Permalänk
Medlem

Sagan om det förbannade datorbygget

Annat kan det inte vara ska ni se. Historian jag nu ska berätta för er är någonting utav det extraordinära, exraordinär i mått av antingen otur eller klumpighet. Vilket är långt ifrån säker på.

Situationen var sådan att flickvännen behövde en ny dator, någonting som kan utföra allt arbete med galans liksom en del World of Warcraft. Någonting som passar en studentbudget, lätt uppgraderbart och hållbart för framtiden.

Följande dator är vad jag kom fram till, en AMD-baserad uppsättning med ett svagare grafikkort jämfört med de komponenterna, det var tänkt som första delen att upgradera i någon framtid:

* MSI 770-C45
* AMD Phenom II X6 1055T 2.8GHz
* Corsair XMS3 2048MB DDR3 * 2
* WESTERN DIGITAL WD CAVIAR BLACK 500GB SATA2 7200RPM 32MB
* Sony Optiarc Intern DVD±RW AD-7260S-0B
* Ace of Sweden Ecco 400
* OCZ PowerSupply 500W ModXStream Pro
* SPARKLE Geforce GT240 OC 512MB

Hela kalaset gick på nätta 5400kr inklusive frakt från Webbhallen samt Svenska CD-data, oj vad ful det företagsnamnet. Det var på gränsen att vi inte beställde från dem på grund av namnet.

Packeten anländer och vi sätter ihop datorn. Den första datorn någon av oss bygt. Den startade och fungerade till synes väl, så min flickvän med min hjälp började på projektet att installera Archlinux. Allting var frid och fröjd tills det kom till att konfigurera X som klagade på att den inte hittade någon skärm. Vi testade då att starta datorn med en live-CD som kommer med X, Fedora 14, som visade grova grafiska artifakter på skärmen och vägrade starta.

Vi testade grafikkortet, det fungerade bara fint i en annan dator så allt eftersom att vi gick vidare och testade delarna kom vi fram till, mycket tack vare Sweclockers hjälp, att det antingen var processorn eller moderkortet det var fel på. Och på någon vänster kom det sig så att datorn förutom att inte fungera korrekt när det kom till advancerad grafik även slutade fungera över huvud taget, kom inte ens till BIOS för att signalera avsaknaden av RAM-minnen.

Antingen berodde detta på att vi lyckats kortsluta någonting under monteringen, eller så var det helt enkelt produktionsfel. Hur som haver valde vi att köpa ett nytt moderkort då GHData hade rea på ett exakt lika dant kort för 400kr. För om det hade visat sig att det var jag som hade klantat mig och vi reklamerade skulle vi behövt betala för det endå.

På grund av att GHData hade slut på denna fick vi en MSI 790GX-G65 istället. Samma egenskaper förutom att den hade ett integrerat Intel-grafikkort och stöd för Crossfire-X. Vi montera tillbaka allting igen och, ja, inte nådde vi BIOS inte. Så vi sände tillbaka Processorn till Webhallen och det visade sig faktiskt vara ett produktionsfel på den.

Med en ny Processor och nytt moderkort och samtliga andra delar testade i andra datorer förutom RAM-minnena satte vi åter igen ihop datorn. Denna gången fungerade allting till synes väl, förutom att vi inte såg en skymt av någonting på skärmen.

Vi strippade igen ner datorn till sitt absolut nödvändigaste. Moderkort, en RAM-sticka, Processor och PSU, altså:

* MSI 790GX-G65
* Corsair XMS3 2048MB DDR3
* AMD Phenom II X6 1055T 2.8GHz
* OCZ PowerSupply 500W ModXStream Pro

Resultatet var förbluffande. Allting verkade fungera exakt som det skulle, förutom att ingenting visades på skärmen. Vi testade med olika skärmar och olika kablar genom både VGA och DVI-utgången på moderkortet. Om vi startade med en Live-CD så låstes DVD-enheten efter ett tag då Live-OS:et hade startat. Tog vi bort RAM-stickan så gav POST-testen oss en skarp ljudlig signal som meddelades ḿisslyckandet att starta. Men intet fanns att se på någon av de två skärmar vi testade med. Vi testade även med en annan äldre PSU men inte fann vi vår lycka inte.

Så vad kan möjligt vara fel i denna dator, jag förstår mig inte på det!
Och tack på förhand till den som över huvud taget orkade sig på att läsa detta, du är en vardagshjälte!

Permalänk

Har du testat att köra med intregerade grafikkortet på det nya moderkortet?

isåfall har du prövat köra gt240 med nya moderkortet?

Fått i alla strömkablar rätt?

Visa signatur

Amd Ryzen 3900x -I- H100i -I- Asus ROG STRIX X470-F Gaming -I- Asus GTX 3060 12GB -I- 32gb HyperX RGB @3600mhz -I- Chieftec nitro 650w Bronze -I- Corsair MP510 1gb m.2, Ocz trion 150 128gb och 240gb -I- Windows 10 Home -I- Fractal R4

Permalänk
Hedersmedlem

Första bygget eller byggt många burkar? Men testa att reseta bios och köra det inbyggda graffet först. Är alla moderkortsdistanser där de skall?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

4-pinskontakten uppe i vänstra hörnet på moderkortet är kopplad? Monitorkabeln är satt på moderkortet om du testar med interna grafiken?

Jag har haft samma problem med en dator jag byggde tidigare i år, visade sig i det fallet vara nätaggregatet som inte gav nog med ström trots att det var nytt och verkade ok.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jalle64:

Första bygget eller byggt många burkar? Men testa att reseta bios och köra det inbyggda graffet först. Är alla moderkortsdistanser där de skall?

?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Har du kopplat in strömkabeln till processorn? Brukar vara 4 eller 6 pins anslutning just intill processorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av svan_lind89:

Har du kopplat in strömkabeln till processorn? Brukar vara 4 eller 6 pins anslutning just intill processorn.

6 pin har jag aldrig hört. Det ska vara 4/8-pin.

Permalänk
Skrivet av Superlight:

6 pin har jag aldrig hört. Det ska vara 4/8-pin.

du har så rätt

Permalänk
Medlem
Skrivet av martin_opell:

Har du testat att köra med intregerade grafikkortet på det nya moderkortet?

isåfall har du prövat köra gt240 med nya moderkortet?

Fått i alla strömkablar rätt?

Vi har prövat att köra datorn både genom det integrerade och exerna grafikkortet. Det kanske inte stod tydligt nog i min första post.

Skrivet av Jalle64:

Första bygget eller byggt många burkar? Men testa att reseta bios och köra det inbyggda graffet först. Är alla moderkortsdistanser där de skall?

Detta är mitt första datorbygge, jag har dock tagit isär och satt ihop datorer tidigare.

Distanserna är där de skall, kopparfärgade skruvar som sitter mellan chassit och moderkortet. Dock saknas det ett stycke av dom nio, men jag vet inte om det spelar någon roll.

Skrivet av svan_lind89:

Har du kopplat in strömkabeln till processorn? Brukar vara 4 eller 6 pins anslutning just intill processorn.

Det sitter bestämt en 4-bins kabel där in brevid processorn.

Men för att summera verkar det troligt att det är nätagregatet som inte ger tillräckligt med ström? Då ska jag ta och besöka en vän med ett starkt nätagregat när jag kommer hem ifrån släkten.

Permalänk
Hedersmedlem

OCZ ModXstream är inget man jublar över direkt. Tämligen mediokert budgetbygge. VX550 för ungefär samma pengar (så länge det varar) är mycket bättre. Det borde dock orka med din rigg en stund iaf innan komponenterna ger upp pga dålig kvalitet efter några år.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro