Köp av Xtra minnen - Råd&Tips Needed

Permalänk
Medlem

Köp av Xtra minnen - Råd&Tips Needed

Halloj där

Ska nu skaffa lite nya minnen och har då lite frågor.

Tänkte köpa minst 4gig till.

Har denna dator o minnen idag - Dator

Grejen är den att jag har haft lite problem med de minnena jag har nu. Datorn för sig väldigt ofta i början när jag använden den, sen så var jag tvungen att sänka spänningen för att den skulle sluta frysa sig.

Jag undrar då om jag måste ha 2st minnen med 1600mhz för att de inte ska bli nå strul med de jag har nu.
Om det isåfall fall skulle bli de, så tänkte jag ta bort de jag har nu och köpa en annan variant.

Vilka minnen skulle ni rekommendera att jag köper? Inte mer än 1300kr helst

tänkte satsa på sånna jag har nu fast i 1333mhz tror de passar mitt moderkort bättre.

Tacksam för all hjälp

Permalänk
Hedersmedlem

Skall först nämna att fylla alla minnesplatserna innebär ytterligare risk för instabilitet, då processorns minneshanterare får mer att jobba med. Så jag undrar lite varför du vill ha mer minne, för oftast räcker 4GB mycket långt?!
Dock är det så att om du skall ha mer minne, så är det oftast bäst med likadant minne igen.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Tack!

Har Mhz på minnen stor betydelse för hur de arbetar? Tänkte isåfall om jag ska köpa helt nya minnen så att datorn blir lite stabilare. Vilka skulle ni rekomendera med de moderkortet jag har.

Permalänk
Medlem

Ingen som har nå förslag på nya minnen som skulle passa bra till min dator?

Permalänk
Medlem

Kolla här på prisjakt DDR3-minnen - Hitta de bästa priserna, information och omdömen sälj dina minnen och köp istället 2x4Gb så får du 8GB.
plus det funkar för det mesta mer stabilt med 2 minnen än att fylla alla
minnes platserna .

Mvh Mikael J

Visa signatur

PC 1: AMD Ryzen 9 7900X ROG STRIX B650E-E Gaming WIFI, Ram Kingston 32GB 6000 Mhz
Gpu ASRock RX 7900 XTX Phantom OC Lagring: PNY CS3140 2TB, WD Black SN850X, 2TB Kingston FURY Renegade 4TB, Skärm Asus Rog Strix XG43V

PC 2: i9 10900x, MSI X299 Pro, Gpu: Msi Rtx 370Ti Ram 32GB. M2 980 Pro1TB,
PS5 Disc Edition PNY CS3140 2TB + VR

Permalänk
Medlem

Hur stor Skillnad är det på minnen? Är det bara o välja vilka som helts som är 2x4gb? Är inte så insatt i minnen.

Behöver all hjälp jag kan få

Permalänk
Hedersmedlem

Eftersom du redan har dessa så är det ju läge med liknande: https://www.inet.se/artikel/5305470/corsair-4gb-2x2048mb-1600...

Sedan är ju frågan varför din dator hänger sig? När du skriver sänker volten, på vad?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Eftersom du redan har dessa så är det ju läge med liknande: https://www.inet.se/artikel/5305470/corsair-4gb-2x2048mb-1600...

Sedan är ju frågan varför din dator hänger sig? När du skriver sänker volten, på vad?

Grejen är den att datorn frös sig när jag körde på 1600mhz. Fick då sänka till 1333mhz för att den skulle inte skulle frysa sig.
Testade innan, min kusins minnen som var 1333mhz och de flöt på bra. Så tänkte då om det är så att 1600mhz inte kanske funkar så stabilt med min processor eller moderkort.
Har läst lite att de minnena jag köpte kan strula sig med i5.

Ska man kanske köra på

https://www.inet.se/artikel/5305609/corsair-8gb-2x4096mb-1333...

eller

https://www.inet.se/artikel/5305473/corsair-6gb-3x2gb-1333mhz...

isåfall ?=) Tänkte bara om det är stor skillnad på märken och vad är det som man ska kolla på när man köper minnen.

Permalänk
Hedersmedlem

Köp likadana som du har och kör dem på 1333MHz, läs sedan på vad du bör göra för att få det 1600MHz stabilt

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Köp likadana som du har och kör dem på 1333MHz, läs sedan på vad du bör göra för att få det 1600MHz stabilt

Så trött på att försöka leta vad som är fel efter så mycket meck i bios. Vill bara att allt ska flyta på och det känns som att köpa nya 1333mhz minnen skulle göra saken bättre

Permalänk
Hedersmedlem

Jo men de som du har funkar väl bra och stabilt i 1333MHz?! Så om du vill ha dem snabbare så i framtiden så har du inga problem med skillnaden dem emellan!? Det är ju ingen katastrof att köra dem i 1333MHz jämfört med 1600MHz, det skiljer kanske 1% i prestanda så "dont worry be happy"

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)