Permalänk
Medlem

Hur mycket RAM satsa på?

Tjenare!

Hur mycket RAM tycker ni det är värt att satsa på? För tillfället har jag 4gb DDR2, men ska uppgradera moderkort osv...

Kommer spela WoW/SC2/HoN.

Prisskillnaden mellan 4-8gb är ju bara några hundralappar, men kommer man att märka någon skillnad? Och är det mer framtidssäkert?

Länka gärna tester eller dylikt om ni har!

Mvh
Gnawk

Permalänk
Medlem

Rent generellt - plocka i så mycket som moderkort och ekonomi tillåter. Man kan aldrig ha för mycket RAM.

Permalänk
Medlem

4GB är nog om man bara spelar och de normala om man säger så.
men de beror på hur stor prisskillnad de är mellan 4 och 8GB, är de bara ett par hundra lappar så kör på 8GB, mina 6GB krymper för varje dag tycker jag :/

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Ta 4gb och lägg resten på något vettigt, typ piggelin. Du kommer inte märka någon direkt skillnad utom i bench och när du renderar stora filer samt om du frenetiskt tabbar ur program och spel.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Entusiast

Vad har du för Socket på processor? AM3 / 775 / 1156 = Dual-channel 1366 = Tripple channel. Alltså med Intel core i7 9xx ska man ha 3 RAM stickor. alltså 2gb x3 (tillexempel) . Och med dom andra ska man lira med 2gb x2 stickor(Tillexempel). Och för dagens spel så räcker det gott och väl med 4GB ram, LÄTT.

Mvh

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem

I många fall märks knappt någon skillnad mellan 2 och 4 gb så om du inte sitter med fotoredigeringsprogram o skit dagarna i ända så är i princip allt över 4 gb överflödigt

Visa signatur

It's good to be bad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zabusa:

I många fall märks knappt någon skillnad mellan 2 och 4 gb så om du inte sitter med fotoredigeringsprogram o skit dagarna i ända så är i princip allt över 4 gb överflödigt

Nja, sitter och lirar LOTRO nu samtidigt som jag har firefox öppet och min dator använder 3.1gb ram, skulle inte klara mig på under 4gb.

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Har varit med en gång om att mina 4gb tagit slut och ligger rätt ofta och snuddar vid 3.7-3.9 gb när jag har chrome+ett gäng flikar och några program + ett spel igång samtidigt. Så tillåter ekonomin 8gb så skulle jag köra på det om jag vore du. Annars tar jag gärna 4 gb till om någon har extra

Visa signatur

Define R3, GA-Z97X, i5 4690k, 8GB Corsair, GTX780

Permalänk
Medlem

Tackar för alla svar!

Om man jämför ett 2x2gb 1600mHz med 2x4gb 1066mHz, vad är bäst? Har inte riktigt förstått hur mycket megahertzen påverkar prestandan.