Permalänk
Medlem

Minnes problem.

Min dator har ni i spec. Satte in 2st till 2gig stickor utav samma sort/märke/hastighet/storlek så jag fick 8gig.

Men då startade inte skärmarna, fick ingen bild, dom bara blinkade på/av.

Resettade BIOS, tog ut en av de nya stickorna, Tog ut en till, och då funkade det....

Är det en inställning i bios, eller defekta minnen?

Permalänk

Det är ingen inställning i BIOS. Möjligen kan BIOS kräva att man går in och bekräftar förändringen.
Prova med bara de nya och ett i taget. Se efter i BIOS hur den uppfattat minnenas egenskaper.

Senaste BIOS är 2102 men det är mest stöd för nya processorer.
M4A79XTD EVO BIOS 0604
Improve the system stability and performance when using certain memory.

Om inget annat fungerar så ta ur batteriet en stund så avantuella inställningsfel rättas till.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Har testat att ta ut batteriet som sagt tidigare, och har testat att ta ut en sticka i taget. Inget av det funkar.

Kanske kan testa bios, har dock inte uppdaterat på ett par år. vettifan om jag kommer ihåg hur man gör.

Hur gör man på ett asus mobo? Tycker dock det verkar konstigt att man ska uppdatera bios för att kunna använda 2extra stickor...

Mvh / p0k

Permalänk

Har du testat med endast en av de nya stickorna i ? Ta ur de gamla och testa bara de nya.

Se efter om du har minst BIOS version 0604 där minnesproblem åtgärdas.

Det är inte mer konstigt än att det inte fungerat direkt för dig... BIOS är ett program som försöker hantera moderkortets olika delar...
Alternativet är att skicka tillbaka minnena.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Då har jag en fråga.

Har Bios versionen 2003, Så det är ju okej tydligen.

Ska testa de nya stickorna i de gammla platserna imorgon.

Annars får jag la rma dem om de inte funkar på den nuvarandes plats.

Mvh / p0k