Permalänk
Medlem

Kylplatta

Hej!

Tänkte ta och köpa mig en kylplatta till min laptop. När jag kollade runt så finns det hur många olika plattor som helst så jag tänkte fråga om någon har en platta och rekomendera med så bra kylning som möljligt

Tack på förhand // Martin

Visa signatur

Main: Corsair 330R, MSI X99 SLI PLUS, Intel Core i7 5820 @ 4,2GHz, Noctua NH-U12P SE2, HyperX Fury 32 Gb, Gigabyte GTX 970 4 Gb
Server: Fractal Design R4, Asrock Extreme4 Z77, Intel Core i5 3570k, Noctua NH-U12P SE2, Corsair Vengeance 8Gb, Adata SP550 120GB , 3x 3TB WD Red
Bärbar: Dell XPS 13 i5, 8Gb

Permalänk
Medlem

Jag har en just nu som består av två 60mm fläktar utan platta. Låter mycket, bullrig, lite ful och osmidig, men jag älskar den som fan för att den får ner min temp med 10C! Om jag ska uppgradera så blir det till denna: Zalman NC-3000U - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Kylning för bärbara datorer
En 220mm fläkt med ett fint galler + 3 usb portar (och jag som köpte en usbhub på tradera för nån dag sen. . .). Testa även att klocka ner processorn - finns en guide här på Sweclockers. Gjorde störst skillnad för min dator (-20C) och riktigt enkelt. Tog en timma. Temp förut ~80, nu stabilt kring 45.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emon:

Jag har en just nu som består av två 60mm fläktar utan platta. Låter mycket, bullrig, lite ful och osmidig, men jag älskar den som fan för att den får ner min temp med 10C! Om jag ska uppgradera så blir det till denna: Zalman NC-3000U - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Kylning för bärbara datorer
En 220mm fläkt med ett fint galler + 3 usb portar (och jag som köpte en usbhub på tradera för nån dag sen. . .). Testa även att klocka ner processorn - finns en guide här på Sweclockers. Gjorde störst skillnad för min dator (-20C) och riktigt enkelt. Tog en timma. Temp förut ~80, nu stabilt kring 45.

Skulle inte rekomendera denna har har alluminiumvarianten av denna den kyler bättre
men hittar den inte på prisjakt :/

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk
Skrivet av emon:

Jag har en just nu som består av två 60mm fläktar utan platta. Låter mycket, bullrig, lite ful och osmidig, men jag älskar den som fan för att den får ner min temp med 10C!

Är det inte lika bra att låta datorn vara bullrig istället då och slippa att plattan är ful och osmidig? Hela poängen med en sval dator försvinner ju om man ska behöva lida nackdelarna ändå.

Permalänk
Skrivet av emon:

Jag har en just nu som består av två 60mm fläktar utan platta. Låter mycket, bullrig, lite ful och osmidig, men jag älskar den som fan för att den får ner min temp med 10C! Om jag ska uppgradera så blir det till denna: Zalman NC-3000U - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Kylning för bärbara datorer
En 220mm fläkt med ett fint galler + 3 usb portar (och jag som köpte en usbhub på tradera för nån dag sen. . .). Testa även att klocka ner processorn - finns en guide här på Sweclockers. Gjorde störst skillnad för min dator (-20C) och riktigt enkelt. Tog en timma. Temp förut ~80, nu stabilt kring 45.

10c? Har du 10c i rummet?

Visa signatur

#1 Antec 300 | P5E X48 Deluxe | Q9550 @ 3,8GHz, Scythe Orochi | 4GB XMS2 @ 1066MHz | 2x HD4870 1GB - CF X - Accelero S1 R2 x2 | Corsair TX650W |
#2 Antec 300 | Gigabyte GA-P35-DS4 | E6850 3Ghz @ 3,6Ghz, Scythe Ninja | HyperX 2GB @ 1066Mhz | NX8800GT 512MB OC | Corsair CX 400W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av nfskillen:

Skulle inte rekomendera denna har har alluminiumvarianten av denna den kyler bättre
men hittar den inte på prisjakt :/

Zalman NC-2000 notebook-kylare, Svart - Alina System AB är det denna du menar?

Edit

Skrivet av emon:

Testa även att klocka ner processorn - finns en guide här på Sweclockers

hittar inte den guiden sitter du kanske på en länk?:)

Visa signatur

Main: Corsair 330R, MSI X99 SLI PLUS, Intel Core i7 5820 @ 4,2GHz, Noctua NH-U12P SE2, HyperX Fury 32 Gb, Gigabyte GTX 970 4 Gb
Server: Fractal Design R4, Asrock Extreme4 Z77, Intel Core i5 3570k, Noctua NH-U12P SE2, Corsair Vengeance 8Gb, Adata SP550 120GB , 3x 3TB WD Red
Bärbar: Dell XPS 13 i5, 8Gb

Permalänk
Medlem

Tyvärr iten den men en i aluminium är att föredra då aluminiumet svalnar och hjälper till att kyla

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk
Medlem
Skrivet av NatoGandalf:

Är det inte lika bra att låta datorn vara bullrig istället då och slippa att plattan är ful och osmidig? Hela poängen med en sval dator försvinner ju om man ska behöva lida nackdelarna ändå.

Jobbigare att oroa sig över värmen och överhettning. Lite omständigt, men jobbet blir gjort.

@Antismidig - rummet är normalvarmt, ca 20C skulle jag gissa

@marre - http://www.sweclockers.com/forum/67-barbara-datorer-support-o... - best of luck!

Permalänk
Medlem

Hmm att undervolta gick inte då programmet inte ville hitta min prolle:( (finns väl säkerligen fler program men får forska i det senare:))

Skrivet av nfskillen:

Tyvärr iten den men en i aluminium är att föredra då aluminiumet svalnar och hjälper till att kyla

Zalman NC-3000U - Black Notebook Cooler - Alina System AB var ju i aluminium kanske är den du har ändå? Om det är så skulle det vara kul att höra hur mycket du fick ner temperaturen:)

Tror jag kör på en Zalman NC 3000, hur mycket borde jag förvänta mig att få ner tempen 10-15 grader?:)

//Martin

Visa signatur

Main: Corsair 330R, MSI X99 SLI PLUS, Intel Core i7 5820 @ 4,2GHz, Noctua NH-U12P SE2, HyperX Fury 32 Gb, Gigabyte GTX 970 4 Gb
Server: Fractal Design R4, Asrock Extreme4 Z77, Intel Core i5 3570k, Noctua NH-U12P SE2, Corsair Vengeance 8Gb, Adata SP550 120GB , 3x 3TB WD Red
Bärbar: Dell XPS 13 i5, 8Gb

Permalänk
Skrivet av emon:

Jobbigare att oroa sig över värmen och överhettning. Lite omständigt, men jobbet blir gjort.

@Antismidig - rummet är normalvarmt, ca 20C skulle jag gissa

@marre - http://www.sweclockers.com/forum/67-barbara-datorer-support-o... - best of luck!

En dator som blir överhettad är defekt och borde lämnas in på garanti.. Eller är jag bara bortskämd som tycker att en dator ska klara full load i oändlig tid utan att gå sönder?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NatoGandalf:

En dator som blir överhettad är defekt och borde lämnas in på garanti.. Eller är jag bara bortskämd som tycker att en dator ska klara full load i oändlig tid utan att gå sönder?

Jag håller fullt med dig, men det gör nog inte försäljaren..

Visa signatur

MSI GX740