Permalänk
Medlem

Lägga till windows i grub.

Jag ser inte windows i grub och behöver därför lägga till det. Jag har läst en guide om hur man gör. Först ska man ta reda på var grub ligger. Då ska man skriva "sudo grub" och sen "find /boot/grub/stage1". Då ska man få reda på var grub ligger. Det funkar dock inte för mig. Sedan står det att man ska gå till "sudo gedit /boot/grub/menu.lst" och i slutet av filen lägga till "title Microsoft Windows
root (hdx,0)
savedefault
makeactive
chainloader +1"

Min linux partition är på sda3 och min windows på sdb2. Hur ska jag göra för att få det att funka?

Permalänk
Medlem

# (2) Windows
title Windows
rootnoverify (hd1,1)
makeactive
chainloader +1

Så här bör nog det se ut, detta fungerar då för mig. rootnoverify (hd1,1) eftersom hd0,0 är på den första hårddisken och första partitionen. Då måste hd1,1 vara den andra (sdb2) hårddisken och den andra partitionen. (Om det ska vara på den första hårddisken och den andra partitionen så ska det stå rootnoverify (hd0,1)).

Mvh

Permalänk
Medlem

Är det windows plats eller grub:s plats som beskrivs där?

Permalänk
Medlem

Det funkade inte det du skrev. Men jag tror jag lyckats förstöra mitt windows så jag tänker nog installera om det. Hur går jag tillväga för att installera om det utan att förstöra grub?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiiner:

Det funkade inte det du skrev. Men jag tror jag lyckats förstöra mitt windows så jag tänker nog installera om det. Hur går jag tillväga för att installera om det utan att förstöra grub?

Det går inte. Windows skriver över bootloadern i MBR utan att fråga om lov. Så för att kunna återställa grub efter Windowsinstallationen så måste du göra backup av MBR.
Det gör du med dd:
dd if=/dev/sda of=/sökväg/filnamn bs=512 count=1
/sökväg/filnamn skall ersättas med var du vill att backupen sparas.
När du gör återställningen byter du värdena för if och of med varandra.

Hur Windows skall lägga till grub beror på vilken version av grub du har. Iz0r:s svar gäller föt grub 1.x. Observera att värdet i rootnoverify (hd1,1) kan behöva ändras. Det skall ange hårddisk,partition som Windows finns på. Grub räknar från 0. Så första diskens första partition är hd0,0. I Iz0r:s exempel anges andra diskens andra partition, vilket tydligen var fel plats.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem

Jag förutsätter att det är grub 0.9x här, inte grub2.

Kolla att device.map som ligger under /boot/grub stämmer med det där. Jag tror inte Windows är förstört utan bara skräp, den gillar och sitta på första disken annars får du vad? Tadaa; Bluescreen!

title Winblows
map (hd0) (hd1)
map (hd1) (hd0)
rootnoverify (hd1,1)
chainloader +1

Alternativt kan du ju faktiskt editera strängen när du bootar upp grub, och kolla att diskmappningen stämmer, skriv t.ex. root (hd [trycka TAB]
Så kommer den komplementera med vad som är vad, skriv in en etta så att det står (hd1, och tryck på tab så får du fram partitionerna.

Tycker nästan sånna här trådar bör tas under Windows kategorierna så vi kan hålla Linux/Unix delen av forumen rena från Microsoft support. viruset ska inte spridas hit.

Permalänk
Medlem

Motsvarande i Grub2 skulle vara nåt sånt här:

menuentry "Winblows" {
insmod chain
set root=(hd1,1)
drivemap -s hd0 hd1
chainloader +1
}

Vad kör du för linux? T.ex. ubuntu kan hitta och fixa till ditt windows automagiskt med några få kommandon:
# apt-get install os-prober
# update-grub

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wiiner:

Jag ser inte windows i grub och behöver därför lägga till det. Jag har läst en guide om hur man gör. Först ska man ta reda på var grub ligger. Då ska man skriva "sudo grub" och sen "find /boot/grub/stage1". Då ska man få reda på var grub ligger. Det funkar dock inte för mig. Sedan står det att man ska gå till "sudo gedit /boot/grub/menu.lst" och i slutet av filen lägga till "title Microsoft Windows
root (hdx,0)
savedefault
makeactive
chainloader +1"

Min linux partition är på sda3 och min windows på sdb2. Hur ska jag göra för att få det att funka?

Jag tror inte du kör grub utan troligen grub2 och då är det något helt annat.

Om du kör en nyare Ubuntu så är det grub2.

sudo update-grub

Börjar man med, sedan kan det vara lite pillrande att få tillbaka både Ubuntu (om det är det) samt Windows.

Om du tappat Windows bootloader så återställs det så här:
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1014708

Sedan måste man då även installera om Grub2 eftersom Windows skriver över allting med sin bootloader.

Stycket "How to restore the Ubuntu grub bootloader (9.10 and beyond)" i länken !

plus en till sudo update-grub

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimi84:

Motsvarande i Grub2 skulle vara nåt sånt här:

menuentry "Winblows" {
insmod chain
set root=(hd1,1)
drivemap -s hd0 hd1
chainloader +1
}

Vad kör du för linux? T.ex. ubuntu kan hitta och fixa till ditt windows automagiskt med några få kommandon:
# apt-get install os-prober
# update-grub

Jag kör ubuntu med windows på sdb2 och ubuntu på sda3. Hur ska kommandot då se ut?

Permalänk
Medlem

Kör de där två senaste raderna då och låt ubuntu göra jobbet. Då slipper du också oroa dig om du kör grub1 eller 2 som har markanta skillnader i syntax.

Permalänk
Medlem

Ska man inkludera "#"?

Permalänk
Medlem

Det funkar fortfarande inte.

Permalänk
Medlem

Nej, # avaktiverar kommandorna. Det är standard för att göra dem till kommentarer.

Medans i syntax exempel som denna så betyder det att du skall vara:
# = root
$ = din användare

Testa att köra
sudo apt-get install os-prober -y
sudo update-grub

Så kommer raderna köras med root-rättigheter.

Permalänk
Medlem

Funkar fortfarande inte. :/

Permalänk
Medlem

Har alldrig varit med om att "sudo update-grub" inte har lyckats hitta Windows, det låter skummt.

Kolla in den här guiden den kanske kan hjälpa dig http://linux.koolsolutions.com/2008/12/28/windows-xpvista-dua...

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem

Tyvärr har du fortfarande inte berättat om du kör grub eller grub2.

grub2:

sudo gedit /etc/grub.d/40_custom

Lägg till följande:

menuentry "Windows 7 Chainloader" { insmod ntfs set root='(hd1,1)' chainloader +1 }

Spara, och kör sen
sudo update-grub
Fungerar inte detta kör då,
sudo grub-mkconfig -o /boot/grub/grub.cfg

Sen tar du gärna och laddar upp /boot/grub/grub.cfg till pastebin eller dylikt.

Visa signatur

| Antec P183 | AMD Phenom 2 940 | Corsair XMS2 DDR2 8192 MB | XFX HD4870 | Gigabyte MA-790X-UD3P | Corsair VX 450W | Primärt OS: Arch Linux | Windows 7 x64 |