Permalänk
Medlem

Byta transistor i laptopladdare?

Hej!
Jag har en ställbar laptopladdare som blev hur varm som helst vid högra spänningar, jag kom då på att jag skulle köra utan skal och separata kylflänsar. Hur det såg ut spelade ingen roll för den skulle ändå gömmas i min ledkonverterade projektor.

När jag var nästan klar så går en transistor av och, ehm ja, det kom ju inte så mycket ström sen.

Har därefter kört en 18,5 V laddare, men jag vill ha bättre ljus. Min CM 212 plus gör ett bra jobb så jag kan nog höja till 19,5-20 v utan att det blir för varmt.

Hur som helst, transistorn står det inget på om jag minns rätt, kan det gå att ersätta den med en annan lika stor eller större från ett nätagg eller dylikt? Hur blir skillnaderna i strömmen med större och mindre transistorer? Eller är det bara vad dem tål som är skillnaden? Styrström mellan alla?

Tacksam för svar!

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,8 GHz | Asus P7P55D | Corsair XMS3 (4x2 GB) 8-8-8-24 @ 1600MHz | Seagate 7200.8/11/12 - 2 TB | MSI Hydrogen GTX 480 | Corsair HX 750W | Creative Soundblaster X-fi ExtremeMusic | Silverstone LC 17 (HTPC)
Vattenkylning: Biloljekyl: 52x35x5,5 cm | Grunfos cirkulationspump för hus | EK Supreme HF Nickel för CPU | Galleri: http://sweclockers.com/album/?id=2053 Uppdaterat: 10-11-23

Permalänk
Vila i frid

Är det en transistor kan det vara en NPN eller PNP med eller utan darlington. Är det en MOSFet kan den vara av typen N eller P. Kan du noll om elektronikkomponenter är det inget du kan luska dig fram till själv inom rimlig tid. För att det ska funka måste du få tag på rätt komponent. Monterar du fel komponent kan du bränna sönder resten av prylarna inklusive det du vill driva med laddaren.

Permalänk
Medlem

finns en uppsjö av transistorer så gärna en bild lr nåt?
kan ju ringa företaget och se om dom är snälla och kan ta reda på vad den heter

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Är det en transistor kan det vara en NPN eller PNP med eller utan darlington. Är det en MOSFet kan den vara av typen N eller P. Kan du noll om elektronikkomponenter är det inget du kan luska dig fram till själv inom rimlig tid. För att det ska funka måste du få tag på rätt komponent. Monterar du fel komponent kan du bränna sönder resten av prylarna inklusive det du vill driva med laddaren.

Jag är väl inte helt lost när det det gäller elektronik och konstruktioner tycker jag. Men transistorer har jag inte lärt mig om.

Grävde fram laddaren och hittade faktiskt ett nummer, det var otydligt i fel ljus så jag såg det aldrig när den var monterad.

Skrivet av Joelgbg:

finns en uppsjö av transistorer så gärna en bild lr nåt?
kan ju ringa företaget och se om dom är snälla och kan ta reda på vad den heter

Den är från DX, så det går nog inte få fram så mycket. Men nummret fanns på transistorn så detta ska nog gå att lösa.
DealExtreme: $18.59 100W Universal Digital Power Adapter for Laptops (12V-24V Output + 8 Connectors)

Sista bilden tog jag för man ser kanske lite intressant information där den hade suttit.
Det blå motståndet kom jag på nu när jag tog kort att smällde när jag försökte trycka ned transistorn så det skulle bli kontakt. Men det berodde på att det hade hamnat en skruv under kretskortet utan att jag visste/märkte det. Så med lite tur är det bara byta det också, men det är inga problem.

Ska googla transistorn.

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,8 GHz | Asus P7P55D | Corsair XMS3 (4x2 GB) 8-8-8-24 @ 1600MHz | Seagate 7200.8/11/12 - 2 TB | MSI Hydrogen GTX 480 | Corsair HX 750W | Creative Soundblaster X-fi ExtremeMusic | Silverstone LC 17 (HTPC)
Vattenkylning: Biloljekyl: 52x35x5,5 cm | Grunfos cirkulationspump för hus | EK Supreme HF Nickel för CPU | Galleri: http://sweclockers.com/album/?id=2053 Uppdaterat: 10-11-23

Permalänk
Testpilot

På den står det ju K2996 som helt enkelt är namnet
En enkel googling ger att det är en "600V SILICON N-CHANNEL POWER MOSFET"

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

På den står det ju K2996 som helt enkelt är namnet
En enkel googling ger att det är en "600V SILICON N-CHANNEL POWER MOSFET"

Såg det, ska se om jag hittar en N-MOSFET i mina gömmor.

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,8 GHz | Asus P7P55D | Corsair XMS3 (4x2 GB) 8-8-8-24 @ 1600MHz | Seagate 7200.8/11/12 - 2 TB | MSI Hydrogen GTX 480 | Corsair HX 750W | Creative Soundblaster X-fi ExtremeMusic | Silverstone LC 17 (HTPC)
Vattenkylning: Biloljekyl: 52x35x5,5 cm | Grunfos cirkulationspump för hus | EK Supreme HF Nickel för CPU | Galleri: http://sweclockers.com/album/?id=2053 Uppdaterat: 10-11-23

Permalänk
Testpilot

Vad jag kan hitta så klarar den trasiga 10A så den här borde var en bra ersättare om du inte hittar nått: https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=71-152-33&t...

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

Vad jag kan hitta så klarar den trasiga 10A så den här borde var en bra ersättare om du inte hittar nått: https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=71-152-33&t...

Tack! Den verkar ganska rimlig.

Hittade en:
"P 01
P1507
7N"

Ungefär lite stor. Samma typ, men hittar inte spänning eller strömstyrka som den klarar. Ska ut och löda loss fler, går ju inte se vad det står på plats på de flesta.

Edit:

Hittat ett gäng, men många är helt andra prylar.

Hittade en K2611, dubbelt så stor:

http://www.datasheet.in/download.php?id=611565 Tryck "Locate DataSheet" längst ned.

Hittat en till som verkar najs:

STW14NC50 datasheet pdf datenblatt - STMicroelectronics - N-CHANNEL 500V - 0.31W - 14A TO-247 PowerMesh II MOSFET ::: ALLDATASHEET :::

Hur är det med styrningen? Vad bör man kika efter där?

Edit:

Specs för den gamla:
UK2996-TA3-T datasheet(2/6 Pages) UTC | 600V SILICON N-CHANNEL POWER MOSFET

Specs för den nya:

STW14NC50 datasheet(1/8 Pages) STMICROELECTRONICS | N-CHANNEL 500V - 0.31W - 14A TO-247 PowerMesh II MOSFET

Drivspänningen verkar vara samma i alla fall.

Edit:

Lyckades förstöra ST:n vid monteringen, satte i K2611 istället. Men den är stendöd. Mätte lite prylar kring där skruven kortslutit och allt verkar ok. Motståndet som spruckit ger en resistans som verkar rimlig. Hittar inget liknande att byta ut med. Fick resistansen enligt markeringarna till 027x10^-2 vilket borde vara 0,0027 ohm? Fick liknande siffra i multimetern.

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,8 GHz | Asus P7P55D | Corsair XMS3 (4x2 GB) 8-8-8-24 @ 1600MHz | Seagate 7200.8/11/12 - 2 TB | MSI Hydrogen GTX 480 | Corsair HX 750W | Creative Soundblaster X-fi ExtremeMusic | Silverstone LC 17 (HTPC)
Vattenkylning: Biloljekyl: 52x35x5,5 cm | Grunfos cirkulationspump för hus | EK Supreme HF Nickel för CPU | Galleri: http://sweclockers.com/album/?id=2053 Uppdaterat: 10-11-23