart. Har du ett usb minne så sök på google hur ez flash funkar och sen använder du det.

annars har jag redan uppdaterat via det man kör i windows och allt verkar fungera perfekt, men tack ändå^^

Permalänk

okej jag har just bytt processor till en AMD Phenom II X6 1090T Black Edition
men nu står jag inför ett stort problem, datorn vägrar boota eller tja den vägrar ge bild iaf.
eller jag fick bild vid första boot men då den låste säg startade jag om via startknappen och efter det vägrar den sammarbeta.
någon som vet hur jag löser denna knop?
svara snarast sitter på ett lan med icke fungerande dator!

Permalänk
Avstängd

Hallå dina vänner har glömt en sak. När man byter bios VAD HÄNDER JO ALLT BLIR NOLLSTÄLLT .
Vad du behöver att göra nu. Du får ställa in allt om hd och övrigt.

PS ha det