Vilken externa hårddisk ska man välja?

Permalänk

Vilken externa hårddisk ska man välja?

Ja som rubriken lyder..

Hitta en jäkligt billig på elgiganten för 479:- men är väl inte värt att köpa om det bara är skit..

Hårddisken rymmer 1TB och märket är IOMEGA.
Ansluts via USB så då passar den väl till alla datorer? Är tacksam för hjälp

missade en bokstav :D
Permalänk

Japp den passar alla datorer Har själv en 500GB från IOMEGA som jag är mycket nöjd med. Riktigt snyggt skal till den också i borstat stål =D

Har du en länk till den ?

Permalänk
Skrivet av HenkeBenke123:

Japp den passar alla datorer Har själv en 500GB från IOMEGA som jag är mycket nöjd med. Riktigt snyggt skal till den också i borstat stål =D

Har du en länk till den ?

Okej då kanske jag ska köra på den då!
Nej det har jag tyvärr inte, såg den i tidningen. på elgigantens reklam

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av victoriaa:

Okej då kanske jag ska köra på den då!
Nej det har jag tyvärr inte, såg den i tidningen. på elgigantens reklam

Iomega Hrddisk 1 TB - Elgiganten
Antar att det är den fast billigare då Kör på det.

bra pris men 2 TB behöver bara de som ska sitta på 300000 barnporrbilder och tanka hela top 100 listan med film på piratebay

Permalänk

Skulle vilja ha 2 TB på ett sätt för då kan man verkligen ha den hur länge som hellst!
MEn USB 2.0 funkar det med i alla datorer?

Skrivet av HenkeBenke123:

Iomega Hrddisk 1 TB - Elgiganten
Antar att det är den fast billigare då Kör på det.

bra pris men 2 TB behöver bara de som ska sitta på 300000 barnporrbilder och tanka hela top 100 listan med film på piratebay

Men tänkt om typ 10-15 år då kanske den med 1 TB är full och då är det bra om man köpte 2 TB ist?

Btw, hur vet man när man ska byta hårddisk? Måste man det då och då eller hur vet man om den håller på att gå sönder så man inte en dag upptäcker att den är sönder och allt är borta?

Permalänk

[QUOTE="HenkeBenke123;10625178"]Iomega Hrddisk 1 TB - Elgiganten
Antar att det är den fast billigare då Kör på det.

Nej var den Iomega Select Extern Hrddisk 1TB - Elgiganten fast såg att det bara gällde tills igår och jag tänkte köpa idag haha, ska man köra på den endå? Eller finns det billigare? Så som jag har kollat runt lite känns det som den är billigast.. fast jag kanske inte kollat där man ska kolla

Permalänk

Någon som vet om ELEMENTS externa hårddiskar är bra? på typ 1TB? fast de kanske inte spelar nån roll hur stor den är

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av victoriaa:

Någon som vet om ELEMENTS externa hårddiskar är bra? på typ 1TB? fast de kanske inte spelar nån roll hur stor den är

Bra på vilket sätt? Lågt pris? Rätt färg? Vibrationer? Ljudnivå? Värme? Hållbarhet? Hastighet? Praktisk utformning av kabinettet? Svårt att veta vad du tycker är viktiga egenskaper.

Jag har 9st i olika storlekar.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Bra på vilket sätt? Lågt pris? Rätt färg? Vibrationer? Ljudnivå? Värme? Hållbarhet? Hastighet? Praktisk utformning av kabinettet? Svårt att veta vad du tycker är viktiga egenskaper.

Jag har 9st i olika storlekar.

Haha, jag tycker priset var rätt lågt.. Och vill väl inte ha världens segaste iofs.. Men om den låter mycket spelar inte så stor roll ska ju i stort sätt bara ha den i datorn när jag lägger in saker.. Och om den blir varm gör inte så mycket heller.. Så jaa, kvaliten kanske, om den går sönder lätt eller inte, ? och om den är väldigt seg eller inte men har du 9 st borde väl inte dom va så dåliga?

Permalänk
Medlem

Kör du på wd disken. Du kan ladda ner hd tune så kan du kolla hur disken mår men det gäller alltid att ha backup på viktiga saker diskar kan gå sönder när som helst

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av victoriaa:

...men har du 9 st borde väl inte dom va så dåliga?

Huvudet på spiken!

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Vilken externa hårddisk ska man välja? (ny tråd, puss på er som orkar läsa och svara)

Seagate Expansion 1TB External Drive Extern hårddisk

Är den bra?
Värt att köpa?
Hur vet man om det är usb ingång eller inte, står det inte alls på den? står ju typ "plug and play" Säger det nått om i vilka datoret den funkar? :S

Permalänk
Medlem

Den har USB 2 ingång. Personligen skulle jag hellre välja en 2½" disk, som får sin strömförsörjning från USB. 2½" diskar är normalt mindre känsliga för stötar än 3½" diskar.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem

Vad jag läst så verkar seagate tappat kvaliten dem sista åren och gå sönder mer och mer. Köpte nyligen en Western Digital Elements 2tb funkar riktigt bra

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

inet.se säljer en samsung extern 2 tb för 800-900 tror jag det var kanske bättre köp? mer kvalite iaf

Visa signatur

Cpu : Intel i5 9400F Gpu : Asus geforce rtx 2060 6 gb Ram: 16 gb ddr4 Moderkort : Asus prime b360M Nätaggreagat : Corsair tx 650 w Hårddiskar : samsung spinpoint f1 500gb, WD eco green 1 tb Chassi : Cooler Master Elite 430
Fri frakt inet : http://www.inet.se/artikel/6101343/fraktfritt-sweclockers-vid...

Permalänk
Skrivet av cirderf:

inet.se säljer en samsung extern 2 tb för 800-900 tror jag det var kanske bättre köp? mer kvalite iaf

JÄVLA SKIT DÅ! en i min klass sa att den va bra för hon hade likadan så köpte en nu

Skrivet av pompa_kumla:

Vad jag läst så verkar seagate tappat kvaliten dem sista åren och gå sönder mer och mer. Köpte nyligen en Western Digital Elements 2tb funkar riktigt bra

vadå hur är dom dåliga? Går dom söndår jättejättelätt?

Skrivet av fagerja:

Den har USB 2 ingång. Personligen skulle jag hellre välja en 2½" disk, som får sin strömförsörjning från USB. 2½" diskar är normalt mindre känsliga för stötar än 3½" diskar.

Ja fattar typ ingenting av vad du nyss skrev

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Mindre diskar med storleksfaktorn 2.5" får egen strömförsörjning av usbporten och kan enl. fagerja ta lite mer stryk än större 3.5" diskar.

Permalänk
Medlem

Disken kommer säkert funka bra så du behöver inte ora dig men dem har haft strul så jag skulle valt wd eller samsung framför seagate. Dem var väll mer kända för kvalite för några år sedan och kunde erbjuda 5 års garanti istället för 3 år som nu. Men hoppas du blir nöjd ändå:P

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk

WESTERN DIGITAL MYBOOK 3.0 1TB USB 3.0 + USB 3.0 PCI-E CARD - Elegant design och nya supersnabba USB 3.0-gränssnittet - Produktinformation
Är mitt vad när det gäller externa diskar.
Portabel och ruskigt snabb, mycket snabbare är någon seg 2.0 disk iaf.

Visa signatur

Chassi: Lian Li D600 CPU: i7 9700K, Kylare: be quiet! Dark Rock 4 Pro MB: Asus z390F GPU: Asus Rx470 Ljud: Edifier s730-2.1 NVMe: Samsung 970 EVO 1TB*3 HDD: WDC - Red 8TBx4 RAM: Corsair Dominator Platinum 16GB 3200Mhz PSU: CORSAIR AX 850W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LightForz:

WESTERN DIGITAL MYBOOK 3.0 1TB USB 3.0 + USB 3.0 PCI-E CARD - Elegant design och nya supersnabba USB 3.0-gränssnittet - Produktinformation
Är mitt vad när det gäller externa diskar.
Portabel och ruskigt snabb, mycket snabbare är någon seg 2.0 disk iaf.

Jo men då gäller det ju att man har USB3 på moderkortet eller något insticks kort i moderkortet som stödjer det, annars är det ju bara att kasta pengar i sjön.

Permalänk
Medlem
Skrivet av victoriaa:

vadå hur är dom dåliga? Går dom söndår jättejättelätt?

Jag tror inte Seagate diskarna går sönder så lätt idag. Dom hade en serie för ca 2 år sedan som hade tendens till att gå sönder men problemet kunde lösas genom att uppdatera firmeare. Någon får väl rätta mig om jag har fel.

Jag sitter själv på en 500gb Seagate disk som är runt 2 år gammal och fungerar felfritt än idag. Om den hårddisken ligger i riskzon vet jag dock inte.

Däremot kan jag säga att ljudnivån på disken kan vara en bidragande orsak att välja ett annat märke. Om det fortfarande är så på nyare diskar kan jag dock inte svara på.

Men jag har valt Seagate just pga pålitligheten.

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Skrivet av igelkotte:

Jag tror inte Seagate diskarna går sönder så lätt idag. Dom hade en serie för ca 2 år sedan som hade tendens till att gå sönder men problemet kunde lösas genom att uppdatera firmeare. Någon får väl rätta mig om jag har fel.

Jag sitter själv på en 500gb Seagate disk som är runt 2 år gammal och fungerar felfritt än idag. Om den hårddisken ligger i riskzon vet jag dock inte.

Däremot kan jag säga att ljudnivån på disken kan vara en bidragande orsak att välja ett annat märke. Om det fortfarande är så på nyare diskar kan jag dock inte svara på.

Men jag har valt Seagate just pga pålitligheten.

Okej men ljudnivån är ja inte så värst känslig över så de känns bra att du säger så då behöver ja inte ha världens ångest för jag köpte den igår då

Permalänk
Medlem
Skrivet av InluZion:

Jo men då gäller det ju att man har USB3 på moderkortet eller något insticks kort i moderkortet som stödjer det, annars är det ju bara att kasta pengar i sjön.

Det står ju till och med att man får med ett USB 3 pci-e x1 kort.

Så det är ju värt det

Permalänk
Medlem

Jag har precis bytt ut min seagate expansion på 500gig då usb porten bara slutade funka... Tydligen ett ganska normalt problem och om man hade lite privata dokument som man itne vill bli av med så får man helt enkelt slå upp hela skiten o plugga in i datorn, detta efter 1år minus 1 vecka. Jag hade tur att jag fick min utbytt men det kanske itne alltid blir så om man öppnat upp den så jag hade nog satsat på något annat märke.

Visa signatur

AMD Phenom x4 965 @ Stock || ASUS M4N68T LE V2 || 8Gb Corsair XMS3 RAM || Corsair HX 750W || XFX GTX260

Permalänk
Skrivet av Cimbom3:

Jag har precis bytt ut min seagate expansion på 500gig då usb porten bara slutade funka... Tydligen ett ganska normalt problem och om man hade lite privata dokument som man itne vill bli av med så får man helt enkelt slå upp hela skiten o plugga in i datorn, detta efter 1år minus 1 vecka. Jag hade tur att jag fick min utbytt men det kanske itne alltid blir så om man öppnat upp den så jag hade nog satsat på något annat märke.

Men fan alla säger olika ju ja är ingen dator människa så skulle aldrig kunna öppna upp en o fixa haha =( MENMEN! Tur att den var billig då !!!

Permalänk
Medlem

Det finns inget märke/modell som är supermycket bättre än andra, vad jag har sett!
Så det är lite en "crapshoot", man får ta en mängden och hoppas det var en bra serie (givet så undviker man produkter i botten av prissegmentet).

Som konsument får du aldrig tillförlitlig statistik på returer & felfrekvens ändå, så är du verkligen inne på externa USB-diskar så är eg. det allra "enklaste" att ha två stycken som man byter emellan varannan vecka eller hur ofta du nu tycker är bra.

Va du inte ska göra är att köpa en extern disk, kopiera eller tom. flytta dina foton&guvetva dit o tro att det hela nu är idiotsäkert, man kan åka på nåt måndagsex eller så dänger nån den i marken eller liknande och då brukar disken må dåligt.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Skrivet av RHWarrior:

Det finns inget märke/modell som är supermycket bättre än andra, vad jag har sett!
Så det är lite en "crapshoot", man får ta en mängden och hoppas det var en bra serie (givet så undviker man produkter i botten av prissegmentet).

Som konsument får du aldrig tillförlitlig statistik på returer & felfrekvens ändå, så är du verkligen inne på externa USB-diskar så är eg. det allra "enklaste" att ha två stycken som man byter emellan varannan vecka eller hur ofta du nu tycker är bra.

Va du inte ska göra är att köpa en extern disk, kopiera eller tom. flytta dina foton&guvetva dit o tro att det hela nu är idiotsäkert, man kan åka på nåt måndagsex eller så dänger nån den i marken eller liknande och då brukar disken må dåligt.

men tänk om båda är dåliga då Fan jag som hade tänkt det:) haha , det bästa kanske är o köpa ett usb minne till typ bilder? Filmer kan man ju alltid ladda ner igen osv,

Permalänk
Hedersmedlem

Normalt låser vi dubbelposter men då det fanns ett tomt tidspann emellan så gjorde jag så här istället.

* Trådar sammanslagna *

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk

Jag har en WD elements på 1TB sen 3 år tillbaka, mycket bra hårddiskar. Western Digital och Samsung är de bästa diskarna du kan få tag på.